V zásade platí, že čím motor pracuje v nižších otáčkach, tým má nižšiu spotrebu paliva. V praxi to znamená, že každý prevodový stupeň rozbiehajte len na nevyhnutnú mieru. Čo najskôr zaraďte vyšší prevodový stupeň. Po rozbehnutí sa snažte čo najväčšiu časť cesty absolvovať na najvyššom (zvyčajne piatom) prevodovom stupni, pritom akcelerátor (ľudovo plyn alebo plynový pedál) stláčajte len na nevyhnutnú mieru. Na druhej strane vyvarujte sa extrémom. Jazda s motorom v príliš nízkych otáčkach, keď už začínate pociťovať jeho nepravidelný chod, síce prináša úsporu paliva, neúmerne však zaťažuje motor, najmä jeho kľukový mechanizmus.
Ak máte starší model vozidla vybavený karburátorom, ušetríte, ak pred križovatkou včas zaradíte neutrál. Následne motor prejde z režimu núteného voľnobehu (s vyššou spotrebou paliva) na voľnobeh (s nižšou potrebou paliva). Podobný efekt úspory pohonných hmôt sa dá dosiahnuť aj pri zjazdoch z kopca na neutrál, no v tomto prípade dochádza k väčšiemu opotrebovaniu brzdových doštičiek, prípadne brzdového obloženia. Navyše pri jazde z kopca je automobil so zaradeným prevodovým stupňom stabilnejší, ako keď plachtí na voľnobeh.
Iná je situácia v prípade moderných automobilov. Ich motory sú vybavené systémom vstrekovania paliva. V takom prípade preradenie na voľnobeh, či už pred križovatkou alebo pri jazde z kopca, má presne opačný efekt, tzn. spotreba sa zvýši. Systém vstrekovania paliva sa totiž v prípade núteného voľnobehu odpája a motor má v tomto režime nulovú spotrebu. Vstrekovanie sa opäť aktivuje stlačením akcelerátora, alebo tesne pred tým, ako motor dosiahne voľnobežné otáčky.
Treba si uvedomiť, že s rastúcou rýchlosťou rastie aerodynamický odpor. Zapnutá klimatizácia, otvorené okná, batožina alebo športové náradie na streche – to všetko zvyšuje priemernú spotrebu. Udržujte auto v optimálnom technickom stave. Napríklad podhustené pneumatiky alebo zadretý brzdový valec (prejavuje sa prehrievaním kolesa) majú za následok zvýšenú spotrebu paliva.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.