Školský poriadok školy
ŠKOLSKÝ PORIADOK ŠKOLY
MŠ J. Cikkera 651/2, Sliač
Školský poriadok MŠ je vypracovaný v zmysle zákona č. 245/ 2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní ( školský zákon ) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a doplnkov vyhlášky MŠ SR č. 306/2008, Pracovného poriadku pre pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov škôl a školských zariadení vydaného MŠ SR, Pracovného poriadku pre pedagogických a ostatných zamestnancov škôl a školských zariadení v pôsobnosti Mestského úradu v Sliači s prihliadnutím na špecifické podmienky Materskej školy J. Cikkera, Sliač.
I . Charakteristika materskej školy
Materská škola je 3– triedna. Poskytuje predprimárne vzdelávanie deťom vo veku od dvoch do šesť rokov a deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou. Ciele výchovy a vzdelávania vychádzajú zo Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0, Školského vzdelávacieho programu, vnútorných a vonkajších podmienok MŠ.
Po absolvovaní predprimárneho vzdelania dieťa získa osvedčenie na predpísaných tlačivách schválených MŠ SR.
Materská škola poskytuje deťom aj možnosť poldenného pobytu.
Materská škola je umiestnená v účelovej budove. Predškolské zariadenie tvoria tri samostatné budovy a hospodárska časť budovy. Každý pavilón má triedu, spálňu, šatňu, umyváreň a príslušné priestory. V hospodárskej časti sa nachádza kuchyňa s príslušenstvom, sklady, miestnosti pre prevádzkových zamestnancov, práčovňa, sušiareň, riaditeľňa.
II . Prevádzka materskej školy
Materská škola je v prevádzke v pracovných dňoch od 6.15 do 16.30 hod.
Riaditeľ MŠ : Mgr. Lea Janáková
Konzultačné hodiny : Podľa dohody na tel č. 3214406
e-mail: matskol@centrum.sk
Zástupkyňa riaditeľky: Anna Čavojová
Vedúca školskej jedálne: Mária Baranová
Konzultačné hodiny : na tel. čísle : 3214406
Prevádzka MŠ bola prerokovaná s rodičmi a odsúhlasená Mestským úradom v Sliači.
V čase letných prázdnin je prevádzka MŠ prerušená z hygienických dôvodov na päť týždňov. V tomto období podľa dispozície riaditeľa MŠ vykonajú prevádzkoví zamestnanci upratovanie a dezinfekciu priestorov, pedagogickí a ostatní zamestnanci si podľa plánu dovoleniek čerpajú dovolenku.
Prerušenie prevádzky oznámi riaditeľka MŠ oznamom spravidla dva mesiace vopred. V čase prerušenia prevádzky môžu deti navštevovať MŠ na ul. SNP
III . Podmienky prijatia a dochádzky dieťaťa do MŠ
1 . Zápis a prijatie detí do MŠ
Deti sa do MŠ prijímajú k začiatku školského roka, alebo v priebehu školského roka, pokiaľ je voľná kapacita predškolského zariadenia.
Pri prijímaní detí k začiatku školského roka zverejní riaditeľ predškolského zariadenia najneskôr do 15. februára príslušného kalendárneho roka na hlavnom vchode budovy MŠ miesto a čas podania žiadosti, počet detí, ktoré môžu byť prijaté a kritéria prijímania. Prednostne sa prijímajú deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou a deti, ktoré dovŕšili piaty rok veku. Iné kritériá určuje riaditeľ.
Žiadosť rodič obdrží u riaditeľa MŠ. Po jej vyplnení k nej rodič prikladá potvrdenie o zdravotnom stave dieťaťa, o povinnom očkovaní v súlade s § 13, ods. 2 zákona č. 514/2001 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v úplnom znení vyhlásenom pod č. 596/2000 Z. z.
Rozhodnutie o odložení povinnej školskej dochádzky predloží rodič riaditeľovi MŠ spravidla do 30. apríla. Pokiaľ rodič do tohto termínu rozhodnutie od riaditeľa ZŠ neobdržal, upozorní riaditeľa MŠ na možnosť odkladu povinnej školskej dochádzky dieťaťa za účelom rezervovania miesta v MŠ.
