technika
9. 4. 2009
Tak na tejto stránke by sme Vám chceli predstavit techniku, ktorou disponuje náš DHZ:
stabilné požiarne cerpadlo PS8
stabilné požiarne cerpadlo PS12
TOVÁRENSKÉ CERPADLO PS8
tak toto už je iba taký muzeálny kúsok
Popis PS 8: Motor SM3l dvojtaktný zážihový vrtanie 92 mm pocet valcov 2 zdvih 86 mm objem valcov 1143 ccm výkon pri 3000 ot/min. 22kW / 30 PS spotreba na 1 Mh 12,5 - 13 litrov objem nádrže na palivo 26 l Takticko - technické parametre: výkon cerpadla 800 l/min. dlžka 850 mm výška 850 mm šírka 540 mm hmotnost 160 kg mazanie motora zmesou benzínu a oleja v pomere 25 : 1
Motor je dvojtaktný, dvojvalcový chladený vodou, s plochými piestami a vratným vyplachovaním. Valce sú zostavené do bloku, uzatvoreného snímatelnou hlavou. Klukový hriadel je zlisovaný a uložený v troch valcekových ložiskách. Ložiská sú uložené v dvojdielnej klukovej skrini motora. Uloženie capu zotrvacníka je zosilnené jednoradovým gulickovým ložiskom, ktoré je uložené vo zvláštnom puzdre. Ku klukovej skrini motora je pripevnená skrina rozvodu na ktorej je umiestnený natácací mechanizmus a náhon zapalovacieho magnetu. Natácací mechanizmus pozostáva z pevného a volného natácacieho kolesa a natácacej páky s ozubeným segmentom. Zapalovanie je zaistené magnetom PAL a svieckami. Motor sa zastavuje vypínacou páckou, ktorá sa nastaví do polohy VYPNUTÉ. Pri natácaní motora musí byt pácka v polohe ZAPNUTÉ. Na hlave motora sú dekompresné kohúty ktoré sa používajú podla potreby k prevzdušneniu (motora) spalovacieho priestoru a k zníženiu kompresného pomeru. Kluková skrina má dva vypúštacie kohúty ktoré slúžia na vypúštanie oleja a na odvzdušnovanie. Skrina cerpadla je s motorom spojená pomocou uzatvoreného medzikusu do jedného bloku. Náhon cerpadla je priamy, spojením hriadela cerpadla so zotrvacníkom motora. Na najvyššom mieste cerpadla je pripojený rozdelovací kohút, ktorým sa ovláda výveva motora, chladenie motora a umožnuje cerpanie vody z hydrantu. Od rozdelovacieho kohúta vedie chladiace, odpadové a vysávacie potrubie.
Chladenie je priame, vodou prechádzajúcou cerpadlom. Na hlave motora je konzola pre upevnenie benzínovej nádrže (26l), ktorá tvorí zároven komoru pre odvod ohriatej chladiacej vody. Na lavej strane motora je pripevnená plynová výveva na nespálené plyny. Palivo je z nádrže vedené cez uzatvárací kohút s odkalovacom hadickou do karburátora.
Cerpadlo: je vysokotlakové, dvojstupnové, špeciálnej konštrukcie pre požiarne striekacky. Obežné kolesá sú naklinované na hriadeli a pevne spojené maticou. Medzi kolesá sú vložené prevádzacie kolesá. Hriadel je v sacom veku uložený v bronzovom puzdre a na druhej strane prechádza upchávkou zloženou z piatich tesniacich krúžkov. Na sacej strane cerpadla je umiestnený manovákuometer. Ak sa má voda dopravovat zo stroja do stroja, alebo cerpadlo plnit z hydrantu, musí byt vákuometer vybavený uzatváracím kohútom. Výtlacná strana cerpadla je opatrená manometrom. Na výtlacnej skrini cerpadla sú pripojené dva výtlacné ventily s pevnými spojkami 75mm. Taniere ventilov sú posuvné po vretene a sú pružinou pritlacované k sedlu. Posuvné taniera tvoria pri vyskrutkovaní vretena spätné ventily.
