Choď na obsah Choď na menu
 


Kniha tajemství

13. 5. 2016

kniha-tajemstvi.jpg

Kniha tajemství Tom Harper

V zasněžené vesnici německých hor objeví mladá žena pozoruhodné tajemství. Než je stačí komukoliv prozradit, beze stopy zmizí. Jediné, co po ní zůstalo, je obrázek záhadné středověké karty, která již po staletí mate učence. Nick Ash pracuje v New Yorku pro FBI. Před šesti měsíci ho opustila jeho přítelkyně Gillian a zlomila mu srdce. Teď je Nick jedinou osobou, která ji může zachránit – pokud už není příliš pozdě. Několik hodin poté, co obdrží její zprávu, je na útěku a snaží se odkrýt minulost, než ho dostihnou protivníci. (BB/art, 2010, 2013)

£ £ £ £ £ £ £ £ £ 

 

  História skrýva veľa ľudí s géniom ducha, ktorí „zmenili svet“. A keďže o mnohých z nich chýbajú záznamy o detailoch ich života, u súčasného človeka holdujúceho histórii, biele miesta v ich životoch vyvolávajú otázky. Keďže jednoznačnú odpoveď už nikto z nás nedostane, vzniká aspoň priestor na spisovateľskú fikciu. Jedným z takých géniov doby bol nesporne aj Johannes Gensfleisch, zvaný Gutenberg, nemecký kovorytec a vynálezca prvej sériovej výroby kníh, ktorý započal revolúciu informatizácie spoločnosti.

  Kniha tajemství si berie za svoj ústredný motív práve život tohto človeka, lebo, ako píše sám Tom Harper v doslove svojej knihy, vzhľadom na to, že Gutenbergov vynález tak výrazne zmenil svet, o ňom samotnom je dochovaných pozoruhodne málo informácií – niekoľko účtov, zmienok v mestskej dokumentácii, čiastočné záznamy o štyroch súdnych sporoch. Vie sa, že sa dostal do finančných problémov, ktoré nakoniec viedli k zhabaniu jeho strojov v prospech Johannesa Fusta (mecenáša a spoluvlastníka jeho spoločnosti). Gutenberg týmto činom prišiel o celý náklad Biblie, ktorý vytlačil i o časť tlačiarne a knihy nemohol signovať svojím menom (preto sa pôvodne za vynálezcu kníhtlače považoval Fust). Chudobný vynálezca nakoniec dožil svoj život na dvore istého arcibiskupa. Jeho vynález ovplyvnil šírenie reformácie, pomáhal pri vzdelávaní a stal sa predchodcom masových médií.   

  Príbeh sleduje dve línie – súčasnú a historickú. V tej súčasnej sa odvíja príbeh jedného muža, do ktorého zasiahne konanie istej Gillian Lockhartovej a prehádže celý jeho doterajší život naruby. Historická linka sa sústreďuje na životný príbeh malého chlapca z Moháča v 15. storočí. Obe linky autor sleduje paralelne, pričom obe sa pravidelne striedajú, čo vytvára jednu z dynamických zložiek knihy. Obe línie čosi spája a predurčuje, že v istom bode sa (obrazne, symbolicky cez stovky rokov) pretnú.

  Žena, ktorá sa kdesi v zastrčenej dedinke Oberwinter v Nemecku uprostred noci po návrate zo starobylého hradu stane v hoteli obeťou prepadu, spustí sériu udalostí, ktoré ovplyvnia život jedného muža na druhej strane oceánu. Gillian Lockhartová totiž vie, že jediná možnosť, ako si zachrániť kožu, je pokúsiť sa zavolať niekomu o pomoc. Počas niekoľkých úbohých minút dokáže svoje volanie nasmerovať na jediného človeka – muža, ktorého pred istým časom opustila. Nick Ash, pracujúci pre FBI v oblasti digitálnej forenznej rekonštrukcie v New York City, prijme jej virtuálne volanie cez webovú kameru s istou dávkou znepokojenia, pretože sa mu veľmi dlho neozvala. O čo prekvapivejšie je to, čo sa objaví na jeho displeji – zahliadne už len akýsi mužský obličaj a Gillianin výkrik, potom ostane už len tma a blikajúca ikonka s takmer nezmyselným odkazom a súborom obsahujúcim obrázok starej rytiny zo stredoveku.

