METODIKA HUDOBNEJ VÝCHOVY
FORMY HUDOBNEJ VÝCHOVY
Zamestnanie- je základnou organizačnou formou, strieda sa práca celej triedy a skupiniek, jednotlivcov tak, čím rešpektujeme individuálne schopnosti...
Hudobné chvíľky- môžeme zaradiť a zaraďujeme kedykoľvek počas dňa
Záujmové skupiny- hlavne v škd, možnosť deťom sa lepšie venovať, lepší individuálny prístup, dôraz na záujem detí
Individuálna práca- pri handicape dieťaťa, zaostávaní v nejakej činnosti, alebo naopak ak vyniká napr. Príprava na súťaž...
Príležitostné formy- hudobné besiedky, hudobné kvízy, súťaže talentov...
využívame všetky druhy hudobných činností, ktoré sa vzájomne prelínajú a dopĺňajú, tj. Percepčné, vokálne, inštrumentálne aj hudobno-pohybové
PRÁCA PEDAGÓGA PRI VOKÁLNYCH ČINNOSTIACH
-
dbá o to aby si deti nepoškodili citlivé hlasivky, nedovolí im hlasno kričať ani príliš hlasno spievať, doba spevu musí byť taktiež primeraná, zachrípnuté deti by nemali spievať vôbec, nespievame s deťmi v zaprášenej miestnosti, pri alebo po námahe, v zime vonku, dodržiavame hlasový rozsah všeobecne zvládnuteľný pre danú vekovú skupinu
-
rozvíja u detí správne základné spevácke návyky správne držanie tela, spevácke dýchanie, tvorenie spevného tónu a správna výslovnosť, rozširovanie hlasového rozsahu
-
je deťom vhodným príkladom dodržiavaním všetkých zásad
-
vhodná príprava pedagóga-cieľ, výber piesne metodický postup a dokonalé osvojenie pedagóga
-
volí vhodnú motiváciu najčastejšie zvuky, ktoré deti dobre poznajú, zvuky vecí, zvierat...ale nepoužívame stále rovnakú stereotypnú motiváciu
-
vyberáme vhodné a veku primerané piesne, ktoré sú pre deti zaujímavé po hudobnej aj textovej stránke, majú tému blízku deťom-o deťoch, o mamičke, o zviratkách, vyberáme rôzne okruhy, text má byť zrozumiteľný a dobre vysloviteľný pre deti, môžeme piesňami rozširovať slovnú zásobu
-
dbáme pri výbere na hlasový rozsah a intonačné schopnosti detí a ich rozvoj
3-4 ročné deti majú hlasový rozsah kvarty d-a piesne riekankovitého charakteru
4-5 ročné c-h, 5-6 oktáva c-c individuálne
vyhýbame sa piesňam s veľkými intonačnými skokmi, vhodnú hlasovú polohu piesne
-
vždy určiť začiatočný tón piesne učiteľka ho zaspieva, alebo zahrá
-
vokálne predvedenie celej piesne pedagógom-deti tak pochopia hlavnú myšlienku piesne s ktorou sa bude ďalej pracovať, zaradíme aj krátky rozhovor o piesni
-
zahráme pieseň bez textu, deti tak upriamime na hudobnú stránku piesne
-
pieseň opakujeme a deti sa postupne pridávajú, vždy ju niečim obohatíme-hra na telo, skupinky, alebo zaradíme krátku diskusiu medzi spevom
-
sledujeme správnu intonáciu, dodržiavanie rytmu a dynamiky, s piesňou pracuje pedagóg dlhodobo
FORMY HUDOBNO-POHYBOVEJ VÝCHOVY
Elementárny pohyb
-hra na telo – rozvoj rytmického cítenia, príprava pre hru na detských hudobných nástrojoch
-pohyb v priestore, rôzne poskoky, podrepy, pochod, beh, úklony, otočky-správne návyky, držanie tela, kultivovaný pohyb
Dramatizácia- znázorňovanie obsahu piesne, výborná motivácia, oživenie piesne,aktivizáciu detí, ale na dramatizáciu nieje vhodná každá pieseň
Hry s hudbou
Hudobno-pohybové hry
napr. Ľudové hry, základ hudobno-pohybových činností v najmladšej vekovej skupine, pre tieto deti ak je pieseň náročná môžu sa len hrať
Na hada, Kolo mlynské...
Improvizačné pohybové cvičenia
Vhodné skôr do škd, deti vyjadrujú pohybom svoje pocity z hudby, kontrasty-vysoko a nízko, pomaly a rýchlo, melódiu...
Improvizačné hudobné rozprávky
Učiteľka alebo niektoré z detí rozpráva rozprávku,, deti vyjadrujú dej pohybom a dopĺňajú hrou na detských hudobných nástrojoch
Tanec
Medzi tancom tanečnými hrami nieje pevná hranica, je najzložitejšou pohybovou formou, v Mš základy ľudových tancov, neskôr aj moderné príp. Spoločenské, využívame základné kroky tancov, popri tanci deti nespievajú, môžu sa striedať skupinky tanec-spev, alebo spievajú deti ktoré vykonávajú mnej náročný pohyb...
VÝZNAM INŠTRUMENTÁLNYCH ČINNOSTÍ
-
zdokonaľovanie hudobných činností
-
aktivizačný prostriedok
-
viditeľný zdroj zvuku, tvorenie tónu sa spája s príslušným pohybom
-
podporuje záujmovú aktivitu detí a vedie k samostatným tvorivým pokusom
-
detské hudobné nástroje poskytujú deťom širokú škálu zvukov-štylizácia rôznych zvukov okolia, obohatenie príbehov, rozprávok
-
podporujú rytmus pri hudobno-pohybových hrách
-
podporia kontrast jednotlivých dielov hudobnej formy
-
aktívne dopĺňa spev detí, dramatizuje-dhn tu nesmú byť dominantné
VÝCHOVNÝ VÝZNAM HUDBY PRI PERCEPČNÝCH ČINNOSTIACH
-
rozvoj hudobného vnímania- nie je to len mechanický odraz vo vedomí- pocit zahŕňa aj myslenie, pamäť, fantáziu, doterajšie skúsenosti, umožňuje uvedomenie si vnútorných súvislostí
-
vznik asociácií, jemná melódia-uspávanka, pochodová hudba- slávnostná, vojaci...
-
rozvoj schopnosti stíchnuť a zamerať sa na hudbu
-
hudba deti nevšedným spôsobom informuje o nejakej skutočnosti
-
hudba aktivizuje city detí vyvoláva zážitok
-
zoznamovanie s rôznymi druhmi hudby u detí buduje vzťah k hudbe všeobecn e aj ku konkrétnym žánrom
-
len dobre vybraná ukážka má skutočný výchovný cieľ, berieme do úvahy textovú aj hudobnú stránku, vekové osobitosti detí...
-
môžeme deťom priblížiť určité vlastnosti, situácie o ktorých môžeme potom diskutovať
-
prispieva k dobrej nálade, aktivizácií, alebo naopak upokojeniu detí
-
multikultúrna výchova, zoznamovanie s hudbou rôznych kultúr
-
muzikoterapia