Pokyny na vypracovanie záverečnej práce pre Manažment (2.časť)
5 ĎALŠIE POKYNY A ODPORÚČANIA
V súvislosti s písaním záverečnej práce dávame študentom do pozornosti publikácie:
· GONDA, V. 2006. Ako napísať a úspešne obhájiť diplomovú prácu. 5. doplnené a prepracované vydanie. Bratislava : Elita, 2006. 135 s. ISBN 80-8044-077-8.
· KATUŠČÁK, D. 1998. Ako písať vysokoškolské a kvalifikačné práce: Ako písať seminárne a ročníkové práce, práce študentskej vedeckej a odbornej činnosti, diplomové, záverečné a atestačné práce a dizertácie. 2. doplnené vydanie. Bratislava : Stimul, 1998. 119 s. ISBN 80-85697-82-3.
· KLINCKOVÁ, J. – SŮRA, P. 2004. Záverečná práca od A po Z. Banská Bystrica : UMB FHV, 2004. 111 s. ISBN 80-8055-988-0.
· MEŠKO, D. – KATUŠČÁK, D. a kol. 2004. Akademická príručka. Martin : Osveta, 2004. 316 s. ISBN 80-8063-150-6.
Pri citovaní a odkazoch sú najdôležitejšie dve veci, a to, že odkaz musí presne identifikovať prameň, aby ho bolo možné bez ťažkostí vyhľadať; poradie údajov v odkaze je záväzné.
Citát – text, ktorý bol doslovne prevzatý z dokumentu, resp. informačného zdroja. Píše sa v úvodzovkách. Ak má citát viac ako 4 riadky, oddeľuje sa od ostatného textu a odsadí sa od ľavého okraja.
Citácia/citovanie – skrátené označenie prameňa. Píše sa vždy na tom istom mieste, kde sa odvoláva na použitý prameň. Slúži na spojenie citovaného miesta so záznamom o citovanom dokumente v zozname bibliografických odkazov. Slúži aj na spojenie citovaného miesta so skráteným záznamom o dokumente (napr. umiesteným pod čiarou).
Etika citovania – odráža, či a ako autor práce dodržiava etické normy vo vzťahu k cudzím myšlienkam a výsledkom, ktoré sú obsiahnuté v iných dokumentoch v použitej literatúre.
Technika citovania – spočíva v tom, ako správne (podľa normy) autor spája miesta v texte so záznamami o dokumentoch, ktoré sú v zozname použitej literatúry. Používanie cudzích myšlienok, výsledkov výskumu a pod. a ich vydávanie za svoje je krádež a označuje sa ako plagiátorstvo.
Hlavné zásady citovania a odkazovania – dokument alebo prameň, ktorý použijeme, treba zaznamenať v súlade s normou STN ISO 690:1998, s prihliadnutím na normu ISO 7144.
Poznámka:
Pre úplnosť uvádzame v prílohe 8 aj spôsoby citovania podľa ministerského usmernenia.
Všeobecne platné pokyny citovania:
a) Autor
- priezvisko autora sa píše veľkými písmenami, za ním sa dáva čiarka, medzera, nasledujú iniciály krstného mena, bodka, dvojbodka, medzera (napr. RAPOŠ, P.),
- v zložených priezviskách sa časti priezviska uvedú so spojovníkom (napr. OVESNY–STRAKA, R.),
- za iniciálovou skratkou krstného mena sa dáva bodka a medzera (napr. SAMUELSON, P. A.),
- dve alebo tri mená sa navzájom oddeľujú pomlčkou a medzerami po obidvoch stranách pomlčky (napr. DORNBUSCH, R. – ISCHER, S.).
b) Vydavateľské údaje
- pred názvom vydavateľstva sa dáva medzera, dvojbodka, medzera (napr. Bratislava : BRADLO),
- pred rokom vydania sa dáva čiarka, medzera (napr. Bratislava : SPRINT, 2000.),
- niekoľko miest vydania, názov vydavateľstva, sa oddeľuje bodkočiarkou a medzerou
(napr. SPRINT; GRADA).
