Nová vlajková loď BMW 5.generácia 7.radu je tu !!! + Fotogaléria
Autor: Vjaceslav, zdroj: BMW tlačová správa |
Z času na čas sa latka progresívnych automobilových technológií dvíha na vyššiu úroveň. Takýto výnimočný moment práve prichádza pri uvedení nového BMW radu 7. Piata generácia jedinečného luxusného sedanu z dielne najúspešnejšieho výrobcu prémiových automobilov na svete ukazuje ako sa dá čistá radosť z jazdy a pôžitok z veľkorysého komfortu skombinovať v dokonalej harmónii.
Nosnou myšlienkou dizajnu nového BMW radu 7 je harmonická kombinácia elegancie a športovosti.
Pri pohľade spredu Vás uchváti rozľahlá puristicky štylizovaná predná kapota. Najnápadnejším zjavom týchto partií je však dvojitá mreža chladiča, známe „obličky“, s novým dizajnom: ich rozmery sú pozoruhodne veľké a do prednej časti vozidla sú vsadené prakticky zvislo. Na robustnosti im pridáva aj výrazné zvislé rebrovanie. Sústredený výraz tváre, taký typický pre BMW, dotvárajú dvojité predné svetlomety s prstencami denných svetiel a dodatočnými svetelnými pruhmi v hornej časti. Novým prvkom sú aj smerové svetlá zložené na oboch stranách z ôsmich LED diód umiestnených vo dvoch zvislých radoch.
Pohľad zboku odhaľuje ďalší typický štylistický prístup BMW vo všeobecnosti a nového radu 7 obzvlášť: moderný dizajn jednotlivých povrchov. Celkovým efektom je takmer sochársky dojem, s typickou pre BMW súhrou konkávnych a konvexných povrchov. Napríklad bočné panely sa vďaka tomu zdajú ako keby smerom k zadným panelom rástli, avšak bez vytvárania konvenčných lemov okolo blatníkov. Maximálnu eleganciu dodáva bočnej siluete línia bokov, tiahnúca sa od predných svetiel cez kľučky až k zadným svetlám. Povrch nad touto líniou je konvexný, naväzujúci povrch pod ňou naopak konkávny. Táto a ďalšie línie opticky ešte viac predlžujú vizuálne vyznenie bočnej siluety. Zaujímavým prvkom sú bočné vzduchové „žiabre“, novú interpretáciu dostal tiež protibežný oblúk na prednej hrane zadného stĺpika, teda známy „Homfeister kick“. Vizuálnou špecialitou bočnej siluety disponujú modely 750Li a 740Li. Celý ich rázvor, predĺžený o 140 mm, sa prejavuje na širších zadných dverách.
Pohľad zozadu je predovšetkým o výrazných horizontálnych líniách, vizuálne zdôrazňujúcich šírku, dynamiku a výkonnosť nového BMW radu 7. Línia bokov pokračuje dokonca aj cez samotné združené jednotky zadných svetiel, ktoré majú svojrázny nový dizajn, zároveň si však zachovali typický základný tvar písmena L. Hlavné zadné svetelné jednotky, usporiadané do horizontálnych pásov, ako aj zadné smerové svetlá, sú vybavené LED diódami. Technológia svetlo emitujúcich diód je vzadu použitá aj pri treťom brzdovom svetle a pri osvetlení evidenčného čísla.
Neodmysliteľným zdôraznením dizajnu sú farby laku karosérie: nové BMW radu 7 prichádza s ponukou až dvanástich mimoriadne atraktívnych odtieňov.
Nielen samotná priestrannosť s veľkorysou ponukou miesta v oblasti hlavy, nôh, či lakťov, ale aj štylistika a povrchová úprava vytvárajú v interiéri nového BMW radu 7 dojem dokonalého luxusu v tej najmodernejšej podobe. Celkový pocit z interiéru je exkluzívny, sofistikovaný, predovšetkým vás však láka a vábi nasadnúť. Tak celkový dizajn, ako aj kombinácia farieb a výber materiálov, symbolizujú exkluzivitu a harmóniu v jednoliatom celku. Nové BMW radu 7 prináša ďalšiu čerstvú interpretáciu pre BMW typického kokpitu orientovaného na vodiča, vďaka stredovej konzole jemne natočenej smerom k nemu.
Veľkorysý a harmonický pocit z priestoru je zdôraznený súvisiacou farebnou schémou palubnej dosky a výplní dverí. Horizontálne usporiadané farebné úrovne sa tiahnú celým interiérom. Palubná doska je štandardne potiahnutá novo vyvinutým jemným koženým materiálom, ktorého povrch a špeciálna štruktúra je takmer identická s vysoko kvalitnou kožou. Elegantný flér je zdôraznený čiernou farbou prístrojového panelu a dvojitým stehovaním viditeľného švu hornej hrany palubnej dosky. Doplnkovo môže byť palubná doska potiahnutá aj mäkkou hovädzou usňou. Dôsledné prepojenie formy s funkčnosťou je zdôraznené integráciou vnútorných kľučiek dverí do chrómovaných líšt, tiahnúcich sa pozdĺž výplne dverí.