Písomné rozhodnutie o prijatí, resp. neprijatí dieťaťa do materskej školy k začiatku školského roku dostane rodič najneskôr do 30. apríla príslušného kalendárneho roku. V prípade prijímania v priebehu školského roka do 30 dní odo dňa podania prihlášky.
Rodič zdravotne postihnutého dieťaťa predloží spolu so žiadosťou a uvedenými dokladmi o zdravotnom stave aj vyjadrenie pediatra o možnosti integrácie dieťaťa. K tejto problematike predloží aj vyjadrenie špeciálneho pedagóga a psychológa, ktorí vo svojom posudku spracujú aj návrh na zníženie počtu detí v triede, vzhľadom na charakter postihnutia dieťaťa.
V procese predadaptačného obdobia môžu rodičia po dohode s riaditeľkou :
· navštíviť materskú školu ( deň otvorených dverí - dieťa má možnosť pohrať sa v hrovom prostredí materskej školy aj s rodičom ),
· stretnúť budúce učiteľky dieťaťa,
· absolvovať vychádzky do areálu materskej školy počas pobytu vonku
V prípade zníženej adaptačnej schopnosti dieťaťa a v záujme jeho zdravého vývinu môže riaditeľ po prerokovaní s rodičom alebo na základe jeho písomnej žiadosti rozhodnúť o prerušení dochádzky dieťaťa do MŠ ( na dohodnutý čas ) alebo o ukončení tejto dochádzky.
2 . Dochádzka detí do MŠ
Rodič privádza dieťa do MŠ do 8.00 hod ( po dohovore s učiteľkou aj neskôr ) a prevezme ho spravidla po 15.00 hod. Ak rodič opakovane privádza dieťa do MŠ po 8.00 hod, porušuje tým Školský poriadok a riaditeľka MŠ môže po predchádzajúcom upozornení rodiča rozhodnúť o ukončení dochádzky dieťaťa do MŠ .
Spôsob dochádzky a jeho stravovania dohodne rodič s riaditeľom alebo triednym učiteľom MŠ. V prípade dochádzky dieťaťa v priebehu dňa dohodne rodič čas jeho príchodu a spôsob stravovania, aby nenarušil priebeh činností ostatných detí.
Prevzatie dieťaťa môže pedagogický zamestnanec odmietnuť, ak zistí, že jeho zdravotný stav nie je vhodný na prijatie do MŠ. Môže ho prijať iba na základe vyšetrenia jeho ošetrujúcim lekárom.
Dôvody pre neprijatie dieťaťa do MŠ ako prevencie ochrany zdravia ostatných detí :
zvýšená teplota, dusivý kašeľ, hnisavý výtok z očí, z nosa, užívanie antibiotík, pomočovanie, voš vlasová, infekčné prenosné choroby, črevné ťažkosti - hnačka, zvracanie. Rodič nesmie tieto príznaky zatajiť a dať dieťa do MŠ.
Neprítomnosť dieťaťa a jeho odhlásenie zo stravy oznámi rodič vopred, najneskôr do 8.00 hod v deň neprítomnosti dieťaťa. Ak sa tak nestane uhrádza plnú stravnú jednotku, ktorú dieťa obvykle odoberá.
Najneskôr do 14 pracovných dní od začiatku neprítomnosti dieťaťa oznámi rodič dôvod a predpokladaný čas jeho neprítomnosti. Ak je neprítomnosť dlhšia ako 30 po sebe nasledujúcich dní, oznámi riaditeľovi dôvod neprítomnosti písomne, pričom pri opätovnom nástupe dieťaťa do MŠ predloží písomné vyhlásenie o bezinfekčnosti prostredia.
Ak rodič do 14 pracovných dní neoznámi riaditeľovi dôvod neprítomnosti dieťaťa alebo závažným spôsobom opakovane poruší školský poriadok MŠ, riaditeľ po predchádzajúcom upozornení rodiča, môže rozhodnúť o ukončení dochádzky dieťaťa do MŠ.