Výveva H 800: je plynová, na nespálené plyny. Ovládanie vývevy je riadené pákou rozvádzacieho kohúta, ktorý otvorí sacie potrubie a pomocou pákového systému otocí kohútom vývevy, zároven uzatvorí výfukové potrubie toho valca s ktorým je výveva spojená a skratuje prívod elektrického prúdu k sviecke.
Valec spojený s vývevou potom pracuje ako kompresor. Rozvádzací kohút má celkom tri polohy: prvá je vysávanie, druhá prevádzka a tretia na dopravu vody z cerpadla do cerpadla, alebo na plnenie cerpadla z hydrantu. Páka rozdelovacieho kohúta je v jednotlivých polohách zaistovaná poistkou.
Možnosti použitia: je urcená pre zdolávanie požiarov v miestach s dostatkom vody.
Údržba a ošetrovanie:
1. každých 14 dní je potrebné striekacku natocit
2. po dlhšej prevádzke sa karburátor rozoberá a vycistí
3. odkalovacia nádoba pri uzatváracom kohút nádrže sa vycistí
4. vycistí a namaže sa rozvádzací kohút, kohút vývevy, pákový
mechanizmus a uzatváracia klapka výfuku
5. doplní sa palivo
6. prekontroluje sa mazanie a doplní olej
7. pritiahnú sa všetky skrutky hlavy motora, natácacej páky a skrutky
na pripevnenie agregátu a palivovej nádrže
8. skontroluje sa stav nosidiel a rukovätí
9. skontroluje sa stav upchávky
10. skontroluje sa zapalovanie, sviecky a káble
11. v zimnom období sa striekacka zazimuje; do cerpadla sa naleje
konzervacná zmes v takom množstve, aby hladina siahala
asi 5 cm nad os hriadela. po naplnení pretocíme cerpadlom,
aby sa zmes dostala na všetky miesta, ktorým hrozí primrznutie.
Zmes potom vypustíme do pripravenej nádobky pre dalšie použitie.
Chladenie je priame, vodou prechádzajúcou cerpadlom. Na hlave motora je konzola pre upevnenie benzínovej nádrže (26l), ktorá tvorí zároven komoru pre odvod ohriatej chladiacej vody. Na lavej strane motora je pripevnená plynová výveva na nespálené plyny. Palivo je z nádrže vedené cez uzatvárací kohút s odkalovacom hadickou do karburátora.
Cerpadlo: je vysokotlakové, dvojstupnové, špeciálnej konštrukcie pre požiarne striekacky. Obežné kolesá sú naklinované na hriadeli a pevne spojené maticou. Medzi kolesá sú vložené prevádzacie kolesá. Hriadel je v sacom veku uložený v bronzovom puzdre a na druhej strane prechádza upchávkou zloženou z piatich tesniacich krúžkov. Na sacej strane cerpadla je umiestnený manovákuometer. Ak sa má voda dopravovat zo stroja do stroja, alebo cerpadlo plnit z hydrantu, musí byt vákuometer vybavený uzatváracím kohútom. Výtlacná strana cerpadla je opatrená manometrom. Na výtlacnej skrini cerpadla sú pripojené dva výtlacné ventily s pevnými spojkami 75mm. Taniere ventilov sú posuvné po vretene a sú pružinou pritlacované k sedlu. Posuvné taniera tvoria pri vyskrutkovaní vretena spätné ventily.
Výveva H 800: je plynová, na nespálené plyny. Ovládanie vývevy je riadené pákou rozvádzacieho kohúta, ktorý otvorí sacie potrubie a pomocou pákového systému otocí kohútom vývevy, zároven uzatvorí výfukové potrubie toho valca s ktorým je výveva spojená a skratuje prívod elektrického prúdu k sviecke.
Valec spojený s vývevou potom pracuje ako kompresor. Rozvádzací kohút má celkom tri polohy: prvá je vysávanie, druhá prevádzka a tretia na dopravu vody z cerpadla do cerpadla, alebo na plnenie cerpadla z hydrantu. Páka rozdelovacieho kohúta je v jednotlivých polohách zaistovaná poistkou.
Možnosti použitia: je urcená pre zdolávanie požiarov v miestach s dostatkom vody.
