renesancia
RENESANCIA
- 3 vývinové obdobia :
- 1. 14. storočie – RANNÁ – kvatročento – oblasť Florencie do 1480
- 2. 15 stor. – VRCHOLNÁ – cinquacento – 1480 – 1550
- 3. 16. stor. POZDNÁ - manierizmus – po roku 1550
RANNÁ RENESANCIA:
- je rýdzo italská špecialita
- v r. 1480 sa pápežské centrum prenieslo z francúzskeho Avignonu do Ríma a začal sa stavať VATIKÁN
- to predznamenalo nadvládu Ríma nad ostatnou Európou
- cirkev mala veľkú politickú moc
MALIARSTVO:
- nadviazalo na GOTIKU
- je veľmi špecifické
- odpútavalo sa od línie
- línia len stavebným prostriedkom
- Prínosom je perspektíva – základná kompozičná schéma.
- Perspektívu ako základ vytvoril a ustálil BRUNELLESCHI.
ARCHITEKTÚRA:
- vychádzala z románskych predlôh, obohatila ju o paláce , knižnice , chudobince
SOCHÁRSTVO:
- nadviazalo na antickú tradíciu
Súbežne s renesanciou v umení zaznamenávame HUMANIZMUS
- humanizuje sa kresťanstvo – Boh
- racionalizmus vo vede , humanizmus vo filozofii
- zapríčinil to trhový mechanizmus – benátski, janovskí , florentskí kupci.
- Vynašiel sa lodný šraub
- Podporovala sa veda
- Na javisko dejín vstupujú OBCHODNÍCI
- Nástup BURŹOÁZIE do dejín a to je NOVOVEK
- INDIVIDUALizÁCIA - umeleckého prejavu – MECENÁŚI – tzv. sponzori – existuje medzi nimi vzťah kto umenie objednáva a kto ho tvorí.
- Najvýznamnejšie mecenášske rody: MEDICEJOVCI – VZDELANí A ROZHľADENí Ľudia – chápali to , že spoločnosť sa môže rozvíjať iba vtedy, keď sa bude podporovať umenie a veda – KULTÚRA
- FLORENCIA – obchodné a politické centrum
ARCHITEKTÚRA:
- 3 osobnosti :
- FILIPPO BEUNELLESCHI – sochár, architekt
- LEO BATTISTA ALBERTI – architekt
- M. DE BARTOLOMEO – architekt
- Nové riešenie vstupov do chrámov, využitie istých námetov – škraboška, viničový list
- Veľkú stenu obohatili rôznymi rozmermi okien
SOCHÁRSTVO:
- MICHELOZO DE BARTOLOMEO – kláštor Sant Marka, palác Medicijský, chrám sv. Petra – MONFLANGELO
MALIARSTVO:
- prechod medzi gotikou a renesanciou tvorí GIOTTO DI BONDONE
- diela: Kristus vchádza do Jeruzaléma, Výjavy zo života sv. Františka- v Bazilike ASSI – ( 28 výjavov), lyrické inšpirácie – Ukrižovanie
prvým renesančným maliarom –
- MASACCIO – fresky v kaplnke Santa Maria del Carmina vo Florencii
- ANGELICO – fresky v kláštore San Marco vo Florencii
- PAOLO UCCELLO –
- SANDRO BOTTICELLI -_ NAJSLáVNEJší - renesančná sloboda ducha , antická tradícia, individualista, isté proporcia nadsádsky – predlžuje partie šije , stehenných častí , figúra sa vznáša ako poetický prelud
- bol maliarom lyrického pôvabu ženskej figúry
- vyberá si mytologické výjavy
- tvoril pod Medicejským rodom
- napr: Venuša zrodená z mora, Venuša a Mars
- zaoberal sa teóriou maliarstva – tieň a svetlo
VRCHOLNÁ RENESANCIA
- ROKY : 1480 – 1550
- Línia nositeľom výrazu
- Záujem o svetlo
-
-
- MICHELANGELO – Sixtínska kaplnka – 1508-1512 – expresívna maľba, súbor udalostí zo starého zákona i nového
- Zakódoval tam i vlastnú skúsenosť
- To všetko tvorí originalitu výpovede
- Každú udalosťzobral a vnútorne ju prehodnotil – napr: stvorenie človeka , - človek rovnocenný s Bohom, človek partnerom Boha, alebo Vyhnanie z raja, Posledný súd, Girlandyova dieľňa – zbiera poznatky z anatómie.
