Pri kúpe ojazdeného auta je nevyhnutné vidieť ho a vyskúšať. Najlepšie v sprievode známeho – odborníka. Kupujúci by mal predovšetkým trvať na tom, aby bolo auto umyté a prístupné aj zospodu, či už z montážnej jamy alebo na rampe. Základnú informáciu poskytne už jeho lak. Matný lak prezrádza, že majiteľ sa o auto nedokáže postarať ani vtedy, keď ho predáva. Kompletne alebo čiastočne prelakované auto vzbudzuje podozrenie. Nový lak na veku kufra vyznieva sviežejšie ako na jeho vnútornej strane. Na aute s pôvodným lakom to býva opačne. Všímať si treba aj lícovanie plechov karosérie. Ak sú medzery medzi karosárskymi dielcami nerovnaké, môže to byť dôsledok havárie a neodbornej opravy. Lom svetla na karosérii prezradí fušerskú prácu klampiara. Bublinky vydúvajúce lak hovoria o prítomnosti korózie. Medzi najexponovanejšie miesta patria lemy karosérie a plechy pod lištami.
Kupujúci by sa mal pozrieť aj na dno batožinového priestoru a pod koberce v interiéri. Skontrolovať, či korózia nenapadla aj skelet – nosníky, prahy. Pohľad si určite zaslúžia všetky okná. Praskliny najmä v zornom poli vodiča sú dostatočným dôvodom na zadržanie technického preukazu, následne bude treba investovať. Rôzne výrobné značky na každom skle znamenajú, že auto má veľmi podozrivý pôvod. Ak má auto na sedadlách navlečené poťahy, treba ich dať dole. Po najazdení 80-tisíc kilometrov nemôžu byť zodraté sedadlá. Odborník odhadne stav auta aj podľa zošúchaných gumových krytov pedálov a roztrhanej manžety na radiacej páke alebo množstva škrabancov od kľúča okolo spínacej skrinky.
Na spodku auta treba skontrolovať najmä závesy kolies, či nie sú zdeformované. Oplatí sa zašpiniť si ruky pri uchopení závesov a kolies, či nemajú nadmernú vôľu. Dôkladnú kontrolu si zaslúžia aj disky kolies, či nie sú poškodené, stav pneumatík, ak kupujúci nechce čoskoro investovať do nových. Ak sú pneumatiky nerovnomerne ojazdené, pravdepodobne je porušená geometria náprav. Plôšky na behúni zasa poukazujú na nevyvážené kolesá. Mastný zaprášený povlak na tlmičoch pruženia avizuje ich zníženú účinnosť. Či nie je deravé výfukové potrubie, o tom sa dá presvedčiť zrakom aj sluchom pri naštartovanom motore. Potrubie brzdovej sústavy by nemalo byť deformované a hadičky popraskané. Na olejovej vani motora a prírube spájajúcej ju s prevodovkou nemá byť olej. Výmena tesnenia je finančne náročná a cez STK auto s kvapkajúcim olejom neprejde.
Potom je čas na jazdu. Kupujúci by mal trvať na tom, že za volant si sadne sám alebo „jeho“ človek. Majiteľ môže totiž zámerne voliť taký režim jazdy, aby sa nedostatky auta neprejavili. Ak auto ťažko štartuje, môže to byť znak nesprávne nastaveného zapaľovania, príčinou môže byť tiež vybitý akumulátor, ale aj motor zrelý na generálku. Odborník príčinu odhalí. Spojka by pri rozbiehaní nemala vydávať podozrivý zvuk. Hluk chybných ložísk kolies stúpa s rýchlosťou. Kupujúci by sa mal presvedčiť, či sa dajú hladko zaradiť všetky rýchlostné stupne vrátane spiatočky. Šikmá priečka volantu a ťahanie vozidla do strany počas jazdy v priamom smere naznačuje porušenú geometriu náprav. Chvenie volantu môže mať na svedomí nevyváženosť predných kolies. Ak sa chveje spätné zrkadlo, nevyvážené sú zadné kolesá. Riadenie nemá mať nadmernú vôľu. Brzdový pedál by mal zaberať už v prvej polovici zdvihu. Ak pumpovaním tvrdne, brzdový systém je zavzdušnený. Pri brzdení na suchej vozovke by malo auto udržiavať priamy smer. Na záver by si mal kupujúci dobre rozmyslieť, aké nedostatky a za akú cenu bude autu, ktoré si mieni kúpiť, tolerovať.
Pri kontrole dokladov netreba zabudnúť na potokol o technickej kontrole vozidla a či má auto platnú kontrolnú nálepku na evidenčnom čísle. Bez týchto dokladov nie je spôsobilé na jazdu. V protokole je vyznačený aj dátum, kedy má auto absolvovať ďalšiu pravidelnú kontrolu technického stavu. Ak hrozí v najbližších mesiacoch, treba byť pri posudzovaní auta zvlášť opatrný: brzdy majú reagovať spontánne a rovnomerne, spoľahlivá musí byť aj ručná brzda; tlmiče, pruženie nápravy a hnacie hriadele nesmú byť deformované a vykazovať nadmernú vôľu; technik STK môže tolerovať bublinu na blatníku, nie však hrdzou oslabené nosné časti karosérie; spôsobilosť pneumatík determinuje minimálna hĺbka dezénu 2,6 mm, nesmú niesť ani známky poškodenia; STK netoleruje kvapkajúci olej z motora, či prevodovky, ani unikanie paliva; čelné sklo nesmie byť prasknuté ani výraznejšie poškriabané; vonkajšie osvetlenie musí byť v bezchybnom stave; zlá štartovateľnosť, nepravidelný chod motora a kúdoly dymu z výfuku avizujú, že auto neprejde pri emisnej kontrole.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.