Téma č. 9: PERSPEKTÍVY VÝVOJA MEDIÁLNYCH TECHNOLÓGIÍ ICH DôSLEDKY
Téma č. 9: PERSPEKTÍVY VÝVOJA MEDIÁLNYCH TECHNOLÓGIÍ ICH DôSLEDKY
- Súčasný stav a perspektívy
- Digitalizácia: umožňuje rýchlu výmenu, uskladnenie a ďalšie spracovanie obrovského objemu informácií a ich dostupnosť obrovskému počtu príjemcov, a ich prenos na obrovské vzdialenosti
- Ekonomická (obchod, práca, veda a výskum) a kultúrna globalizácia, pričom globalizovaný svet je závislý na médiách
- Konektivita: vzájomné prepojenie (p. „siete“) – z pôvodného „počítača“ na spracovanie kvantitatívnych dát je v súčasnosti významný komunikačný nástroj, ktorý si vyžaduje špeciálnu počítačovú (technickú) gramotnosť ako aj mediálnu (psychologickú) gramotnosť. Konektivita sa týka (a) ľudí – pošta, chat, diskusné skupiny a fóra expertné i laické, teleworking, networking, (b) jednotlivých druhov médií – synergia médií, multimediálne nosiče, internet..., (c) žánrov – infotainment, a pod.
- Internet
- masová globálna sieť, nefyzikálny priestor „kyberpriestor“,
virtuálny priestor
- zahájil éru decentralizácie a interaktivity médií
- zvýšenie množinového charakteru MK
- netriedené, neupravené, rozmanité informácie (nutná selekcia)
- súčasť interpersonálnej, skupinovej aj verejnej komunikácie („netiketa“)
- dopad na spôsob komunikácie (slovná zásoba, štylistika, gramatika, rýchle a stručné vyjadrenia bez korektúr, slang, počítačový jazyk, „anglizmy“, možnosť vystupovať v anonymite pod zašifrovaným „nickom“ vedie k nutnosti etickej regulácie voči niektorým účastníkom
- terapeutický efekt – osamelí, izolovaní, nemobilní, handicapovaní, špeciálne počítačové hry s terapeutickým využitím (deti)
- Virtuálna realita
- syntéza rôznorodých technických prostriedkov (poč. grafiky, prenosu dát, TV...), ktoré umožňujú simuláciu reality v 3-rozmernom priestore (zrak, sluch, hmat, pohyb).
- !!! vyvolanie pocitu „ponorenia“, pohltenia „realitou“, ktorá je atraktívnejšia než skutočnosť a umožňuje „ovládať svet“
- 3 stupne: pasívna (sleduje), aktívna (hmat, plávanie, lietanie, chôdza), interaktívna (mení prostredie, prestaví nábytok, listuje v knihe, zväčší otvor...)
- nie príliš rozšírená – vysoké náklady (špec. vybavenie – slúchadlá, rukavice 3D ovládače, monitor na pohyb, atď.)
- Negatívne dôsledky MT
- dopad na životný štýl (trávenie voľného času, absencia športu, pohybu, komunikácie s rovesníkmi pri klasických hrách),
- zdravie (fyz. deformácie, zrak, závislosť!, psychické – neurotické poruchy, vplyv na emocionalitu)
- únik z reality (neadekvátna sebapercepcia a percepcia okolia, prejavy podobné schizofrénii, strata schopnosti rozlíšiť realitu a fikciu, neschopnosť riešiť reálne problémy)
- uzatváranie sa do súkromia vs. narušovanie a ohrozovanie súkromia
- manipulácia tendenčne predkladanými informáciami, reklamou
- fragmentácia publika (každý niečo iné na rozdiel od minulosti keď médiá „ľudí spájali“, spoločné sledovanie tv, rádio, kino...