/ žiaci: zaujímavosti z jeho života ........./
LEONARDO DA VINCI
- najznámejší individualista celého NOVOVEKU
- namaľoval diela , ktoré znamenali istý posun vo výrazovom zobrazení
- bol jedným z prvých maliarov , ktorý z reálne videnej skutočnosti selektoval jediný problém a to bol problém harmónie a krásy a z hľadiska výrazu to bol mäkký a farebný prechod svetla do tieňa
- línia je stavebný prvok, ale nie nositeľom výrazu
- svetlo určuje kvalitu a farbu- modelácia farbou
- diela: Madona v jaskyni
- Posledná večera – protisvetlo
- MONA LISA – chvejivé svetlo
- Dáma s hranostajom
/žiaci : zaujímavosti z jeho života – bádateľ, výskumník , ..../
RAFAEL SANTI – architekt, maliar
- obrazy sa vyznačujú žiarivou farebnosťou
- ako 20 ročný vstupuje do dejín maliarstva vďaka rodine Medicejských
- diela : Portrét Pápeža Júliusa II, Leo X
- - nástenné maľby : 4 vatikánske stancie
- - Aténska škola – oslava rozumu a poznania
- Požiar Borgia
- Komorné maľby Madony, Madona z Roligna – zobrazuje ich lyrickosť, poetickosť
ANDREA DEL SARTO
- diela : Obeť Abrahámova
- Madona na tróne
- Svätá rodina
GIORGIONE – maliar náladových kompozícii
Diela : ŠALAMúNOV SúD, VENUšA, KONCERT, BúRKA,
3 obdobia života – krajina a živly
TIZIAN – zobrazuje pôvab žien – portrétista
- diela: Láska pozemská, láska nebeská, Ecce homo, Karol IV
- antické námety: Venuša, Nanebovstúpenie Márie z Asundy
CORREGGIO – oltárna kompozícia : Ježiš a Mária Magdaléna.,
POZDNÁ RENESANCIA
MANIERIZMUS
- kvantita narastala
- bolo to obdobie stagnácie
- zaznamenávame hospodársku prosperitu Talianska – je sídlom PÁPEŽA
- Taliansko sa dostáva na výslnie – prínosom je špekulatívnosť a nápaditosť, vývinové smerovanie renesančného objektivizmu – racionalizmus – sa pretransformováva do špekulatívneho subjektivizmu
- BAROK – je spolitizovaným slohom j, je podriadený cirkvi
- 16 stor. – objavuje sa mravoučná a psychologická tvorba
- Objavuje sa krajina a zátišie
- Manierizmus je podhubím baroka a klasicizmu
- PARMIGIANO – Madona s dlhým krkom
- BORONZINO – Venuša , Pochabosť a čas
- EL GRECO – Pohreb grófa Orgaza, Vyzliekanie Krista – pretiahnuté postavy – dramatickosť scény, Svätá trojica ,Klaňanie sa pastierov, Sen Filipa II.
RENESANĆNÉ SOCHÁRSTVO
-
Ranná renesancia :
- oživilo všetky postuláty antiky
- r.1401 sa florentskí obchodníci rozhodli doplniť výzdobu
- baptistéria SAN GIOVANNI vo Florencii ďalšími bronzovými dverami – prvé dvere sú od ANDREU PISANA – vyhlásili súťaž, kt. sa zúčastnilo 7 sochárov – všetci mali zobraziť ten istý námet : Abraháma obetujúceho svojho syna Izáka – v nevďačnom rámci takmer gotického štvorlistu , kt ako prvý použil Andrea Pisano
- súťaže sa zúčastnili aj : FILIPPO BRUNELLESCHI – prvý použil v soch. Kompozícii perspektívu – základ renes. Kompozície, jeho súťažný reliéf vyniká soch. Zručnosťou a kurióznymi detailmi, kt. mu dodávajú životnosť a realizmus
- LORENZO GHIBERTI – súťažný reliéf sa vyznačuje štylistickou pružnosťou a technickou virtuozitou, smerujúcou k syntéze a harmónii
- Vyhral súťaž !!! - /Brunelleschi sa väčšmi primkol k architektúre a dvere dokončil za 20 rokov v roku 1424, potom mu aj bez súťaže zadali aj tretie dvere baptistéria, KT. Sú JEHO NAJLEPšíM DIELOM- NAZýVAJú SA RAJSKé DVERE – PRIDRžIAVAL SA ZáKONOV OPTIKY, RELIéF Má NIEKOľKO PLáNOV – SVOJOU PLASTIčNOSťOU PREVYšUJE RELIéFY ANTICKéHO Grécka- tvorí ho 10 kompozícii, kt. pozadie vzbudzuje ilúziu priestoru a reálneho prostredia
-
-
- DONATELLO – ovplyvnil celú renesanciu
- Obsiahol 3 roviny – od gotického idealizmu cez renes. Realizmus až po baroko-expresívny naturalizmus
- V r. 1403 bol pomocníkom L. GHIBERTIHO
- Priatelil sa s Brunelleschim
- Najznámejšia socha : Socha Dávida – renes. Realizmus, drapéria šiat je čisto gotická, námet antický, vzorom mu bol Praxiteles
- Od čias antiky prvý mužský akt !!!