Na individuálnom výbere zákazníka ostáva, či si zvolí kombináciu farieb, obkladov a čalúnení, ktorá zvýrazní skôr klasické, alebo naopak športové, či reprezentatívne, poprípade elegantné vyznenie charakteru tejto unikátnej novej limuzíny.
Okrem možností aplikácie chrómových alebo hliníkových ozdobných prvkov prináša interiér nového BMW radu 7 aj ozajstný materiálový prevrat: namiesto tradičných galvanizovaných prvkov môžete mať napríklad ovládač systému iDrive, elektronickú voliacu páku a otočné ovládače automatickej klimatizácie či audiosystému vyrobené s použitím špeciálnej high-tech keramiky.
BMW 750Li a BMW 740Li: nový štandard cestovania na zadných sedadlách.
Extra priestor, vytvorený predĺženým rázvorom týchto dvoch modelov, ide celý v prospech zadných pasažierov. Okrem toho dostávajú aj viac miesta nad hlavou vďaka odlišne štylizovanej línii strechy. Táto nevšednosť sa môže stať ešte výnimočnejšou vďaka doplnkovej možnosti vybaviť zadný rad dvoma samostatnými sedadlami, oddelenými konzolou. Každé z nich je pozdĺžne posuvné v rozsahu do 70 mm, samostatne nastavovateľný je aj uhol sedáku, operadla a pozícia opierky hlavy. Nový rad 7 môže byť doplnkovo vybavený štvorzónovou automatickou klimatizáciou so samostatný nastavovaním pre ľavú a pravú stranu zadných sedadiel, kozmetickými zrkadielkami vzadu v obklade stropu, novým typom ventilácie a vylepšenou masážnou funkciou zadných sedadiel, alebo jednou z dvoch verzií systému zábavy s DVD-prehrávačom a dvoma monitormi, integrovanými v zadnej časti operadiel predných sedadiel. Všetky funkcie komfortu a zábavy sa dajú v prípade dvoch samostatných sedadiel oddelených konzolou ovládať cez na tejto konzole umiestnený iDrive Controller.
Základnou myšlienkou usporiadania všetkých ovládacích prvkov bolo dať celému interiéru prehľadnú a funkčnú štruktúru. Podľa nej sú ovládače všetkých funkcií na strane vodiča, všetky funkcie komfortu sa nachádzajú ďalej smerom k stredu. Toto sa týka pozície tlačidiel a páčok v kokpite a na multifunkčnom volante, na ktorom sú ovládače tempomatu jednoznačne na ľavej a ovládače audiosystému či telefónu jasne na pravej strane. Podobne logicky sú usporiadané nielen ovládacie, ale aj zobrazovacie prvky nového BMW radu 7. Všetky hlavné displeje sú na jednej horizontálnej úrovni v priamom zornom poli vodiča. Ovládače, ktoré sú umiestnené nižšie, vodič ľahko rozozná aj bez toho, aby sa na ne pozrel, iba hmatom, vďaka ich rozličnej veľkosti, tvaru a povrchu.
Nové BMW radu 7 prináša ako prvé prístrojový panel, ktorý je celý vyrobený ako displej vysokého rozlíšenia novou technológiou Black Panel. Keď sa displej nepoužíva, jeho povrch je čistý, jednoliaty a čierny, s výnimkou chrómovaných rámikov otvorených v dolnej časti, ručičiek, dielikov stupníc a varovného pásma otáčkomera. Všetko ostatné, teda číselníky dvoch hlavných a dvoch menších prístrojov, ako aj ďalšie integrované indikátory, sa rozsvietia ako elektronické zobrazenie. Prístroje ožijú v momente, keď vodič otvorí dvere zaparkovaného vozidla. Pri aktivácii zapaľovania sa otvorené chrómované rámiky prístrojov v dolnej časti doplnia do celých kruhov jasnými svetelnými dielmi, zároveň sa rozsvietia číslice a ďalšie palubné informácie. V momente, keď vodič spustí motor, pridajú sa ešte aj zobrazenia ním aktivovaných špecifických funkcií.
Usporiadanie prvkov na stredovej konzole doslova nabáda vodiča k aktívnemu štýlu jazdy. Centrálnu pozíciu tu má nová voliaca páka automatickej prevodovky s rovnakým usporiadaním režimov ako klasický volič, s tým rozdielom, že tie sa neaktivujú mechanicky, ale prostredníctvom elektronických signálov. Parkovací režim sa aktivuje tlačidlom P na vrchu páky, jej vychýlením doľava sa aktivuje manuálny sekvenčný režim radenia.
V bezprostrednej blízkosti vľavo od voliacej páky prevodovky sa nachádza tlačidlo systému Dynamic Driving Control. Tento ovládací prvok umožňuje vodičovi meniť konfiguráciu vozidla v režimoch COMFORT, NORMAL, SPORT a SPORT+. Priamo pod voliacou páku prevodovky sa nachádza tlačidlo parkovacej brzdy, ktorá sa neaktivuje mechanicky, ale elektronicky, teda s úplne minimálnou námahou a maximálnym komfortom.
