BMW M1 Homage - Pocta konceptu BMW Turbo a vozidlu M1
Autor: Vjaceslav, zdroj: BMW tlačová správa |
Pri príležitosti 30. výročia uvedenia presláveného superšportového modelu BMW M1 predstavuje divízia BMW Group Design poctu tejto legende na Concorso d´Eleganza Villa d´Este 2008: koncept nazvaný BMW M1 Homage.
BMW M1 bolo vozidlo, skonštruované s nekompromisným cieľom: dobyť pretekárske okruhy. Tento automobil superlatívov navrhol Giorgio Giugiaro a jeho inšpiratívnym predchodcom bol koncept BMW Turbo, ktorého autorom bol Paul Bracq. Nepredstavoval iba dizajnovú revolúciu, priniesol zároveň množstvo nových technických riešení. Práve z týchto dvoch vozidiel a ich historického odkazu čerpali inšpiráciu tvorcovia nového konceptu.
BMW M1 Homage je dizajnovou štúdiou oslavujúcou historický odkaz konceptu BMW Turbo a pretavujúcou koncepciu motora uloženého v strede medzi nápravami modelu M1 do súčasnej podoby. Jej tvorcovia sa otvorene priznávajú k typickej farebnej schéme M1 s oranžovou a čiernou. Lakovanie Liquid Orange bolo exkluzívne vyvinuté práve pre M1 Homage a napriek tomu, že je inšpirované klasickou farbou, prináša jej novú hĺbku.
Pri zmienke o BMW M1 sa vám okamžite vybaví ďalší typický prvok: charakteristické dve logá v ľavom a pravom rohu nad zadnými svetlami. Toto konkrétne usporiadanie emblémov predstavovalo pre BMW jasný signál o modeli s motorom za kabínou a pred zadnou nápravou. Keď BMW M1 vznikalo, tento prvok musel byť potvrdený skôr, než sa vôbec nakreslili prvé dizajnové skice. Aj pri novom koncepte bola aplikácia dvojice emblémov potvrdená už pri prvopočiatkoch jeho vzniku.
Z pôvodného BMW M1 pochádza aj inšpirácia pre vzduchové otvory na prednej kapote, „žalúzie“ na zadnom skle a čiernu líniu, vizuálne oddeľujúcu strechu od zadných partií. Aj celkové vonkajšie rozmery sa zhruba zachovali, akurát dlhší rázvor konceptu BMW M1 Homage prezrádza jeho priestrannejšiu kabínu.
Kým hlavnou dizajnovou témou pôvodného BMW M1 boli už spomenuté kontrastné farby, leitmotívom štylistiky nového konceptu BMW M1 Homage je dizajn jeho povrchu. Už prvé M1 oslnilo extrémne klinovitým tvarom a celkovo mimoriadne harmonicky dynamickými proporciami, štylistika jeho povrchu však nezohrávala explicitne významnú rolu. Modely BMW v posledných niekoľkých rokoch sa už ale veľmi výrazne spoliehajú práve na tento štylistický prístup s estetickou súhrou konvexných a konkávnych povrchov.
Koncept BMW M1 Homage preberá klinovitý tvar pôvodného superšportového modelu a pridáva množstvo prvkov, ktoré ho jasne identifikujú s rodinou BMW: relatívne dlhú prednú kapotu s jasne definovaným prechodom do A-stĺpikov, natiahnutú líniu bočných okien a v nej dokonca aj známy „Hofmeister kink“ – oblúk na zadnej hrane.
Svojimi prednými partiami sa BMW M1 Homage priznáva, i keď svojou vlastnou modernou interpretáciou, k viacerým prvkom pôvodného M1. Okrem kontrastu výraznej oranžovej farby s čiernou a relatívne malých vpred naklonených „obličiek“ mreže chladiča sú to hlavne „neviditeľné“ predné svetlá. Kým pôvodné M1 malo ich „neviditeľnosť“ vyriešenú vyklápacím mechanizmom, nový koncept má svetlá skryté v hlbokej štrbine pod prednou hranou kapoty a keď nesvietia, takmer ich nezbadáte.
Bočnému pohľadu dominujú dve línie, ktoré v prednej časti plynú disciplinovane hladko, čím opticky znižujú vozidlo. Od jeho stredu sa však rozchádzajú a jasne signalizujú, kde má tento automobil uložený zdroj pohonnej sily.
Strecha nového konceptu BMW M1 Homage je plocho skosená. Okrem toho, že plynulo vizuálne spája bočné sekcie vozidla, týmto spojením tiež vytvára línie, na ktorých ukončení nájdete už spomenuté dve logá značky.
Dizajn novej štúdie BMW M1 Homage je na jednej strane poctou historickému odkazu konceptu Turbo a modelu M1, na druhej strane však disponuje vysokou mierou funkčnosti. Každý jeho vzhľadový detail plní aj nejakú praktickú úlohu. Napríklad „obličky“ nie sú iba zaradením do rodiny BMW, ale plnia dôležitú úlohu pri aerodynamike vozidla: vedú vzduch do chladiča motora, okrem toho sú súčasťou prednej deformačnej štruktúry vozidla, podobne ako pri monokoku Formuly 1.
Inšpiráciu pri tvorbe nového konceptu si štylisti brali aj z leteckého dizajnu. Výsledkom je celkovo prepracované obtekanie vozidla a vedenie vzduchu jeho vnútrom. Napríklad chladiaci vzduch sa k motoru dostáva aj vstupmi pod líniou strechy. Vpúšťajú ho sem malé klapky a otvory za oknami.
Koncept BMW M1 Homage má pre tím divízie BMW Group Design mimoriadny význam. Jeho vývoj sa stal stelesnením spojenia historického odkazu a živej tradície s inovatívnosťou a víziou do budúcnosti.