Westernové jazdenie
V čom sa líši westernové jazdenie od tradičného v anglickom štýle? Keď počujeme o westernovom jazdení, pre mnohých, ktorí sa s ním ešte nestretli, napadne rodeo s divými koňmi, v lepšom prípade westernové filmy. Mnohí si chybne myslia, že stačí, keď na koňa položia westernové sedlo, napínací uzdový kantár a už jazdia na spôsob „western“. Westernové jazdenie sa líši od tradičného nielen druhom vybavenia,/......./ale hlavne rozdielmi pri pomoci. Najdôležitejšiu rolu hrá pomoc telesnou váhou, holene používajú málokedy,menej dynamicky, než sme si na to zvykli pri tradičnom anglickom jazdení. Rola ruky je skôr signalizačná, resp. varovná. Princíp westernového jazdenia je, že neaplikuje nepretržitú pomoc. Keď kôň reaguje poslušne na signál, jazdec ho odmení zrušením tohto signálu. Namiesto priameho donútenia sa snaží motivovať koňa tak, aby realizoval danú úlohu potrebným spôsobom. S výcvikom podľa spôsobu „western“ môžeme docieliť iný výsledok, čo slúži inému využitiu. Ako aj v „cowboy-práci“- taktiež v oddychovej, turistickej a traťovej jazde- v ideálnom prípade potrebujeme takého koňa, ktorý je samostatný, pracuje podľa signálov. To umožní jazdcovi, aby nemusel neustále sledovať svojho koňa a pritom dá väčšiu voľnosť rukám. Teda westernový jazdec nepôsobí na svojho koňa donútením, ale pokúsi sa naučiť ho, že je preňho ľahším riešením, keď splní požiadavku svojho jazdca. Westernový jazdec má aj iné očakávanie od koňa:/......../, a to „výchovu k slušnému správaniu“. Výbava, doplnky, ústroj: pri vzniku westernového sedla v časoch divokého západu boli prvoradým hľadiskom pohodlnosť a bezpečnosť sedla, v ktorom trávili aj celé dni. Tak je to aj dnes. Dve najdôležitejšie požiadavky pri výbere sedla sú: aby dobre sadlo na chrbát koňa, a už pri prvej príležitosti zaručilo pohodlné sedenie.
Vhodnú prikrývku k tomu môžeme ľahko obstarať, najlepšie je, keď je z bavlny a čím hrubšia. Westernový kantár má oveľa dlhší /......szár/ ako anglický, konce sú zvyčajne otvorené. Vyžaduje si to iné držanie. Je dobré vedieť, že napínacie zubadlá môžeme použiť len pri primerane vycvičených koňoch. Kým sa k tomu kôň dopracuje, musíme použiť tradičné zubadlo. Ostroha je naoko hrubý nástroj, avšak uvoľnený spôsob pripojenia, ako aj guľaté, otáčajúce sa v ňom/......../ umožnia jemný kontakt s bokom koňa. Ústroj je závislý od vkusu a peňaženky jazdca, ako všetko, čo je móda. Podľa pravidiel súťažného športu je povinný klobúk a košeľa s dlhým rukávom a golierom. Je povolený chaps, ktorý naozaj dobre poslúži, lebo chráni džínsy, a umožní ich udržať čisté. To sú kožené nohavice bez sedacej časti, ktoré môžeme ľahko odpojiť. Pri túrach môžeme potrebovať ešte kapsu na sedlo a prikrývku, ktoré môžeme dobre uložiť na lano na westernovom sedle. Pri dlhšej jazde potrebujeme ohlávku dobrej kvality. Poriadny jazdec kladie veľký dôraz na dobrú ohlávku a lano, lebo slúžia bezpečnosti a pohodliu koňa. Neoplatí sa kúpiť horšiu kvalitu, lebo nevhodne uviazaný kôň ľahko spôsobí škodu sebe resp. okoliu. Pokiaľ sa podarilo vzbudiť záujem čitateľa o westernové jazdenie, v tom prípade vám môžeme poskytnúť informácie o spolku, o kurzoch, príležitostiach jazdenia. Bližšie údaje nájdete na našej stránke. Touto cestou prajeme každému jazdcovi resp. budúcim jazdcom úspešnú jazdeckú sezónu!
Trail
Trail je disciplína, ktorá predstavuje množstvo prekážok, s ktorými sa jazdec a kôň môžu stretnúť v prírode. Kone súťažiace v tejto disciplíne musia zvládať prekážky štýlovo v určitej rýchlosti za predpokladu, že postupujú opatrne (nevrážajú do prekážok kopytami, či telom). Trailový kôň by mal mať schopnosť samostatne zvládať zadané prekážky len s ľahkou pomocou jazdca. Veľkú úlohu pri tejto skúške hrá dôvera koňa k jazdcovi. Posudzuje sa poslušnosť koňa, jeho inteligencia, istota s akou jednotlivé prekážky prekonáva, spôsob pohybovania. Obsahuje tri povinné prekážky: otvorenie bránky, prejazd cez ňu a jej zatvorenie, cúvanie cez prekážku napríklad v tvare L, U, V, Z alebo cez rôzne rozmiestnené kužele a prejazd cez minimálne štyri kavalety. Ďalej si rozhodca môže vybrať z prekážok ako napríklad vodná priekopa alebo rybník, slalomové prekážky pre krok a klus, prenášanie alebo ťahanie bremena, mostík, obliekanie napríklad vetrovky alebo pršiplášťa, ustupovanie, obrat vo štvorci, prípadne kombinácia prekážok. Prekážky nesmú mať ostré hrany, nesmú ohrozovať jazdca ani koňa. Medzi zakázané prekážky patria pneumatiky, živé zvieratá, zvieracie kože, plastové trubky alebo prekážky, zosadanie z koňa resp. odkladanie, skoky, hojdacie alebo pohyblivé mosty, vodná nádrž s pohyblivými alebo plávajúcimi časťami, plamene, suchý ľad a podobne, polená alebo tyče naukladané tak, že môžu spadnúť, povrazy alebo drôty na zemi.
TEAM PENNING
1. Tím 3 jazdcov musí oddeliť zo stáda teliat a uzavrieť do klietky 3 kusy dobytka označené rovnakým číslom alebo rovnako sfarbeným obojkom. Vyhráva trojica s najrýchlejším časom.
2. Organizátor si môže určiť 60, 75, alebo 90 sekundový časový limit. Trojici musí byť oznámené varovanie 30 sekúnd pred koncom časového limitu. V prípade, že súťažiacim nebude oznámené varovanie, majú nárok na opakovanie jazdy.
3. Všetok dobytok musí byť zhromaždený na zadnej strane arény mimo štartovej čiary, skôr než sa začína merať čas. Technický personál s vlajkou musí odmávnutím vlajky oznámiť, že aréna je pripravená. Súťažiacim bude oznámené číslo alebo farba obojku dobytka v momente keď nos prvého koňa pretne štartovú čiaru. Odmávnutím vlajky sa im v tomto momente začína merať čas.
4. V momente, keď tím začína pracovať s dobytkom, je za zvieratá jemu určené zodpovedný. Povinnosťou tímu je ešte pred začatím práce s dobytkom oznámiť rozhodcovi, ak sa im niektorý kus zdá byť zranený alebo nepoužiteľný pre súťaž. V momente, keď súťažiaci začnú s dobytkom pracovať, nie sú povolené žiadne výnimky.
5. V prípade, že zviera opustí arénu a to už cez alebo ponad ohradu, môže byť tím vylúčený zo súťaže pre hrubosť pri zaobchádzaní z dobytkom, alebo mu môže byť dovolená opätovná jazda, čo však závisí od rozhodnutia rozhodcu. V prípade, že rozhodca umožní opätovnú jazdu, táto jazda musí byť až na konci súťaže. Ak nie je pre tieto opakované jazdy k dispozícii čerstvý dobytok, rozhodca musí vybrať najvhodnejšie kusy. V prípade , že je opakovaných jázd viac, budú štartovať v zachovanom poradí.
6. Na zastavenie času musí jeden jazdec stáť v bráne (v pene) a zdvihnúť ruku. Čas sa stopne v momente, keď nos prvého koňa pretne líniu brány v ohrade a jazdec má zdvihnutú ruku.
7. Ak je zviera zahnané do ohrady po tom, čo jazdec zodvihne ruku, tím bude diskvalifikovaný.
8. Čas môže byť zastavený až v momente, keď sú všetky neuzavreté kusy dobytka zahnané za štartovou čiarou.
9. Ak zviera opustí ohradu v momente keď jazdec žiada zodvihnutím ruky o zastavenie časomiery, bude tím diskvalifikovaný.
10. Tím môže žiadať o zastavenie časomiery aj keď má oddelený len jeden alebo dva kusy dobytka. Avšak tím, ktorý má oddelené tri kusy dobytka sa umiestni lepšie ako tím, ktorý má oddelené dva kusy a to nezávisle na dosiahnutom čase. V prípade, že sa súťaží na viac kôl, počíta sa len najlepší čas, nezávisle na tom, v ktorom kole bol uskutočnený.
11. Ak súťažiaci oddelia nesprávny kus dobytka a žiadajú o zastavenie časomiery, budú diskvalifikovaní.
12. Akýkoľvek dotyk teľaťa či už rukami, klobúkom, lasom, bičom, romalom alebo iným výstrojom vedie k diskvalifikácii. Tím môže byť vylúčený pre hrubé zaobchádzanie s dobytkom. Zastrašovanie bičom, klobúkom alebo lasom je zakázané. Romal alebo oťaže sa môžu dotýkať chapsov.
13. Rozhodca má právo diskvalifikovať tím za hrubé zaobchádzanie s dobytkom alebo koňmi.
14. Pád koňa alebo jazdca neznamená diskvalifikáciu. Avšak pokus jazdca pracovať s dobytkom zo zeme predtým než opäť nasadne na koňa vedie k diskvalifikácii.
15. Tím je diskvalifikovaný, ak sa 5 alebo viac kusov dobytka nachádza za štartovou čiarou. Ktorákoľvek časť tela piateho kusu za štartovou čiarou znamená diskvalifikáciu.
16. Diskvalifikácia jedeného jazdca vedie k diskvalifikácii celého tímu.
17. V prípade nerozhodného výsledku bude tímu určené jedno zviera na oddelenie. Najrýchlejší čas vyhráva.
18. Ak z akejkoľvek príčiny tím nenastúpi na štart v poradí, ktoré mu bolo určené, tak číslo alebo farba dobytka jemu určená pripadá nasledujúcemu tímu.
19. Čísla na dobytku musia byť minimálne 15 cm vysoké, farebné obojky musia byť minimálne 15 cm široké. Čísla musia byť umiestnené na oboch stranách zvieraťa, presne v strede medzi plecom a zadkom zvieraťa, čo najbližšie ku chrbtici. Číslo alebo farbu dobytka, s ktorou má tím pracovať určuje rozhodca ešte pred štartom.
20. V prípade, že tímu je pridelené číslo alebo farba, ktoré boli práve použité, tím má okamžitý nárok na opätovnú jazdu.
21. Optimálny počet kusov v stáde je 30, dovolené je maximálne 45 a minimálne 21 kusov ak súťaží menej ako 7 tímov. Všetky kusy v stáde musia byť označené po troch rovnakým číslom alebo farbou.
a. Musia byť vytvorené skupiny po troch kusoch s rovnakým označením (počet skupín = počtu tímov), v momente keď každý tým vstupuje do arény
b. V každej jazde musí byť rovnaký počet kusov v stáde
c. V prípade, že je označených viac alebo menej kusov rovnakým číslom alebo farbou, tím má nárok na opakovanie jazdy.
22. Technický personál sa skladá z dvoch signalizátorov s vlajkou. Jeden sleduje štartovú čiaru, druhý uzavretie do klietky. Rozhodca by sa mal zdržovať na úrovni štartovej čiary.
23. Môžu byť použité dve časomiery: Hlavná, ktorá meria oficiálny čas, druhá kontrolná, v prípade poruchy prvej.
24. Štartová čiara musí byť vyznačená na okrajoch arény, ľahko viditeľná rozhodcovi a súťažiacim. Štartová čiara musí byť umiestnená 30% až 60% dĺžky arény od steny, kde sa zhromažďuje dobytok, vyznačená a odmeraná usporiadateľom súťaže. Klietka musí byť umiestnená 25% od zadnej steny arény.
25. Dvaja jazdci z predošlého týmu sú povinný zhromaždiť po svojej jazde dobytok na miesto zoskupovanie sa dobytka (viď obrázok č.1 a 2) a udržiavať ho na tomto mieste až do momentu, keď nasledujúci tím pretne štartovú čiaru.
26. Ak klietka (pen) obsahuje vypúšťacie dvierka, sú súťažiaci tieto dvierka povinní použiť na vypustenie nimi uzavretých teliat z klietky. (viď obrázok č.3)
Reining
Reiningové cvičenia sú odvodené z pohybov, ktoré kôň vykonáva pri plnení svojich pracovných povinností. V reiningovej skúške jazdec preukazuje schopnosť ovládať koňa, všetky jeho pohyby. Reiningový kôň sa musí nechať ochotne viesť. Každý svojvoľný pohyb koňa sa považuje za nedostatok v ovládaní. Posudzuje sa čistota všetkých cvikov, obratnosť, pokoj a uvoľnenosť v kombinácií s rýchlosťou koňa. Dvojica predvádza sliding stop, spin, rollback, preskoky, prechody rýchlostí na veľkých a malých kruhoch v cvale, cúvanie. Súťažiaci začína s počtom 70 bodov, pri čom sa mu udeľujú mínusové body za nesprávne predvedenie cviku a plusové body za veľmi dobre predvedený cvik. Freestyle Reining je umelecké poňatie klasického reiningu. Jazdci sa obliekajú do kostýmov a pri jazde ich sprevádza hudba. Každý súťažiaci si môže zostaviť svoju vlastnú úlohu. Aj v tejto disciplíne sú niektoré cviky povinné, ale ich poradie a prevedenie si jazdec volí sám. Časový limit na úlohu sú maximálne 4 minúty.
POLE BENDING
Pole Bending je disciplína meraná na čas.
1. Každý účastník súťaže musí štartovať v behu, čas sa mu začína merať v momente, keď nos koňa pretne štartovú čiaru.
2. Jasne viditeľná štartová čiara musí byť zabezpečená organizátorom.
3. Je potrebné používať elektronickú časomieru alebo dvojicu stopiek.
4. Trať pole bendingu je slalom okolo šiestich tyčí.
5. Tyčky musia byť od seba vzdialené 6,4 metra, prvá tyč musí byť vzdialená 6,4 metra od štartovej čiary. Tyče musia byť vysoké 1,8 – 2,3 metra a stáť na podstavcoch o priemere nie väčšom ako 35 cm.
6. Súťažiaci si môžu vybrať medzi štartom z pravej alebo ľavej strany.
7. Za prevrhnutie tyčky bude súťažiacemu pripočítaných 5 sekúnd k výslednému času.
8. Pomýlenie trate vedie k diskvalifikácii súťažiaceho.
9. Súťažiaci sa môže počas jazdy dotknúť tyče rukou.
10. V prípade nerozhodného výsledku, súťažiaci musí absolvovať ešte jednu jazdu a to v čase maximálne o 2 sekundy dlhšom ako bol jeho čas v predchádzajúcej jazde.
11. Rozhodca môže podľa vlastného uváženia diskvalifikovať súťažiaceho za neprimerané použitie biča, použitie ostrôh alebo lasa v partii pred podbrušníkom koňa.
CUTTING
1. Cattle penning je disciplína podobná ako disciplína Team penning, s tým rozdielom, že oddeľuje jeden jazdec (namiesto tímu troch jazdcov) jeden kus dobytka (namiesto troch kusov).
2. Časový limit pre túto disciplínu je 60 sekúnd.
3. Počas tohto limitu musí jazdec oddeliť 1 kus dobytka označený príslušným číslom alebo farbou obojka do klietky (penu).
4. V tejto disciplíne vyhráva jazdec s najrýchlejším časom.
5. Jazdcovi musí byť oznámené varovanie 30 sekúnd pred koncom časového limitu. V prípade, že súťažiacemu nebude oznámené varovanie, má nárok na opakovanie jazdy.
6. Všetok dobytok musí byť zhromaždený na zadnej strane arény mimo štartovej čiary, skôr než sa začína merať čas. Technický personál s vlajkou musí odmávnutím vlajky oznámiť, že aréna je pripravená. Súťažiacemu bude oznámené číslo alebo farba obojku dobytka v momente keď nos jeho koňa pretne štartovú čiaru. V tomto momente sa mu odmávnutím vlajky začína merať čas.
7. Jazdec je zapojený do súťaže v momente, keď vojde do arény. Akékoľvek zdržiavanie súťaže vedie k diskvalifikácii.
8. V momente, keď jazdec začína pracovať s dobytkom, je za zvieratá jemu určené zodpovedný. Povinnosťou jazdca je ešte pred začatím práce s dobytkom oznámiť rozhodcovi, ak sa mu niektorý kus zdá byť zranený alebo nepoužiteľný pre súťaž. V momente, keď súťažiaci začne s dobytkom pracovať, nie sú povolené žiadne výnimky.
9. V prípade, že zviera opustí arénu a to už cez alebo ponad ohradu, môže byť jazdec vylúčený zo súťaže pre hrubosť pri zaobchádzaní z dobytkom, alebo mu môže byť dovolená opätovná jazda, čo však závisí od rozhodnutia rozhodcu. V prípade, že rozhodca umožní opätovnú jazdu, táto jazda musí byť až na konci súťaže. Ak nie je pre tieto opakované jazdy k dispozícii čerstvý dobytok, rozhodca musí vybrať najvhodnejšie kusy. V prípade , že je opakovaných jázd viac, budú štartovať v zachovanom poradí.
10. Na zastavenie času musí jazdec stáť v bráne (v pene) a zdvihnúť ruku. Čas sa stopne v momente, keď nos jeho koňa pretne líniu brány v ohrade a jazdec má zdvihnutú ruku.
11. Ak je zviera zahnané do ohrady po tom, čo jazdec zodvihne ruku, tím bude diskvalifikovaný. 12. Čas môže byť zastavený až v momente, keď sú všetky neuzavreté kusy dobytka zahnané za štartovou čiarou. Ak zviera opustí ohradu v momente keď jazdec žiada zodvihnutím ruky o zastavenie časomiery, bude diskvalifikovaný.
13. Ak súťažiaci oddelí nesprávny kus dobytka a žiada o zastavenie časomiery, bude diskvalifikovaný.
14. V prípade dvojkolovej súťaže sa započítava lepší čas. 15. Akýkoľvek dotyk teľaťa či už rukami, klobúkom, lasom, bičom, romalom alebo iným výstrojom vedie k diskvalifikácii. Jazdec môže byť vylúčený pre hrubé zaobchádzanie s dobytkom. Zastrašovanie bičom, klobúkom alebo lasom je zakázané. Romal alebo oťaže sa môžu dotýkať chapsov.
16. Rozhodca má právo diskvalifikovať jazdca za hrubé zaobchádzanie s dobytkom alebo koňmi. 17. Pád koňa alebo jazdca neznamená diskvalifikáciu. Avšak pokus jazdca pracovať s dobytkom zo zeme predtým než opäť nasadne na koňa vedie k diskvalifikácii.
18. Tím je diskvalifikovaný, ak sa 5 alebo viac kusov dobytka nachádza za štartovou čiarou. Ktorákoľvek časť tela piateho kusu za štartovou čiarou znamená diskvalifikáciu.
19. V prípade nerozhodného výsledku bude jazdcovi opäť určené jedno zviera na oddelenie. Najrýchlejší čas vyhráva.
20. Ak z akejkoľvek príčiny jazdec nenastúpi na štart v poradí, ktoré mu bolo určené, tak číslo alebo farba dobytka jemu určená pripadá nasledujúcemu jazdcovi.
21. Čísla na dobytku musia byť minimálne 15 cm vysoké, farebné obojky musia byť minimálne 15 cm široké. Čísla musia byť umiestnené na oboch stranách zvieraťa, presne v strede medzi plecom a zadkom zvieraťa, čo najbližšie ku chrbtici. Číslo alebo farbu dobytka, s ktorou má jazdec pracovať určuje rozhodca ešte pred štartom.
22. V prípade, že jazdcovi je pridelené číslo alebo farba, ktoré boli práve použité, má okamžitý nárok na opätovnú jazdu.
23. Optimálny počet kusov v stáde je 20, dovolené je maximálne 25 a minimálne 15 kusov ak súťaží menej ako 7 jazdcov. Všetky kusy v stáde musia byť označené číslom alebo farbou.
24. V každej jazde musí byť rovnaký počet kusov v stáde
25. Technický personál sa skladá z dvoch signalizátorov s vlajkou. Jeden sleduje štartovú čiaru, druhý uzavretie do klietky. Rozhodca by sa mal zdržovať na úrovni štartovej čiary. Môžu byť použité dve časomiery: Hlavná, ktorá meria oficiálny čas, druhá kontrolná, v prípade poruchy prvej. Štartová čiara musí byť vyznačená na okrajoch arény, ľahko viditeľná rozhodcovi a súťažiacim. Štartová čiara musí byť umiestnená 30% až 60% dĺžky arény od steny, kde sa zhromažďuje dobytok, vyznačená a odmeraná usporiadateľom súťaže. Klietka musí byť umiestnená 25% od zadnej steny arény. z) Ak klietka (pen) obsahuje vypúšťacie dvierka, je súťažiaci tieto dvierka povinný použiť na vypustenie ním uzavretého kusu dobytka z klietky. (viď obrázok č.3 – sekcia TEAM PENNING)
BARREL RACE - Barrel racing je súťaž meraná na čas.
1. Trasa musí byť meraná presne a v súlade so schémou. Pri umiestňovaní sudov musíte dbať na to, aby ste koňom zabezpečili dostatok miesta na otočku a zastavenie za cieľovou čiarou. Doporučené rozmery sú uvedené na schéme.
2. Používať sa musia jasne nafarbené 200 litrové kovové sudy s oboma dnami. Nesmú sa používať gumené alebo umelohmotné sudy, taktiež sudy nesmú byť zakryté látkou alebo poťahom.
3. Ak je to možné, časomiera by mala byť umiestnená na okrajoch arény.
4. Musí byť používaná elektronická časomiera alebo dvaja rozhodcovia merajúci čas stopkami, pričom sa v tomto prípade hodnotí priemerný čas.
5. Čas sa začína merať v momente, keď nos koňa pretne štartovú čiaru, čas sa zastaví v momente, keď nos koňa pretne cieľovú čiaru.
6. Súťažiaci nemusí štartovať zo stoja, štart v cvale je povolený.
7. Na signál rozhodcu musí obehnúť zľava sud č.1, urobiť okolo neho 360 stupňovú otočku, pokračovať k sudu č.2, obehnúť ho sprava, urobiť okolo neho viac ako 360 stupňovú otočku, pokračovať na sud č.3, obehnúť ho sprava, urobiť okolo neho 360 stupňovú otočku, šprintovať priamo do cieľa medzi sudom č.1 a sudom č.2.
8. Túto trasu je taktiež možno zajazdiť zrkadlovo – t.j. ako prvý obehnúť sprava sud č.2 atď.
9. Za prevrhnutie sudu bude súťažiacemu pripočítaných 5 sekúnd k výslednému času.
10. Pomýlenie trasy vedie k diskvalifikácii.
11. Súťažiaci sa počas jazdy smie dotknúť rukou sudu.
12. Používanie biča za podbrušníkom je povolené.
13. Rozhodca môže podľa vlastného uváženia diskvalifikovať súťažiaceho za neprimerané použitie biča, ostrôh alebo lasa v partii pred podbrušníkom koňa.
14. V prípade nerozhodného výsledku, súťažiaci musí absolvovať ešte jednu jazdu a to v čase maximálne o 2 sekundy dlhšom ako bol jeho čas v predchádzajúcej jazde.
barrel racing |
barel rejsing |
obiehanie barelov na čas |
pole bending |
poul bending |
slalom medzi tyčami |
calf roping |
kálf rouping |
chytanie teľaťa do lasa |
team roping |
tým rouping |
chytanie dobytka vo dvojici |
cutting |
kating |
oddelenie kusu od stáda |
working cowhorse |
wérking kauhós |
kombinácia príjazdenosti a práce s dobytkom |
western horseman ship |
westrn hósmenšip |
hodnotenie jazdca |
reining |
rejning |
westernová drezúra |
western riding |
westrn rajding |
kombinácia príjazdenosti a bežných prekážok |
trail |
treil |
bežné prekážky |
halter |
heltr |
predvedenie na ohlávke |
roll-back |
rólbek |
zastavení zo cvalu s následným obratom o 180 ° a nacválaním |
spin |
spin |
obrat okolo chrbtu |
turn - around |
térn eraund |
obrat okolo chrbtu |
sliding stop |
slajding stop |
kĺzavé zastavenie |
flying change |
flájing čendž |
letmý preskok v cvale |
jog |
džog |
pomalý klus |
lope |
loup |
pomalý cval |
timing |
tajming |
načasovanie pomôciek |
curb bit |
kérb bit |
pákové zubadlo |
snaffle bit |
snefl bit |
delené zubadlo |
brawband headstall |
bróbend hedstal |
uzdička s čelenkou |
one - ear headstall |
wan-ír hedstal |
uzdička na jedno ucho |
chaps |
čaps |
kožený kryt nohavíc |
|
|
|