Revolučný systém, predstavený v predošlej generácii modelu, slúži aj v novom BMW radu 7 na ovládanie štandardných i doplnkových funkcií zábavy, informácií, navigácie či telekomunikácie, avšak v dôsledne prepracovanej novej podobe. Aj nový BMW iDrive má dôsledne oddelenú zobrazovaciu funkciu v podobe displeja v strede hornej časti palubnej dosky a ovládaciu funkciu, o ktorú sa stará Controller na stredovej konzole medzi sedadlami. Ovládací prvok má teda vodič priamo pod rukou takmer bez toho, aby odtrhol oči od cesty.
Nový Controller má ešte prehľadnejšiu a intuitívnejšiu funkčnosť ako predošlý. Jeho nový dizajn sa dôsledne drží najmodernejších poznatkov biomechaniky pomocou svojho tvaru, povrchovej úpravy a mechanických funkcií. Jednotlivé úrovne menu, položky a funkcie sa volia jednoduchým otáčaním, nakláňaním a stláčaním ovládača Controller, s jasným adekvátnym zobrazením na displeji. Novou funkciou ovládača je aj jeho doplnenie o štyri tlačidlá priamej voľby pre najčastejšie využívané položky menu: CD, rádio, telefón a navigáciu. Doplnkom k týmto tlačidlám sú tri povelové tlačidlá na obnovenie štartovacieho menu, návrat do predošlého aktivovaného menu a na prístup k ďalším možnostiam v rámci zvolenej položky.
Svoje pozitíva v iných modeloch BMW dokázali favoritné tlačidlá, umiestnené v strede palubnej dosky pri audiosystéme. Výhodu ich voľnej naprogramovateľnosti na priamy prístup k ôsmim zvoleným funkciám, napríklad obľúbeným rozhlasovým staniciam, či často volaným telefónnym číslam, teraz využíva aj nové BMW radu 7. Aby sa zabránilo chybnej voľbe funkcie, tlačidlá sú vybavené dotykovými senzormi, vďaka ktorým si viete na displeji pozrieť kde máte čo uložené.
Výrazným vylepšením prešiel v rámci systému iDrive aj jeho Control Display (ďalej len „displej“). Jeho veľkosť a rozlíšenie svojimi parametrami prevyšujú čokoľvek, čo bolo doteraz použité v osobných automobiloch: rozmer uhlopriečky je 10,2 palca (26 cm), šírka je 1280 a výška 480 pixelov, čo umožňuje detailnejšie zobrazenie náročných prvkov. Nová, prehľadná a atraktívna je aj grafika, v základe s bielymi písmenami na čiernom podklade.
Ďalším vynovením systému iDrive je nové, takzvané multimódové ovládanie pomocou kombinácie hlasových pokynov a pokynov z ovládača Controller. Používateľ dokáže prepínať medzi týmito dvoma spôsobmi ovládania funkcií. Hlasové ovládanie sa aktivuje tlačidlom na volante, pričom displej zobrazí pokyny, ktoré sú pre danú funkciu k dispozícii, systém však reaguje aj na viaceré synonymá zobrazených výrazov.
Motory: špičkové, dynamické a pozoruhodne efektívne.
Najefektívnejší benzínový osemvalec na svete, najsilnejší radový benzínový šesťvalec v celej motorovej palete BMW a prvý reprezentant novej generácie radových naftových šesťvalcov: ponuka pohonných jednotiek je hneď pri uvedení nového BMW radu 7 plná superlatívov.
Benzínový motor V8 s technológiami Twin Turbo a High Precision Injection v novom BMW 750i.
Nový benzínový osemvalec je podobne ako celé vozidlo syntézou pozoruhodnej dynamiky a bezkonkurenčnej kultivovanosti. Táto pohonná jednotka s dvojitým prepĺňaním Twin Turbo a priamym vstrekovaním paliva High Precision Injection má zdvihový objem 4,4 litra, maximálny výkon 300 kW/407 k a najvyšší krútiaci moment 600 Nm. Ako prvá svojho druhu prináša prevratný inovatívny prvok: uloženie turbodúchadiel a katalyzátorov v strede medzi dvoma radmi valcov, tvoriacimi tvar písmena V. Vďaka tomu je tento motor mimoriadne kompaktný a vďaka opačnému usporiadaniu výfukových a nasávacích traktov bolo možné dosiahnuť podstatne nižšie tlakové straty.
Technológia Twin Turbo sa stará o okamžité reakcie agregátu na pokyny pedálu akcelerátora vďaka zotrvačným silám, ktoré majú dve použité menšie turbodúchadlá podstatne menšie, než by ich malo jedno väčšie. O bezkonkurenčnú efektivitu tohto agregátu sa stará okrem jeho nízkej hmotnosti aj plynulo variabilný systém regulácie nasávacích aj výfukových ventilov double-VANOS, a predovšetkým systém High Precision Injection, dávkujúci palivo pod tlakom približne 200 barov mimoriadne efektívne a presne do valcov pomocou piezovstrekovačov, umiestnených blízko zapaľovacích sviečok. Výsledkom je spotreba v testovacom cykle EÚ iba 11,4 l/100 km, čo je napriek nárastu výkonu oproti predošlému modelu o 30 kW/41 k zlepšenie o približne 3 percentá. Inými slovami, tento agregát svojím výkonom vstupuje do pásma dvanásťvalcov, pričom je ale najefektívnejším motorom na svete medzi osemvalcami. Navyše, svojimi emisiami CO2 (266 g/km) spĺňa emisnú normu EU 5.