c) Rozsah dokumentu
- vyjadruje sa spravidla počtom strán (napr. 250 s.),
- ak sa uvádzajú strany neprerušovaného textu (napr. článku, v zborníku), potom sa uvádza prvá a posledná strana, medzi ktorými sa píše pomlčka (nie spojovník), to znamená, že pred a za pomlčkou sa nechá medzera (napr. s. 10 – 15.).
d) Časť dokumentu
- spojovací výraz In sa používa na uvedenie zdroja, z ktorého pochádza citovaná časť dokumentu (napr. MARUŠINCOVÁ, M. 1957. Vzdelávanie je dlhodobý proces. In Biatec, roč. 5, 1997, č. 9, s. 6 – 7.).
e) Štandardné číslo
- za štandardným číslo (ISBN, ISSN a pod.) na konci riadku sa podľa akademických odborníkov bodka nepíše (napr. ISBN 80-88715-63-6), ale podľa usmernenia ministerstva školstva č. 59/2011 sa za ISBN bodka píše, a preto ju budeme písať aj my.
Pred odovzdaním záverečnej práce je potrebné skontrolovať, či v práci nie sú pravopisné a formulačné chyby a či je správna interpunkcia. Vhodné je dať text prečítať ďalšej osobe, pretože častá práca s textom vedie k nepozornosti a prehliadaniu chýb (fotografické čítanie). V prípade pravopisných nejasností – pochybností je vhodné použiť slovníky, príručky alebo pravidlá slovenského pravopisu. Vysoká úroveň jazykovej kompetencie študenta a jazyková kultúra prispievajú k dokonalosti práce a následne aj ku jej úspešnej obhajobe. Rad odporúčaní vhodných pojmov a upozornení na najčastejšie chyby v písomnej komunikácii sú k dispozícii v publikácii PRUŽINSKÁ, V. – DIRGOVÁ, E. 2010. Komunikácia manažéra v teórii a praxi. Ružomberok : Edičné stredisko Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2010, ISBN 978-80-8084-513-1. s. 65-69.
6 POSTUP DOPRACOVANIA A ODOVZDANIA PRÁCE
Podľa požiadaviek Katolíckej univerzity sú študenti 3. ročníka bakalárskeho štúdia a 2. ročníka magisterského štúdia Pedagogickej fakulty povinní v zmysle harmonogramu akademického roka odovzdať bakalársku/diplomovú prácu najneskôr v prvom aprílovom týždni kalendárneho roka, podľa harmonogramu akademického roka fakulty. V prípade rozloženia procesu preberania prác od študentov na viac dní, budú študenti o takomto postupe informovaní na úradnej výveske a informačnej web stránke.
Zber a sprístupňovanie záverečných prác a kontrola ich originality
Záverečné práce sa predkladajú vo vytlačenej forme, zviazané v pevnej väzbe
(nie hrebeňovej) tak, aby sa jednotlivé listy nedali vyberať. Záverečné práce, CD/DVD so súborom záverečnej práce, spolu so žiadosťou o jej obhajobu, žiadosťou o vykonanie štátnej skúšky z predmetov štátnej skúšky, preukazom bakalanta/diplomanta, protokolom – potvrdením o originalite práce z CRZP a životopisom musí študent odovzdať na študijnom referáte manažmentu príslušného pracoviska najneskôr 6 týždňov pred plánovanou obhajobou. Žiadosť o obhajobu musí okrem študenta podpísať s odporúčaním/neodporučením obhajoby aj vedúci záverečnej práce.