Údržba a ošetrovanie:
1. každých 14 dní je potrebné striekacku natocit
2. po dlhšej prevádzke sa karburátor rozoberá a vycistí
3. odkalovacia nádoba pri uzatváracom kohút nádrže sa vycistí
4. vycistí a namaže sa rozvádzací kohút, kohút vývevy, pákový
mechanizmus a uzatváracia klapka výfuku
5. doplní sa palivo
6. prekontroluje sa mazanie a doplní olej
7. pritiahnú sa všetky skrutky hlavy motora, natácacej páky a skrutky
na pripevnenie agregátu a palivovej nádrže
8. skontroluje sa stav nosidiel a rukovätí
9. skontroluje sa stav upchávky
10. skontroluje sa zapalovanie, sviecky a káble
11. v zimnom období sa striekacka zazimuje; do cerpadla sa naleje
konzervacná zmes v takom množstve, aby hladina siahala
asi 5 cm nad os hriadela. po naplnení pretocíme cerpadlom,
aby sa zmes dostala na všetky miesta, ktorým hrozí primrznutie.
Zmes potom vypustíme do pripravenej nádobky pre dalšie použitie.
TOVÁRENSKÉ CERPADLO PS12
I ked sa v požiarnom športe továrenských cerpadiel PS12 v originály nájde už iba ozajstné minimum, povedal by som že už žiadne preto že každý urcite vymenil aspon magnetické zapalovanie za batériové a motory prechádzajú rôznymi úpravami ako náhrada za taz 1500, a to nehovorím ešte o možnostiach vrtania na 1600ccm, 1800ccm dokonca na 1900ccm až 2000ccm. Rôzne iné úpravy ktoré nebudem rozoberat lebo to musí podla mna každý trochu schopný mechanik vediet co a kde poladit aby dostal primeraný výkon. Rozhodol som sa opísat klasiku továrenskú PS12. My sa takým jedným unikátom ešte pochválit môžeme aj ked ho používame iba na cerpanie pri povodniach ale aj na sutaze
PS 12 je samostatný cerpací agregát ktorý je uložený v ráme so sklopnými držiakmi. Motor je nepriamo chladený a preto umožnuje cerpanie znecistenej vody.
parametre PS 12 :
motor : škoda 993 štvortaktný zážihový
vrtnie : 72mm
zdvih : 75mm
pocet valcov : 4
objem valcov: 1221 ccm
výkon pri 3500 ot/min 25,7 kw / 34,96 ps
spotreba : na 1 mh 11,5 l
objem nádrže: 23 l.
výkon cerpadla: 1200 l/m
dlžka mašiny: 922 mm
šírka: 603 mm
výška: 835 mm
hmotnost: 190 kg
Motor je benzínový, karburacný, štvordobý, vodou chladený s vysunutými ventilmi / OHV /.
Mazanie motora je tlakové. Zubovým olejovým cerpadlom, pohánaným šnekovými kolesami od vackového hriadela je olej vhánaný ku všetkým hlavným a ojnicným ložiskám k ložiskám vackového hriadela a do capov vahadiel ventilov. Steny valcov a rozvodová retaz sú mazané rozstrekovaním. Chladenie motora je nepriame - dvojokruhové.
1. okruh tvorí úplný výmenník tepla ktorý je primontovaný ku skrini vodného cerpadla motora pomocou ktorého voda cirkuluje v prvom okruhu a ochladzuje sa o steny lamelového chladica druhého okruhu vo výmenníku tepla.
2. okruh voda najprv pretecie cisticom kde sa zachytia necistoty. Odtial je vedená potrubím do veka klukovej skrine, ktoré chladí a tým znižuje prevádzkovú teplotu mazacieho oleja. Nadalej pretecie lamelovým chladicom a zneho odteká spätným potrubím do sacieho veka kde je prisávaná k cerpanej vode.
Dalšie casti:
Karburátor JIKOV BS-32-24, palivové cerpadlo, cistic vzduchu a originál má magnetické zapalovanie ktoré má už väcšina prerobené na batériové.
Prístrojová doska : obsahuje manometer ktorého súcastou je manovákuometer, teplomer chladiacej vody motora, tlakomer mazacieho oleja, prepínac svetiel a štart/stop tlacidla a lebo spínacky.
