Projekt prvého ročníka
1. Každý študent si zvolí názov témy – firmy a určí si, či bude živnostník, alebo podnikateľ. Je potrebné zvoliť si právnu formu podnikania a logo firmy.
2. Celá práca bude mať 2 veľké časti: teoretickú a praktickú
3. Teoretická časť musí obsahovať to, čo ste sa učili o podnikaní – napr. ak ste si zvolili remeselnú živnosť, budete písať teóriu o vzniku a založení podniku, kde rozpíšete aj podnikateľský projekt (podnikateľský zámer, rozpočet a právnu formu podnikania.
4. Ďalšia časť teórie bude živnosť – najskôr uvediete základnú definíciu živnosti, charakteristické znaky živnostníka a potom prejdete k tomu, čo ste si vy konkrétne zvolili, napr. ohlasovaciu živnosť – remeselnú.
Celá teoretická časť by mala tvoriť len jednu tretinu z celkovej práce. Napríklad, ak celá práca bude na 15 strán, teória bude potom na 5 stranách. Píšte vlastnými slovami, môžete používať literatúru ako sú poznámky, z ktorých ste sa pripravovali, živnostenský zákon, internet, obchodný zákonník. Zoznam použitej literatúry vložíte v práci na koniec práce.
5. Praktická časť – ak bude celá práca obsahovať napr. 15 strán, bude mať 10 strán. Začnete tým, čo ste si zvolili, napr. koncesovanú živnosť. Potom napíšete údaje o sebe ako živnostník.
Budú to všetky tie údaje, ktoré treba písať do živnostenského registra alebo do obchodného registra , nájdete ich v Živnostenskom alebo v Obchodnom zákonníku.
6. Ďalšia strana bude podnikateľský zámer.
7. Osnova podnikateľského zámeru:
a) Výber podnikania – stotožňuje sa s bodom 5.
b) Stanovenie cieľov podnikania.
c) Charakter predmetu podnikania - treba charakterizovať to, v čom chcete podnikať, napísať dôvod, prečo si chcete otvoriť napr. koncesovanú živnosť – napríklad si vyberiete taxislužbu, tak zdôvodnite to tým, že v meste, v ktorom bývate, nechodí často autobus, že sú tu sídliska, ktoré sú ďaleko od centra mesta, a že Vaše služby môžu využiť ako mladí, tak starí ľudia (Jednoducho sa hráte a vymýšľate si na reálnych základoch). Ak ste si zvolili výrobný proces (napr. výroba obuvi - charakterizujete tento výrobný proces). Tu môžete použiť aj prieskum trhu – môžete si vytvoriť otázky, ktoré budete klásť ľuďom, dotazník vyhodnotíte a z toho urobíte záver, prečo ste sa pre danú činnosť rozhodli.
d) Stručný profesionálny životopis podnikateľa – nájdete na internete alebo si vymyslite.
e) Miesto podnikania a historické alebo regionálne predpoklady pre úspešnosť zámeru – táto časť súvisí s časťou a), takže to môžete spojiť.
f) Organizácia riadenia – tu si môžete vymyslieť svoju organizáciu riadenia – napr. manažér, sekretárka, zástupca riaditeľa, majster.... Celú schému organizácie riadenia môžete nakresliť a vložiť na toto miesto. Opäť sa hráte a vymýšľate, ale na reálnych základoch. Organizačná schéma môže byť tiež ako príloha na konci práce.
g) Popis a hierarchia pracovných činností – tu vypíšete činnosti, ktoré vo svojej živnosti budete uskutočňovať, pridajte si k týmto činnostiam obrázky – cenia sa vlastné, ale môžete si stiahnuť z internetu a nezabudnite na ceny. Cenník môže byť aj ako príloha na konci práce. Tiež tu môžete určiť výrobné faktory, ktoré budete používať vo svojej činnosti. (VF = základné + dispozitívne, základné = práca, pôda, K, prírodné zdroje, dispozitívne = riadiaca PS).
h) Štruktúra zamestnancov a požiadavky na ich kvalifikáciu – ak neuvažujete so zamestnancami, tak tento bod neuvediete. Ak si budete dávať zamestnancov, nedávajte si veľa, lebo budete im musieť vypracovať žiadosť do pracovného pomeru, štruktúrovaný životopis (z internetu), kladnú odpoveď na žiadosť do pracovného pomeru, pracovnú zmluvu. Všetko nájdete na internete. Tento bod súvisí s bodom g).
i) Charakteristiky produktov (výrobkov a služieb) – tento bod môžete spojiť s bodom e).
j) Strategický plán rozvoja – tu môžete načrtnúť plán vývoja a inovácii výrobkov, služieb na niekoľko rokov dopredu, definovať, čo odlíši výrobok alebo službu od konkurencie, uviesť prognózu správania sa trhu.
k) Marketingový plán – uvediete svojich dodávateľov, poprípade ich krátku charakteristiku, odberateľov – charakteristika, uvediete odbyt – ak napríklad vyrábate výrobky, koľko predpokladáte predať, alebo služby, koľko predpokladáte zákazníkov..., konkurenciu – tvoria ju podnikatelia alebo živnostníci s rovnakým druhom tovaru, aký predávate vy.
l) Kalkulácia ceny – napr. bude mať niekto reštauráciu – tak kalkulácia znamená, že určím cenu mäsovej polievky: zelenina, ktorú som do polievky použila 10 Sk, mäso 30 Sk, vynaložená práca kuchára 10 Sk, čašníka 5 Sk, spolu 55 Sk.
8. Podnikateľský rozpočet – stanovuje výšku kapitálu pre novozakladaný podnik a spôsoby jeho zabezpečenia. Skladá sa z rozpočtu nákladov a výnosov (resp. príjmov a výdavkov), a z rozpočtu potreby kapitálu na financovanie majetku podniku – aký budete mať obežný majetok (zásoby – základný a pomocný materiál, oleje, mazadlá...) a neobežný majetok (budovy, stroje a zariadenia, pozemky, technológia...).
Príklad:
Rozpočet nákladov:
Materiálové N 300 000 Sk
Mzdové a ostatné osobné náklady 100 000 Sk
Odpisy 15000 Sk
Úroky 5 000 Sk
Ostatné N 25 000 Sk
Súčet N 445 000 Sk
Rozpočet výnosov
Tržby za vlastné výrobky 1 000 000 Sk
Tržby z predaja služieb 800 000 Sk
Finančné výnosy 100 000 Sk
Mimoriadne výnosy 20 000 Sk
Ostatné výnosy 10 000 Sk
Súčet výnosov 1 930 000 Sk
9. Postup – ako začať podnikať, aký úrad navštíviť, aké kolky je potrebné zakúpiť, do akej poisťovne sa treba zahlásiť, doklady dať do príloh, koľko bude stáť otvorenie živnosti.
10. Prílohy
11. Použitá literatúra
Konzultačné hodiny: utorok od 14:00 h do 15:45 h
Štvrtok od 14:00 h do 15:00 h
e-mail: jamriskova217@post.sk