Po oficiálnom odovzdaní záverečnej práce referentom študijného odboru študent nemá právo pýtať si prácu späť. S prácou už pracujú len referenti študijného oddelenia, vedúci práce, oponent a štátna komisia. Nie je možné prísť s výhovorkou, že študent zistil, že mu chýba strana, ktorú omylom viazači nevložili počas väzby práce. To je potrebné reklamovať pred oficiálnym odovzdaním v tlačiarni, ktorá väzbu zabezpečovala. Na základe písomnej žiadosti študenta môže po zvážení situácie vedúci katedry súhlasiť s primeraným oneskorením oficiálneho odovzdania práce na študijnom referáte odboru manažment. Študijný referát študentovi záverečnú prácu po jej odovzdaní nevydá! Chyby, a to aj tlačiarenské, ktorých sa študent alebo knihár dopustil, uvedie študent v errate, ktorú vlepí do práce na študijnom oddelení a vysvetlí štátnej komisii.
Záverečné práce pri prvých dvoch stupňoch štúdia sa odovzdávajú na študijnom oddelení príslušnej fakulty a to v dvoch vyhotoveniach. Pracovníci študijného oddelenia príslušného pracoviska zabezpečia odovzdanie – archivovanie záverečných prác v univerzitnej knižnici.
Rigorózne, dizertačné a habilitačné práce sa odovzdávajú spravidla na oddelení pre vedu príslušnej fakulty. Rigorózne práce sa odovzdávajú spravidla v dvoch vyhotoveniach, dizertačné a habilitačné práce spravidla v štyroch vyhotoveniach.
Postup vkladania prác do systému evidencie záverečných prác na KU je zverejnený v akademickom informačnom systéme a na webovej stránke fakulty.
Študent predloží záverečnú prácu aj v elektronickej forme a vyplní jej analytický list vložením údajov do systému evidencie záverečných prác. Potvrdenie o vložení záverečnej práce do systému evidencie záverečných prác odovzdáva študent spolu s výtlačkami práce.
Elektronická verzia záverečnej práce musí byť identická s vytlačenou formou záverečnej práce, pričom za ich obsahovú zhodu zodpovedá študent.
Elektronická verzia záverečnej práce musí byť vyhotovená vo formáte .pdf (portable document format) s možnosťou prevodu na čistý text. Za prevoditeľnosť dokumentu na čistý text zodpovedá študent. Súbor musí byť označený názvom:
● v bakalárskej práci - PRIEZVISKOMenoPFKUB011987.pdf
● v diplomovej práci - PRIEZVISKOMenoPFKUD011985.pdf
Okrem vloženia elektronickej verzie do systému evidencie záverečných prác odovzdá študent záverečnú prácu na CD, resp. DVD nosiči, ktorý musí byť označený – popísaný povinnými údajmi tak, ako je to na obale záverečnej práce. Ide o: Priezvisko a meno autora, fakultu a názov súboru uloženého na nosiči. Pri prvých dvoch stupňoch štúdia sa CD, resp. DVD nosiče odovzdávajú na študijnom oddelení príslušnej fakulty spolu s výtlačkami záverečnej práce, v ktorých bude CD resp. DVD vložené do nalepenej priehľadnej obálky na vnútornej strane zadného obalu práce. Študent môže súbor zabezpečiť proti prepisu alebo kopírovaniu vhodným legálnym softvérom. Disk vloží do obálky na CD s priehľadnou prednou stenou. Obálku vlepí do práce na vnútornej strane zadného obalu záverečnej práce tak, aby disk bol čitateľný cez priehľadnú stenu obálky a vyberateľný! Súčasne obálku pred nalepením orientuje tak, aby disk samovoľne nevypadol.
Súčasťou odovzdania záverečnej práce je uzatvorenie licenčnej zmluvy medzi autorom a KU (pozri prílohu 12).
Licenčná zmluva, alebo vyhlásenie autora o poskytnutí práce bez možnosti sprístupnenia sa vyhotovuje v troch rovnopisoch určených pre: študenta, fakultu (ako súčasť študijnej dokumentácie študenta) a univerzitnú knižnicu. Za nadobúdateľa ich v prípade študijných programov uskutočňovaných na fakulte podpisuje dekan alebo ním poverené osoby. Na základe vyplnených údajov ju študent vytlačí zautomatizovaného systému Abakus.
