Test GasGas EC 515 - Rande naslepo
Len si ju prezri z blízka. Neveríš? Ťažká kubatúra ako je 515- ka má mať drsný, agresívny vzhľad. Je biela . Biela ? A prečo nie. Na prvý pohľad vyzerá jemne , milá ako mačiatko, ale nechali sme sa prekvapiť a z jej milého , nevinného vzhľadu sa zmenila na levicu. A teda platí staré známe, že netreba súdiť podľa prvého dojmu. Design je v čierno – bielej kombinácií, ktorá je nesmrteľná. Týmto „lookom“ navyše zmätieš súpera. Skús naštartovať a keď započuješ ten prenikavý, hlboký hlas, tak nezaváhaš, sadneš a ideš! Keď len pohladkáš plyn, prvé ťa napadne, že kašleš na to, ale uvidíš, že neodoláš.
...v plnej kráse |
Nezaváhali ani Robo Kapajčík a Zlatko Novosad. Tých už nemôže prekvapiť hádam nič. Nie je nad ich skúsenosti, predsa len ich zaraďujeme medzi našich najlepších pilotov. Zároveň im touto cestou chceme poďakovať za test.
26.10. 2008 sa konal v Nižnej Myšli 0. ročník Enduro šprintu. Účasť bola vysoká, takmer 100 jazdcov a môžem povedať, že to bol skutočne pekný a zaujímavý pretek. Jazdci boli rozdelený do 5 kategórií – A, B , C, Veterán a Deti. Každý odjazdil 1 kolo, ktoré bolo stavané ako špeciál test na endure, a čakal , kým sa znova dostane na rad, a začal 2. kolo. Celkovo ich bolo 6. Všetci zúčastnení boli spokojní a dúfame, že Peter Kapajčík začne novú tradíciu a zorganizuje rovnako 1. ročník. A víťazi sú:
Veteráni: Peter Kapajčík
Kategória B: Jaroslav Postredný ml.
Kategória C: Michal Košík
Kategória A: Robo Kapajčík
Celý pretek odjazdil na Gas Gas 515cc Zlatko Novosad. Podľa jedinečného zvuku bolo hneď jasné, kto prechádza test. Po preteku ju dostal do rúk Robo Kapajčík.
Nenechali sme ho ani vydýchnuť a so zvedavosťou sme sa hneď nedočkavo pýtali, a tu sú jeho dojmy.
515-ka má vďaka veľkému záťahu odspodu príjemný a kľudný rozbeh a celú silu ukáže neskôr. Veľmi ľahko sa s ňou pracuje v malých tobogánoch, kde sa správa obratne. Pri jazde na teste mala skutočne plynulý priebeh, vôbec nesmýkala tak ako som čakal. Nechovala sa až tak agresívne ako som si sprvu myslel. Predná brzda reaguje okamžite, je dosť silná. Oproti mojej motorke je ťažšia ako každý veľký 4-takt. Keby mala o 10kg menej bolo by to perfektné. Má tvrdé tlmiče, ale to je najmenší problém. Myslím si, že je to dobrá motorka. Celkom mi sedela, bola veľmi prispôsobivá.
Robo |
Zlatko absolvoval na nej celý pretek.
Je to prijemná zmena oproti 450-ke, ktorá má výkon postavený vo vyšších otáčkach. Moja predstava bola, že bude neobratná ako všetky veľké 4-taktné obsahy, ale bol som milo prekvapený. Napriek vysokému výkonu, ktorý je rozložený v celom rozsahu otáčok je skutočne dobre ovládateľná. Je cítiť, že výrobca inovoval motor (nová hlava, vačky, vstrekovanie a elektronika Kokusan) správnym smerom, čím vylepšil už predtým spoľahlivý motor. Spojka je citlivá, treba dávať pozor, lebo sa mi stalo, že som si párkrát zašlapol motor. Je to skôr sila zvyku. Na tejto motorke sú už v sérii racingové tlmiče Sachs ,ktoré veľmi prospeli jazdným vlastnostiam ,ale treba ich ešte podľa štýlu jazdenia, váhy a potreby jazdca doladiť. Trochu som cítil väčšiu váhu motorky, je to však otázka zvyku a tréningu (jazdím viac sezón po sebe 2T). Naozaj ju môžem doporučiť každému,aby ju vyskúšal. Som si istý, že ľudia ostanú prekvapení.
Zlatoš |
Neodolal ani Matúš Barna a aj napriek tomu, že má vážnejšie problémy s kolenom, odviezol sa aj on. Aj keď bol zadýchaný, bez slov, podarilo sa nám dostať z neho čerstvý dojem. Rovnako ako Robo a Zlatko aj on hneď reagoval na prednú brzdu.
Predná brzda je veľmi dobrá. Nato, že je to 515 – ka som si myslel, že na nej ani neskočím, ale skákanie s ňou nebol vôbec problém. Priebeh motora je dobrý a je obratná v lese, čo ma tiež prekvapilo. Nevyhovovalo mi len tvrdé sedlo. Inak môžem povedať, že by som sa rád dal nahovoriť aj na túto kategóriu motorky a odjazdil na nej viacero pretekov.
Matúš |
Gas Gas 515 bola predstavená ako nový motocykel pre sezónu 2009. Jej komponenty boli starostlivo vybrané, čím sa výrobcovi podarilo vyrobiť kvalitný, obratný a spoľahlivý motocykel pre náročných, zákazníkov, ktorý sú naklonený novinkám.
Na záver môžeme skonštatovať, že naše rande naslepo bolo prekvapivo úspešné, čo nám potvrdili aj piloti. Niekedy je dobré vyskúšať niečo nové a iné, vývoj ide každým rokom dopredu, takisto aj značka GASGAS má každým rokom viacej svojich priaznivcov.
Viac fotiek si môžete pozrieť vo fotogalérii Test GG 515.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - vodou chladený 4T jednovalec s rozvodom DOHC
Obsah motora - 492cm3
Vŕtanie/zdvih - 100 x 62,65mm
Príprava zmesi - centrálne elektronické vstrekovanie Kokusan
Spojka - hydraulicky ovládaná 8 lamelová mokrá
Prevodovka - 6 rýchlostná
Primárny prevod - ozubenými kolesami
Sekundárny prevod - o-ring reťazou
Štartovanie - elektrické / kickstarter
Rám - deltabox z Cr-Mo D profilov
Predné pérovanie - 48mm Sachs racing upside-down, plnonastaviteľný s nastavením predpätia pružiny,zdvih 290mm
Zadné pérovanie - plnonastaviteľný Sachs racing,zdvih 320mm
Predná brzda - priemer kotúča 260mm,pumpa a dvojpiestikový segment Nissin.
Zadná brzda - priemer kotúča 220mm, pumpa a jednopiestikový segment Nissin
Predné koleso - ráfik DID 21x1,60 pneumatika Michelin 90x90-21
Zadné koleso - ráfik DID 18x2,15 pneumatika Michelin 140x80-18
Rázvor - 1465mm
Výška sedla - 940mm
Svetla výška - 370mm
Nádrž - 7,5L
Váha - 118kg