Radový benzínový šesťvalec s technológiami Twin Turbo a High Precision Injection v novom BMW 740i.
Druhou benzínovou pohonnou alternatívou je najvýkonnejší radový trojlitrový šesťvalec v ponuke BMW. Podobne ako najväčší osemvalec, aj tento agregát je vybavený technológiou Twin Turbo a priamym vstrekovaním paliva High Precision Injection. Po dôkladnej úprave systému turbodúchadiel bol jeho výkon pre BMW 740i zvýšený na 240 kW/326 k a krútiaci moment na 450 Nm. Aj tento agregát využíva technológiu variabilného riadenia ventilov double-VANOS. Oproti predošlému modelu 740i sa výkon zvýšil o 15 kW/20 k, spotreba však pritom poklesla o 12 percent na aktuálnych 9,9 l/100 km. Emisie CO2 sú na hodnote 232 g/km, splnenie emisnej normy EU 5 je samozrejmosťou.
Nový radový trojlitrový šesťvalec s treťou generáciou vstrekovania paliva common rail v novom BMW 730d.
BMW 730d prináša svetovú premiéru novej generácie naftových šesťvalcov BMW. Tento od základu nový agregát má objem 3,0 litra, výkon 180 kW/245 k a maximálny krútiaci moment 540 Nm. Oproti predchodcovi to znamená nárast o 10 kW/14 k, spotreba je však pritom o 10 percent nižšia: iba 7,2 l/100 km. Táto spotreba spolu s objemom nádrže vytvárajú v tomto segmente rekordný dojazd vyše 1100 kilometrov.
Blok motora aj hlava valcov sú vyrobené z vysoko odolnej hliníkovej zliatiny, hlava bola vyvinutá s dôrazom na optimalizáciu akustiky a zníženia hlučnosti v zahrievacej fáze. Eliminácii hluku a vibrácií napomáhajú aj inovatívne keramické žeraviace sviečky. Výrazne prepracovaný bol systém prepĺňania turbodúchadlom s variabilnou geometriou. Palivo do valcov dodáva tretia generácia priameho vstrekovania common rail s piezovstrekovačmi a pracovným tlakom 1800 barov. Dôležitou vlastnosťou tohto motora je jeho príspevok k lepšej ochrane chodcov vďaka menšej výške a zmenenému usporiadaniu niektorých komponentov. Emisie CO2 sú na úrovni 192 g/km a aj tento agregát prirodzene spĺňa emisnú normu EU5.
BMW EfficientDynamics: exemplárne nízka spotreba paliva a emisie aj v segmente luxusných vozidiel.
Všetky verzie nového BMW radu 7 prichádzajú vďaka množstvu optimalizačných opatrení v motore a okolo neho s najlepšími pomermi výkonnosti a nárokov na palivo. Jednou z použitých technológií súboru BMW EfficientDynamics je rekuperácia brzdnej energie Brake Energy Regeneration, ktorá využíva kinetickú energiu vozidla pri brzdení a spomaľovaní na dobíjanie batérie, čím znižuje nároky alternátora na odber energie z motora. Ďalšou technológiou je aktivácia pomocných jednotiek len v prípade potreby. Platí to napríklad pre klimatizáciu, ktorá dokáže odpojiť pohon svojho kompresora v momente, keď ju pasažieri vypnú. K celkovému súboru sa ešte pridávajú pneumatiky s minimalizovaným valivým odporom. Modelovo špecifickými opatreniami sú aerodynamické optimalizácie modelu BMW 730d, či aktívne vzduchové klapky pred vstupom do chladiča v modeloch BMW 750i a BMW 740i, ktoré sa zatvárajú keď chladenie vzduchom nie je potrebné, čím znižujú aerodynamický odpor a tým aj spotrebu.
Silu motorov nového BMW radu 7 prenáša výrazne vylepšená šesťstupňová automatická prevodovka so športovo ladeným radením. Modifikáciou prešla nielen riadiaca jednotka, ale aj technológia meniča krútiaceho momentu, ktorý má teraz minimálny preklz, a teda vysokú efektivitu prevádzky. Vďaka priamemu prístupu k jednotlivým prevodom je podraďovanie o viac stupňov rovnako rýchle ako radenie po jednom smerom hore. Na prudké zošliapnutie akcelerátora až na podlahu (kickdown) dokáže prevodovka reagovať podradením až o štyri stupne. Okrem automatického režimu je možné radiť aj manuálne sekvenčne, po presunutí novej elektronickej voliacej páky smerom doľava. Aktuálne aktívny režim radenia sa zobrazuje aj priamo na voliacej páke, pri manuálnom radení sa zaradený prevodový stupeň zobrazuje na prístrojovom paneli.
Inovatívna mechanika podvozka ako základ unikátnej kombinácie jazdného komfortu a dynamiky.