Originalita záverečnej práce (miera zhody textu práce s databázou originálnych textov) sa posudzuje v centrálnom registri záverečných prác, kde sa vyhotoví „Protokol o kontrole originality“. Tento protokol sa distribuuje z centrálneho registra záverečných prác do akademického informačného systému, odkiaľ je sprístupnený študentovi, vedúcemu – školiteľovi a študijnému oddeleniu, resp. oddeleniu pre vedu u rigoróznych dizertačných prác.
Kontrola originality záverečnej práce je nevyhnutnou podmienkou pre obhajobu záverečnej práce. Dekan fakulty stanovuje mieru zhody, ktorá je akceptovateľná na obhajobu záverečnej práce.
Výsledok kontroly originality záverečnej práce je súčasťou zápisu o štátnej skúške. Pri študijných programoch prvých dvoch stupňov študent odovzdá vytlačený protokol o originalite na študijné oddelenie spolu s prihláškou na obhajobu práce a prihláškou na štátne záverečné skúšky. V ostatných prípadoch (rigorózna, dizertačná alebo habilitačná práca) odovzdáva tento protokol spravidla prostredníctvom oddelenia pre vedu.
V prípade zistenia, že záverečná alebo kvalifikačná práca obsahuje cudzie časti bez uvedenia informačného zdroja, má autor právo dokázať originalitu diela pri obhajobe práce. Ak skúšobná komisia potvrdí porušenie autorských práv autorom záverečnej alebo kvalifikačnej práce, pokladá sa takáto práca za neakceptovateľnú a obhajoba práce sa hodnotí stupňom Fx. O každom prípade plagiátorstva záverečnej práce informuje vedúci školiaceho pracoviska dekana fakulty so žiadosťou o prerokovanie tohto priestupku v disciplinárnej komisii fakulty v súlade s jej disciplinárnym poriadkom. V prípade porušenia autorských práv autorom habilitačnej práce zamestnaným na KU sa takéto konanie pokladá za porušenie pracovnej disciplíny v zmysle platného Pracovného poriadku KU.
Výsledok obhajoby záverečnej práce sa bez zbytočného odkladu zaznamená do akademického informačného systému.
V prípade úspešnej obhajoby záverečnej práce Univerzitná knižnica KU vykoná jej bibliografickú registráciu.
Záverečné práce v elektronickej forme sú uchovávané v systéme evidencie záverečných prác KU, ktorý spravuje Ústav informačných a komunikačných technológií KU. Môžu byť zverejnené prostredníctvom verejne prístupného elektronického katalógu Univerzitnej knižnice KU.
Záverečné práce v tlačenej podobe a na CD, resp. DVD nosiči sú archivované v Univerzitnej knižnici KU.
Pri študijných programoch uskutočňovaných na fakulte o zverejnení záverečnej práce, resp. o jej nezverejnení, rozhoduje dekan na základe stanoviska skúšobnej komisie, ktoré je súčasťou zápisu o štátnej skúške. KU a jej fakulty sú povinné rešpektovať ustanovenia licenčnej zmluvy, môžu však v odôvodnených prípadoch sprístupnenie záverečnej práce obmedziť.
Dva povinné zviazané výtlačky záverečnej práce, dva CD/DVD nosiče so súborom záverečnej práce spolu s licenčnou zmluvou (príloha 12) v troch výtlačkoch) alebo 3 výtlačky „Vyhlásenie o poskytnutí práce bez možnosti sprístupnenia“ podľa prílohy 13. Predmetné dokumenty si študent vytlačí z Abakusu. Spolu s potvrdením
o vložení záverečnej práce do systému evidencie záverečných prác, žiadosťou o vykonanie štátnej skúšky z predmetov štátnej skúšky (príloha 14), žiadosťou o obhajobu záverečnej práce (príloha 15), rodným listom, potvrdením o vrátení zapožičaných kníh a iného materiálu a životopisom študent odovzdá na študijnom oddelení najneskôr 6 týždňov pred plánovanou obhajobou.