Cerpadlo: Odstredivé jednostupnové. Náhon cerpadla je priamy. Na najvišom mieste špirály cerpadla je umiestnený rozvádzac s dvoma gulovýmy ventilmi so spojkami „B" 75mm. Proti spätnému vniknutiu vody do savice je v telese zabudovaná spätná klapka. k núdzovému zaliatiu cerpadla je na sacom veku nálievka zo zátkou.
Plynová výveva: Slúži k zaplaveniu cerpadla pri cerpaní z volného zdroja vody. Pozostáva z vlastnej vývevy, rozvádzacieho kohúta a spojovacieho kohúta. Zapínanie vývevy sa prevádza pákou napojenou tiahlami na vývevu. Pri vysávaní je výveva spojená s cerpadlom potrubím cez uzatvárací kohút, pri cerpaní uzatvárací kohút toto spojenie preruší.
Údržba: Po skoncení prevádzky sa musia otvorit výpustné kohúty na rozvadzaci a výpustná zátka cerpadla. Je dobré taktiež odvodnovat druhý chladiaci okruh.
Pre zazimovanie mašiny je potrebné vypustit všetku vodu a je vhodné vypláchnut cerpadlo zmesou liehu a oleja . Pripravuje sa zo 4 dielov liehu a 0,5 dielu strojného oleja.
Mazanie motora je tlakové. Zubovým olejovým cerpadlom, pohánaným šnekovými kolesami od vackového hriadela je olej vhánaný ku všetkým hlavným a ojnicným ložiskám k ložiskám vackového hriadela a do capov vahadiel ventilov. Steny valcov a rozvodová retaz sú mazané rozstrekovaním. Chladenie motora je nepriame - dvojokruhové.
1. okruh tvorí úplný výmenník tepla ktorý je primontovaný ku skrini vodného cerpadla motora pomocou ktorého voda cirkuluje v prvom okruhu a ochladzuje sa o steny lamelového chladica druhého okruhu vo výmenníku tepla.
2. okruh voda najprv pretecie cisticom kde sa zachytia necistoty. Odtial je vedená potrubím do veka klukovej skrine, ktoré chladí a tým znižuje prevádzkovú teplotu mazacieho oleja. Nadalej pretecie lamelovým chladicom a zneho odteká spätným potrubím do sacieho veka kde je prisávaná k cerpanej vode.
Dalšie casti:
Karburátor JIKOV BS-32-24, palivové cerpadlo, cistic vzduchu a originál má magnetické zapalovanie ktoré má už väcšina prerobené na batériové.
Prístrojová doska : obsahuje manometer ktorého súcastou je manovákuometer, teplomer chladiacej vody motora, tlakomer mazacieho oleja, prepínac svetiel a štart/stop tlacidla a lebo spínacky.
Cerpadlo: Odstredivé jednostupnové. Náhon cerpadla je priamy. Na najvišom mieste špirály cerpadla je umiestnený rozvádzac s dvoma gulovýmy ventilmi so spojkami „B" 75mm. Proti spätnému vniknutiu vody do savice je v telese zabudovaná spätná klapka. k núdzovému zaliatiu cerpadla je na sacom veku nálievka zo zátkou.
Plynová výveva: Slúži k zaplaveniu cerpadla pri cerpaní z volného zdroja vody. Pozostáva z vlastnej vývevy, rozvádzacieho kohúta a spojovacieho kohúta. Zapínanie vývevy sa prevádza pákou napojenou tiahlami na vývevu. Pri vysávaní je výveva spojená s cerpadlom potrubím cez uzatvárací kohút, pri cerpaní uzatvárací kohút toto spojenie preruší.
Údržba: Po skoncení prevádzky sa musia otvorit výpustné kohúty na rozvadzaci a výpustná zátka cerpadla. Je dobré taktiež odvodnovat druhý chladiaci okruh.
Pre zazimovanie mašiny je potrebné vypustit všetku vodu a je vhodné vypláchnut cerpadlo zmesou liehu a oleja . Pripravuje sa zo 4 dielov liehu a 0,5 dielu strojného oleja.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.