Nové BMW radu 7 je prvým sedanom BMW, ktorý je vybavený prednou nápravou s dvojitými priečnymi ramenami. Výsledkom tejto konfigurácie je dôsledné oddelenie vedenia kolies a tlmenia, čo zlepšuje komfort, zároveň však umožňuje dosiahnuť trvalo ideálny odklon kolies, a teda maximálny kontakt pneumatík s cestou. Vďaka hliníku ako hlavnému konštrukčnému materiálu je predná náprava zároveň mimoriadne ľahká. Z hliníka je vyrobená aj patentovaná zadná náprava Integral V, špeciálne vyvinutá pre nové BMW radu 7, s novou kinematikou a elastokinematikou. Zadná náprava modelov BMW 750i a BMW 740i je štandardne vybavená systémom udržiavania konštantnej svetlej výšky nezávisle od zaťaženia vozidla a jazdných podmienok. Nové BMW 730d je štandardne vybavené 17-palcovým diskami z ľahkej zliatiny a pneumatikami rozmeru 245/55 R17, modely BMW 750i a 740i majú na zliatinové disky priemeru 18 palcov obuté pneumatiky 245/50 R18. Oba prípady štandardne využívajú dojazdové pneumatiky runflat, ktoré umožňujú pokračovať v jazde až do vzdialenosti 250 km. V rámci tohto kontextu stráži tlak v pneumatikách Indikátor defektu, ktorý vodiča informuje o poklese vyššom než 20 percent.
Integral Active Steering: revolučné riadenie oboch náprav.
Mechanika podvozka môže v novom BMW radu 7 doplnkovo spolupracovať aj s prevratným systémom riadenia oboch náprav Integral Active Steering (Integrálne aktívne riadenie). Tento systém zahŕňa funkcie variabilného posilňovača riadenia Servotronic, ktorý mení mieru svojho účinku v závislosti od rýchlosti, Aktívneho riadenia prednej nápravy, ktoré dokáže meniť prevodový pomer riadenia takisto podľa rýchlosti jazdy, a novú funkciu riadenia zadných kolies ich natáčaním až o 3° pomocou vretenového pohonu a koncentricky usporiadaného motora. Pri nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá točia proti smeru natočenia predných kolies, čím sa dosahuje výrazné zlepšenie agility vozidla a zároveň sa zmenšuje jeho priemer otáčania až o 70 cm.
Pri vyšších rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú v súhlasnom uhle s prednými, čo prináša extrémne komfortné a dokonalo presné reakcie vozidla na pokyny vodiča dokonca aj pri náhlych prudkých pohyboch volantom a prudkých zmenách smeru jazdy. Ďalším z efektov Integrálneho aktívneho riadenia je výrazné zlepšenie komfortu jazdy, najmä pre zadných pasažierov: vďaka natáčaniu aj zadných kolies sa pri prudkých zmenách smeru jazdy karoséria menej výrazne otáča okolo svojej zvislej osi. Aj nové Integrálne aktívne riadenie využíva spoluprácu Aktívneho riadenia so senzormi Dynamickej kontroly stability DSC napríklad pri prudkom brzdení na povrchoch s rozličnými súčiniteľmi trenia pomocou priameho aktívneho korekčného zásahu do riadenia. Kombinácia Aktívneho riadenia prednej nápravy a dodatočného riadenia zadnej nápravy je v súčasnom automobilovom svete absolútnym unikátom.
Jazdná dynamika presne podľa požiadaviek vodiča: Dynamic Damping Control a Dynamic Driving Control.
Nové BMW radu 7 je štandardne vybavené systémom Dynamic Damping Control (Dynamická kontrola tlmičov). Jeho novo vyvinuté tlmiče sa individuálne prispôsobujú povrchu cesty a jazdnému štýlu vodiča. Ten môže navyše aktívne zasiahnuť do funkcií systému Dynamic Damping Control pomocou nového systému Dynamic Driving Control (Dynamická kontrola jazdy) a vybrať si z troch režimov jazdy: komfortného, normálneho a športového. BMW ako prvý výrobca na svete používa tlmiče, ktoré dokážu plynulo variabilne a nezávisle regulovať svoj pohyb dovnútra a von, bez vzájomného ovplyvňovania. Výsledkom je na jednej strane športovo tvrdé pruženie, zároveň však komfortná jazda vďaka mäkkým reakciám kolies na nerovnosti na ceste. Doplnkovo môže byť podvozok doplnený aj o systém Dynamic Drive, ktorého aktívne tlmiče zvyšujú stabilitu a komfort jazdy pomocou eliminovania náklonov karosérie v zákrutách.
Dokonalý handling a inteligentné riadenie jazdnej dynamiky: výkonné brzdy, systém DSC, Integrovaný manažment šasi a technológia FlexRay.
Zárukou dokonalého spomalenia nového BMW radu 7 sú vysokovýkonné brzdy zmiešanej konštrukcie, s mimoriadnym deceleračným účinkom, zároveň však vysoko odolné voči deformácii. Spôsobom, akým tieto brzdy kombinujú hliník a ľahkú oceľ, má BMW patentovaný a teraz už po ňom siahajú aj ďalší výrobcovia.