Študijné oddelenie, resp. oddelenie pre vedu najneskôr 2 mesiace po uskutočnení obhajob záverečných alebo kvalifikačných prác poskytne Univerzitnej knižnici KU formou výpisu z akademického informačného systému menný zoznam študentov, ktorí úspešne absolvovali obhajobu záverečnej práce, vrátane rozhodnutia o spôsobe jej sprístupnenia.
Do uvedeného termínu tiež zabezpečí odovzdanie jedného výtlačku obhájenej záverečnej alebo kvalifikačnej práce a jej elektronickej verzie na CD, resp. DVD nosiči Univerzitnej knižnici KU.
Obhajoba záverečnej práce je súčasťou štátnej skúšky. Študent môže obhajovať záverečnú prácu len v tom prípade, ak ju na obhajobu odporučí aspoň jeden z posudzovateľov – vedúci záverečnej práce alebo jej oponent.
Vedúci záverečnej práce a oponent určený vedúcim katedry vypracujú písomný posudok predloženej záverečnej práce v troch výtlačkoch, pričom v nich uvedú aj hodnotenie záverečnej práce klasifikačným stupňom: A, (B, C, D, E, Fx). Dva výtlačky zostávajú pre potreby komisie na vykonanie štátnej skúšky, archiváciu a založenie v dokumentácii študenta. Tretí výtlačok slúži na oboznámenie študenta s textom hodnotenia a prípadnými otázkami vedúceho a oponenta, ktoré majú byť zodpovedané počas štátnej skúšky.
Vedúci diplomovej práce a oponent vypracované písomné posudky odovzdajú na študijné oddelenie príslušného pracoviska fakulty najneskôr 5 pracovných dní pred plánovanou obhajobou. Okrem toho svoje posudky vkladajú vo formáte .pdf do systému Abakus s údajom sprístupnenia alebo nezverejňovania posudku.
Študent má právo oboznámiť sa s posudkami záverečnej práce prostredníctvom Abakusu a na študijnom referáte príslušného pracoviska fakulty minimálne 2 pracovné dni pred obhajobou.
7 OBHAJOBA ZÁVEREČNEJ PRÁCE – OBSAH
Študent v rámci svojho vystúpenia na obhajobe svojej záverečnej práce uvedie s využitím názorných pomôcok (napr. powerpointovej prezentácie). Rozsah prezentácie cca 10 snímok, na ktorých postupne uvedie:
ü ciele (práce a spracovateľské),
ü metódy (použité pri riešení témy),
ü výsledky, závery, návrhy, prínosy,
ü odpovede, reakcie na otázky a pripomienky oponenta, vedúceho práce.
Vystúpenie študenta je vykonané nahlas, zrozumiteľne, suverénne. V slovnom vyjadrovaní nepoužívame skratky a slang.
Často sa vyskytuje otázka, čo z výsledkov práce - jadro práce 4. kapitola – prezentovať?
Výsledky práce patria medzi najvýznamnejšiu časť diplomovej (bakalárskej) práce. Tie, ku ktorým študent dospel, musí logicky usporiadať a pri popisovaní fakty a poznatky dostatočne zhodnotiť a komentovať. Počas obhajoby záverečnej práce študent uvádza aj použiteľnosť dosiahnutých výsledkov – záverov v praxi.
Metodika práce (počas obhajoby):
Ø Charakteristika použitého materiálu (čo je predmetom alebo objektom skúmania, definovanie objektu skúmania a pod.).
Ø Predmetom alebo objektom skúmania v bakalárskej/diplomovej práci je organizácia. Môžu to byť aj postupy..., vzťahy, ..., hodnoty, súvislosti atď.
