Záhadný svet štvortaktných olejov
A: Áno. A prečo? Je navrhnutý pre opačný účel ako motocyklový olej. Jeno prioritou je: (1) redukovať spotrebu, (2) redukovať emisie a až potom (3) chrániť pohyblivé časti. Dnešný automobilový olej nemá rovnaký stupeň ochrany pre extrémne tlaky a nemá prísady proti opotrebeniu ako to ešte bolo tak 10 rokov dozadu.
rez hlavou 4T motora |
A:
Olej sa zmenil viac ako 10 rokov vzad, kedy výrobcovia áut boli nútení
čistiť ovzdušie. Od 1993, celý automobilový priemysel pracuje na
redukovaní emisií. Automobilový olej sa musí striktne držať
výkonnostných kategórií stanovených Americkým Ropným Inštitútom (API).
Tieto kategórie sa nazývajú API Servisné kategórie. API kategórie už
poznáme viac ako 50 rokov, ale prvých 35 rokov boli menené pre
dosiahnutie vyššieho výkonu motora. Terajšie platné označenie je API
SL. Tieto oleje sú navrhnuté pre zvládnutie vyšších teplôt a
dosiahnutie nízkej spotreby oleja. API SL oleje sú ochudobnené o
prísady pre mazanie v extrémnom namáhaní. Namiesto nich sa používajú
trecie náhrady zvyšujúce úsporu paliva.
A:
Môže! Ak používaš automobilový olej v tvojom závodnom štvortakte,
platíš za veľmi chabú ochranu. Oleju API SL chýbajú anti-opotrebujúce
komponenty: medzi najpoužívanejšie patria zinok, fosfor a síra. Tieto
prísady sú veľmi škodlivé pre katalyzátory, ktoré znižujú obsah
nečistôt vchádzajúcich do výfukové systému.
A:
Áno. Trecie náhrady v motorovom oleji zlepšujú palivovú ekonómiu na
ozubeniach, ložiskách, piestoch a krúžkoch, tým že uľahčujú kĺzanie,
prešmykovanie a otáčanie v motore. Bohužiaľ, tieto trenie
minimalizujúce prísady uľahčujú preklzy na spojke. Ak používaš takýto
olej, strácaš pri zábere, akcelerácii a redukuješ životnosť spojky.
spojka |
A:
Hneď ako americká vláda pretlačila ekonómiu pred ochranou, japonská
organizácia pre automobilové štandardy (JASO) vyvinula štandard
špecifický pre výkonné štvortaktné motocykle. JASO navrhla dve rôzne
špecifikácie olejov pre štvortakty: MA a MB. MB olej je pre nízke trenia a MA je bez trecích prímesí.
A:
Motocyklové oleje sú priam nabité látkami proti opotrebeniu, odieraniu
a majú prísady pre extrémne tlaky na rozdiel od bežného motorového
oleja, a ako plus, motocyklový olej neobsahuje sulfid molybdénu a iné
frikčné náhrady, ktoré spôsobujú pohromu pri používaní spojky.
Maxima,
známy dodávateľ motocyklových olejov z USA, začína s API SG olejom;
posledné jeho zloženie nebolo upravované pre množstvo
zinokdialkylditiofosfátu (zinok, fosfor a síra), ktoré môže obsahovať.
Maxima takto zlepšuje ochranu s patentovanými vykonovými aditívami.
Konečný výsledok je, že olej sa „nezlomí“ a stále je schopný poskytovať
ochranu záberovým ozubeniam.
Maxima |
Q: KTORÝ OLEJ BY SOM MAL POUŽIŤ?
A:
Ak na obale nefiguruje, že je to API SG, alebo JASO MA, nie je to dosť
dobrý olej pre tvoj bike - i keď obal hovorí „špeciálne pre motocykle“,
alebo „pre mokré spojky“, stále je najdôveryhodnejšie, vybrať ten s
označením API SG, alebo JASO MA.
Tu je výstraha pre majiteľov strojov CRF – budeme sa tomu venovať o pár riadkov ďalej.
rez motorom husaberg |
Q: AKÚ VISKOZITU BY SOM MAL POUŽIŤ?
A:
Najpopulárnejšia je 10w40. Je dosť riedky, aby nezanechával naspodku
„močiar“ a ponúka dokonalú ochranu pri extrémnych záťažiach. Každý
manuál uvádza odporúčané oleje, značky a viskozity.
A:
Olejový systém Hondy CRF250 and CRF450 má oddelenú spaľovaciu časť od
prevodovky. CRF oddeľuje kľukovú skriňu, aby kovové hobliny prevodovky
nezasahovali spaľovací priestor a neboli v tom istom oleji, ktorý maže
piest, krúžky a ojničné ložiská. Výhoda tohto riešenia je, že CRF môže
používať „šmykľavý“ JASO MB olej vo valci a JASO MA v prevodovke.
motor CRF450 s oddeleným mazaním |
A:
Nepoužívaj automobilový motorový alebo prevodový olej. Ak olej nemá
označenie „dvojtaktný prevodový olej“, „bezpečný pre použitie s mokrou
spojkou“, alebo API SG, prip. JASO MA, nepoužívaj ho.
Áno
aj nie. CRF požíva oddelený systém. Nie je to nový nápad. BSA to robila
už dávno. Yamaha, Kawasaki, KTM a Suzuki používajú rovnaký olej pre
motor aj prevodovku. Čo je lepšie?
