PREHĽAD
PERIODIZÁCIA
Periodizácia európskej literatúry:
STAROVEKÁ: orientálna antická
STREDOVEKÁ: orientálna európska
NOVOVEKÁ: staršia: humanizmus a renesancia baroková literatúra
novšia: klasicizmus preromantizmus a romantizmus realizmus
súčasná: literárna moderna medzivojnová literatúra literatúra po druhej svetovej vojne
súčasná literatúra
Rozdelenie slovenskej literatúry:
staršia: stredoveká: staroslovienska literatúra
literatúra písaná po latinsky
literatúra písaná po česky a slovakizovanou češtinou
humanizmus a renesancia
baroková literatúra
novšia: klasicizmus
preromantizmus a romantizmus
od romantizmu k realizmu (matičné obdobie)
realizmus
súčasná: literárna moderna
medzivojnová literatúra
literatúra po druhej svetovej vojne
súčasná literatúra
Charakteristika jednotlivých literárnych období:
STAROVEKÁ LITERATÚRA (3. tis. p. n. l. - 5. st. n .l.)
1) Orientálna literatúra:
A) literatúra blízkeho východu:
a) sumerská, akkadská, hebrejská, staroegyptská literatúra - Epos o Gilgamešovi
b) staroegyptská literatúra - Kniha mŕtvych
c) hebrejská literatúra - Biblia - základný náboženský text židovskej kultúry. Kresťania prebrali do svojej biblie ako Starý zákon (46 kníh: historické, prorocké, básnické) a navyše pridali Nový zákon (27 kníh - 4 evanjeliá, skutky apoštolov, epištoly, zjavenie sv. Jána, zaoberá sa životom a učením Ježiša Krista)
B) indická lit. - eposy Mahábhárata a Rámájana
C) perzská lit. - Avesta (súbor náb. textov)
D) čínska lit. - Kniha piesní
2) Antická literatúra:
A) grécka
- Homér - Ilias a Odysea - Ezop - bájky
- Sofokles - Antigona, Kráľ Oidipus - Aischylos - Orestea, Pripútaný Prométeus
- Aristofanes - komédie
- rozmach filozofie : napr. Aristoteles, Platón
B) rímska
- Ovídius - Lásky, Umenie milovať, Metamorfózy
- Vergílius - Bucolica, Georgica, Aeneas
- Marcus Tulius Cicero – rečníctvo, napr. O štáte
V starovekej literatúre nevystupujú v dielach jednoduchí ľudia, ale panovníci, hrdinovia obdarení nadprirodzenými vlastnosťami. Mýtické a polomýtické postavy.
STREDOVEKÁ LITERATÚRA
Znaky:
-
teória o nemenlivosti sveta (svet sa delil na kňazov, pánov a chudobných)
-
nemá psychologické motívy deja
-
napodobňovala Bibliu v obsahu aj forme: - Bibliu citovali - Bibliu imitovali - parafrázovanie - citácia a parafrázovanie sa pričastým opakovaním stali topickými - z Biblie čerpala symbolika, alegória
-
všetko určoval vzťah k Bohu
-
anonymita - bez mien autorov a titulov
-
synkretizmus - splývanie lit. druhov a žánrov
-
vzájomne sa ovplyvňovala umelá a ľudová lit.
-
forma bola dôležitejšia ako obsah
-
básnický štýl bol veľmi rétorický a veľmi ozdobný
Delenie:
A) európska:
a) náboženská - Jakub de Voragine - Zlatá legenda - František z Assisi - Spievanka
b) svetská
I. hrdinský epos: Francúzsko - Pieseň o Rolandovi
Nemecko - Pieseň o Niebelungoch
Rusko - Slovo o pluku Igorovom
II. rytiersky epos:
Francúzsko - Thomas de Bretagne - O Tristanovi a Izolde
Nemecko - Gottfried von Strassburg - O Tristanovi a Izolde
Španielsko - Pieseň o Cidovi
III. dvorná lyrika
ľúbostná poézia, vyjadrovala hlboký cit a lásku k vyvolenej pani
B) orientálna: a) indická - Kalidása - Šakuntala
b) perzská - Nizámi - Sedem obrazov
c) arabská - Rozprávky tisíc a jednej noci, Korán
d) čínska - LI-PO, TU-FU - básnici
Česká - Kronika česká - Dalimilova kronika - Hradecký rukopis
- Jan Hus - Postilia, Výklady viery, Desatero a páteře
Slovenská stredoveká literatúra:
a) staroslovienska lit. - územie Veľkej Moravy, vznik kresťanstva – troj jazyčníci (latinčina, gréčtina, hebrejčina) - Cyril a Metod, vznik prvého slovanského písma (Hlaholika, Cyrilika) - vznik jazyka
I. prekladová: - náboženské a bohoslužobné texty -Konštantín - Misál, Nový zákon, Breviár, Žoltár, Spevník, Súdny zákonník pre svetských ľudí, Paterik - Metod - Nomkamon - cirkevné predpisy
II. pôvodná:- Proglas - Moravsko - panónske legendy
b) lit. písaná po latinsky: - Gaudeamus igitur - tri Legendy o sv. Štefanovi - Legenda o Svoradovi a Benediktov i- Kronika Šimona z Kézy - Anonymova kronika
c) lit. písaná po česky a slovakizovanou češtinou: - Žilinská kniha - Vitaj milý spasiteľu - Spišské modlitby - Mati dievča zháňa - O 12 mesiačikoch - Morena, Morena - Hoja, ďunďa hoja
HUMANIZMUS A RENESANCIA
humanizmus - ľudský - z lat. renesancia - znovuzrodenie, obroda - z fr.