3 . Úhrada príspevkov za dochádzku
Na čiastočnú úhradu neinvestičných výdavkov MŠ ( s výnimkou mzdových výdavkov ) prispieva rodič alebo iná osoba, ktorá má voči dieťaťu vyživovaciu povinnosť. Výšku príspevku 12 € /mesačne na jedno dieťa určil Mestský úrad v Sliači, všeobecne záväzným nariadením.
Tento príspevok sa uhrádza vopred v mesačnom predstihu do 10. dňa v kalendárnom mesiaci
Príspevok v materskej škole sa neuhrádza za dieťa:
a) ktoré má jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky,
b) Ak zákonný zástupca dieťaťa predloží riaditeľovi MŠ doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi ( Zákon č. 599/2003 Z. z. ),
c) Ktoré je umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia súdu
Za dieťa, ktoré má prerušenú dochádzku do materskej školy na viac ako tridsať po sebe nasledujúcich dní z dôvodu choroby preukázateľným spôsobom( lekárske potvrdenie) a na základe rozhodnutia riaditeľa materskej školy, prispieva zákonný zástupca na čiastočnú úhradu výdavkov mesačne na jedno dieťa sumou 5 €
č. účtu: 404303470/0900
Variabilný symbol: evidenčné číslo dieťaťa
Okrem tohto príspevku je rodič povinný uhradiť príspevok na stravovanie dieťaťa –
Úhradu stravného je možné platiť formou trvalého príkazu vždy do 15 - ho dňa v bežnom mesiaci.
číslo účtu: 350 014 632 412 / 0200
variabilný symbol: 505
V prípade, že rodič neuhradí uvedený príspevok v stanovenom termíne riaditeľ MŠ môže po predchádzajúcom upozornení rodiča rozhodnúť o ukončení dochádzky dieťaťa do MŠ .
Na zasadnutí rodičov sa určuje príspevok na jedno dieťa , ktorý sa využíva na pokrytie výdavkov spojených s usporadúvaním akcií pre deti a rodičov ( Mikulášsky balíček, Deň detí, na zabezpečovanie pitného režimu, zakupovanie drobných hračiek, učebných pomôcok, výtvarného a pracovného materiálu, divadielok. Tento príspevok rodičia uhradia do konca októbra.
IV. Vnútorná organizácia MŠ
1. Organizácia tried a vekové zloženie detí
A PAVILÓN : 4-5 ročné deti
B PAVILÓN : 5-6 ročné deti
C PAVILÓN : 3-4 ročné deti
2. Obsadenie výchovných pracovníčok
I. TRIEDA - Mgr. Lea Janáková , Eva Bálintová ( včielky )
II. TRIEDA - Dana Zdechovanová , Jana Paučová ( mravčeky )
III.TRIEDA - Anna Čavojová, Monika Zverková ( lienky )
3. Prevádzkové pracovníčky:
Vlasta Riečanová
Mária Belovová
Anna Bendíková
4. Prevádzka tried, schádzanie a rozchádzanie sa detí
I . trieda - 7.00 hod – 16.00 hod ( včielky )
II . trieda - 7.00 hod – 16.00 hod ( mravčeky )
III . trieda - 6.15 hod – 16.30 hod ( lienky )
Pani učiteľky druhej a tretej triedy sa striedajú pri otváraní a zatváraní MŠ.
V čase od 6.15 hod do 7.00 hod sa deti schádzajú v jednej triede ( lienkovej ). Od 7.00 hod sa schádzajú v dvoch triedach ( v triede včielok a mravčekov ). Deti z 1. a 2. triedy, ktoré prišli do MŠ pred 7.00 hod si za pomoci prevádzkovej zamestnankyne prenesú svoje veci do svojej šatne.
Popoludní o 16.00 hod končí prevádzka v 1.triede a 2 triede a deti sa sústreďujú v tretej triede ( lienkovej ), kde sú do 16.30 hod.