Mechanika brzdového systému je výrazne podporovaná množstvom funkcií elektronickej Dynamickej kontroly stability DSC. Jej hlavným efektom je samozrejme stabilizácia vozidla, obsahuje však množstvo ďalších funkcií. Jej súčasťou je ABS, Automatická kontrola stability ASC, Kontrola stability prívesu, Kontrola brzdenia v zákrutách CBC, ako aj Dynamická kontrola brzdenia DBC. Pri extrémne zahriatych brzdách dokáže DSC pomocou špeciálnej funkcie kompenzovať slabnutie ich účinku. Ďalšími doplnkovými funkciami sú osúšanie brzdových kotúčov pri jazde za mokra, pohotovostný režim bŕzd pri rýchlom zložení nohy z akcelerátora s predpokladom následného prudkého brzdenia, asistent rozjazdu do svahu brániaci počas neho neželanému cúvnutiu. Špeciálne funkcie sú k dispozícii pre tempomat: jemné a komfortné brzdenie pri rýchlej jazde, či automatické pridržanie vozidla na mieste (funkcia Auto-Hold) počas prerušovanej pomalej jazdy v kolóne. Pomocou systému Dynamic Driving Control sa dá aktivovať športový jazdný režim SPORT+. Systém DSC sa dá čiastočne vypnúť pri využití Dynamickej kontroly trakcie DTC, alebo úplne deaktivovať. V poslednom zmienenom prípade sa o lepšiu trakciu zadnej nápravy pri výrazne športovom štýle jazdy stará elektronická uzávierka zadného diferenciálu.
Spolupráca jednotlivých komponentov podvozka je optimalizovaná pomocou systému Integrated Chassis Management (Integrovaný manažment šasi). Tá sa stará o vzájomnú komunikáciu jednotlivých systémov pomocou presného zásahu do funkcií DSC, Dynamickej kontroly tlmičov a vo vozidlách, ktoré ich majú v doplnkovej výbave, aj do Integrálneho aktívneho riadenia a systému Dynamic Drive.
Unikátnym prvkom pri integrácii jednotlivých systémov podvozka a pohonu je technológia FlexRay. Je to vysokorýchlostný dátový prenos, až 20-krát rýchlejší oproti klasickým prenosovým systémom. Vyvinulo ho konzorcium spoločností pod vedením BMW a nový rad 7 je prvým sériovým vozidlom, ktoré ho využíva. Na jeho palube je až 16 riadiacich jednotiek, ktoré vzájomnou bleskovou výmenou informácií dokážu regulovať komponenty podvozka a pohonu s presnosťou, v iných vozidlách nevídanou.
Maximálna agilita, efektivita a pevnosť vďaka inteligentnej odľahčenej konštrukcii.
Karoséria nového BMW radu 7 disponuje výnimočne dobrou rovnováhou medzi redukovanou hmotnosťou a celkovou pevnosťou. To je možné vďaka inteligentnej odľahčenej konštrukcii a presne cielenému vyrobeniu konkrétnych komponentov z vysoko pevnej ocele, ultra vysoko pevnej ocele a hliníka. Torzná tuhosť karosérie nového BMW radu 7 je oproti predošlému vyššia o 20 percent. Vďaka rozsiahlemu použitiu hliníka sa podarilo dosiahnuť významné úspory hmotnosti: napríklad hliníková strecha je oproti konvenčnej oceľovej ľahšia o 7 kg, čo prispieva aj k zníženiu ťažiska vozidla a zlepšeniu jeho agility. Ďalšie úspory sa dosiahli použitím hliníka na prednej kapote, predných bočných paneloch, predných držiakoch tlmičov a po prvý krát v histórii výroby sériových automobilov aj na dverách. Celková hodnota predstavuje 22 ušetrených kilogramov.
Príkladne vysoká ochrana cestujúcich na všetkých sedadlách.
Vysoko zaťažiteľné nosné štruktúry, rozsiahle a presne definované deformačné zóny a mimoriadne účinné zádržné systémy, navyše koordinované vysokovýkonnou riadiacou elektronikou, predstavujú základ prvotriedneho štandardu pasívnej bezpečnosti nového BMW radu 7. Samozrejmým štandardom sú čelné airbagy, bočné airbagy na ochranu bokov a hrude, ako aj závesové airbagy na ochranu hlavy. Trojbodové bezpečnostné pásy sú vpredu vybavené napínačmi a obmedzovačmi ťahu. Zadné sedadlá sú štandardne vybavené úchytmi na detské sedačky ISOFIX. Na zníženie rizika zranenia krčnej chrbtice pri náraze zozadu majú predné sedadlá k dispozícii aktívne opierky hlavy. Pre minimalizáciu rizika samotného nárazu zozadu je nové BMW radu 7 vybavené Adaptívnymi brzdovými svetlami. Tie reagujú pri prudkom brzdení rozsvietením väčšej plochy brzdových svetiel, ktorá jasne varuje vodičov za vami. Vďaka uvoľneniu legislatívy bolo možné pre nové BMW radu 7 tieto brzdové svetlá vylepšiť aj o funkciu ich blikania pri extra intenzívnom brzdení. K tomu sa navyše pridáva po zastavení vozidla aj automatická aktivácia varovných blikačov všetkými smerovými svetlami.