  Historická časť knihy čitateľa postupne oboznamuje so spoveďou, životným príbehom istého Johanna Gensfleischa, syna bohatého vlastníka mincovne, ktorého stretnutie s otcovým živobytím určí jeho osud. Po smrti Johannovho otca sa o jeho dedičstvo prihlásia potomkovia z prvého manželstva a Johann je nútený odísť z domu. Dostáva sa do učenia zlatníckeho majstra Konrada Smidta v Kolíne. Tu azda podotknem, že kniha je rozsiahla. Sledovanie Johannovho životného osudu sa teda odvíja úmerne tejto skutočnosti. Nie žeby jeho osud nebol plný zvratov, ale akčnú líniu autor udržiava predovšetkým v paralelnom súčasnom príbehu Nicka Asha, na ktorý sa navrstvuje kriminálna zápletka.

  Nicka správa od bývalej priateľky znepokojí, a tak po nej začne pátrať. Istým spôsobom sa tak vyrovnáva s nezodpovedanými otázkami, ktoré stále má a ktoré vyplynuli z ich nejasného vzťahu, lebo Gillian sa od prvej chvíle správala dosť nevyspytateľne. Nick zistí, že po rozchode Gillian začala pracovať pre istý aukčný dom v Paríži, ale zmizla. Zaujíma sa teda, čomu sa venovala, lebo s obrázkom, ktorý mu poslala, sa vynára množstvo otázok a tých postupne skôr pribúda ako ubúda. Hlavnou je: kam sa vlastne Gillian podela? Kópia hracej karty, pôvodne rytiny so zvieracou symbolikou (medvede) odkazuje na istého Majstra hracích kariet z horného Porýnia z 15. storočia. Ide o jeho najznámejšie a vrcholné dielo. Túto skutočnosť Nickovi pomôže odhaliť Emily Sutherlandová. Táto postava vstúpi do deja nenápadne, ale popri Nickovi sa z nej postupne stáva postava hlavná.

  V Nickovom živote sa momentom prijatia súboru od Gillian začnú diať divné veci. A hoci o Gillian veľa nezistí, aj to stačí na to, aby sa okolo neho rozpútalo peklo. Najskôr ktosi zavraždí jeho spolubývajúceho Breta, potom sa začne naháňačka v obytnom dome a Nick len so šťastím unikne strelcovi, ktorý ho prenasleduje a nakoniec sa pre políciu stáva hlavným podozrivým z vraždy. Jediné, čo si uvedomuje je, že Gillian je v ohrození a že ľudia, ktorí ju prepadli na videu, ktorého krátku časť zahliadol, z nejakých dôvodov prenasledujú aj jeho. Jedinou jeho záchranou je teda nechať sa strhnúť vlakom, do ktorého nedobrovoľne nastúpil a zistiť, čo sa to vlastne deje. Autor tu prostredníctvom Nicka využíva moderný virtuálny svet – svet zložitej matematiky a šifrovania, v ktorom sa jeho hrdina pohybuje. Aj Gillianin obrázok je vlastne šifrovaná správa, ktorú treba rozlúštiť a každý odhalený kúsok posúva Nicka o krok dopredu, no zároveň prináša nové otázky.

  Johann sa stáva Smidtovým učňom, spoznáva jeho rodinu a tovaryša Gerharda. Zvláštny vzťah ho spojí s majstrovým synom Pietrom – tu len poznamenám, že aj Tom Harper akosi podľahol – neviem, či to nazvať modernému alebo populárnemu – špekulovaniu nad Gutenbergovou intímnou orientáciou. Tento motív je prítomný v pozadí celého príbehu, hoci ho autor explicitne príliš nerozvíja. Johann je na rozdiel od ostatných Smidtovým učňov a najmä na rozdiel od Pietra šikovný, disponuje citom a vervou, ktorá ho ženie dopredu. Má talent. Konrad ho varuje, aby do jeho domu nepriniesol žiadnu neresť, nie je často chválený a skôr je bitý, napriek tomu je zapálený a rozmýšľa celkom inak ako jeho spolupútnici. Počas roka v učení zažije veľa a správa sa pragmaticky. Odhaľuje Konradove zvyky a kradne mu zvyškové zlato, pretože kto sa chcel stať plnohodnotným členom cechu, musel vytvoriť majstrovské dielo, a zlato je drahé. Konrad nehovoril o svojich ziskoch a tok zlata sa uňho zmenšuje. Johann na svojich najmä nočných potulkách po dome odhaľuje majstrove zvyky i tajomstvá. Je dokonca svedkom podivného nočného stretnutia, počas ktorého sa v Smidtovom dome objaví neveľká kniha z Paríža – používal ju istý Flamel a obsahuje tajomstvá z tzv. Abrahámovej knihy. Tým tajomstvom je premena ortute na zlato a Johann ho odhalí, lebo knihu ukradne. Uvedomí si, čo sa pred ním otvára, ale Konrad naďabí na jeho skrývanú vášeň pre Pietra a tak je nútený utiecť. A to aj s tajomnou knihou.

  Táto skutočnosť uvrhne Johanna na dlhé roky do utajeného života v pustine. Žije takmer ako divoch, kým náhoda a osud nezariadi, aby zachránil život topiacemu sa mužovi. Tento muž mu o ďalšie desiatky rokov neskôr tento dlh splatí. Ide o istého Ainea, ktorý sa vyšvihol na životnom rebríčku z farmárovho syna a je presvedčený, že život má preňho prichystané oveľa viac. Aineas odhalí Johannovu inteligenciu a presvedčí ho, aby sa s ním vydal do Bazileja, kde sa koná veľký cirkevný koncil zaoberajúci sa otázkou reformy. Koncil trval dlho (1431 – 1447) a Johann sa tu stáva pisárom filozofa, teológa, cirkevného politika Mikuláša Kuzánskeho, ale keď raz v meste naďabí na svojho bývalého spolutovaryša Gerharda a hrozí, že ten odhalí jeho identitu, Johann sa znova dáva na útek. Tento raz do Paríža, kde rovnako pracuje ako pisár. Aj tu ho dostihne minulosť a dozvedá sa, že jeho matka zomrela. Tým sa ukončí dávno vychladnuté spojenie s minulosťou a Johann v Paríži znova naďabí na starú Knihu múdrych odhaliac jej ďalšie tajomstvá. Prepisuje ju na objednávku Tristana d´Amboise a hnaný túžbou odhaliť veľké Flamelovo tajomstvo nakoniec končí v laboratóriu. Študuje, lúšti záhadné hádanky a odkazy, robí pokusy. Popri tom telesne chradne. Upísaný túžbe nájsť Kameň stráca spojenie s vonkajším svetom. Napriek zmareným pokusom však naďabí na iný poklad – príde naň počas kartovej hry s Tristanovými kamarátmi. Počas nej odhalí podvodníka, ale preňho má cenu iba nájdená dokonalá kópia jednej karty. A tá určí jeho ďalší osud.  

  Tajomstvo sa snaží rozlúštiť aj Nick Ash. Lúšti Gillianino heslo, aby sa dostal k jej zašifrovaným súborom. Popri tom prichádza o svoju identitu a začína si plne uvedomovať nebezpečenstvo, v ktorom sa ocitol. Celý jeho život je vďaka jednému obrázku hore nohami. Je na úteku pred nebezpečnými ľuďmi, o ktorých nič netuší a navyše je hlavným podozrivým pre políciu. Keď ho opätovne kontaktuje vydesená Emily Sutherlandová, ktorej sa ktosi vlámal do bytu, stávajú sa z oboch podivní spoločníci. Emily navrhne Nickovi pomoc, lebo ju karta od Gillian zaujíma. Obaja teda vyrazia do Bruselu, aby tam odhalili obsah schránky v banke, ktorú si Gillian prenajala. Vďaka odhalenému heslu sa tak pustia po jej stopách. Z Nicka je však hľadaná osoba a obaja si musia dávať veľký pozor.  

  Po mesiacoch hľadania Johann nájde autora hracích kariet – Kaspara Dracha. S týmto stretnutím čaká Johanna nový život, nová práca a nový príjem. Môže tak financovať svoje a Kasparove experimenty s výrobou tlačiarenských dosiek najskôr na „masovú“ výrobu odpustkov. Drach je veľmi talentovaný, ale jeho povaha je nevyspytateľná. Mal rád nebezpečenstvo, zvrhlosť, život na ostrí noža. Okrem talentu nemal nič, ale k svetu pristupoval, akoby mu patrilo všetko. Ich práca na zdokonalení tlače je dlhá, únavná a často neúspešná. No každý neúspech posúva Johanna dopredu. Keďže je ich „podnik“ finančne náročný, ako jediné riešenie sa ponúka ženba. Johann by sa mal oženiť s dcérou vdovy po obchodníkovi s vínom. Svadbu s Emmelin však znemožní ďalšia náhoda v Johannovom živote. Tých je – rovnako ako nezdarov – niekoľko. Emmelin totiž o veno príde vďaka nevlastnému bratovi, a tak Johann svoje slovo ruší. To ale nerieši jeho finančné problémy. Vyrobiť razidlo z vhodnej zliatiny kovu sa neveľmi darí, a tak si neustále požičiava, lebo nedokáže splácať dlhy, čím sa dostáva do nekonečného kolotoča. Projekt, ktorý by mal priniesť nepredstaviteľný zisk, je však priveľkým lákadlom, a tak sa vždy nájde niekto, kto mu požičia. Úspech sa ale dlho nedostavuje, navyše v Európe zúri mor a náboženské a politické boje.  

  Nick vďaka Emily pochopí, že karta, ktorú mu Gill poslala, je vzácna, lebo vznikla ešte v dobe pred kníhtlačou. Obe časové pásma v knihe sa prvýkrát symbolicky pretnú vo chvíli, keď sa Emily a Nick v Paríži ocitnú v reštaurácii, ktorá vznikla v dome alchymistu Nicolasa Flamela a keď otvoria stránky starej knihy – beštiára. Obaja sa snažia zrekonštruovať posledné dni pred Gillianiným zmiznutím. Nick je zo všetkého veľmi vyčerpaný – fyzicky aj psychicky. Je v strese. Keďže je na úteku pred políciou, každá postava policajta na ulici či zvuk sirény je preňho mučením. A to ani on, ani Emily netuší, že ktosi sleduje každý ich krok. S Emily vstupuje do príbehu ďalší pohľad. Nick vďaka spomienkam odhaľuje Gillianin charakter a poznanie, aká vlastne v skutočnosti bola, nie je príjemné. Bola jej spontánnosť, energickosť, výbušnosť a náhodný chaos pozitívom či negatívom? Čím pre ňu vlastne Nick bol? Čo predstavuje beštiár, o ktorý sa zaujímala, že kvôli nemu ktosi neváha zabíjať?

  Bývalý Emilin učiteľ, znalec starých kníh im pomôže odhaliť odkaz na Knihu letopisov júdskych kráľov – stratenú biblickú knihu. Tu sa ukáže, že aj Emily má svoju minulosť a v nej svojich duchov. Vyzerá to tak, že práve túto knihu Gillian hľadala. Tu si Nick a Emily nie prvýkrát uvedomia, že neznámi, ktorí ich prenasledujú, sa nezastavia pred ničím, pretože umiera ďalší človek. Kto je záhadný kardinál Nevado, ktorý sa vynára z tmy, a prečo chce utajiť existenciu knihy, po ktorej Nick a Emily pátrajú?

  Nickovo a Emilino pátranie sa presúva medzi Nemeckom, Francúzskom a Belgickom. Vytrhnutá stránka z knihy dovolí využiť Nickovi aj svoju profesiu, navyše tu do hry vstupuje aj jeho virtuálny svet online PC hier, vďaka ktorému sa dokáže posunúť k ďalším stopám či zatajiť svoje aktivity na sieti, aby ho nevypátrala nielen polícia. Maskovanie cez hru s názvom Gotické dúpä vyznieva ako paralela k putovaniu Johanna a Kaspara, keď sa v poslednej tretine knihy obe jej časové línie spoja – tu už dokonca nie ako samostatné kapitoly, ale ako striedajúce sa obrazy v rámci kapitoly jednej. Okrem moru totiž Johannov svet plienia aj tzv. armagnaken a jeho cesta sa po ich desivom útoku s Kasparom rozíde. Johann sa vracia tam, kde jeho osud začal, do Moháča.

  Tu hľadá nový kapitál. Jeho objav písania bez pera a bez opráv otvára nové možnosti. Nový typ písania, ktorý je možné prečítať ešte predtým, ako sa napíše a ktorý za mesiac vytvorí viac kópií, než by dokázal akýkoľvek pisár. Tajomstvo je tajomstvom jeho prvej knihy – autora s menom spojeným s miestom Hof zum Gutenberg, muža, ktorý zavrhol otcovo meno a prijal meno svojho prvého a posledného domova. Tam ho nájde stratený Kaspar, o ktorom si Johann myslel, že je mŕtvy. Ibaže to už nie je ten starý Kaspar. Je to človek poznačený tým, čo prežil. Napriek tomu ho Johann nedokáže poslať preč. Vezme ho do svojho nového podniku, ktorý vytvoril s Johannom Fustom. Tu po dlhom čase disponujú novým tlačiarenským strojom, vylepšeným a niekoľkokrát upravovaným. Konečne po dlhej sérii nezdarov tlačia prvé stránky – a sú úspešní. Dni v tlačiarni sa menia na rutinu. Je to proces náročný. Johann si uvedomuje, že čosi narúša aj jeho i tak krehký vzťah ku Kasparovi. Jeho nevyspytateľnosť nakoniec privedie Johanna k poslednej strate ilúzií. Finančne náročné spracovanie kníh, ktoré držia v tajnosti, vyvoláva podozrenie, čo sa to za múrmi Gutenbergu vlastne deje. Divné veci sa dejú aj v jeho vnútri – mizne papier, povážene sa míňa atrament, v sadzačoch sa objavujú podivné verše. Johann si síce myslí, že koná vznešenú vec, ale práve Kaspar mu nakoniec ukáže, ako ľahko sa táto idea dá využiť aj na opak. A keď ho navyše podvedú aj spoločníci a on prichádza o dom a svoje tlačiarenské dielo, odovzdá sa dezilúzii. Jeho umenie, ktoré malo slúžiť čistému ideálu, je možné zneužiť – až teraz si plne uvedomuje, k akej moci otvoril dvere. Navyše mu Kaspar dokázal, že nikdy nevedel odhadnúť ľudí, vďaka čomu ho jeho spoločníci vyšachovali z hry. Beštiár, ktorý Kaspar vyrobil, sa stáva jeho odsúdením, napriek tomu priateľa nezradí ani v mučiarni. Našťastie je tu stále dlh, ktorý voči nemu má dávny priateľ. A ako mnohokrát predtým, aj teraz zasiahne osud. Aineas si totiž uvedomuje, že Johannov vynález napriek všetkému môže pomôcť k jednote toho, čo je rozdelené.

  Emily a Nick hľadajú spojenie medzi Majstrom hracích kariet a Gutenbergom, lebo sa zdá, že je aj iné ako len to, že ilustroval jeho Bibliu či napísal ďalší beštiár, pričom využil nové „pisárske“ umenie. Mohlo by ísť o toho istého muža? Pátranie ich vedie práve do Moháča a smeruje k odhaleniu existencie tzv. Knižnice diablov – miesta pre odsúdené knihy (primárne o čiernej mágii, ale aj iné). Taká sa spája s menom Johanna Fusta, Gutenbergovho spoločníka. Pomoc nájdu u starého vedca, ktorý vďaka drobnej zmienke o tejto knižnici prišiel o všetko – prácu, vedeckú reputáciu, rodinu, zdravie. Ten odovzdá Nickovi a Emily to, čo vie, to, na čo naďabila aj Gillian, a zároveň si tým podpisuje ortieľ. Ďalšie kroky nevyhnutne vedú tam, kde pre Gillian všetko začalo – do dedinky Oberwinter. Tu skončia v tom istom hoteli a Nick si nevyhnutne vybavuje spomienky na Gillianin odkaz, ktorý ho vytrhol zo zabehnutého života a prinútil ho vydať sa na túto nedobrovoľnú výpravu. Tak naďabia na tmavý hrad, prestavaný kláštor, a v jeho útrobách konečne nachádzajú aj stratenú Gillian. Tu sa slučka okolo Nicka a Emily zatiahne. Gillian však napriek nebezpečenstvu, ktoré predstavujú obete medzi múrmi, odmieta opustiť miesto, kvôli ktorému tak riskovala. Keď sa z tmy nakoniec opäť vynorí postava muža, ktorý stál za všetkým, ukáže sa pravá Gillianina tvár, vďaka čomu všetci traja uviaznu v horiacom pekle. Toto ohrozenie – paralelné k praktikám snažiacim sa prinútiť Johanna, aby prezradil, kde sa nachádza kniha, ktorá vyšla z jeho tlače a kde je jej tvorca – môže zvrátiť už iba zázrak. A ten sa udeje – na oboch stranách časovej línie príbehu.  

  Okrem kriminálnej zápletky je v príbehu prítomný aj vzťahový aspekt. Autor ho nijako neposúva do popredia, ale je tu prítomný v trojuholníku Nick – Gillian – Emily. Vzťah Nick a Gill funguje skôr na princípe spomienok a vytvára motív Nickovho vysporiadania sa s nejasným vzťahom k tejto žene, s tým, čo bolo. Jeho výčitky svedomia lieči odhaľovanie toho, aká Gill vlastne v skutočnosti je, a to nevyhnutne vedie k tomu, že sa vzťahu s ňou v tom správnom momente vzdáva. Kedysi chcel pre ich vzťah druhú šancu. Nakoniec prešiel dlhú cestu, orámovanú nebezpečenstvom, aby pochopil, že žena, s ktorou sa akosi nevedel rozlúčiť, je vlastne celkom iná – žijúca na hrane a vo svojej podstate veľmi sebecká. Vstup Emily do jeho života a do pátrania po záhade hracej karty nevyhnutne otvára priestor na vzťah nový. Ten, ktorý má preňho budúcnosť.  

  Dve dejové línie sa striedajú v rýchlom tempe. Kapitoly sú pomerne krátke, čo prispieva k dynamike. V každej nasledujúcej kapitole autor postupne dávkuje nové a nové informácie, čo rovnako udržiava tempo. Zároveň sa strieda niekoľko dejových línií, na čitateľa pôsobí viacero podnetov, na ktoré je treba dávať pozor. Tak sa postupne skladá obraz napr. Johannovho života z niekoľkých epizód, ktoré na prvý pohľad spolu nesúvisia. Ten istý princíp funguje aj pri Nickovom odhaľovaní záhady okolo tajomnej medvedej hracej karty. Najvýraznejšie sa obe časové línie prepájajú v posledných kapitolách, keď sa ich spojivkom stáva práve nájdený beštiár, ktorého sa dotýkajú tak Nickove, ako aj Johannove ruky. Následne aj striedajúce sa obrazy horiacej knižnice, v ktorej Nick so ženami uviazol, a obrazy Johanna, ktorý kvôli svojmu umeniu končí v mučiarni, lebo jeho umenie sa zrazu stáva nebezpečenstvom. Aj táto kniha sa opiera o motív toho, že každá idea – akokoľvek vznešená – sa v rukách ľudí môže využiť dvojako.  

  Priznám sa, že som po prečítaní anotácie očakávala od Nickovej práce pre FBI čosi celkom iné. Ale napriek tomu som z tejto postavy nebola sklamaná. Naopak, prišla mi vzhľadom na jeho pasovanie sa s celou situáciou prirodzenejšia a uveriteľnejšia. Autorov štýl je chytľavý. Príbeh je napísaný zručne. Napriek dlhému časovému obdobiu sledujúcemu najmä Johannove životné osudy nie je nudný. Dopomáha tomu kriminálna linka v súčasnej línii Nickovho pátrania a zručne stupňované napätie podopreté prepájaním oboch línií v kľúčových momentoch príbehu. Netreba sa obávať ani hrúbky knihy. 450 strán vďaka krátkym dynamickým kapitolám čitateľ prelúska rýchlo. Ak holdujete takýmto príbehom, táto kniha určite poteší. Osobne zrejme siahnem aj po ďalších autorových príbehoch.

-sa

 

 

 

 

________________________________________________________________________

► http://www.tom-harper.co.uk/index.htm