- Monumentálne dielo : hlavný oltár pre baziliku sv Antona
- Jazdecký pomník kondotiéra Gattamelatu – ako obraz víťaznej a sebavedomej sily
- 1. plastika : Mária Magdaléna – zobrazuje ju starú a dotrhanú
- Rozvíja sa na jeho základe portrétova tvorba : Desiderio da Settignano, Mino da Fiesole
ANTONIO PISANELLO – VYTVORIL NOVý ODBOR- medaily- drobné bronzové prednety
Donatellovi následovníci : Benedetto da Majano, Mino de Fiesole, Andrea Verocchio- socha Dávida symbol čistoty, ducha a charakteru, súsošie – Kristus a neveriaci Tomáš- dokonale vypracované ruky Krista, Desiderio sa Sattignano
Sochárstvo vrcholnej renesancie :
MICHELANGELO:
- PODMIENIL SOCH NA 400 ROKOV
- Tajne sa venoval štúdiu ľudského tela
- Jeho mecenášom bol pápež Július II, pred ním Lorenzo dé Medici
- Bol architektom, maliarom, básnikom
- V jeho tvorbe je ľudské telo nositeľom výrazu
- Leitmotívom jeho tvorby je pocit rozpornosti , tragična
- Jeho dielom vrcholí renesan. Sochárstvo- nemal následovníkov
- Prvé diela nadväzujú na Donatella – nízky reliéf – Madona na schodoch, vysoký reliéf Boj Kentaurov s lapitmi – dynamická spleť ľudských tiel, mytolog. Námet.
- Súsošie – PIETA – vyjadruje hĺbku prežitej tragickosti námetu
- Ako jedinú ju považoval za dokončenú
- Kompozícia – ihlancová – vrchol tvorí hlava matky
- Jediné dielo , ktoré signoval cez hruď Márie
- Vekovo neodlišuje matku a syna
- Smútok Matky vyjadruje gestom ruky , telo Krista – bez známok mučenia , pokojne leží v lone Matky
- Je umiestnená v kaplnke chsámu sv . Petra v Ríme
- Socha Dávisa – inšpiroval ho Herkules ako symbol renes. Občianských cností- sily a hnevu- nadživotná socha ponímaná ako symbol slobody
- Náhrobok Júliusa II – mal to byť súbor 40 plastík- pápež si to rozmyslel – Michelangelo zrealizoval 3 plastiky : Mojžiš- tvár – hnev nad nízkosťou pozemského života, Spútaný otrok , Umierajúco otrok – anticipujú nástupbarokového dynamizmu
- Náhrobky Giuliana Mediciho – zobrazuje bojovníka – vládcu
- Náhrobok Lorenza Mediciho – zobrazuje vlastnosti – silu intelektu
- Na konzolách náhrobkov sú alegorické figúrky Ráno a Večer. Deň a Noc- smútok , zúfalstvo nad dobou
- Dospel k veľkému univerzálnemu štýlu, v kt. asimiloval antický ideál krásy
- Pieta Rondanini – posledné dielo – najvnútornejší pocit – pripravoval na svoj náhrobok
SOCHÁRSTVO MANIERIZMU :
- Orientuje sa na drahé materiály, malé kompozície
- subtílne – nežné, jemné, ponímanie tradície
- predstavitelia : - BENVENUTO CELLINI – zlatník a sochár, majster subtílneho výrazu
Diela: Perseus – VíťAZ nad ženskou obludou, ktorá ukazuje ľudu odťatú hlavu Medúzy – podstavec je z mramoru a bronzu, zdobený reliéfmi a drobnými postavami
- Soľnička Františka I. – zlatá, zdobená emailom
- BARTOLOMEO AMMANNATI - - Neptúnova fontána
- GIAMBOLOGNA – štíhle zaoblené tvary – záľuba – diela: Letiaci Merkúr, Únos Sabiniek – tvoria 3 figúry, kt. sa vzpínajú do rpiestoru
Renesančné sochárstvo v Čechách :
Výzdoby portálov – Matyášova brána
- náhrobné plastiky – náhrobok Habsburgovcov
- samotné sochy – NIE len súčasť fontán : Spievajúca fontána v Kráľovskom letohrádku v Prahe, fontána na námestí v Olomouci
SLOVENSKO:
Renesančný portál zámku v bytči
Maximilánova /Rolandova / fontána v Bratislave – článok v 4.ročníku v čítanke.
- kamenné arkiery – Radnica Bardejov, Ebnerov dom
- oltár sv. juraja v Jure pri Bratislave