LADA 1600 MTX RALLYE
V bývalom socialistickom tábore nebolo vo výrobnom programe moc automobilov a tak sa takmer každý vyrábaný model dočkal nejakého športového použitia. Už rok po začatí licenčnej výroby Fiatu 124 pod názvom VAZ 2101 (tiež Žiguli, Lada) sa objavil voz pripravený estónskym športovým oddelením v Togliatti na Tour d'Europe.
U nás sa systematicky príprave žiguláčů pre šport venovalo svazarmovské zariadenia Metalex. Potom, čo bol pre základný model homologizovaný motor 1600 ccm, nahradil používaný VAZ 2103 MTX vhodnejší typ VAZ 21011, ktorý Metalex pripravoval pod názvom Lada 1600 MTX. Ten potom od roku 1979 tvoril najčastejšie vozidlo v triede A2 1600 až do nástupu VAZ 2105 VFTS v roku 1984, ktorý bol robený pre skupinu B. Predchodcom bol ešte typ Lada 1300 MTX, ktorý mal paradoxne objem 1750 ccm a patril do triedy A5. O tých ale v iných článkoch.
Pohonnú jednotku Lady 1600 MTX teda tvoril najväčší sériový motor VAZ, radový štvorvalec OHC s objemom 1568 ccm (vŕtanie x zdvih 79 x 80 mm). V základnej úprave mal stupeň kompresie 10,4, špeciálne tesnenia pod hlavou a vačkový hriadeľ 300 ° pre oba ventily. Osadený bol dvoma dvojitými karburátormi Weber 45 DCOE9 so špeciálnym sacím potrubím a molitanovými čističmi vzduchu. Dával výkon 115 k pri 6800 ot. / min, použiteľné otáčky končili na 7000. Ak sa použili špeciálnu kované piesty, dalo sa ísť so stupňom kompresie až na 11 a výkon bol až 135 koní. Kľuková skriňa bola odvetraná do nádobky na ľavom podbehu.
Prevodovka bola úplne seriová, takže prvé tri stupne boli dosť krátke. Bohužiaľ sa s tým nedalo veľa robiť, pretože sovietski bratia neboli schopní na trh dodávať prevodovku a stály rozvod z väčších modelov 1600 ako náhradný diel.
Podvozková časť zachovávala predné pružiny bez zmien, zadné boli ubroušeny o pol záverného závitu. Tlmiče sa montovali Koni alebo Bilstein. Obidve nápravy dostali gumové dorazy a zadná náprava dostala zosilnenou pandharskou tyč. Estónci údajne montovali podľa druhu trate skrutné stabilizátory priemerov 16, 18 alebo 20 mm. Jedinou zmenou brzdovej sústavy bola úprava predných krytov kotúčov na lapače vzduchu pre chladenie. Údajne lapal skôr špinu.
Karoséria ostali nejakých veľkých zmien - u A2 to ani moc nešlo. Blatníky sa dočkali plastových nitovaných nástavcov pre použitie širších pneumatík a dodávala sa rampa so štyrmi svetlometmi (2x hmlovka, 2x diaľkové). Dopĺňalo sa vtedy vyhláškou nevyžadujú sa pravé vonkajšie zrkadlo. V intereiéru sú odstránené koberce a sériovej sedačky. Vstavaný rám je čiastočne varený a čiastočne skrutkovaný a jeho klietka zasahuje aj do prednej časti vozidla, čo je oproti VAZ 2103 MTX zlepšenie. Je kotvený do zosilnených častí karosérie. Na pôvodné posuvné nosníky predných sedadiel bola usadená anatomické sedadlá MTX s pevnými operadlami a predĺženou opierkou hlavy. Štvorbodové pásy sú značky Moravan. Prístrojová doska bola značne prerobená. Montujú sa kruhové prístroje z Lady 1500 a na stredový panel teplomer vody a tlakomer oleja. Tripmaster Halda a Flexi lampička sú montované štandardne. Volant je nahradený športovým trojramenným o priemere 34 cm.
Do motorového priestoru je montovaná vzpera, pod auto duralová lyžina. Vozidlo je pripravený v predajnej verzii tak, že môže nastúpiť do závodu. Na voz sa montujú pneu Barum 210/65-13 s dezénom OR27 na elektrónové disky MTX 1-A7 "alebo 165 SR 13 na plechové disky.
Pri testovaní Svetom motorov bolo namerané zrýchlenie z 0-100 km / h za 10,0 sec, maximálnu rýchlosť 161 km / ha spotreba počas testu sa pohybovala na 15,7 l/100 km. Pohotovostná hmotnosť s plnou nádržou bola navážené 967 kg. V čase stotřicítek nemohli tieto rodinné koče konkurovať. Dala sa u nich ale oceniť spoľahlivosť, nenáročnosť na údržbu a servis a dalo sa s tým jazdiť pomerne lacno. Veľkoobchodná cena (čo sa vlastne týkalo všetkých, pretože automobily nakupovali autokluby) bola pod 100 000. - Sk. V triede A2 1600 mali tieto vozne smolu len v tom, že v nej jazdil Leo Pavlík s R5 Alpine, na ktorý tieto vozne logicky nemali. Jazdil s nimi napr Chlustina, Lanky, Slovák Drotár, ale ako dokazujem obrázkom, aj dodnes sporadicky jazdiaci Dolák. To už bolo v triede A 1600, do ktorej nebol problém tieto automobily previesť . Lanky sa v roku 1983 zadarilo dotiahnuť tento voz na 7. miesto v absolútnom poradí celkovo a bol tretí na Teplické rallye za Kvaizarem, Pavlíkom a pred Šimkom, Hankom a Šnajdr.