Poistné sadzby. Sadzba v havarijnom poistení závisí nielen od obstarávacej ceny vozidla, ale aj od značky auta. Sadzby totiž kopírujú nákladnosť opráv (ceny náhradných dielcov) ale napríklad aj "rating" značiek v podsvetí. Preto majitelia áut, ktoré sa kradnú viac, majú ťažšie sny. Najväčší záujem majú zlodeji o nemecké značky. Najmenej sa kradnú japonské a kórejské autá, pri ktorých je aj väčší problém s pozmeňovaním výrobných čísel.
Typ karosérie. Trojdverové auto je vhodné pre mladých ľudí, prípadne pre rodiny s malými deťmi. Memusíte mať obavy, že počas jazdy "vystúpia". Aj toto riziko však možno ošetriť takzvanými detskými poistkami, čo sú mechanické záklapky v profile zadných dverí pri štvor- alebo päťdverových modeloch. Ak častejšie jazdíte s dospelými osobami vzadu, stojí za to priplatiť si štvordverový sedan alebo päťdverový hatchback. Nastupovanie a vystupovanie z trojdverového modelu je totiž, najmä pre starších ľudí, náročné najmä v stiesnených pomeroch na parkoviskách alebo v kopci.
Aj štvordverová a päťdverová koncepcia sa navzájom líšia viac ako len počtom dverí. V súčasnosti sa väčšej popularite tešia päťdverové modely (hatchbacky a so splývajúcou zadnou časťou). Majú zvyčajne variabilnejšie usporiadanie interiéru. Napríklad pri rovnakom základnom objeme batožinového priestoru sa v päťdverovom aute dá vymontovať podokenná doska a náklad naložiť až po strechu. Ba po sklopení zadných sedadiel možno prepojiť batožinový priestor s interiérom. V štvordverových modeloch (sedan a limuzína) to platí len prípad od prípadu, a aj to s vážnymi obmedzeniami. Navyše, do kufra päťdverového modelu je lepší prístup ako cez relatívne malý otvor po vyklopení veka na štvordverovom aute.
Koncepcia vozidla. Motor vpredu s pohonom predných kolies. Táto koncepcia je najvýhodnejšia z hľadiska efektívnosti využitia obstavaného priestoru. Má zvyčajne nedotáčavé jazdné vlastnosti, preto kladie menšie nároky na jazdeckú zručnosť vodiča. S pohonom zadných kolies sa vyrábajú len luxusnejšie limuzíny a športové automobily, kde pomer ceny a úžitkovej hodnoty nehrá takú dôležitú úlohu. Vyššie nároky na vodičské schopnosti v týchto autách vyvažujú bohato dimenzované elektronické stabilizačné programy. Z hľadiska stability a záberových schopností sú najvýhodnejšie automobily s pohonom všetkých štyroch kolies. Tie sú však drahšie, majú vyššiu spotrebu a niektoré majú aj menší batožinový priestor v porovnaní s verziami s predným pohonom.
Motor. Verzia s takzvaným zážihovým (benzínovým) motorom je lacnejšia, obstarávacia cena auta je nižšia, ale má vyššiu spotrebu pohonných hmôt ako verzia so vznetovým (naftovým) motorom. Benzín býval o niečo drahší ako nafta, no v poslednom čase je to často naopak. Benzínový motor s porovnateľným výkonom ako naftový má zvyčajne menší zdvihový objem, preto sa naň môže (podľa podmienok konkrétnej poisťovne) vzťahovať nižšia sadzba povinného zmluvného poistenia. Opravy naftových motorov bývajú zvyčajne finančne náročnejšie. Z hľadiska návratnosti investícií možno odporučiť naftovú verziu vodičovi, ktorý ročne najazdí vyšší počet kilometrov. Návratnosť je individuálna, no vo väčšine prípadov s ňou nemožno rátať skôr ako po najazdení 100 000 km. Z hľadiska komfortu cestovania je naftový motor ešte stále hlučnejší a má menej kultivovaný chod ako porovnateľný benzínový agregát. V zime sa pomalšie zahrieva na prevádzkovú teplotu a preto aj dlhšie trvá, kým kúrenie nabehne na optimálny výkon. Je teda menej vhodný na jazdu na krátke vzdialenosti. Na druhej strane jeho prednosťou je vyšší krútiaci moment s priaznivejším priebehom - maximum dosahuje v nižších otáčkach ako benzínový agregát. Preto vodič nepotrebuje tak často preraďovať rýchlostné stupne a jazda je pohodovejšia. Vyšší krútiaci moment favorizuje naftový motor v kopcovitom teréne a pri plne využitej nosnosti vozidla. Výhody sa naplno prejavia napríklad na dovolenkovej ceste s plne naloženým autom a zapnutou klimatizáciou po kopcovitých rakúskych či talianskych diaľniciach. Spotený vodič benzínovej jednaštvorky v každom väčšom stúpaní radí trojku, aby udržal aspoň stokilometrovú rýchlosť, moderný diesel s pokojom udrží na päťke stabilnú stotridsiatku.
Úroveň výbavy. Pred vstupom do predajne má zákazník väčšinou jasnú predstavu, aké chce auto a akú má mať výbavu. Zvyčajne však predajca auto v takej konfigurácii nemá, zato núka auto iné, spravidla s vyššou úrovňou výbavy, prípadne mimoriadne výhodný akčný model. Netreba sa unáhliť. Auto je investícia, ktorá sa neopakuje každý mesiac. Na niektorých akčných modeloch zdanlivo ušetríte zopár tisíc korún, ako keby ste si to auto s podobnou výbavou poskladali a objednali. Najskôr však vo výbave akčného modelu škrtnite všetky položky, o ktoré nestojíte, a posúďte, či aj potom sa vám zdá cena výhodná.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.