Ako vznikla naša devätnástka alebo Evolution 1,9top+T3.
V roku 2006, keď sme začínali, sme vôbec netušili, že aj nás bude raz hnať do predu jednadevina. V roku 2006 sme na súťaže chodili s klasickou 1200-vkou mašinou a už vtedy sme chceli niečo lepšie, preto sme si do sezóny 2007 dali postaviť silnejší stroj, už s motorom TAZ 1500. Bolo to o dosť rýchlejšie a preto sa aj výsledky dostavili, ale v priebehu roka už bol aj tento stroj pre nás pomalý preto prišiel ďalší apgrejd v podobe prevodovky, ktorá nám v sezóne 2008 výrazne pomohla a dokázali sme s ňou konkurovať oveľa silnejším strojom. Keďže ambície časom stúpali a v požiarnom športe rozhodujú už len stotiny a konkurencia je obrovská bolo treba opäť špekulovať a rozhodnúť sa čo ďalej. Rozhodnutie to nebolo jednoduché, pretože to, kam smerovali naše myšlienky stojí nemalé finančné prostriedky. Nakoniec sme sa však s chlapmi v tíme zhodli, že áno, postavíme nový stroj, ktorý dokáže konkurovať Slovenskej špičke, aj keby sme časť financovali sami. Nasledovalo dlhé rozhodovanie a porovnávanie, akú variantu postaviť. Úpravcov je veľa, takže v prvom rade bolo treba získať ponuku jednotlivých úprav od úpravcov motorov a čerpadiel. Oslovili sme asi 15 firiem. Niektorí upravcovia mali lepšie a iní horšie referencie a bolo nám jasné, že nie všetci upravujú, ale niektorí sú len obchodníci, ale v prvej fáze bolo treba získať predstavu o cene. Po preštudovaní všetkých dostupných informácií, referencií a porovnaní výtlakov v praxi v reálnom výtlaku (nielen na reklamných videách) + životnosti, sme sa rozhodli pre kombináciu úprav od firmy Tommutuning Studénka CZ (úprava motora na 1,9top) a Vincker Hranice CZ (komplet čerpadlo T3+rozvod vody T2), s tým, že skladať a ladiť komplet stroj budeme sami. Musím napísať, že tá kompletizácia bola celkom dobrá škola pre všetkých, čo sme sa podielali na skladaní, ale zas na druhej strane, keď sme sa pred rokom, či dvoma báli niečo na stroji povoliť, či rozobrať, teraz to berieme ako samozrejmosť a ja vôbec neľutujem, že sme to celé skladali sami. Skladaním doma sme vlasne naplnili pôvodný zámer a to ušetrenie finančných prostriedkov.
Takže poďme od začiatku. Čo sa týka komponentov na nový stroj, začínali sme od nuly, keďže po predaji starej mašiny nám neostal žiaden diel. V prvom rade bolo treba zohnať motor TAZ1500 (iný sa použiť podľa pravidiel nemôže), v čo najlepšom stave, čo bol problém, keďže sú to dosť staré motory. Dlho sa nám to nedarilo, ale nakoniec sa nám podarili zohnať dva, takže jeden sme mali na predaj. Boli celkom slušne špinavé, takže ich bolo treba dostať do takého stavu, aby úpravca neodpadol, keď to tam donesieme, prípadne aby si zbytočne neúčtoval peniaze za čistenie.
Motopur našťastie pomohol dokonale ...
... a to aj pri studenej vode.
Ani pri *14 nieje istota, takže hlavu dole ...
... a premerať vŕtanie a zdvih.
Detail na hlavu pred úpravou.
Druhý motor sa doma dlho neohrial.
Tesnenie a vložky pred úpravou. Oproti motoru po úprave je medzi nimi miesta ajajáááj.
Po dohodnutom termíne sme všetko naložili a zamierili smer CZ.
A išli sme ...
... rýchlo ...
... a ešte rýchlejšie.
Pokontrolovali sme čo sa dalo ...
... a navigačný nás smeroval ...
... práve sem.
Všetkým, ktorí majú radi motory a všetko s tým súvisiace, doporučujem navštíviť.
Kým sa dostaneme ďalej, tak ešte jedna foto. Tomáš Muck osobne.
Cestou sme sa ešte zastavili v Hranicích u Vinckera a dohodli všetko potrebné.
Potom už neostávalo nič iné len čakať na dohodnutý termín, takže sme mali čas zabezpečiť všetko ostatné, potrebné na budúcu jednadevinu.
Tu sú sane pripravené na zimnú prevádzku.
Čerstvý komplet z dielne firmy Vincker, čerpadlo T3+medzikus, výko V2, rozvod T2 a samozrejme obehové kolo. Ľudia z firmy Vincker u mňa zanechali pozitívny a profesionálny dojem. 100% dodržanie termínu a rozsiahle školenie pri prevzatí, ako čo zložiť, na čo si dať pozor, čo odmerať, ako odľahčiť motoru a proste všetko okolo ich čerpadla. Keď sme tam išli myslel som si, že to prebehne systémom, tu máte tovar, zaplaťte a poradte si s tým sami, toto sa našťastie nestalo, takže ďakujem firme Vincker za ich profesionalitu.
No a tak isto čerstvý motor z dielne Tommutuning. U nich tiež nebol problém s jednaním a dodržaním termínu, tak isto s dojednaním serióznej ceny. Pri odovzdaní každého motora dáva p.Muck malé školenie, načo si dať pozor a ako zachádzať s motorom. Najväčšie výkričníky dával k fráze, ´´... když je slišet omezovač otáček, už je to hodne špatný´´.
Výfuk sme brali rovno s motorom a tak je aj motor odbrzdený.
Veľmi dôležité bolo dodržať vyváženosť zotrvačníka voči kľukovke ...
... a následné založenie unášača.
Ktorý musí byť dotiahnutý ...
... dosť veľkým momentom, až sme sa čudovali, že ešte nepočujeme z momenťáka cvak cvak.
Po unášači nasledoval medzikus ...
... a vlastne celé čerpadlo.
Značiť, merať, značiť, merať. :-)
Vodná pumpa už bola na mieste, takže nasledoval chladič.
:-)
Zahajujeme výrobu držiaka na vývevu, aby netrpel výfuk vybráciami motora.
Manufaktúrna výroba lupienkovou pílkou mi pripomenula štúdium. :-)
No a Thomas sa rozhodol, že to musí byť dokonalé, takže vyleštené.
Držiak je na mieste.
Teraz nasledovala nádrž.
A prístrojovka.
Teraz zavrieť výko, či je všetko v poriadku.
Zvládli sme to Tomáško. :-)
V tomto štádiu skladania bolo potrebné nájsť schému elektrického zapojenia a spraviť komplet elektriku.
Medzi tým sa ešte poriešil plyn s vhodnou úpravou, aby sa dobre držal v ruke a aby to aj dobre vyzeralo ...
... vyhral piest. :-)
Po poskladaní a urobení elektriky prišiel očakávaný prvý štart, aj na naše prekvapenie motor chytil na šupu, takže nám spadol veľký kameň z hrude.
Nasledovala výroba zadného krytu, najprv návrh z kartónu a potom naostro z plechu.
Sedí dobre, je originálny a je len na našej mašine. Za prípadné kopírovanie faktúrujem nejakú sumičku. :-)
No a tu je prvé fotenie nenastriekanej mašiny. Vzduchový filter mal byť pôvodne iný, ale nakoniec sme zvolili tento. Bolo nám úplne jasné, že pri tejto úprave bude motor sať teplý vzduch, ktorý bude sálať z motora, po testoch s a bez sme nezistili žiadny rozdiel, takže sme ostali pri tejto úprave.
V tejto fáze nasledoval zábeh s čerpadlom a po zábehu, prvé testy výtlakov, ktoré dopadli celkom dobre. Na predošlej fotke je ešte sneh, ten už pri testoch nebol. Potom nasledovalo rozobratie a kompletné nastriekanie častí, ktoré sme chceli lakovať. Samozrejme všetko musí byť v tímových farbách.
Po nastriekaní a následnom poskladaní prebiehali ďalšie testy, ktoré mali ukázať vyladenosť stroja, chvílu sme sa potrápili, ale nakoniec sme dostali solídne výsledky, s ktorými sme spokojní a mašina tlačí dobre aj na tenké a aj na hrubé hadice. Dalo by sa ísť ešte do lepšieho výtlaku na tenkých hadiciach, ale pri hrubých by sa už motor dostával do obmedzovača, čo sme nechceli.
Po niekoľkých tréningoch a dodatočných testoch prišla rana pod pás, ktorú nikto z nás nečakal. Pri kontrole oleja sme zistili nežiadúci jav, čudnú emulziu. Ktorá sa nakoniec ukázala ako voda zmiešaná s olejom. Následne to potvrdili aj ďalšie znaky, biely povlak na výčku a samozrejme objem oleja nad rysku kontrolnej mierky. Síce sme si to nechceli pripustiť, keď ide o motor Tommu, ale bolo to tak. Nasledoval telefonát do Tommutuningu, dohodnutie termínu a reklamácia bola na svete. Takže čerstvo zloženú a nalakovanú mašinu sme museli odstrojiť, tak aby ostal len motor, tak ako sme ho doniesli z úpravy. Po zložení víka hlavy valcov prišlo len utvrdenie, že to bude asi niečo vážnejšie, lebo hrubý biely povlak neznačil nič dobré. Toto všetko dva týždne pred prvou ligovou súťažou.
Ako sme to celé pekne zložili, tak sme to celé ešte krajšie a s úplne obrovskou chuťou rozložili. Celé nám to trvalo asi 2,5 hodiny a motor bol demontovaný.
Pokyn z Tommu znel, ´´Všetko, čo sa dá zkontrolovať.´´ Tak sme kontrolovali.
Tesnenie bolo podľa nás O.K, čo nakoniec potvrdili aj v Tommu, mne sa však nezdal jeden detail na hlave, ktorý vznikol pri jej úprave. Ten detail označili za problém aj samotný úpravcovia. Určite si ho všimnete na nasledujúcej fotke aj sami.
Najdený problém v Tommu odstránili na počkanie a na ich náklady+hradili nové tesnenie. Olej+filter+cesta+nastavenie ventilov ostalo na nás. Mašina je už našťastie doma a poskladaná, dokonca sme už po prvej ligovej súťaži, olej je OK, takže problém bol asi fakt odstránený.
Na Tommu sme určite nezanevreli, sú to odborníci na svojom mieste, čoho dôkazom je kopec tímov, ktoré behajú s úpravou od Tommutuning. Maličká chyba sa pri úprave môže stať, a aj kopec iných kvalitných nových vecí sa može pokaziť, je to asi vec náhody a tento kus patril nám.
Po zložení nanovo mašina tlačí rovnako dobre ako na testoch, tak dúfam, že už bude všetko OK a bezproblémov. To, že tlačí dokazuje aj polospojka na rozdeľovači a zlomený zub na nej. Niet nad kované polospojky. :-)
Zatiaľ ešte bez nápisov.
No a tu už v plnej paráde.
Teraz taký komplet, všetci pokope aj s 1,9top a T3.
späť na Úvod -admin-