Znaky:
návrat k antike a antickým ideálom od náboženstva sa prešlo k uznávaniu radostí pozemského života
v popredí sú zmysly a rozum v popredí individualizmus - viera vo vlastné sily lit. sa píše v národnom jazyku, nie v latinčine v popredí je literatúra náučná - životopisy, cestopisy, pedagogická lit., rozkvet lyriky plodia sa mnohostranní umelci
literárny humanizmus - spočiatku používal iba latinský jazyk, neskôr aj národné jazyky - využíval sa len v školských a učených kruhoch - lit. veľmi málo rozšírená, spracúvala len učenú a príležitostnú problematiku
literárna renesancia- zobrazovala radostný prirodzený zmyslový a renesančný vzťah človeka k pozemskému životu, ku kráse a k prírode - využívala len národné jazyky, mala ľudovejší charakter, vzniká tu veľa lit. diel.
Taliansko: - Dante Alighieri - Božská komédia - Giovanni Boccacio – Dekameron - Francesco Petrarca - Sonety pre Lauru
Španielsko: - Miguel de Cervantes Saavedra - Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha
Anglicko: - William Shakespeare - Rómeo a Júlia, Hamlet, Othelo, Macbeth, Kráľ Lear, ...
Slovenská humanistická a renesančná literatúra:
a) latinská humanistická poézia:
- Martin Rakovský - O spoločenských vrstvách v štáte a príčinách prevratov v kráľovstvách a cisárstvach
- O svetskej vrchnosti
- Jakub Jakobeus - Slzy, vzdychy a prosby slovenského národa
b) humanistická odborná próza:
- Vavrinec Benedikt z Nedožier - Dve knihy českej gramatiky
1.)renesančná poézia:
I) historická:- Martin Bošňák - Píseň o zámku muránském - Štefan Komodický - O jágri a některých víťezích
II) ľúbostná: - Siládi a Hadmáži
III) náboženská: - Ján Silván - Písne nové na 7 žalmů kajícich - Juraj Tranovský - Cithara sanctorum, Písňe duchovní staré i nové
2) renesančná dráma: - Pavel Kyrmezer - Komédia česká o bohatci a lazarovi
BAROKOVÁ LITERATÚRA
Barok - vzniká v Taliansku a Španielsku - perla nepravidelnej formy, - pochádza z výtvarného umenia - znamená zakrivenie a deformáciu klasickej harmónie, vyznačuje sa ozdobnosťou, nádherou a nadnesenosťou
- literárny barok sa vyznačuje protikladmi:
náboženský mysticizmus - pozemská zmyslovosť pominuteľnosť, márnosť a zbytočnosť svetských vecí - túžba po svetskej nádhere a živote neprirodzený pátos (nadnesenosť) - vnútorná citovosť (emocionálnosť) upevňovanie starých žánrov - vznik nových vzťah medzi umelou a ľudovou literatúrou (postupné utváranie tvorivého vzťahu medzi týmito literatúrami
Rozdelenie baroka:
1) cirkevný: a) katolícky b) protestantský
2) svetský: a) šľachtický b) meštiansky c) ľudový
Taliansko:- Tarquato Tasso - Oslobodený Jeruzalem
Nemecko:- H. Ch. von Grimmelshausen - Dobrodružný simplicius simplicissimus
Anglicko:- John Milton - Stratený raj, Raj znovu nájdený
Česká:- Ján Amos Komenský - Labyrint světa a raj srdce, Veľká didaktika
Slovenská baroková literatúra:
poézia:
náboženská:- Benedikt Szöllösi - Písne katolické
svetská :- Štefan Ferdinand Selecký - Obraz panej krásnej perem malovaný - Dionýz Kubík - Slovenské piesne
didakticko-reflexívna: - Peter Benický - Slovenské verše - Hugolín Gavlovič - Valašská škola mravov stodola
memoárová a cestopisná literatúra: - Štefan Pilárik - Osud Štefana Pilárika - Ján Simonides - Väzenie, vyslobodenie a putovanie - Daniel Krman - Itinerárium
odborná próza: - Matej Bell - Historické a zemepisné vedomosti o súvekom Uhorsku - Adam František Kolár - O pôvode a stálom používaní zákonodarnej moci - Ján Baltazar Magin - Obrana...ostré námietky