Optimálna viditeľnosť: štandardné bixenónové svetlá, doplnkové Adaptívne predné svetlá, variabilná distribúcia svetla a nový systém Night Vision.
Štandardom pre nové BMW radu 7 sú dvojité okrúhle bixenónované predné svetlá, orámované typickými svetlenými prstencami, poskytujúcimi na diaľku rozpoznateľný vzhľad, zároveň však aj funkciu denných svetiel. Štandardom je aj svetelný senzor, aktivujúci tlmené svetlá pri nedostatku vonkajšieho svetla. Doplnkový Asistent predných svetiel navyše dokáže v noci automaticky prepínať tlmené svetlá na diaľkové a naopak.
Doplnkové Adaptívne predné svetlá poskytujú adekvátne osvetlenie zákrut pomocou natáčania svetelných jednotiek. Funkcia Odbočovacích svetiel, integrovaných v hlavných svetlených jednotkách, pre zmenu rozsvieti extra lúč v momente, keď odbočujete na križovatke. Adaptívna kontrola dosahu svetlometov, úplne nová funkcia, berie do úvahy aj vertikálne kontúry cesty a podľa prejazdov vozidla cez horizonty patrične znižuje respektíve zvyšuje uhol svietenia pre optimálne osvetlenie cesty, avšak bez oslnenie protiidúcich.
Ďalšou, novou funkciou Adaptívnych predných svetiel, je variabilná distribúcia svetla. Tá prispôsobí šírku a dĺžku osvetlenia v rámci niekoľkých režimov: v meste sa osvetlená zóna rozšíri, na diaľnici sa predĺži a zintenzívni na ľavej strane. Pri aktivácii predných hmloviek sa záber svetiel rozšíri a lepšie sa osvetlí zóna pred vozidlom.
Nové BMW radu 7 prichádza ako prvé vozidlo na svete, ktorého systém nočného videnia (Night Vision) dokáže rozoznať a vo varovnom zobrazení vykresliť samostatne jednotlivé osoby a ich pohyb. Keď napríklad systém zaznamená chodca, kráčajúceho smerom k ceste, alebo už po nej, vodič dostane extra varovanie. To sa zobrazí aj na projekcii doplnkového systému Head-Up Display, ak je ním vozidlo vybavené.
Tempomat so štandardnou funkciou brzdenia, doplnkový Aktívny tempomat s funkciou Stop & Go.
Základná štandardná verzia tempomatu v novom BMW radu 7 využíva zásahy do riadiacej jednotky motora, prevodovky a bŕzd za účelom udržania vodičom nastavenej rýchlosti jazdy. Systém dokáže znížiť jazdu v zákrutách a pomôcť pribrzďovaním pri náročnom zjazde zo svahu, napríklad s prívesom.
Doplnkový Aktívy tempomat s funkciou Stop & Go zároveň kontroluje vzdialenosť od vozidla pred vami, až do zastavenia. Zodpovednosť však ostáva na vodičovi a keď zastanete na viac než 3 sekundy, musíte opäť zasiahnuť aby sa vozidlo rozbehlo.
Vždy presne v kurze: Lane Departure Warning a Lane Change Warning.
Vodič nového BMW radu 7 má k dispozícii varovný systém neželaného opustenia jazdného pruhu (Lane Departure Warning), ktorý mu pomáha udržať za volantom pozornosť. Na odbočenie zo správnej stopy (pri prekročení deliacej čiary na ceste bez aktivácie smerovky) ho upozorní diskrétnym, zato však jasne citeľným zavibrovaním volantu.
Novinkou, v BMW uvedenou po prvý krát, je varovný systém zmeny jazdného pruhu (Lane Change Warning). Ten pomáha pri bezpečnejšom preraďovaní sa do vedľajšieho pruhu počas predbiehania tak, že monitoruje mŕtvy uhol a priestor vo vedľajšom pruhu až do 60 metrom za vozidlom a upozorní na prípadné iné vozidlo v tejto zóne pomocou trvalo svietiaceho symbolu na báze vonkajšieho spätného zrkadla. Ak napriek tomu prejavíte zapnutím smerovky úmysel predbiehať, rozbliká sa varovná LED dióda, pričom zároveň zavibruje volant, podobne ako pri funkcii neželaného opustenia jazdného pruhu.
Svetová premiéra v novom BMW radu 7: Speed Limit Display.
V kombinácii s navigačným systémom a systémom Lane Change Warning prináša BMW radu 7 úplne novú exkluzívnu funkciu s názvom Speed Limit Display (zobrazenie rýchlostného limitu). Tá vodiča permanentne informuje o aktuálnom rýchlostnom limite na ceste, po ktorej práve ide, čo mu zabráni prekročiť ho omylom po náhodnom nevšimnutí si dopravnej značky. Systém značky pri ceste aj nad cestou sleduje sám pomocou kamery a porovnáva ich s informáciami, ktoré má uložené v navigácii.
