ABS (Anti-lock Braking System, Anti Blocking System - protiblokovací systém bŕzd) predchádza zablokovaniu kolies pri brzdení nezávisle od stavu vozovky rýchlym znižovaním a zvyšovaním tlaku v brzdom systéme. Vozidlo ostáva ovládateľné na klzkom povrchu vozovky aj počas brzdenia.
Airbag, SRS Airbag (Supplemental Restraint System - pomocný záchytný systém) v kombinácii s bezpečnostnými pásmi predchádza v prípade kolízie nárazu pasažiera do volantu, palubnej dosky alebo iných častí vozidla. Pyrotechnický systém nafúkne v zlomku sekundy vankúš pred pasažierom (frontálny airbag), pod palubnou doskou (kolenný airbag), medzi bedrami pasažiera a dverami (bočný airbag), medzi hlavami pasažierov a bočnými stenami vozidla (okenný airbag) či pod stehnami pasažiera (airbag proti podkĺznutiu).
Airbag proti podkĺznutiu
ASR (protipreklzový systém) obmedzuje preklzávanie poháňaných kolies počas akcelerácie v záujme zachovania dobrého zrýchlenia a ovládateľnosti vozidla.
ASC + T, ATC (automatická kontrola stability a trakcie) ak preklzujú hnacie kolesá, systém uberie plyn, ak preklzuje len jedno hnacie koleso, systém koleso pribrzdí.
BA, BAS, DBC, EBA (Brake Assist - brzdový asistent) v kritickej situácii rozpozná náhle zošliapnutie pedálu brzdy a zabezpečí maximálny brzdný účinok nezávisle od toho, akou silou vodič pedál stláča.
Diferenciál kompenzuje rozdielne otáčky kolies automobilu v zákrute. Kolesá na vnútornej strane zákruty musia prejsť kratšiu dráhu ako vonkajšie kolesá, bez diferenciálu by v pohonnom rozvode dochádzalo k veľkému pnutiu a zhoršovali by sa jazdné vlastnosti. Medzinápravový diferenciál kompenzuje rozdiely medzi prednou a zadnou nápravou vo vozidlách s pohonom všetkých štyroch kolies. Použitie diferenciálu prakticky vo všetkých súčasných automobiloch má aj nežiaduce vedľajšie účinky - prejavuje sa to napríklad problematickým rozjazdom v prípade, že jedno koleso hnanej nápravy stojí na ľade a druhé na drsnom asfalte. Krútiaci moment sa cez diferenciál automaticky prenesie na koleso stojace na ľade, to sa pretáča a auto sa nepohne. Najmä v terénnych automobiloch sa tento problém rieši mechanickými uzávermi diferenciálu či difereciálmi so zvýšenou svornosťou, v osobných automobiloch pomáha elektronika pribrzďujúca pretáčajúce sa koleso (EDS - elektronický uzáver diferenciálu).
EBD, CBC (Electronic Brakeforce Distribution - rozdeľovanie brzdnej sily) systém distribuuje brzdnú silu osobitne k jednotlivým kolesám, čím zlepšuje stabilitu vozidla napríklad pri brzdení v zákrute alebo na rozdielnom podklade pod jednotlivými kolesami.
EBV (kontrola prekĺzavania zadnej nápravy) riadi brzdný tlak v brzdách zadnej nápravy (súčasť ABS).
EDS (elektronický uzáver diferenciálu) systém kontroluje otáčky hnacích kolies. V prípade, že sa jedno z nich otáča rýchlejšie v dôsledku klzkého povrchu vozovky, pribrzďuje ho a prenáša krútiaci moment prostredníctvom diferenciálu na druhé koleso.
ESP, DSC – (Electronic Stability Program - elektronický stabilizačný systém) neustále porovnáva smer jazdy podľa uhla natočenia kolies so správaním sa vozidla. Ak automobil vybočuje zo smeru, ESP jazdu koriguje pribrzďovaním jednotlivých kolies.
FSI (Fuel Stratified Injection - vrstveneé vstrekovanie paliva) je systém priameho vstrekovania benzínu pracujúci v režime nízkeho zaťaženia s chudobnou zmesou paliva a vzduchu, čo vedie k nižšiej priemernej spotrebe pri zachovaní výkonových parametrov motora. Systém FSI v súčasnosti vyvíja najmä koncern VW.
HAC (pomoc pri rozbehu v stúpaní) systém bráni cúvaniu auta z kopca, vodič pritom nemusí obsluhovať prevádzkovú alebo parkovaciu brzdu (využíva sa v terénnych automobiloch).
HDC (kontrola zostupu dolu kopcom) motor na nútený voľnobeh pribrzďuje jednotlivé kolesá auta pri jazde dolu strmým kopcom (využíva sa v terénnych automobiloch).
RDC (kontrola tlaku v pneumatikách) systém kontroluje tlak v pneumatikách aj počas jazdy.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.