Charakteristika pracovných postupov – metód riešenia problémov:
a) indukcia – logická myšlienková činnosť, ktorou sa z jednotlivých konkrétných prípadov vyvodzuje všeobecný záver,
b) dedukcia – zo zovšeobecnenia sa odvodzujú jednotlivé prípady,
c) argumentácia – podpora určitého tvrdenia predkladaním dôkazov, vysvetľovaním
dôvodov
d) analýza – rozbor, rozklad,
e) syntéza – zhrnutie,
f) analógia – zhoda, obdoba, pripodobenie,
g) komparácia – porovnávanie,
h) konkretizácia – znázornenie,
i) exemplifikácia – doloženie na príkladoch,
k) generalizácia – zovšeobecnenie.
Spôsob získavania a záznamu získavaných údajov:
- knižná literatúra, internet, iné zdroje.
Použité metódy vyhodnotenia a interpretácie výsledkov:
a) metóda zatrieďovania,
b) metóda porovnávania jedného s jedným,
c) metóda párového porovnávania,
d) metóda hodnotenia podľa plnenia požiadaviek (odporúčaní) noriem,
e) metóda stupníc – ide o najrozšírenejšiu metódu, lebo má univerzálne uplatnenie; používa sa na hodnotenie osobnosti, správania, výsledkov práce atď.,
f) numerické metódy,
g) grafické stupnice,
h) sémantický potenciál,
i) stupnice so slovnými vzormi.
Na základe platného znenia „Smernice dekana PF KU č. 1/2006 o ukončení štúdia na PF KU v Ružomberku“ schválenej Akademickým senátom Pedagogickej fakulty, zmena témy zadanej záverečnej práce, prípadne vedúceho záverečnej práce je možná len na základe kladného – súhlasného vyjadrenia vedúceho gestorskej katedry na písomnú žiadosť študenta odporučenú vedúcim záverečnej práce. Vzor návrhu vlastnej témy/žiadosti o zmenu názvu záverečnej práce je uvedený v prílohe 9.
ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY
GONDA, V. 2006. Ako napísať a úspešne obhájiť diplomovú prácu. 5. doplnené a prepracované vydanie. Bratislava : Elita, 2006. 135 s. ISBN 80-8044-077-8.
KATUŠČÁK, D. 1998. Ako písať vysokoškolské a kvalifikačné práce: Ako písať seminárne a ročníkové práce, práce študentskej vedeckej a odbornej činnosti, diplomové, záverečné a atestačné práce a dizertácie. 2. doplnené vydanie. Bratislava : Stimul, 1998. 119 s. ISBN 80-85697-82-3.
KLINCKOVÁ, J. – SŮRA, P. 2004. Záverečná práca od A po Z. Banská Bystrica : UMB FHV, 2004. 111 s. ISBN 80-8055-988-0.
MEŠKO, D. – KATUŠČÁK, D. a kol. 2004. Akademická príručka. Martin : Osveta, 2004. 316 s. ISBN 80-8063-150-6.
PRUŽINSKÁ, V. – DIRGOVÁ, E. 2010. Komunikácia manažéra v teórii a praxi. Ružomberok : Edičné stredisko Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2010, ISBN 978-80-8084-513-1. s. 65-69.
Metodické usmernenie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 56/2011o náležitostiach záverečných prác, ich bibliografickej registrácii, uchovávaní a sprístupňovaní.
Smernice dekana PF KU č. 1/06 o ukončení štúdia na PF KU v Ružomberku.
Smernice rektora Katolíckej univerzity č. 4/2011 o náležitostiach záverečných, rigoróznych a habilitačných prác, ich bibliografickej registrácii, kontrole originality, uchovávaní a sprístupňovaní.
STN ISO 690: 1998. Dokumentácia – Bibliografické odkazy – Obsah, forma a štruktúra.
STN ISO 690-2:2001, Informácie a dokumentácia. Bibliografické citácie. Časť 2 : Elektronické dokumenty alebo ich časti.
Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 618/2003 Z. z. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom.