Druhy komunikácie
Druhy komunikácie
Ò verbálna/neverbálna
Ò priama/nepriame
Ò bežná/oficiálna
Ò monologická/dialogická
Ò asertívna/devalvujúca
Ò efektívna/neefektívna
Verbálna a neverbálna komunikácia
Verbálna – slovná komunikácia. Realizuje sa pomocou jazykových prostriedkov.
Delí sa na ústnu alebo písomnú.
Neverbálna – neslovná komunikácia. Realizuje sa pomocou nejazykových prostriedkov, mimikou a gestami.
Priama a nepriama
Priama – obaja účastníci sú v priamom kontakte, spätnou väzbou zisťujú, či informácii toho druhého porozumeli správne. Je často spontánna, nepripravená.
Nepriama – účastníci komunikácie nie sú v tej istej chvíli na tom istom mieste, dorozumievajú sa nepriamo (napr. list)
Bežná a oficiálna
Bežná – odohráva sa v súkromnej sfére, účastníci využívajú napr. nespisovné slová, slangové výrazy, nedokončené vety.
Oficiálna – realizuje sa vo verejnej sfére, napr. v štátnej správe, v škole. Mala by prísne využívať spisovný jazyk, zdvorilostné formulky, odborné názvy.
Monologická a dialogická
Monologická – komunikačná situácia je stála, hovorí iba jeden človek, chýba verbálna spätná väzba. V priebehu komunikácie sa nestriedajú komunikačné roly.
Dialogická – komunikujú najmenej dvaja účastníci, komunikačné roly sa striedajú.
Asertívna a devalvujúca
Asertívna – realizuje sa využitím asertívnych postupov – autor si cení seba samého ako osobnosť, presadzuje svoj názor, postoj, ale zároveň neuráža, toleruje iných komunikantov.
Devalvujúca – realizuje sa bez uplatnenia zdvorilostného princípu a často je sprevádzaná agresivitou.
Efektívna a neefektívna
Efektívna – realizuje sa spoluprácou oboch účastníkov komunikácie, ktorí sa snažia byť navzájom ústretoví a empatickí). Využíva spätnú väzbu.
Neefektívna – účastníci komunikácie nespolupracujú, nie sú ústretoví a empatickí. Nevyužíva sa spätná väzba.
Náhľad fotografií zo zložky Komunikácia