Oddelený sytém:
Výhodou oddeleného systému Hondy ako už bolo spomenuté je, že spaľovací
priestor nie je znečistený hoblinami, alebo sa doň nedostane zlomený
zub. CRF môže používať olej MA v prevodovke a MB vo valci. Nevýhoda je,
že množstvo oleja je v každej komore zredukované, a tým potrebná jeho
častejšia výmena. Akákoľvek strata oleja, bez ohľadu na to aká malá, sa
stáva kritická, lebo ostáva iba malý bazénik, z ktorého sa čerpá olej.
Zdieľaný olej:
Výhody tohto systému u motorov RM-Z, KX-F alebo YZ-F je vo väčšom
množstve oleja, kde jeho straty nie sú také kritické, celková teplota
motora je nižšia a jeho výmena nie je až taká častá. Nevýhodou je, že
zdieľaný olej musí mať špecifikáciu MA kvôli spojke (čo znamená, že
motor nedostáva výhody šmykľavých aditív oleja MB).
A:
Nenechaj sa s týmito pojmami zmiasť. Podľa názvu sú iné, ale v praxi
pracujú všetky rovnako. Motor s mokrou skriňou má olejový bazén v
kľukovej skrini. Suchá varianta neukladá olej v kľukovej skrini, ale
namiesto toho v samostatnej nádržke a v olejovom obehu. Polosuchá
skriňa je v skutočnosti iba marketingový termín pre mokrú skriňu s
rozdielom, že má zdvihnutý kľukový hriadeľ vyššie od olejového bazéna.
YZ-F je má suchý design. Všetky ostatné štvortakty majú mokrú skriňu.
Suzuki a Kawasaki vytvorili polosuchú terminológiu, ale KX-F aj RM-Z sú
nepatrne odlišné od mokrej varianty.
motor YZF so suchou skriňou |
A:
Nie, ale RM-Z250/KX250F používajú niečo podobné ako Husqvarna
predstavila v roku 1982 — cirkuláciu cez jazýčkový ventil. Honda CRF,
Suzuki a Kawasaki sa snažia oddeliť motorový olej od prevodového. Ale,
v podstate, KX-F a RM-Z iba klamú spaľovaciu časť, že dostáva
samostatný olej. Olej je čerpaný cez filter ku ventilom, vahadlám,
piestu, krúžkom a ložiskám.
A kde je teda ten Husky jazýčkový
ventil? Keď je olej v KX-F/RM-Z prepumpovaný cez celý vrch motora,
dostane sa do dutiny v kľukovke k jazýčkovému ventilu, ktorý púšťa olej
späť do prevodovky. Preto, KX-F aj RM-Z musia používať olej JASO MA (a
nie „šmykľavý“ MB).
Konštruktéri v Suzuki použili tento systém,
aby zabránili kľukovke, aby sa otáčala v olejovom kúpeli. Prečo? Voľne
sa otáčajúca kľukovka (bez kúpeľa) zlepšuje odozvu a zvyšuje výkon.
Bavíme sa tak najmenej o jednom koni. Požiadavky na olej sú identické
ako pre všetky štvortakty používajúce rovnakú náplň pre motor aj
prevodovku.
A:
Áno. Špeciálne zmesi nízkoviskozných ester syntetík môžu chrániť ako
30W pod extrémnymi záťažami, ale kľukovke dovoľujú otáčky ako 0W
(0W=rovnaká viskozita ako u vody). Ale, skutočné tajomstvo získania
viac konských síl zo štvortaktného oleja je v jeho množstve. Väčšina
konštruktérov moderných 4T motorov (a tiež aj prevodových ozubení) sa
usiluje držať kľukovku neponorenú do olejového bazéna. Predieranie sa
ťažkým olejom žerie výkon. Preto, znižovanie množstva oleja v
bazénikoch na spodku motora, alebo prevodovky zvyšuje výkon.
A:
Yamaha odporúča výmenu oleja aj filtra po každých piatich tréningoch.
Eric Crippa z Hondy radí meniť olej tak často ako je to možné. Jeden z
problémov pri častej výmene oleja je, že to zvádza ľudí použiť lacnejší
olej.
A:
Áno. Upri svoju pozornosť na stav použitého oleja. Ak vyzerá špinavo a
páchne, musíš meniť častejšie. Nastav si výmenné intervaly tak, aby
olej bol ešte čistý a nemal zápach prepáleného oleja. High-endové
súťažné tímy, ako napr. Formula 1 posielajú použitý olej na analýzu.
Laboratórne testy pomocou spektografu vyhodnocujú kovové častice v
oleji a zisťujú či mohli zapríčiniť možné poškodenie. Toto je
samozrejme príliš drahé a až extrémne pre bežného jazdca, ale vždy by
si mal olej precediť, aby si našiel možné úlomky zo spojkových lamiel,
časti ozubení, alebo akékoľvek iné neobyčajné častice.
A:
Štvortakty potrebujú olejové filtre, pretože olej sa znečisťuje
rýchlejšie. Olejový filter na tvojom motokrosovom biku je ako filter na
tvojom aute (alebo ako filter na tvojom kávovare). Pracujú takto:
Čerpadlo na spodku motora posiela náporom olej do filtra. Odtiaľ,
pumpovaním distribuuje olej najprv do spaľovacieho priestoru tak, aby
vačkovky, ventily, hlavné ložiská a ložiská ojnice dostávali
najčistejší olej. Čerpací tlak v modernom štvortakte je medzi 6 až 12
psi.
olejový filter |
A: Áno. Ale je pravdou, že nie všetci jazdci to striktne dodržiavajú.
A: Pokiaľ si fabrický jazdec, preskoč túto otázku. Ak chceš najlepšiu ochranu pre svoju 360 Modena, použi ester syntetický, API SG, alebo JASO MB štvortaktný motocyklový olej.