DEJINY
DEJINY PEDAGOGIKY
-
život a dielo J. A. Komenského
-
výchova v stredoveku
-
výchova v staroveku
-
výchova v prvotnopospolnej spoločnosti
-
najvýznamnejšie osobnosti pedagogiky
zatial toľko...
VÝCHOVA V PRVOTNOPOSPOLNEJ SPOLOČNOSTI
-
dozvedáme sa o nej len z archeologických vykopávok a výskumu primitívnych kmeňov
-
beztriedna spoločnosť a rovnosť
-
výchovu podmieňovala celková kultúra a spôsob života, prírodné podmienky, vzťahy medzi generáciami, pohlaviami, či sa kmeň, skupina, stretávali s inými skupinami, alebo žili izolovane
-
správanie a názory ovplyvňovali náboženské predstavy
-
výchova detí bola záležitosťou celej skupiny
-
hlavnou výchovnou metódou bol príklad dospelých
-
deti sa postupne napodobňovaním učili zručnostiam potrebným pre život
-
dôraz na telesnú a mravnú výchovu
-
bez prísnej disciplíny
-
iniciácie-vstup do dospelosti
-
príprava na iniciácie bola začiatkom inštitucionálnej výchovy, zatiaľ nemala pevný systém, jednoduchosť života to nevyžadovala
Výchova v staroveku
-
spoločnosť sa delila na otrokov a slobodných občanov
-
výchova otrokov- deti sa zúčastňovali na prácach rodičov a napodobňovali ich, boli vedené k poslušnosti a oddanosti pánovi
-
deti slobodných občanov sa na prácach nezúčastňovali, neodporúčal sa ani kontakt s otrokmi
-
pre privilegovanú triedu už približne 1000 rokov pnl vznikli prvé školy.
-
Nižší stupeň: základná gramotnosť
-
Vyšší stupeň: vzdelanie pre vládcov, náboženské účely..
-
v rôznych kultúrach bolo rôzne postavenie dieťaťa
Výchova v starovekom Grécku:
Spartská výchova-výchovu riadil štát,ktorý manipuloval so životom dieťaťa už od jeho narodenia.Výchova mala vojenský charakter,bola úplne verejná.Po narodení dieťa prehliadli starší občania a len zdravé deti odovzdávali naspäť do rúk otca.Slabé deti a mrzákov usmrcovali.Do 7.roka výchova prebiehala v rodine.Po 7. rokoch sa chlapci dostávali do štátneho výchovného ústavu,kde sa pod dozorom prísnych dozorcov učili vojenskému životu. V Sparte sa venovala pozornosť aj výchove žien. Bola podobná ako u chlapcov. Prebiehala v rodinnom prostredí. Dôraz sa kládol aj na fyzickú zdatnosť. Vo výchove sa žena najprv podriaďovala štátu a v tomto duchu vychovávala aj svoje deti.
Aténska výchova- Aténsky štát patril hospodársky aj kultúrne k najvyspelejším štátom Grécka. Mal pomerne dobre zorganizovaný školský systém. Aténska výchova bola diametrálne odlišná od výchovy v Sparte. Viac sa dbalo na vedomostnú stránku, ako na telesnú. Venovali sa čítaniu, písaniu, počítaniu, geografii, astronómii, atď. Cieľom tejto výchovy bola kalokagatia - harmonická výchova krásy tela, ale aj ducha. Výchovu neorganizoval štát, ale rodina. Školy mali súkromný charakter a za výchovu sa platilo. Štát mal len úlohu dozorcu nad priebehom výchovy. Do školy mohli do nich chodiť deti slobodných občanov. Boli určené pre chlapcov, dievčatá boli vychovávané v rodinnom prostredí.
Kladnou stránkou aténskej výchovy bolo spájanie rôznych obsahových súčastí výchovy: rozumová, telesná, estetická a mravná výchova.
Výchova v starovekom Ríme:
a,Rodinná výchova na počiatku Ríma-Rimania boli zástupcovia rodinnej výchovy.Dôraz kládli rovnako na výchovu roľníkov aj bojovníkov.
b,Školy v republikánskom Ríme-do Ríma preniká grécke vzdelanie,preto sa v školách vyučuje po grécky.
c,Výchova v cisárskom Ríme-začali sa zakladať latinské školy,vyššie odborné,ústavy na výchovu dievčat,univerzity aj vysoké školy.
Počiatky kresťanskej výchovy:
Školy katechumenické-slúžili len na prípravu dospelých a mládeže na prijatie krstu a
Školy katechetické-vychovávali len kňazov a učiteľov kresťanského náboženstva.
VÝCHOVA V STREDOVEKU
-
313 zrovnoprávnenie kresťanstva- právo na život
-
spoločnosť sa delila na pánov a poddaných
-
poddaní boli vychovávaní k práci, pokore, odriekaniu a viere v Boha, často v biede, deti boli preťažované prácou
-
v mestských cechoch sa učili remeslám
-
deti šľachticov vychovávali dojky a vychovávateľky
-
výchova k mravnosti a náboženstvu, venovali sa hrám a štúdiu
-
výchova v kláštoroch, zbožní a vzdelaní mníchovia, vzdelanie bez praktickej aplikácie
-
výchova rytiera, musel vedieť zaobchádzať s mečom, jazdiť na koni, byť galantní k dámam, statočný...
-
školy:katechumenické-pred prijatím krstu
katechetické- pre budúcich kňazov
farské-elementárne vzdelávanie nižších vrstiev
latinské-sedem slobodných umení
-vyučovanie zamerané na pamäťové učenie, hlavne latinské texty
- prvé univerzity: v Oxforde, Prahe, Academia Istropolitana 1465
J. A. Komenský -narodil 28. 3. 1592 v Nivnici pri Uhorského Brodu -časovo spadá do obdobia na prelome medzi humanizmom a barokom -otcom bol mlynár Martin Komenský a matkou Anna Komenská. Obidvaja rodičia zomreli po sebe na epidémiu od12 rokov sa o neho starala teta -študoval na bratských školách v Přerově a v Strážnici -Potom študoval na latinskej škole, kde prijal meno Amos. štúdiumvNemecku, na Nassavskej akadémii Herborn a teologickej univerzite Heidelberk, vyrobil mapu Moravy. Prvé vydanie sa objavilo v roku 1627 a nasledujúcich zhruba sto rokov bola kopírovaná predovšetkým v holandských a nemeckých atlasoch. vrátil späť a v roku 1614 učil na škole v Přerově medzi rokmi 1618-1621 odišiel učiť do Fulneku, napísal dielo Listové do nebe, vydané v roku 1619 – je to vlastne päť fiktívnych listov pre Ježiša Krista o meštianskej dokonalosti. za manželku si zobral Magdalénu Vizovskú. Po bitke na Bielej hore(1620) Československo sa dostalo do rúk Habsburgovcov. Tými bol Komenský neustále prenasledovaný. Býval vtedy vo východných Čechách v roku 1623 napísal alegorické dielo Labyrint sveta a raj srdca. K dielu sa vrátil aj neskôr a postupne ich doplňoval, preto sa prvé tlačové vydanie objavilo až v roku 1631 v Perně a druhé vydanie v Amsterdame roku 1663. Dielo obsahuje 2 časti – v 1.časti podrobuje celú vtedajšiu spoločnosť alegorickou kritikou a v 2.časti sa zachraňuje návratom do vlastného srdca, kam ho zavolal sám Boh. Celková myšlienka tohto diela je odovzdanosť Bohu. Na mor mu zomrela žena a jeho dve deti, tak sa druhý krát oženil roku 1624 s Dorotou Cyrillovou, s ktorou mal postupne štyri deti. Spoločne v roku 1628 odišli do vyhnanstva z poľského Lešna a vtedy verili, že sa do Čiech ešte niekedy vrátia, ale to sa mu už nikdy nesplnilo. V Lešne pôsobil ako učiteľ a riaditeľ bratského gymnázia. V roku 1632 bol zvolený ako biskup a zároveň pisárom jednoty. Napísal dielo Česká didaktika, ktorá bola preložená do latinčiny (Didactica magna) a nazvaná Veľká didaktika. Je to jeho celoživotné dielo, ktoré obsahuje všetky zásady a práva všetkých na vzdelanie. napísal Informatórium školy materské, je to pedagogický spis, ktorý zahrňuje predškolskú výchovu a učebnicu latinčiny Brána jazykov otvorená V roku 1641 bol pozvaný do Londýna, aby tu vybudoval akadémiu vied, ale dlho sa tu nezdržal, pretože v Anglicku vypukla vojna a začala revolúcia. Zoznámil sa tu s vynikajúcim grafikom Hollarem, ktorý vytvoril jeho obraz. V Anglicku žil sedem rokov. Bol tiež pozvaný do Švédska, aby reformoval vtedajšie školstvo. Zo Švédska ale odchádza späť do Lešna. Pri druhom pobyte v Lešně roku 1649 sa potretí krát oženil – s Janou Gajusovou (bezdetné manželstvo). Veľmi cenný zo spisov je Kšeft umierajúcej matky jednoty bratskej, napísaný po ratifikácii vestfalského mieru (1650), kedy boli stratené nádeje emigrácie na návrat do vlasti. Potom bol pozvaný aj do Maďarska, kde žil od roku 1650 Orbis Pictus, ktorá mala žiakov povzbudiť k učeniu. Usiloval sa o jednoduchý, ale zároveň pútavý spôsob podania informácií a jeho cieľom nebolo len uľahčiť žiakom osvojenie latinského jazyka, ale tiež zlepšiť mravy všetkých občanov, zmeniť ich názory a naučiť spôsobu života, tak ako je to v iných vyspelých krajinách. Je to prvá obrázková učebnica na svete a neskôr bola preložená do jedenástich jazykov. Škola hrou je kniha plná divadelných drám (1654). Žiaci sa učili ich hrať na javisku a zároveň v nich bola obsadená učebná látka. Tento spôsob učenia bol na vtedajšiu dobu veľmi moderný. Z Maďarska sa vrátil späť do Lešny, ale to bola chyba. Pri požiare Lešny roku 1656 mu zhorel latinsko-český slovník, poklad jazyka českého, na ktorom pracoval počas niekoľko desaťročí. Pri požiare mu zomrela žena. Znova teda odchádza, tento krát do Amsterdamu do rodiny De Gearru. V tejto dobe vypukla vojna medzi Anglickom a Holandskom vypracoval mierovú dohodu Anjel mieru V Holandsku strávil celkom štrnásť rokov 15.11.1670 v Amsterdame Komenský zomrel a bol pochovaný v neďalekom Naardenu prezentácia o živote a diele J.A.Komenského-na stiahnutie stlač free user chvíľu počkaj, kým sa objaví ikonka download stlač download a potom vo výbere otvoriť Niektoré ďalšie diela: Labyrint světa a ráj srdce (sociálne alegorické a kritické dielo)
Pozvanie prijal hlavne pretože veril, že mu to pomôže k návratu domov.
Kšaft umírající matky jednoty bratrské
Didactica magna (Veľká didaktika)
Janua linguarum reserata (Brána jazykov otvorená)
Informatorium školy mateřské
Opera didactica omnia (Zobrané didaktické diela)
Schola ludus (Škola hrou)
Orbis sensualium pictus (Svet v obrazoch)
Všeobecná porada o náprave vecí ľudských