Sylaby 1.ročník ZS
Sylabus z disciplíny
PSYCHOLÓGIA PROSTRIEDKOV MASOVEJ KOMUNIKÁCIE
Vyučujúca: PhDr. Mgr. Katarína Fuchsová, PhD.
Študijný odbor: Masmediálne štúdiá
Ročník, semester, rozsah výučby, ukončenie disciplíny: 1.roč., ZS 2/1s, 5 kreditov
Obsah disciplíny vyjadrený v základných témach:
- Psychológia PMK ako aplikovaná psychologická disciplína. Masová komunikácia ako psychologický fenomén.
- Masová komunikácia ako súčasť sociálnej komunikácie, jej hlavné znaky z pohľadu sociálnej psychológie.
- Teórie masovej komunikácie v sociálnej psychológii.
- Komunikátor, komunikačný zdroj v masovej komunikácii. Dôveryhodnosť a objektívnosť zdroja. Hlavné druhy médií a ich charakteristika.
- Vplyv a účinok médií v komunikačnom procese. Persuázia v oblasti kognitívnej, emocionálnej, behaviorálnej a v oblasti postojov. Žiaduce a nežiaduce spôsoby ovplyvňovania, mediálna manipulácia.
- Recipient, publikum v masovej komunikácii. Psychologické charakteristiky publika, typológia publika, verejná mienka.
- Reklama ako mediálny fenomén z pohľadu sociálnej psychológie, stratégie a účinnosť reklamy.
- Šírenie mediálneho násilia a jeho dôsledky. Detský recipient a násilie.
- Perspektívy vývoja mediálnych technológií a jeho psychologické dôsledky.
- Metódy výskumu pôsobenia prostriedkov masovej komunikácie.
Výber z povinnej a odporúčanej literatúry:
Foret,M.: Komunikace s veřejností. Praha, Brno, MU 1994
Hradiská, E.: Vplyv médií (kap.XII. 3.), Verejná mienka (kap.XII.2.). In: Kollárik et al.:
Sociálna psychológia. Bratislava, FSaEV UK 2004
Ilowiecki,M. – Zasepa,T.: Moc a nemoc médií. Bratislava 2003
Jirák,J. – Kopplová,B.: Média a společnost. Praha, Portál 2003
Kunczik,M.: Základy masové komunikace. Praha, Karolinum 1995
McLuhan,M.: Jak rozumět médiím. Praha, Odeon 1991
McQuail,D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 1999, 2002
Reifová,I. a kol.: Slovník mediální komunikace. Praha, Portál 2004
Ramonet, I.: Tyranie médií. Praha, Mladá fronta 2003
Vybíral,Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000
Vysekalová,J.- Komárková,R.: Psychologie reklamy. Praha, Grada 2000
Výrost,J.- Slaměník,I.: Člověk a média: Psychologie masové komunikace. In: Aplikovaná
sociální psychologie I. Praha, Portál 1998
Podmienky hodnotenia študijných výsledkov:
a) 30% úspešná prezentácia a obhajoba semestrálnej samostatnej práce pred skupinou a aktívna účasť na seminároch
b) 70% písomná skúška