KLASICIZMUS
- z latinčiny, dokonalý, vzorový, vynikajúci, príkladový - vznik vo Francúzsku za vlády Ľudovíta XIV. - francúzština sa stala módnym jazykom
Racionalizmus - racio – rozum - túto myšlienku priniesol René Decartes - filozofický smer, ktorý hlása poznateľnosť sveta na základe rozumu * Racionalisti - popierali závislosť človeka od vôle Boha
Znaky klasicizmu:
* jasnosť, presnosť, zrozumiteľnosť * vychádza z antiky, ale na rozdiel od renesancie ju chápe ako nemenný vzor * obraz človeka je ideálny * tento človek sa pohybuje v trojjednote pravdy, krásy a dobra (kalokagatia) * hlavný hrdina podriaďuje svoje záujmy záujmu štátu a kráľa * konflikt diela sa zobrazuje v oblasti čestnosť, láska, povinnosť * postavy sú kladné a záporné - čierno - biele videnie * jednoduchý dej *prevažuje monológ * ako žáner sa presadila dráma a pri nej sa museli dodržať tri jednoty:
a) jednota času (príbeh sa musel odohrať za 24, prípadne za 30 hodín
b) jednota miesta (musel sa odohrať na jednom miest - zvyčajne neurčitý palác)
c) jednota deja (zameranie na jeden dej, vylučovalo vedľajšie motívy)
-
v dráme vystupujú rezonéry, ktoré komentovali dej a vyjadrovali mienku autora
-
Žánre delíme:
1)Vyššie: - tragédia - epos - óda - elégie - pestovala ich aristokracia
2)Nižšie: - komédia - zábavná a náučná poézia - satirická a mravoučná poézia - pestovalo ich meštianstvo
Francúzsko: vyššie žánre:
Pierre Corneille - Cid
Jean Racine - Faidra
nižšie žánre:
J.B.P. Moliére - Zdravý – nemocný - Lakomec - Tartiffe...
Osvietenstvo:
Voltaire - Concide alebo optimizmus
Montesquieu - Perzské listy
Denis Diderot - Mníška - Jakub Fatalista -mal najväčšiu zásluhu na vydaní Veľkej encyklopédie
Anglicko- osvietenstvo:
Daniel Defoe - Robinson Crusoe
Johnatan Swift - Guliverove cesty
Slovenská klasicistická literatúra:
- Mária Terézia a Jozef II. vydali rôzne nariadenia a patenty (napr.: tolerančný patent, povinná školská dochádzka, sloboda slova a tlače...)
1. fáza národného obrodenia:
ciele: - obrodiť národ - vytvoriť národný jazyk - šíriť medzi obyčajným ľudom osvetovú činnosť
- vznikajú spoločnosti: Societas slavica (Slovenská spoločnosť), Slovenské učené tovarišstvo, Učená spoločnosť Banského okolia, Učená spoločnosť malohontská
- časopisy: Prešpurské noviny, Týdeník
Bernolák - Jazykovedno - kritická rozprava o slovenských písmenách
- Gramatica slavica (Slovenská gramatika)
- Etymológia slovanských slov
- Slovár slovensko - česko - latinsko - nemecko -uherský
Osvietenstvo - próza:
Bajza - René mládenca príhody a skúsenosti
Fándly - Dúverná zmluva mezi mnichem a ďáblem - Piľný domajší a poľný hospodár - Zelinkár- O úhroch a včelách
poézia
Tablic - Umění básnířské
2. fáza národného obrodenia
- myšlienka slovanskej vzájomnosti (každý Slovan má ovládať štyri slovanské jazyky: ruština, čeština, srbsko-chorváčtina, poľština, Slovanské národy si majú vymieňať knihy, vytvorenie národných kultúr)
P.J. Šafárik - Dejiny slovanskej reči a literatúry všetkých nárečí - Slovanský národopis
J. Kollár - Slávy dcéra
J. Hollý – Svätopluk - Cyrilometodiáda - Sláv - Selanky
dráma v klasicizme
J. Chalupka - Kocúrkovo
PREROMANTIZMUS A ROMANTIZMUS
Preromantizmus - súvisí so vznikom meštianstva - okolo r.1750
znaky:
túžba po šťastí a idyle do popredia prichádza sen sentimentálnosť (prehnaná citovosť) - vyúsťuje do tragizmu vytvorenie sveta ako rodiny na základe lásky, úcty a porozumenia nezobrazovala skutočnosť, ale minulosť
hrdina - človek veľmi hlboko citovo založený – trpiaci - siroty, vdovy, starci
J. J. Rousseau - O spoločenskej zmluve - Emil - Júlia alebo nová Heloisa
Romantizmus
Znaky:
* v popredí je človek, ktorý nie je dokonalý * hrdina túži po slobode a dostáva sa do konfliktu so spoločnosťou * v tomto konflikte je hrdina osamelý a nepochopený * rozpor medzi snom a skutočnosťou * titanizmus - vykonanie mimoriadneho činu * koniec je vždy tragický, hrdina zomiera * autor sa stotožňuje s hrdinom – autoštylizácia * hrdina sa búri (revoltuje) * využitie protikladov – kontrastov * diela sú poznačené pesimizmom, smútkom beznádejou * postavy žijú na okraji spoločnosti (trestanci, žobráci, tuláci) * literatúra je veľmi subjektívna * námety z minulosti
a)pestovali sa: lyrika, epika a hlavne dráma
b) vznikajú lyricko - epické diela
Anglicko: George Gordon Byron - Childe Haroldova púť
Francúzsko: Viktor Hugo - Bedári - Robotníci mora - Chrám matky Božej v Paríži
Nemecko: Johan Wolfgang Goethe - Utrpenie mladého Wertera - Faust
Friedrich Schiller - Zbojníci - Wiliam Tell
Rusko: Puškin - Eugen Onegin - Kapitánova dcéra - Piková dáma
Poľsko: Mickiewicz - Óda na mladosť - Konrad Wallenrod - Pán Tadeáš
Česká: K. H. Mácha - Máj
K. J. Erben - Kytice
B. Němcová - Babička
Slovenská romantická a preromantická literatúra:
- vznikajú spoločnosti (Spoločnosť Česko - Slovenská, Vzájomnosť, Mládež slovenská, Tatrín) - noviny (Slovenské národné noviny) - 4. júl 1843 - uzákonenie spisovnej slovenčiny
Ľudovít Štúr - Spevy a piesne - Nárečia slovenskou a potreba písania v tomto nárečí
Samo Chalupka - Turčín Poničan - Mor ho - Kráľuholská
Andrej Sládkovič - Detvan - Marína
Janko Kráľ - Zakliata panna vo Váhu a divný Janko - Duma Bratislavská
Ján Botto - Smrť Jánošíkova - Žltá ľalia - Margita a Besná
OD ROMANTIZMU K REALIZMU
- obdobie Bachovho absolutizmu
- 4. augusta 1863 vzniká Matica slovenská
Kubáni - Valgatha
Laskomerský - Lipovianska maša
Záborský - Dva dni v Chujave - Najdúch
Palárik - Zmierenie alebo dobrodružstvo pri Obžinkoch - Drotár - Inkognito
REALIZMUS
- do popredia - pozitivizmus
znaky realizmu:
* len skutočnosť bez príkras * kontrasty, ktoré vychádzajú zo spoločnosti * hrdina - normálny človek z akejkoľvek spoločenskej vrstvy * prípodno - psychologický paralelizmus nie až v takej miere, nahradený detailným opisom prostredia a prírody (dlhé)
Rusko: Gogoľ - Mŕtve duše - Revízor
Dostojevskij - Zápisky z mŕtveho domu - Zločin a trest
Tolstoj - Vojna a mier - Anna Kareninova
Čechov - Ujo Váňa Chameleón
Francúzsko: Balzac - Ľudská komédia - Otec Goriot
Stendhal - Červený a čierny
Flanbert - Pani Bovaryová
Zola - Zabijak - Germinal
Česká: Neruda - Povídky Malostranské- Hřbitovní kvíti
Jirásek - Psohlavci - Medzi proudy, Proti všem, Bratrstvo
Anglicko: Dickens - Kronika Pickwickovho klubu - Oliver Twist
E. Brőnteová - Búrlivé výšiny
Slovenská realistická literatúra:
- nastupuje buržoázia, ktorá sa snaží o monolinguálny štát
- 2 etapy vývoja: 1) súvisí s Martinom - rieši otázky zemianstva, pohľad na život na vidieku
2) súvisí s vydávaním časopisu Hlas - rieši sociálne otázky
Vajanský - Tatry a more - Herodes - Suchá ratolesť
Kukučín - Rysavá jalovica - Keď báčik z Chochoľova umrie – Neprebudený – Dom v stráni
Jégé - Adam Šangala - Svätopluk - Cesta životom
Hviezdoslav - Krvavé sonety - Letorosty I. - Ežo Vlkolínksy a Gábor Vlkolínksy - Hájnikova žena
Tajovský - Maco Mlieč - Horký chlieb- Mamka Pôstková - Statky zmätky - Ženský zákon
Timrava - Ťapákovci - Skon Paľa Ročku - Hrdinovia - Skúsenosť
LITERÁRNA MODERNA
- toto obdobie charakterizuje veľký počet umeleckých smerov
Znaky
* citlivé reagovanie na protirečenie doby * bezvýchodiskovosť * únik do sveta imaginácie * vyjadruje odpor voči morálke buržoázie a malomeštiactva * symbolisti sú tiež nazývaní prekliati básnici * je to moderná poézia, kt. má rôznu interpretáciu, netreba v nej hľadať súvislosti so skutočnosťou * básne sú postavené na zmyslovom vnímaní - farba, zvuk, vôňa, chuť * motívy sú poburujúce (ľúbostné, erotické až zmyselné, prírodné, reflexívne, filozofické, z Paríža) * symbol je základný umelecký prostriedok, vyznačuje sa mnohovýznamovosťou, čerpá z rozličných podnetov (náboženská liturgia, príroda, filozofia, pocity, nálady, reflexie, mytológia) * je to vnímanie krásy sveta, krása prechádza až za hranice poznaného * každý verš - nová myšlienka * jazykové prostriedky - metafora, personifikácia, epiteton, alegória
Baudelaire (Bodlér) - Kvety zla – Mrcina –Človek a more - Albatros
Impresionizmus:
-
vznikol vo Francúzsku, najprv v maliarstve, potom v hudbe a potom v poézii
-
individualistický umelecký a literárny smer zameraný na vyjadrenie prchavých dojmov a všetkých odtieňov zážitkov zdôrazňujúcich formu na úkor obsahu.
-
Rimbaud - Pobyt v pekle - Iluminácie -Pocity
Avantgarda (zahŕňa v sebe kubizmus a futurizmus)
Kubizmus:
-
od slova cubus - kocka => geometrické obrazy * výtvarný smer - Picasso
Futurizmus:
-
futurus = budúci * spojený s vedeckými objavmi a technikou, je to spojenie vedných smerov * najprv sa objavuje vo výtvarníctve, neskôr v literatúre
Apollinare - Kaligramy - Alkoholy
Slovenská literárna moderna:
znaky:
* používali prízvučnú melódiu. Zaviedli nový pojem - potrojné metrum - výskyt trojslabičných slov s prízvukom na prvej slabike. Toto potrojné metrum otvorilo cestu k voľnému veršu. * v popredí je lyrika - prírodná, úvahová, ľúbostná, reflexívna, menej sociálna * priklonili sa k symbolizmu a impresionizmu * prináša nové výrazové prostriedky - personifikácia, metafora
Ivan Krasko - Nox et solitudo - Už je pozde - Topole - Verše
Janko Jesenský - Verše - Na zlobu dňa - Zo zajatia - Malomestské rozprávky - Demokrati
MEDZIVOJNOVÁ LITERATÚRA - obdobie určené vývojom po prvej svetovej vojne - zážitky z vojny, predtucha novej vojny - Rusko - VOSR, Nemecko, Taliansko - nástup fašistickej diktatúry - rozvoj avantgardných smerov
poézia:
Česká: Wolker - Hosť do domu - Boh do domu - Ťežká hodina
Nezval - Edison - Pantomima
próza:
Nemecko: Remarque - Na západe nič nového - Traja Kamaráti -Noc v Lisabone - Tiene v ráji
Francúzsko: Rolland - Peter a Lucia - Ján Krištof
Kafka - Premena- Proces - Zámok
Amerika: Dreiser - Sestra Carrie - Americká tragédia
Passos - Obraz Ameriky
Hemangway - Zbohom zbraniam -Komu zvonia do hrobu - Starec a more
Rusko: Gorkij - Matka - Podnik Artamonovovcov
Šolochov - Osud človeka - Tichý Don
Bulgakov -Majster a Margaréta
Česká: Hašek - Osudy dobrého vojaka Švejka
Čapek - R. U. R. - Válka s mloky -Devětsil
dráma:
- ovplyvnená expresionizmom
George Bernard Shaw - Pygmalion
Slovenská medzivojnová literatúra:
poézia:
staršia generácia:
Ivan Krasko - Nox et solitudo - Verše
Janko Jesenský - Verše - Zo zajatia - Malomestské rozprávky - Demokrati
stredná generácia:
Martin Rázus -Júlia - Krčmársky kráľ- To je vojna
Štefan Krčméry - Herbarium
nová generácia
neosymbolisti:
Lukáč - O láske neláskavej - Moloch - Dunaj a Seina - Spoveď- Paradoxon
vitalisti:
Smrek - Básnik a žena - Odsúdení k večitej žízni - Cválajúce dni - Iba oči - Božské uzly
ľavicovo orientovaní (DAV):
Laco Novomeský - Nedeľa - Pašovanou ceruzkou
nadrealisti:
Fábry - Uťaté ruky - Pokazený písací stroj - Fair - Furko Mária
Reisel - Vidím všetky dni a noci
katolícka moderna:
Dilong- Honolulu pieseň labute
Hlbina - Dúha
próza:
Hrušovský - Pompiliova Madona -Žralok - Muž s protézou
Vámoš - Editino očko
Hronský - Sedem sŕdc- Podpolianske rozprávky - Jozef Mak - Svet na trasovisku
Urban - Živý bič
F. Kráľ - Čenkovej deti
Jilemnický - Prípad Evy Burdovej - Víťazný pád
Figuli - Tri gaštanové kone -Babylon
Chrobák - Drak sa vracia
Švantner - Malka - Nevesta hôľ
dráma:
Ivan Stodola - Jožko Púčik a jeho kariéra - Bačova žena
Július Barč Ivan - Mastný hrniec - Matka
LITERATÚRA PO 2. SVETOVEJ VOJNE
Rozdelenie svetovej literatúry po roku 1945:
A) západ - národné literatúry (každá mala svoje špecifiká)
nástup nových prúdov a smerov : - existencionalizmus
- nový román (vo Francúzsku)
- neorealizmus (v Taliansku)
- Beat Generation (USA, 60. roky)
- postmoderna (USA, Rusko, všetky krajiny)
B) východ - krajiny socialistického tábora:
- základná literárna metóda - socialistický realizmus - zobrazoval všedný život v krajinách socialistického bloku bez prvkov absurdity
témy: - budovanie socializmu - nenarušené medziľudské vzťahy - ľudia boli nadchnutí pre život v novej spoločnosti
Francúzsko:
Existencionalizmus
- myšlienkový a umelecký prúd, ktorý skúma otázky existencie, bytia človeka z hľadiska jeho individuality a spoločenských vzťahov - základom existencionalizmu je otázka slobody
znaky:
* prvky absurdity * hrdina - silný individualista - introvert (je osamelý, trpí úzkosťami a depresiou, veľkí samotári)
dej prebieha vi väčšine diel v uzavretom priestore - v tme, v prítmí
Sartre - Múr
Camus - Mor - Cudzinec
znaky:
* vytrácajú sa témy dobra a zla, motív zodpovednosti * témy osudu, zmyslu existencie * typickými hrdinami sú výsostne nezodpovední, veselo-bezstarostní, nenútení až bezočiví búrliváci bez zábran, bezohľadní egoisti, ktorí chcú naplno žiť a užiť si a urobiť čo najviac „husárskych kúskov” a pritom nehľadia na iných* v popredí je psychologická kresba postavy *veľmi pútavý dej * motívy: alkohol, erotika, sex * svojimi dielami provokujú malomestský svet
znaky:
* tvrdia, že román sa musí zamerať len na jednu tému * odmietali dejovosť románu, tradičnú kompozíciu, tradičného hrdinu * spisovatelia sa nezamerali na objektívny svet, z neho zachytávajú len fragmenty * priviedli lit. hrdinu, ktorý vystupuje ako blúdiaci tieň - nemá tvár, nemá pamäť *využili psychoanalýzu Freuda, rýchle striedanie obrazov myšlienok * romány si vyžadujú vyspelého čitateľa
Grillet - Gumy
Amerika:
Salinger - Kto chytá v žite
Mailer - Nahí a mŕtvi
Heller - Hlava XXII
beat generation - hlásali mier na Zemi, bojovali proti technickému pokroku
znaky:
* neusilovali sa o harmóniu * hlásali neviazanosť *poézia bola pod vplyvom mysticizmu * cítiť tu revoltu * nadviazali na zo San Francisca
Kerouac - Na ceste
Ferlinnghetti - Obrazy dávneho sveta
magický realizmus - opiera sa o staré mýty, o staré indiánske legendy
Marquez - 100 rokov samoty
postmoderna- vychádza zo surrealizmu, zákl. motívom je útek do prírody, záchrana človeka pred civilizáciou
Eco - Meno ruže
dráma:
Ionesco - Plešatá speváčka - Stoličky
Becket - Čakanie na Godota
Wiliams - Električka zvaná túžba - Mačka na horúcej plechovej streche
Miller - Smrť obchodného cestujúceho
Anglicko:
rozhnevaní mladí muži - traja Johnovia
Osborne - Obzri sa v hneve
Braine - Miesto hore - Život hore
politický román
Orwell - Zvieracia farma - 1984
Švajčiarsko:
- špeciálny vývoj
Dűrrematt - Návšteva starej dámy - Fyzici
Taliansko:
neorealizmus
A. Moravia - Rimanka- Vrchárka
Rusko:
Pasternak - Doktor Živago
Solženicin - Jeden deň Ivana Denisoviča
Česko: Hrabal - Postřižiny
Kundera - Neznesiteľná ľahkosť bytia
Slovenská literatúra po roku 1945:
poézia:
J. Kostra - Moja rodná - Ave Eva
P. Horov - Nioba matka naša
A. Plávka - Tri prúty Liptova
I. Kupec - Mušľa - Kniha tieňov
V. Mihálik - Plebejská košeľa
próza:
F. Hečko - Červené víno
V. Mináč - Generácia - Nikdy nie si sama
A. Bednár - Hodiny a minúty - Sklený vrch
R. Jašík - Námestie sv. Alžbety
D. Tatarka - Prútené kreslá - Rozhovory bez konca - Démon súhlasu - Písačky
L. Mňačko - Ako chutí moc - Smrť sa volá Engelchen
L. Ťažký - Aj v nebi je lúka - Pivnica plná vlkov - Amenmária
SÚČASTNÁ SLOVENSKÁ LITERATÚRA
poézia:
M. Rúfus - Až dozrieme - Monológ v lazarete
M. Válek - Dotyky
Ľ. Feldek - Hra pre tvoje modré oči
J. Šimonovič - Obrazotvorná lúka
Š. Moravčík - Maľované jarmá
D. Hevier - Nonstop
próza:
M. Ferko - Veľkomoravské záhady
J. Blažková - Nylonový mesiac
V. Šikula - Pán horár má za klobúkom mydleničku - Prázdniny so strýcom Rafaelom
L. Ballek - Pomocník - Agáty
P. Jaroš - Tisícročná včela - Nemé ucho, hluché oko
J. Lenčo - Rozpamätávanie
D. Mitana - Hľadanie strateného autora
J. Puškáš - Záhrada
VÝVOJ LITERÁRNYCH DRUHOV, ŽÁNROV A PROZÓDIE
Lyrika
Názov lyrika vznikol zo slova pre antický hudobný nástroj - lýra. Hrou na lýre sprevádzali Gréci svoje piesne. Charakteristické sú kratšie texty. Lyrické útvary vznikali aj v starovekom Egypte (2600 p.n.l.) ako pohrebné piesne, piesne na velebenie bohov a kráľov.
Žánre lyriky:
óda - oslavná báseň, základom je osláviť osobnosť, udalosť. Známa už v antickej poézii, jej tvorcom bol Pindaros. Od hudby sa odčlenila v období rozkvetu rímskeho impéria a to zásluhou Horácia. V našom období sa rozvíja najmä v období klasicizmu.
hymna (hymnus) - vznikla v náboženstve. Oslavné piesne (1843), najznámejšia pamiatka - študentská hymna Gaudeamus igitur (13. stor.), Slovenská štátna hymna - Janko Matuška- prvé dve slohy básne Dobrovoľnícka, - hymnické piesne - Hej, Slováci ešte slovenská reč žije....., Aká si mi krásna, K. Kuzmány - Kto za pravdu horí
elégia (žalospev) - žiaľ nad nejakou smutnou skutočnosťou, J. Hollý, pôvod v antickej literatúre, kde vzniká elegický distichon (žalospevné dvojveršie), J. Kollár - Slávy dcéra
epigram - krátka báseň, v ktorej sa vyjadruje pomocou satiry vzťah človeka k sebe samému a ku skutočnosti. V súčasnosti patrí k satirickým žánrom.
alba - intímna lyrika, vzniká v 13. stor. Básnické stvárnenie rozlúčky milencov
epitaf - lyrický žáner, ktorý vznikol z epigramu. V starovekom Grécku a Ríme to bol nápis na náhrobnom kameni alebo na soche zobrazujúcej mŕtveho a to viazanou formou.
paškvil - satirická báseň, ktorá nespravodlivo odsudzuje nejakú osobu alebo jav
pamflet (hanopis) - báseň, v ktorej autor naschvál zatajil kladné črty nejakej osoby a vyzdvihol iba jej zápory.
aforizmus - krátka výpoveď s vtipným postrehom
pieseň - najrozšírenejší typ básne spájajúci poéziu s hudbou. Je základným tvarom ľudovej poézie
kaligram - novšie pomenovanie pre grafickú báseň (Appolinaire - Eiffelova veža)
Epika
Znaky - rozprávanie ako hlavný slohový postup, epický dej, priama reč, obsahom rozprávania sú príbehy
Veršovaná epika
1.epos - veľký rozsah, nemôžeme ho presne charakterizovať, rozoznávame:
a) bohatiersky (hrdinský) epos - napr. Homérov Ilias a Odysea, dej sa sústreďuje okolo hlavného hrdinu, ktorý má mimoriadne vlastnosti a musí vykonať mimoriadny čin. Do ľudského konania zasahujú bohovia, opisy bitiek, súbojov, predmetov, postáv. Kompozícia hrdinského eposu je ustálená, na začiatku sa nachádza invokácia (vzývanie) a propozícia (krátke naznačenie deja), rýchly vpád do deja (in medias res)
b) historický - vychádza zo skutočných dejinných udalostí - J. Hollý - Svätopluk
c) idylický - viaže sa na udalosti z dedinského života, ktorý je blízky prírode
d) duchovný - čerpá námety z Biblie a slúžil svojím obsahom náboženstvu
2. idyla - patrí medzi stredné epické žánre, hrdina - pastier, roľník, spätosť človeka s prírodou
3. balada - str. žáner, dej pochmúrny, tragický, dej sa stupňuje, nadprirodzené bytosti, končí sa tragicky. Vzniká na konci stredoveku z ľudovej slovesnosti
veršovaná aj neveršovaná
1.legenda - zo života svätých, predstavuje príklady kresťanských cností. Vznik v stredoveku.
2.bájka - je drobný útvar, kde zvieratá vystupujú ako ľudia a vždy na konci bájky býva ponaučenie - Ezop
3.báj (mýtus) - prírodné javy sa pripisujú nadprirodzeným bytostiam. Súbor mýtov nejakej krajiny sa nazýva mytológia. Najznámejšia mytológia - Grécko
Neveršovaná epika
1.román - zobrazuje široký okruh života v dlhšom časovom rozpätí, má veľký rozsah , využíva všetky tri zobrazovacie postupy - epický (základný postup), lyrický (pocity postáv), dramatický (rozhovory), román má hlavnú a vedľajšiu dejovú líniu. Prvé romány vznikajú už v antike, ale až do novoveku nemajú veľký význam
2.novela - stredný epický žáner, vznikla v Taliansku (Boccacio - Dekameron), nepodáva komplexný a široký obsah človeka, ale iba určitý výsek, súbor niekoľkých udalostí, má menší počet postáv ako román, jednoduchší dej
3.poviedka - malý žáner epiky, vyznačuje sa tým, že umelecky stvárňuje určitú udalosť zo života človeka, vystupuje tu malé množstvo postáv, majú ukončený vývin a o ich živote pred opisovanou udalosťou sa autor zmieňuje akoby mimochodom
4.črta - krátka poviedka, ktorá literárne spracúva skutočnú udalosť, nemá zložitý dej a kresbu postáv.
Dráma
Znaky:
-
javisková úprava
-
neprítomnosť rozprávača
-
postavy konajú a rozprávajú sa, reč jednej postavy - monológ, reč dvoch alebo viacerých postáv - dialóg,
-
scénické poznámky (poznámky v zátvorkách pri dialógoch a monológoch)
Na tvorbe divadelného predstavenia sa zúčastňujú:
-
dramaturg
-
režisér
-
scénický výtvarník
-
skladateľ scénickej hudby
-
kostyméri
-
osvetľovači
-
maskéri
-
zvukári
-
rekvizitári
-
kulisy
Dráma sa delí na dejstvá, ktoré sa delia na jednotlivé obrazy, medzi ktorými sú kratšie alebo dlhšie prestávky. Ak sa dráma skladá z jedného dejstva nazývame ju jednoaktovkou. Dejstvá sa členia na výstupy, čo je úsek dejstva, v ktorom sa nezmení počet postáv na javisku.
Vzniká v starovekom Grécku z osláv Dionýza.(Sofokles, Aristofanes). V stredoveku nemá až taký význam, rozvoj dosiahne v období renesancie (Shakespeare).