BMW radu 7 je štandardne vybavené pevným diskom s kapacitou 40 GB. Na tento disk sa môžu ukladať súbory z CD prehrávača, MP3 prehrávača alebo USB kľúča. K uloženým titulom je vďaka systému BMW ConnectedDrive možné stiahnuť príslušné údaje o interpretoch a skladbách. Štandardom je aj DVD-prehrávač, prípojka AUX a USB port. Doplnkovo sú k dispozícii menič na 6 DVD, televízny modul a prijímač pre digitálne rozhlasové vysielanie (DAB) s unikátnym zdvojením príjmu. Viackanálové audioformáty vo vysokej kvalite prehrá doplnkový hifi systém Professional. Doplnkovým vrcholom je audiosystém BMW Individual High End so šestnástimi reproduktormi s neodýmovými magnetmi a hexakonovými membránami. Jeho deväť kanálov produkuje maximálny výkon 825 W.
Na špičkovej úrovni sú aj systémy zábavy pre pasažierov na zadných sedadlách. Jeho súčasťou sú obrazovky v zadnej časti operadiel predných sedadiel s uhlopriečkou 8 palcov (cca 20 cm) pre úroveň Mid System. Vyššia úroveň High System má 9,2-palcové (cca 23 cm) monitory a extra ovládač Controller na konzole medzi zadnými sedadlami.
Jedným z vrcholov výbavy nového BMW radu 7, ktorý takisto ako audiosystémy využíva kapacitu vstavaného harddisku, je kompletne prepracovaný navigačný systém s najmodernejšími 3D mapami a množstvom doplnkových funkcií. Napríklad funkcia High Guiding dokáže priniesť orientačné zobrazenia zložitých miest, napríklad komplikovaných križovatiek nielen na displej, ale aj na prístrojový panel a do zobrazenia Head-Up displeja. Pri podrobnejších zobrazeniach systém dokáže naznačiť siluety budov, čo výrazne zľahčuje orientáciu v meste, podobné je to so zobrazením markantných orientačných bodov mimo mesta. Vďaka novému systému ConnectedDrive a funkcii Route planer si dokážete trasu naplánovať aj mimo vozidla a potom ju vložiť do navigačného systému.
BMW je prvým automobilovým výrobcom na svete, ktorý dokázal do vozidla integrovať internet s neobmedzeným prístupom vďaka systému BMW ConnectedDrive. Dátový prenos je na báze technológie EDGE, s rýchlosťou troj- až štvornásobne vyššou oproti klasickému mobilnému GPRS pripojeniu. Základným nástrojom využívania internetu vo vozidle je nová verzia systému iDrive. Jeho ovládač Controller funguje pri orientácii na obrazovke ako počítačová myš.
BMW ConnectedDrive prináša aj rozsiahle telekomunikačné funkcie. Jednou z možností je priame zapojenie telefónneho prístroja Apple iPhone alebo podobných, ďalšou je telematická služba BMW Assist a množstvo služieb BMW TeleServices, napríklad manuálnym alebo automatický volaním, ktoré oznámi vášmu servisnému partnerovi aktuálny servisný stav vášho vozidla, čo mu pomôže efektívnejšie sa pripraviť na vašu návštevu a presne naplánovať nutný rozsah vykonaných servisných úkonov.
Na spríjemnenie atmosféry môže byť interiér doplnkovo vybavený ambientným osvetlením, ktorého zdroje zalievajú príslušné sekcie kabíny príjemným nepriamym svetlom, čo zjednodušuje orientáciu v kabíne a zároveň decentne zdôrazňuje niektoré je štylistické špeciality. Inovatívym prvkom je strešné okno rozmeru 60 x 92 centimetrov s kontúrovaným tvarom: jeho predná hrana sa tiahne paralelne s prednou hranou strechy. Pri otvorenej streche sa vysunie automatický deflektor, ktorý redukuje nízkofrekvenčné aerodynamické dunenie pri pomalšej jazde a vysokofrekvenčný hluk pri rýchlom tempe.
Všetko pod očami: parkovacie senzory PDC, cúvacia kamera a systém Side View.
Nové BMW radu 7 je štandardne vybavené parkovacími senzormi PDC vzadu, doplnkovo ich môžete mať aj vpredu. Pri cúvaní vám môže pomôcť kamera s vysokým rozlíšením, ktorej obraz sa prenáša na displej systému iDrive. Originálnym BMW Doplnkom je systém Side View, pozostávajúci z dvoch kamier, integrovaných do predného nárazníka a zlepšujúcich prehľad o dianí po stranách vozidla, ktoré nevidíte dobre napríklad pri výjazde z parkoviska.
Svetové prvenstvo: Integrovaný návod na použitie
Zavŕšením množstva funkcií v novom BMW radu 7 je Integrovaný návod na použitie, inštalovaný v samotnom vozidle. V podobe bežného počítačového programu poskytuje užívateľovi všetky informácie o funkciách jeho vozidla, ku ktorým sa dostane cez systém iDrive, vo forme textov, obrázkov i zvukov, so špecifickým prispôsobením danému vozidlu, dokonca s jeho konkrétnou výbavou. Vybrané informácie, ktoré užívateľ považuje za najdôležitejšie, si dokonca môže uložiť do niektorého z ôsmich voľne programovateľných favoritných tlačidiel.
FOTOGALÉRIA: