Základy práva
Základy práva
Rimania, ktorí vytvorili vyspelý právny systém, chápali právo ako umenie dobra a spravodlivosti.
Právo – je systém noriem a pravidiel správania sa v spoločnosti, ktoré stanovuje, vynucuje, príp. i sankcionuje štátna moc.
Zmysel práva – je prostredníctvom právnych noriem upravovať vzťahy v spoločnosti. To je možné, len ak sa právo v spoločnosti dôsledne realizuje, t.j. keď sa podľa neho subjekty skutočne správajú. Právo je nástroj štátu, ktorým riadi chod spoločnosti a zabezpečuje v nej poriadok.
Právny vzťah – je akýkoľvek vzťah, ktorý je upravený právnou normou. V právnom vzťahu vystupujú subjekty práva.
Subjektom práva – je fyzická alebo právnická osoba. Hovoríme, že majú tzv. právnu subjektivitu.
Fyzickou osobou je človek – občan, spôsobilý na práva a povinnosti ( vek 18 rokov ). Právnickou osobou sú združenia osôb alebo majetku. Osobitne postavenie v rámci právnických osôb má štát.
Fyzické a právnické osoby môžu vystupovať do právnych vzťahov. Pre každý subjekt právneho vzťahu vyplývajú z tohto vzťahu práva a povinnosti.
Štruktúru práva tvoria – právne normy, právne inštitúcie a právne vedomie.
Právne vedomie
Právne vedomie – predstavuje individuálne alebo spoločenské myslenie o práve a jeho uskutočňovaní. Je to súhrn poznatkov a postojov z oblasti práva, kt. má jednotlivec, istá skupina, príp. celá spoločnosť.
Všetky tri zložky práva sú navzájom späté, doplňanjú sa a podmieňujú. Veľmi dôležitú úlohu v štruktúre práva majú aj rôzne občianske združenia, iniciatívy a nadácie, kt. podporujú rozvoj a prehlbovanie právneho vedomia.
Právna norma
Právna norma je všeobecne záväzné pravidlo správania sa, ktoré vydáva oprávnený orgán predpísaným spôsobom, a ktorého dodržiavanie sa vynucuje štátnou mocou. Nedodržiavanie sa trestá ( sankcionuje ). Každá právna norma upravuje určitú oblasť spoločenských vzťahov. Pre jednotlivé subjekty z nej vyplýva určitá miera práv aj povinnosti. Právne normy predstavujú určitý právny ideál, vzor železnatého správania. Vyjadrujú rôzne príkazy, zákazy, dovolenia.
Základnými prameňmi ( formami ) práva v SR sú tieto typy právnych noriem: Ústava SR a ústavné zákony, zákony NR SR, nariadenia vlády SR, vyhlášky a výnosy ministerstiev, všeobecné záväzné nariadenia orgánov miestnej samosprávy, kt. príjmajú obecné a mestské zastupiteľstva a všeobecne záväzne nariadenia orgánov miestnej štátnej správy.
Všetky právne normy musia byť vo vzájomnou súlade a nesmú si navzájom odporovať.
Právnou normou najvyššej právnej sily je Ústava SR.
Právna norma sa spravidla skladá z 3 časti: hypotéza, dispozícia, sankcia.
Hypotéza – je ustanovenie o podmienkach, za kt. daná norma platí, kt. vzťahy upravuje.
Dispozícia ( vymedzenie ) – je vlastné ustanovenie konkrétneho pravidla správania sa, t.j. konkrétny príkaz alebo zákaz.
Sankcia ( trest ) - je ustanovenie o následkoch nedodržiavania danej právnej normy.
Na dodržiavanie, príp. vynucovanie práva má štát celý systém právnych inštitúcii.
Právne inštitúcie
Prokuratúra - štátne zastupiteľstvo je osobitná sústava orgánov, ktorej úlohou je chrániť práva a zákonom chránené záujmy fyzických a právnickych osôb a štátu. Je samostatný a nezávislý orgán štátny orgán, je riadená na princípe centralizmu ( podriadenosť všetkých stupňov prokuratúry generálnemu prokurátorovi SR) a monokratizmu (prokurátor je individuálny orgán, kt. vždy rozhoduje sám). Úlohy: je verejným žalobcom v trestnom stíhaní osôb podozrivých zo spáchania trestných činov, vykonáva dozor nad dodržiavaním zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov, uskutočňuje dozor na miestach, kde sa vykonáva väzba, trest odňatia slobody, ochranné liečenie, ochranná výchova, zúčastňuje sa konaniapred súdom, kde uplatňuje svoje oprávnenia, vykonáva dozor nad dodoržiavaním zákonov a predpisov o postupe a rozhodnutiach orgánov štátnej správy, zastupuje štát ako vlastníka v konaní pred súdom, je oprávnená podávať protest, upozorňuje na nedostatky ( preventívny chrakter – jeho cieľom je poôcť príslušnému orgánu odstraňovať porušenie zákonov a predchádzať tomuto porušovaniu).
Advokácia - advokát je slobodné povolanie, kt. možno vykonávať len podľa zákona, pracuje na súkromnom základe. Základom jeho práce je poskytovanie právnych služieb, advokácia je inštitúcia poskytujúca právnu pomoc občanom a organizáciám, kt. ju potrebujú na realizáciu svojich práv v právnom konaní pred rôznymi štátnymi orgánmi a súdmi, každý advokát musí byť zapísaný do zoznamu advokátov, kt. vedie Slovenská advokátska komora v Bratislave. Úlohy: pomáhať uskutočňovať právo občanov na obhajobu a chrániť ostatné práva a záujmy občanov a právnickych osôb v súlade s ústavou a zákonmi, obhajovať občanov v trestnom konaní, zastupovať občanov a právnicke osoby pred súdmi, štátnymi orgánmi a inými právnymi subjektmi.
Notárstvo – je verejný úrad ( nie štátny orgán ), ktorý vykonáva notársku činnosť. Notár je štátom poverený a splnomocnený právnik, kt. hlavnou úlohou je osvedčovať právne úkony. Napr. overuje úradné alebo osobné doklady, ktoré občan potrebuje predložiť ako hodnoverné. ( napr. ak potrebujete predložiť hodnovernú kópiu nejakého dokladu, musí byť notársky overená ).
Polícia – má v tomto systéme osobitné postavenie. Policajný zbor SR je ozbrojeným bezpečnostným zborom, ktorý plní úlohy vo veciach vnútorného poriadku a bezpečnosti. Jeho činnosť kontroluje NR SR a vláda. Plní tieto úlohy: chráni život a bezpečnosť osôb a majetku, osobnú bezpečnosť „určených osôb“ a ochranu určených objektov, odhaľuje trestné činy a zisťuje ich pacháteľov, spolupôsobí pri odhaľovaní daňových únikov a nezákonných finančných operácií, vykonáva vyšetrovanie a vyhľadávanie o trestných činoch, vedie boj proti terorizmu, zabezpečuje ochranu štátnych hraníc, spolupôsobí pri zabezpečovaní verejného poriadku, dohliada na bezpečnosťa plynulosť cestnej premávky, odhaľuje priestupky a podľa osobitého zákona priestupky objasňuje a prejednáva, vykonáva pátranie po osobách a pátranie po veciach, plní úlohy prevencie, spolupracuje s inými orgánmi a organizáciami, s políciou iných štátov a s medzinárodnými polocajnými organizáciami.
Exekútor – je štátom splnomocnená osoba, ktorá na návrh oprávneného subjektu zabezpečuje nútený výkon súdneho rozhodnutia, ak je súdne rozhodnutie vykonateľné a už uplynula lehota na dobrovoľné plnenie povinnosti. Postup exekútorov pri vykonávaní exekúcie upravuje zákon.
Legislatívny proces
Občania ovplyvňujú tvorbu práva tým, že sa zúčastňujú na voľbe svojich zástupcov – nepriamo. Proces: Podanie návrhu, prerokovanie, schválenie, publikovanie. Návrh zákona podávajú poslanci a vláda SR – právo zákonodarnej iniciatívy – NRSR. Navrhovateľ zákona = gestor. Zákon obdrží legislatívna rada, kt. ho rozošle ostatným rezortom na pripomienkovanie, pripomienkovaný návrh odovzdáva legislatívna rada predsedovi NRSR, predseda NRSR ho posunie ústavnoprávnemu výboru a predseda tohto výboru ostatným výborom, parlamentné výbory rokujú o návrhu a ich stanovisko prednesie spravodajca výboru, po otvorenej rozprave v pléne poslanci hlasujú.
Na schválenie zákona je potrebná nadpolovičná väčšina všetkých poslancov = KVÓRUM(76). Na platné uznesenie je potrebná nadpolovičná väčšina prítomných poslancov, na prijatie ústavy alebo ústavných zákonov je potrebná 3/5 väčšina všetkých poslancov = KVALIFIKOVANÁ, zákon podpisujú prezident, predseda parlamentu, predseda vlády, prípadne príslušný minister.
Ak je zákon prijatý, je publikovaný v Zz SR, zákon môžeme používať ak nadobudne účinnosť – buď je to 15 dní od publikovania v Zz SR alebo v deň, ktorý je uvedený v zákone, platí zásada : zákaz retroaktivity – konanie človeka posudzujeme podľa právneho predpisu čase, keď k tomuto konaniu došlo. Právne predpisy nepôsobia spätne, ale orientujú sa na budúcnosť, výnimkou je, ak je pre páchateľa nový Trestný zákon priaznivejší.