5. Denný poriadok
6.15 – otvorenie materskej školy
- schádzanie detí, hry a hrové činnosti (podľa priania a predstáv detí, navodené priamo i nepriamo usmernené), plánovanie/ navrhovanie aktivít, individuálne, skupinové alebo frontálne činnosti a aktivity, edukačné aktivity, osobná hygiena, individuálne jazykové chvíľky, ranný kruh – rozhovory, diskusie atď.,
- pohybové a relaxačné cvičenia,
8.30 - činnosti zabezpečujúce životosprávu ( osobná hygiena ), desiata ( stolovanie )
- Edukačné aktivity, výtvarné, hudobné, hudobno – pohybové, grafomotorické, dramatické, atď., aktivity realizované formou hry ( jej edukačný zámer korešponduje so ŠkVP a ŠVP ),
- Pohyb vonku spojený s vychádzkou do blízkeho okolia, príp. realizovaný na školskom dvore s rôznym zameraním ( pohybovým, environmentálnym, dopravným, ekologickým atď. ).
11.30 - činnosti zabezpečujúce životosprávu ( osobná hygiena), obed ( stolovanie ).
- Odpočinok ( jeho dĺžka je závislá od potrieb detí – minimálne 0,5 hodiny ).
14,30 - činnosti zabezpečujúce životosprávu (osobná hygiena),olovrant (stolovanie).
- Hry a hrové činnosti do postupného odchodu detí domov ( podľa priania a predstáv detí, navodené, priamo i nepriamo usmernené ), individuálne, skupinové alebo frontálne činnosti a aktivity, edukačné aktivity, individuálne jazykové chvíľky, hodnotenie dňa
16.30 - koniec prevádzky v MŠ.
6. Preberanie detí
Dieťa od rodičov preberá učiteľ, ktorý zaň zodpovedá od jeho prevzatia až po odovzdanie rodičovi ( inej splnomocnenej osobe ) alebo pedagógovi, ktorý ho v práci strieda.
Preberanie detí medzi učiteľmi v čase schádzania a rozchádzania je možné len písomne v Denníku na základe aktuálne ho zoznamu detí s podpisom preberajúceho a odovzdávajúceho učiteľa.
Na prevzatie svojho dieťaťa z MŠ môže rodič písomne splnomocniť svoje dieťa, ktoré je staršie ako 10 rokov, alebo inú dospelú osobu ktorá je pedagogickým zamestnancom známa.
Ak si rodič opakovane, t j. 3x po sebe neprevezme dieťa do 16.30 hod, riaditeľka môže po predchádzajúcom upozornení ukončiť dochádzku dieťaťa do MŠ.
7. Styk s rodičmi
Je uskutočňovaný individuálne pri príchode a odchode detí z materskej školy, tiež formou schôdzí RZ, triednych a školských aktivít, alebo prostredníctvom oznamov. Zamestnanci školy sú povinní dodržiavať mlčanlivosť o deťoch. Nepodávajú informácie žiadnym cudzím osobám. Telefónne čísla budú použité len v prípade súrneho kontaktu, napr. ochorenie, úraz dieťaťa a pod.
Na začiatku školského roka dáva rodič písomný súhlas na použitie osobných údajov dieťaťa pre internetové spracovanie školského registra, na použitie osobných údajov a fotografií dieťaťa na internetovej stránke MŠ a na účasť dieťaťa na exkurziách, športových aktivitách a školských výletoch organizovaných MŠ podľa plánu práce školy.
8. Organizácia v šatni
Do šatne majú prístup rodičia, ktorí po vstupe do budovy MŠ použijú ochrannú obuv. Pri prezliekaní a odkladaní si vecí do skrinky vedú rodičia v spolupráci s učiteľmi deti k samostatnosti a poriadkumilovnosti. Do skriniek si deti neodkladajú žiadne potraviny ( sladkosti, nahryznuté ovocie, žuvačky a pod. ). Rodič sa nezdržiava dlho v šatni a nezdržiava pedagogického zamestnanca pri výchovno-vzdelávacej činnosti. Pokiaľ má záujem o konzultáciu, dohodne si termín a čas, aby to vyhovovalo obidvom stranám. Zlepší to komunikáciu a napomôže k doriešeniu problému. Rodič nesmie manipulovať s inventárom ( z dôvodu bezpečnosti detí ). Bez súhlasu riaditeľky MŠ nevyvesuje oznamy a ponuky na nástenky.
Za poriadok v skrinkách a estetickú úpravu šatne zodpovedá učiteľ príslušnej triedy, za hygienu a uzamknutie vchodu určený prevádzkový zamestnanec.
9 . Organizácia v umývarni
Všetky triedy majú samostatnú umývareň. Každé dieťa má vlastný hrebeň, uterák, zubnú kefku označenú svojou značkou.
Za pravidelnú výmenu uterákov, čistenie hrebeňov, suchú podlahu a hygienu umývarne zodpovedá určený prevádzkový zamestnanec.
Deti sa v umývarni zdržiavajú len za prítomnosti učiteľa, ktorý ich učí základným hygienickým návykom a sebaobsluhe. Za celkovú organizáciu pobytu detí v umývarni, uzatvorenie vody, spláchnutie WC a dodržiavanie príslušných hygienických, zdravotných a bezpečnostných predpisov zodpovedá učiteľ príslušnej triedy.
10 . Organizácia v jedálni
Za kvalitu a predpísané množstvo stravy, hygienu a kultúru stolovania zodpovedá vedúca školskej jedálne. Ďalej zabezpečuje zisťovanie počtu stravnikov a pitný režim.
Za organizáciu a výchovný proces v jedálni zodpovedá riaditeľ MŠ a učitelia. Učitelia vedú deti k osvojeniu si základných návykov kultúrneho stolovania, v maximálnej miere pri tom uplatňujú individuálny prístup k deťom. Počas jedla učiteľ deti nenásilne usmerňuje, podľa želania rodičov aj prikrmuje. Nenúti ich jesť. V priebehu dňa dodržiava pitný režim.
Deti 2-4 ročné používajú pri jedle lyžicu, deti 4-5 ročné používajú postupne celý príbor (s prihliadnutím na individuálne kompetencie detí ), 5-6 ročné deti používajú kompletný príbor od začiatku školského roka.
Rodič je na nástenke MŠ informovaný o zložení jedálneho lístka na príslušný týždeň.
11. Pitný režim
Deťom je v priebehu celého dňa umožnený voľný príjem tekutín ( voda, ovocný čaj ), ktoré majú pripravené v keramických krčahoch. Deti môžu mať svoju fľašu označenú menom, alebo inou značkou. Hygienu pitného režimu zabezpečujú upratovačky .
12. Pobyt detí vonku
Počas pobytu detí vonku je učiteľ povinný zabezpečiť deťom plnohodnotnú organizovanú činnosť, venuje deťom zvýšenú pozornosť, dodržiava požiadavky bezpečnosti a ochrany ich zdravia v zmysle príslušných všeobecne záväzných právnych predpisov a pokynov riaditeľa MŠ ( zabezpečuje pri hrách na preliezkach záchranu a dopomoc, na vycházky neodchádza s vyšším počtom detí, ako jej to vyhláška povoľuje,..)
Učitelka plne využíva zásobník pohybových her a pomôcky na pobyt vonku. Pomôcky na pobyt vonku si udržuje v čistote a kontroluje ich funkčnosť, aby tak predchádzala poraneniu detí pri hrách. Počas prechádzok zameraných na pozorovanie sa plne venuje deťom a rozvíja ich myslenie, predstavivost a fantáziu.
Zabezpečuje bezpečnosť pri prípadnom prechode cez vozovku terčíkom. Problémovým a ťažko adaptovateľným deťom sa individuálne venuje. Učiteľka dbá, aby deti neničili v školskéj záhrade zeleň ( stromy, kvety, kríky ), vhodnou motiváciou ich oboznamuje s významom zelene. Pri pobyte vonku sa učitelky nerozprávajú, nezdržiavajú sa v skupinkách.
V letných mesiacoch od 10.45 do 14.30 je nebezpečenstvo UV žiarenia, pobyty sa realizujú do 10.45 hod. Pobyt vonku sa realizuje každodenne. Nerealizuje sa len v prípade nepriaznivého počasia.
13. Organizácia počas popoludňajšieho spánku
Počas popoludňajšieho oddychu v spálni dbá učiteľ na primerané oblečenie detí (pyžamo). Zabezpečí pravidelné vetranie spálne, ktoré neohrozí zdravie detí. Od odpočívajúcich detí neodchádza, individuálne pristupuje k deťom, ktoré nepociťujú potrebu spánku.
Každé dieťa má pridelené svoje lehátko na ktorom odpočíva. V čistote a poriadku ho udržiava určený prevádzkový zamestnanec. Deti od 4 - 5 rokov sa oboznamujú s ustieľaním lehátka, 5-6ročné deti si lehátka ustieľajú samy.V druhom polroku sa deťom skracuje odpočinok a pedagogický zamestnanec sa venuje relaxačnej a oddychovej činnosti v rôznych formách. Za výmenu a čistotu posteľnej bielizne zodpovedá príslušný prevádzkový zamestnanec. Pranie bielizne sa realizuje každé 2 týždne a v prípade znečistenia viackrát – podľa potreby.
Deti MŠ sa môžu v popoludňajších hodinách zúčastňovať aktivít vo forme zájmových krúžkov na základe písomnej prihlášky zákonného zástupcu a zaplatenia stanoveného poplatku.
14. Starostlivosť o hygienu, zdravie a bezpečnosť detí
V starostlivosti o zdravie, hygienu a bezpečnosť detí zamestnanci MŠ sa riadia všeobecne záväznými právnymi predpismi, najmä § 11 vyhlášky MŠ a V SR č. 353/1994 Z. z. o predškolských zariadeniach v znení zmien a doplnkov vyhlášky MŠ SR č. 81/1997 Z. z.§ 132 – 135 a § 170 – 175 ZP, zákonom NR SR č. 330/1996 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, § 422 OZ, zákonom NR SR č . 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení zmien a doplnkov, pracovným poriadkom a internými pokynmi riaditeľa MŠ.
Za dodržiavanie hygienických predpisov v priestoroch MŠ a ochranu zdravia detí zodpovedajú aj prevádzkoví zamestnanci a to v rozsahu im určenej pracovnej náplne.
15. Ochrana spoločného a osobného majetku
Kľúče od budovy MŠ vlastní každý zamestnanec zariadenia, pretože sa v otváraní zariadenia striedajú pg. zamestnankyne. V hospodárskej budove je riaditeľňa, od ktorej kľúče vlastní len riaditeľka. V priebehu prevádzky MŠ za uzamykanie budovy zodpovedajú prevádzkové zamestnankyne. Kľúče od hospodárskej budovy majú zamestnankyne školskej jedálne a prevádzkové zamestnankyne.
V budove MŠ je bez sprievodu zamestnankyne MŠ zakázaný akýkoľvek pohyb cudzej osoby.
Vetranie miestností na prízemí sa uskutočňuje len v prítomnosti zamestnanca MŠ. Pri odchode z triedy je učiteľ povinný prekontrolovať uzatvorenie okien.
Po ukončení prevádzky MŠ je učiteľ povinný odložiť didaktickú techniku na uzamykateľné, vopred určené miesto.
Jednotliví zamestnanci zodpovedajú za inventár v rozsahu uvedenom v zmluve o hmotnej zodpovednosti, ktorá je so zamestnancom uzatvorená písomne. Ďalšie práva a povinnosti súvisiace s ochranou majetku si zamestnanci plnia v zmysle popisu práce.
Osobné veci si zamestnanci MŠ odkladajú na určené uzamykateľné miesto.
Po skončení prevádzky MŠ všetky priestory skontroluje a uzamkne učiteľka, prípadne prevádzková zamestnankyňa.
V Sliači : 1.9.2011 riaditeľka MŠ