Morálna stránka očkovania vakcínami z potratených detí
Etika a morálna stránka očkovania vakcínami založenými na využití tkanív ľudských plodov usmrtených potratom
Dr., Fr Leon Pereira O.P.
Som lekár a teológ so zameraním na etické otázky medicíny a teologie. Názory priblížené v tomto článku sú moje vlastné, nestotožňuje sa s nimi žiadna z inštitúcií, v ktorých pôsobím, alebo ich zastupujem. Vyjadril som ich ako vedec, teológ, lekár a oddaný katolík. O vakcínach proti COVID19 koluje veľa (pravdivých a nepravdivých) informácií. Verím, že tento článok objasní vedecké, morálne a duchovné prístupy k danej problematike.
- Bunkové línie embryonálnych kmeňových buniek – Fetálné bunečné linie
Problémom vo svedomí mnohých ľudí, katolíkov i nekatolíkov je skutočnosť, že pri výrobe viacerých moderných vakcín sa používajú embryonálne bunky nenarodených detí resp. detí usmrtených potratom (tzv. „embryonálne bunkové línie“). Argumentuje sa, že plody neboli poškodzované alebo špeciálne zabité pre získanie vzoriek týchto tkanív, čím je opomenutá úzka spolupráca, ktorá určite existuje medzi inštitúciou odoberajúcou plod a gynekológom (potratár-abortér), ktorý realizoval potrat, pre získanie živých vzoriek tkanív. Uvádza sa tiež ako argument, že embryonálne-fetálne bunky sa výrazne líšia od povodného plodu, a to postupne plynutím času a zásahom do génov sa manipulujú a diferencujú; pričom sa však opomína skutočnosť, že bunky v našom tele sa postupom času a pôsobením genetickej mutácie automaticky diferencujú a odlišujú z pôvodných buniek plodu, pričom a napriekt tomu však samozrejme ostávajú našimi bunkami. Bunkové línie plodu sú napriek časovým intervalom a zasahovaniu do genetickej informácie z objektívneho hľadiska stále bunky plodu, často pochádzajúce z konkrétneho orgánu alebo tkaniva. V kontexte spolupráce medzi inštitúciou odoberajúcou plod a gynekológom (abortérom-potratárom), ktorý realizoval potrat, je informácia, že plody neboli zničené, aby boli použité ich tkanivá, jednoznačne zavádzajúca a označená za polopravdu. Uvádza totiž, že bunkové línie nie sú nutne získavané z potratených (abortovaných) plodov, a že tieto deti neboli zabité kvoli tkanivám. Pravdou však je, že nikdy neboli ani nebudú vyžadované žiadne potraty, a ani nikdy nebudú - ale, napriek tomu pokračuje ošiaľ po bunkových líniách plodov a hon na fetálne bunečné linie. Nedostatočné námietky zo strany verejnosti aj z našej strany (duchovenstva) umožnuje pokračovať tomuto „priemyslovému odvetviu“ v danej „praxi“ bez regulácie, kontroly a prekážok.
Bunkové línie z potratených plodov resp. detí usmrtených potratom sú označené číslom alebo akronymálnym identifikátorom a nie sú označené skutočnými menami. Týmto sposobom jednoduchšie tak opomenieme, že sa jednalo o ľudské bytosti - deti, chlapcov a dievčatá, ktoré by sa dožili istého veku, mali by príbuzných, žili by v konkrétnom meste a krajine. Pred tým ako pojednáme o vakcínach, sa pozrieme na niektoré prípady týchto detí a priblížime si čo (alebo presnejšie kto) je používaný z týchto ľudských bytostí na výrobu vakcín a liekov. Extrakcia živého tkaniva v praxi prebieha tak, že odobratie plodu prebieha tesne alebo priamo pred smrťou plodu:
Odberateľ fetálneho tkaniva, tj. gynekológ-abortér, prerazí plodový vak tehotnej ženy, ten je prepichnutý v 14. až 16. týždni, na hlavu plodu je umiestnená svorka, ktorá pomôže otočiť plod hlavičkou ku krčku maternice; potom vyvŕta otvor do hlavičky plodu, do ktorého je zavedená odsávacia kanyla a sú odobraté a odstránené mozgové bunky... V 16. až 21. týždni tehotenstva sú ženám do maternice injekčne podávané prostaglandíny, ktoré vyvolajú pôrod plodu. V päťdesiatich percentách prípadov sa dieťa narodilo živé, to však nikoho nezastavilo v ďalších odberoch. Jednoducho bez anestézie následne je otvorená brušná dutina plodu a vyberú sa tkanivá pečene a obličiek, k ďalšiemu využitiu, atď. (Dr. Peter McCullagh, The Foetus As Transplant Donor: Scientific, Social and Ethical Perspectives. John Wiley and Sons, 1987).
Vyvinutá z pľúcneho tkaniva švédskeho dievčatka po 3 mesiacoch tehotenstva, ktoré bolo potratené z „terapeutických dôvodov“ v júli 1962. Rodičia usúdili, že už mali priveľa detí. Potrat prebehol v Štokholme, plod meral 20 cm, bol zabalený do sterilne zelenej tkaniny a odovzdaný na disekciu tkaniva. Drobné orgány plodu boli extrahované bez vedomia a súhlasu matky dieťaťa, skladované v chlade a letecky odoslané do Wistar Institute vo Filadelfii, kde prešli ďalšou disekciou. Toto dieťa ako plod bolo zvolené, pretože v rodinnej anamnéze nebolo uvedené onkologické ani iné ochorenie.
Vyvinutá pľúcneho tkaniva chlapčeka usmrteného pri potrate, v lekárskej správe - potrateného plodu mužského pohlavia, belocha, po 3 mesiacoch tehotenstva, približne v roku 1963.
Vyvinutá z pľúcneho tkaniva švédského dievčať usmrteného pri potrate, v lekárskej správe - potrateného plodu, ženského pohlavia vo Švédsku, po 3 mesiacoch tehotenstva, približne v roku 1964.
Vyvinutá a kultivovaná v Medical Research Council z pľúcneho tkaniva chlapčeka, v lekárskej správe - plodu mužského pohlavia, belocha, potrateného vo Veľkej Británii v 14. týždni tehotenstva v septembri 1966 alebo skôr. Matka dieťaťa, ktorá sa rozhodla pre prerušenie tehotenstva bola 27-ročná žena v dobrom zdravotnom stave bez genetických komplikácií. Údajne potratila pre „psychické rozpoloženie“, z „psychických dovodov“; vo vysvetlení sa uvádzalo, že matka dieťa nechcela. Potratený plod nejavil známky vrodenej vady ani onkologického ochorenia.
Tieto bunky boli odobrané z pľúcneho tkaniva dievčatka potrateného približne v 15. týždni tehotenstva v roku 1974. Plod sa vyvíjal normálne, matkou bolo 14-ročné dievča, ktoré sa rozhodlo pre potrat, aby nebolo slobodnou matkou. V rodinnej anamnéze matky dieťaťa neboli zdravotné komplikácie. Z plodu boli hneď po potrate odobraté tkanivá pre bunkovú kultiváciu.
Institute for Medical Research kultivoval bunkovú líniu z pľúcneho tkaniva plodu dievčatka, v lekárskej správe plodu ženského pohlavia v 4. mesiaci tehotenstva, ktorý potratila 38-ročná beloška, ktorá už mala šesť detí, dňa 7. júla 1975. Bunky plodu boli pôvodne náhradou WI-38.
Institute for Medical Research kultivoval bunkovú líniu z pľúcneho a kožného tkaniva chlapčeka - plodu mužského pohlavia, belocha, potrateného v 3. mesiaci tehotenstva, v roku 1983. Bunky plodu, ktoré boli získané usmrtením chlapčeka, boli pôvodne náhradou MRC-5.
Z buniek pečene chlapčeka, v lekárskej správe, plodu mužského pohlavia potrateného v druhom trimestri (v 13.-28. týždni). Dieťa bolo usmrtené potratom z „psycho-spoločenských“ dôvodov (dieťa bolo nechcené) v roku 1980. Táto bunková kultúra sa používa pri výrobe niekoľkých liekov.
Z obličkových buniek holandského dievčatka potrateného v bližšie nešpecifikovanom štádiu tehotenstva v roku 1972 (cielene vybrané, pretože viac vyhovujú štúdiám genetickej transformácie a sú lepšie využitelné). Jeden z embryológov neskôr priznal, že si nespomína, či bolo tkanivo z vyvolaného alebo prirodzene potrateného plodu. Svedok poextrakčných analýz uviedol, že plod bol „úplne v poriadku“, čo naznačuje, že potrat bol vyvolaný umelým prerušením tehotenstva.
Vyvinutý z izolovanej sietnice (keďže nedávne štúdie preukázali, že sú rýchlejšie geneticky transformované) plodu malého chlapca, opať v lekárskej správe - plodu mužského pohlavia potrateného približne v 18. týždni tehotenstva v roku 1985 v Holandsku. Otec dieťaťa bol označený ako „neznámy“, preto sa matka chcela dieťaťa zbaviť. Plod bol opísaný ako „zdravý plod“.
Plod - dieťa neznámeho pohlavia v 8. až 9. týždni. Jedno z 80 nenarodených detí zabitých v štúdií zameranej na izolovanie vírusu rubeoly. 25-ročná matka dieťaťa bola vystavená vírusu rubeoly, o 17 dní neskôr bol vyvolaný potrat a tkanivá plodu hneď odňaté. Vzorky boli odobraté z orgánov a niektoré sa úspešne vyvíjali (pľúca, koža, obličky). Plod bol 27. v sérií potratených plodov počas epidémie rubeoly v roku 1964 a 3. tkanivová kultúra, ktorá bola cielene vybratá na ďalšie skúmanie. Tieto bunky s vírusom použili na infikovanie buniek plodu WI-38.
- WALVAX 2 (dievča) - Walvax Biotech Inc. (čínska spoločnosť)
Z pľúcneho tkaniva plodu ženského pohlavia v 3. mesiaci tehotenstva, ktorý bol vybratý z 9 detí usmrtených potratom - plodov potratených v Číne v roku 2009. Dôvodom potratu bola jazva na maternici 27- ročnej zdravej matky po cisárskom reze z predchádzajúceho tehotenstva. Inštitúcia odoberajúca vzorky použila metódu „vodný vak“ (water bag, ktorá je v USA zakázaná), aby potrat prebehol rýchlejšie, dieťa sa narodilo živé, neskôr boli orgány ešte živého plodu odobraté bez anestézie, ktorá by ovplyvnila kvalitu vzoriek tkaniva. Bunky boli vybraté účelne, aby cielene nahradili ubúdajúce zásoby tkanívových kultúr WI-38 a MRC-5.
Pri vývoji vakcín od AstraZeneca, Johnson & Johnson a Sputnik V boli použité embryonálne bunkové línie a sa vyrábajú použitím fetálnych bunečných kutlur. Tieto bunky sa používajú pri vývoji, štruktúre, výrobe a testovaní vakcín. Samotné vakcíny takmer s istotou obsahujú rozrušené bunkové tkanivo (debris=detritus) plodu. Hovorím, „takmer s istotou“ pretože farmaceutický priemysel doteraz ešte neobjasnil, aké je vlastne zloženie vakcín proti COVID. Súdiac podľa vakcín v minulosti, príbalové letáky uvádzajú embryonálne bunkové línie sú fyzicky prítomné v jednotlivých zložkách vakcíny. Nejedná sa o konšpiračnú teóriu. Farmaceutické spoločnosti túto skutočnosť pripúšťajú. Centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC), úrad verejného zdravotníctva v USA, zverejnil na internete zoznam pomocných látok vo vakcínach (t.j. zloženie vakcín), v niekoľkých sú uvedené aj rozrušené bunkové tkanivá plodov. Upozorňujeme na MRC-5 a WI-38 uvedené ako pomocné látky v niektorých vakcínach: https://www.cdc.gov/vaccines/pubs/pinkbook/downloads/appendices/b/excipient- table-2.pdf.
Vakcíny od Pfizer a Moderna používajú embryonálne bunkové línie v štruktúre, vývoji a testovaní roznych šarží vakcíny. Pri bunkovej kultivácii vakcíny nie sú použité bunkové línie z potratených plodov, preto by vakcíny nemali obsahovať žiadne rozrušené bunkové tkanivá plodov.
Mnohí katolíci nemajú toľko námietok proti vakcínam od Pfizer a Moderna, a považujú ich za menej nežiadúce z etického hľadiska jednoducho preto, pretože nie sú priamym produktom embryonálnych/fetálnych buniek. Vakcíny boli vyvinuté kódovaním hrotového tzv. „spike“ proteínu, transkripciou častí mRNA, expresiou pseudovírusov a neutralizáciou. V jednotlivých vymenovaných postupoch sa však používajú bunky z potratených plodov. Samotná vakcína pozostáva s replikovanej sekvencie mRNA zapuzdrenej v lipidových nanočasticiach. Uznávame, že vo finálnom štádiu sa nepoužívajú embryonálne bunkové línie. Napriek tomu boli použité vo všetkých predchádzajúcich fázach! Testovanie vakcín zodpovedá štandardnému postupu. Aj vlastný postup testovania využíva ľudské embryonálne bunkové línie. Vakcíny, ako sú Pfizer a Moderna vo veľkej miere teda vychádzajú a pri vývoji sa opierajú o ľudské embryonálne bunkové línie.
Všimnite si, že argumentom proti týmto vakcínam, nie je to, že by boli vedľajším fyzickým produktom embryonálnych buniek. Priamemu používaniu samotného ľudského tkaniva (napr. od darcov) nie je čo vyčítať. Námietky sú smerované proti používaniu buniek a tkanív zabitých nevinne usmrtených ľudských plodov - detí. Z morálneho hľadiska neexistuje rozdiel medzi vyššie uvedenými vakcínami: sú rovnako všetky z morálneho hľadiska zlé a spochybniteľné. Vakcíny obsahujúce embryonálne bunky sa verejnosti viac bridia, ale morálne sú rovnako neprípustné ako vakcíny, ktoré využívajú pri vývoji ľudské embryonálne bunky, hoci nie sú obsiahnuté v konečnom produkte.
- Cirkevné stanovisko
Médiá citujú rôzne cirkevné inštitúcie pod hlavičkou „Vatikánu“. Kongregácia pre náuku viery, Congregation for the Doctrine of the Faith (CDF) prax odsúdila v rokoch 2008 a 2020. Pápežská akadémia pre život, Pontifical Academy for Life (PAV) sa k danej téme vyslovila v rokoch 2005 a 2017. Tieto cirkevné dokumenty namajú rovnakú vážnosť ani autoritu.
„Kongregácia pre náuku viery sa pripája k pápežskému magistériu (náuke) Dignitas Personae z roku 2008 aj príspevku-nóte z roku 2020 o vakcínach proti COVID-19, ktorý boli skúmané vládnucim pápežom a ktorý si prečítali Svätí otcovia a žiadali ich zverejnenie. Väčšiu autoritu má, z týchto dovodov Dignitas Personae ako pokyn, ktorý „prevyšuje“ , „superlegalizuje“ nótu. Pre porovnanie, pápežská akadémia pre život (PAV) je poradná inštitúcia. Vyhlásenia akadémie nie sú súčasťou magistéria, prísne vzaté nie je ani poverená učením. Väčšina bežných katolíkov si tohto rozdielu nie je vedomá, nerozlišujú ich ani médiá, PAV označujú ako „Vatikán“ o nič menej ako CFD.“
Cirkveným učením s doposiaĺ najvyššiou autoritou, ako náuka cirkvi je zatiaľ Dignitas Personae (2008), ktorá uvádza, že v prípade ak (1) neexistuje iná možnosť, (2) ak hrozí reálne nebezpečenstvo a (3) ak je ohrozené zdravie detí, (4) príležitostné pripúšťa použitie týchto (abortrion-derived) vakcín, ale (5) musí byť vyvíjaný nátlak na vlády, farmaceutické spoločnosti, výskumné tímy, atď., aby našli eticky prijateľnú a akceptovateľnú alternatívu! Zároveň (6) nikoho nemožno nútiť, aby bol zaočkovaný, každý má právo očkovanie odmietnuť, hoci mal každý človek dbať na preventívne opatrenia a povinnosť prispieť k obmedzeniu prenosu choroby počas epidémie.
Predposledný bod (5) je doležitý a predchádza amorálnemu konaniu – a to navádzaniu na hriech. Navádzanie na hriech - amorálne konanie neznamená byť šokovaný alebo pohoršený (škandalizovaný). Znamená to konanie jednoho človeka, ktoré druhého človeka uvedie do omylu, aby veril, že niečo hriešne v skutočnosti nie je hriechom, čím ho vystaví riziku spáchania hriechu. Napríklad udelovanie Svätého prijímania politikom, o ktorých je známe, že notoricky podporujú právo na potrat (umelé prerušenie tehotenstva) a verejne sa vyjadrujú, že konajú v súlade s týmto presvedčením a ďalej podporujú a propagujú potraty. Kňazi a duchovenstvo zlyhali v upozornení dotyčných, aby sa kajali, polepšili a odčinili svoje skutky, alebo prestali prijímať sviatosť Eucharistie, čím duchovestvo zlyhalo aj v skutočnej láske k svojim veriacim - blížnym, pretože ohrozili ich večnú spásu a sú zodpovedný za navádzanie na hriech. K hriechu navádzania na amorálne konanie dochádzá ak bežného katolíka uvedieme do omylu, v ktorý on verí, napríklad, že súhlas s potratmi je v súlade s oddanou katolíckou vierou a verným katolicizmom.
V prípade vakcín spájaných s potratmi (abortion-dependent vaccines) je možné amorálnemu konaniu – navádzaniu na hriech predísť alebo ho minimalizovať, ak všetci katolíci a ľudia so svedomím vyjadria svoj nesúhlas pred vládou, zdravotníckymi organizáciami a farmaceutickými firmami, aby prestali vyrábať, distribuovať a používať vakcíny či iné lieky, ktoré sú spájané s potratmi a prijali eticky prijateľné alternatívy. Ak ktokoľvek tvrdí, že vakcíny spájané s potratmi sú „morálne prijateľné“ a neupozorní, že proti používaniu tkanív z potratených plodov sa treba ohradiť, dopúšťa sa hriechu amorálneho konania – navádzania na hriech. Nabádanie cirkvi k ochrane života, ako aj Pro-life hnutie je v súčasnosti výrazne oslabené. V očiach sekulárneho sveta my katolíci tvrdíme, že chránime život, ale pokrytecky využívame prínosy fetálnych tkanív a ťažíme ovocie (farmaceutických) produktov z potratov! A čo ešte horšie, katolíci sú uvedení a uvádzaní do omylu a myslí si, že ide o prijateľný kompromis.
Preto niektorí katolíci za žiadnych okolností nemôžu pristúpiť na očkovanie vakcínou spájanou s potratmi. Ich svedomie a náuka o ochrane života (Pro-life názory) im nedovolí prijať vakcínu ako kompromis, aj keby protestovali proti neetickému pôvodu vakcíny. Keď kráľ Dávid utekal pred povstaním, ktoré viedol jeho syn Absolón, zatúžil po vode z Betlehema. Traja mladí hrdinovia riskujú vlastné životy, aby prešli nepriateľským územím a priniesli kráľovi vodu. „Nech ma Hospodin zachráni od toho, aby som to mal učiniť! (a piť túto vodu) Lebo či mám piť krv mužov, ktorí boli odišli doniesť vodu za cenu svojich životov?“ (2 Sam 23:15-17; 1 Chr 11:17-19). Hrdinovia neprišli o život, ale pre vodu ho riskovali. Dávid považoval vodu za krv hrdinov, ktorú by nezneuctil pre vlastný prospech. Vodu vylial na zem, vrátil ju Hospodinovi, pretože život každého človeka patrí iba Hospodinovi. Všetci so svedomím musia byť rešpektovaní, ak si rovnako želajú vrátiť embryonálne bunkové línie a vakcíny či lieky (vyvíjané pomocou bunkových kultur z ľudských plodov usmrtených potratom) z nich Bohu, lebo tak si to žiada ľudská dôstojnosť a úcta k človeku ako Božiemu tvoru.
Pri amorálnom konaní – navádzaní na hriech pripomeňme „lásku k blížnemu“. Katolíci môžu s dobrým úmyslom tvrdiť, že vakcíny spájané s potratmi by mali byť prijaté pre lásku k blížnemu, na ochranu jeho zdravia, vytvorenie skupinovej imunity, atď. Sme však povolaní k vyššej láske k blížnemu. Nezabúdajte, že hoci je za istých okolností možné byť týmito vakcínami očkovaný, výrobcovia týchto vakcín, výskumné tímy a inštitúcie vykonávajúce potraty (gynekológ-abortér) vystavujú svoju dušu riziku zatratenia. Dr. Stanley Plotkin mal dôležitú úlohu pri vývoji vakcíny proti rubeole, patrí medzi popredných vakcinológov. Pretrvávajúce tolerovanie liekov kompromitovaných spájaním s potratmi (abortion tainted medicines) však ohrozuje podobné duše ako je on. Plotkin pripustil, že:
„Katolícka cirkev zverejnila dokument k [problematike vakcín spájaných s potratmi], podľa ktorého jednotlivci, ktorí potrebujú byť očkovaní, majú byť očkovaní bez ohľadu na skutočnosť [že boli vyvíjané z buniek potrateného plodu], čo znamená, že pôjdem do pekla, pretože som pracoval s tkanivom z potrateného plodu, čo s radosťou urobím.“
(Svedectvo Dr. Stanleyho Alana Plotkina, M.D. na súdnom pojednávaní k vakcínam v Oakland County, Michigan (Jan 11, 2018). Časová známka 17:30:44-17:31:13 na https://www.youtube.com/watch?v=Y9gWzTlpiDI)
- Používanie morálne spochybňovaných vakcín je vo vážnych prípadoch prijateľné, najmä ak chránia slabých, zraniteľných jedincov a sú podávané dočasne,
- Morálny tlak môže vychádzať aj zo silného tlaku alebo závažnej nutnosti byť zaočkovaný napr. pre udržanie práce (zdravotníci v nemocniciach),
- Cirkev a ľudia, v každom prípade však musia vždy protestovať proti výrobe týchto vakcín (abortion derivied vaccines) a proti potratom, vrátane potratov vyvolaných pre lekársky výskum,
- Lekári a hlavy rodín majú podľa PAV 2005 povinnosť:
- použiť alternatívnu vakcínu (ak existuje a je dostupná),
- vyvíjať tlak na politických predstaviteľov a zdravotníctvo, aby boli sprístupnené etické vakcíny tzv. eticky akceptovateľné vakcíny,
- uplatniť si výhradu svedomia proti vakcínam spájaných s potratmi (napr. odmietnuť očkovanie),
- písomne, prostredníctvom asociácií, v médiách, atď. odsúdiť vakcíny spájané s potratmi,
- vyvíjať tlak, aby boli vyrobené etické alternatívy vakcín,
- žiadať o dôslednú a prísny legislatívny dohľad nad výrobcami vakcín, kontrolu farmaceutického priemyslu, a chovania farmaceutických firiem na trhu,
- použiť všetky právne prostriedky, aby sťažili postup a činnosť farmaceutických spoločností, ktoré jednajú amorálne a neeticky, bezohladne a ziskuchtivo.
- Používanie daných ne-etických vakcín nesmie byť za žiadnych okolností spájané s morálnou povinnosťou ani chválené či velebené, a má byť rovnako poľutovania a odsúdeniahodné ako kanibalizmus z núdze,
- Osobitnou kapitolou je zdravotné opodstatnenie vakcín (opodstatňuje pandémia skutočne očkovanie, je to pravdivo obhajiteľné?), a ich bezpečnosť (vakcíny proti COVID19 sú experimentálne, mechanizmus účinky niektorých z nich je nový, nejasný, adjustace ľuďom je násilne propagovaná a bezpečnosť vakcíny je zamlžovaná). Tieto otázky sú naďalej diskutované autoritami s vedeckým vzdelaním, čo ešte viac opodstatňuje odmietnutie očkovania verejnosťou,
- Existujú morálne prípustné vakcíny alebo budú čoskoro sprístupnené; prístup k nim môže byť sťažený podľa miesta vášho bydliska, každopádne túto informáciu je nutné masívně šíriť,
- Nikoho nemožno nútiť byť očkovaný proti jeho svedomiu.
- Cnosť spravodlivosti v zásade nezakazuje byť očkovaný touto (abortion derived) vakcínou, cnosť milosrdenstva azhovievavosti može viesť kresťana, aby sa očkovania vzdal pre dobro a záchranu svojej duše, ako aj z presvedčenia o dôstojnosti života a človeka ako tvora Božieho!
V príloho článku - tabuľke sú vymenované vakcíny, s uvedením nakoľko sú morálne prijateľné – akceptovateľné (označené zelenou) alebo neprípustné – neakceptovateľné (označené červenou). Zelený symbol - fajka na ľavej strane označuje morálne prijateľné vakcíny. Tabuľka bola prevzatá z internetovej stránky Inštitútu Charlotte Lozier (protipotratová organizácia) (https://s27589.pcdn.co/wp-content/uploads/2021/03/COVID-19-Vaccine-Candidates-and- Abortion-Derived-Cell-Lines-MArch-3-21.pdf). Tabuľka vypracovaná inštitútom v stĺpci „Vývoj a výskum“ neupozorňovala, že niektoré vakcíny boli vyvinuté z embryonálnych buniek, obsahuje však hyperlinkový odkaz na vedecké publikácie, ktoré túto informáciu uvádzajú.
O Autorovi článku a jeho kompetencie:
Dr., Fr Leon Pereira OP (MBChB Leeds; MA Oxon; STL Rím) je dominikánsky mních a kňaz. Je lekárom a vyučoval morálnu teológiu na Blackfriars (Oxford) a Oscott College (Birmingham). Bol priorom a farárom v Holy Cross (Leicester, UK).
Vzdelanie a tituly Fr Leon Periera:
OP — Order of Preachers, i.e. Dominicans
MBChB — Bachelor of Medicine, Bachelor of Surgery, from Leeds
MA — Masters, in Philosophy and Theology, from Oxford
STL — License in Sacred Theology (i.e. Masters), from Rome
OP - Ordinis Praedicatorum
MBChB - Medicinae Baccalaureus, Chirurgiae Baccalaureus
MA - Magister Artium
STL - Sacrae Theologiae Licentiatus
Etická akceptovateľnosť a morálna tolerovateľnosť |
Typ a názov vakcíny |
Sponzor |
Krajina |
Vývoj a výskum |
Výroba |
Testovanie |
✓ |
Neaktívny vírus „BBIBP-CorV“ |
Beijing Institute of Biological Products/ Sinopharm |
Čína |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek opice mačiaka zeleného |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek opice mačiaka zeleného |
Testy cytopatického efektu |
✓ |
Inaktivovaný vírus „COVAXIN“ „BBV152“ |
Bharat Biotech/ Indian Council of Medical Research (Indický výbor pre výskum v oblasti medicíny) |
India |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek opice mačiaka zeleného |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek opice mačiaka zeleného |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek opice mačiaka zeleného |
✘ |
Neaktívny vírus „CoronaVac“ |
Sinovac Biotech Co., Ltd. |
Čína |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek opice mačiaka zeleného |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek opice mačiaka zeleného |
HEK-293 |
✘ |
Vektor adenovírusu „AZD1222“ „ChAdOX1 nCoV-19“ |
AstraZeneca, Univerzita v Oxforde |
USA UK |
HEK-293 |
HEK-293 |
HEK-293 MRC-5 |
✘ |
Vektor adenovírusu „Ad5-nCoV“ „Convidecia“ |
CanSino Biologics, Inc./ Beijing Institute of Biotechnology |
Čína |
HEK-293 |
HEK-293 |
|
✘ |
Vektory adenovírusu „Gam-COVID-Vac“ „Sputnik V“ |
Gamaleya Research Institute |
Rusko |
HEK-293 |
HEK-293 |
|
✓ |
Rekombinovaná vezikulárna membrána vírusu „IIBR-100“ |
Israel Institute for Biological Research (IIBR) |
Izrael |
BHK Hamster - Bunky z obličkového tkaniva škrečkov, Vero Monkey - bunky z tkaniva obličiek opice mačiaka zeleného |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek mačiaka zeleného |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek opice mačiaka zeleného |
✘ |
Vektor adenovírusu „Ad26.COV2-S“ |
Janssen Research & Development, Inc./ Johnson & Johnson |
USA |
PER.C6 |
PER.C6 |
|
✘ |
Vektor adenovírusu „VXA-CoV2-1“ |
Vaxart |
USA |
HEK-293 |
HEK-293 |
|
✘ |
Vakcína na báze proteínovej podjednotky „ZF2001“ „ZF-UZ-VAC 2001“ |
Anhui Zhifei Longcom Biopharmaceutical/ Institute of Microbiology |
Čína |
HEK-293T |
CHO Hamster - ovariálne bunky čínskeho škrečka |
HEK-293T |
✘ |
Vakcína na báze proteínovej podjednotky „SCB-2019“ |
Clover Biopharmaceuticals, Inc. |
Čína |
CHO Hamster - ovariálne bunky čínskeho škrečka |
CHO Hamster - ovariálne bunky čínskeho škrečka |
HEK-293 |
✘ |
Vakcína na báze proteínovej podjednotky „UB-612“ |
COVAXX/ United Biomedical |
USA Taiwan |
CHO Hamster - ovariálne bunky čínskeho škrečka |
CHO Hamster - ovariálne bunky čínskeho škrečka |
HEK-293 |
✘ |
Vírusom podobné častice tvorené vírusovým proteínom „CoVLP“ |
Medicago |
Kanada |
Agrobacterium |
Expresia (aktivita) génu v rastlinách |
HEK-293 |
✘ |
Vakcína na báze proteínovej podjednotky „NVX-CoV2373“ |
Novavax |
USA |
|
Sf9 bunky hmyzu Spodoptera frugiperda (insect) |
HEK-293 |
? |
Vakcína na báze proteínovej podjednotky „VAT00002“ |
Sanofi Pasteur/ GlaxoSmithKline |
USA Francúzsko |
|
Sf9 bunky hmyzu Spodoptera frugiperda (insect) |
? |
✓ |
Nukleozidová modifikovaná mRNA vakcína „CVnCoV“ |
CureVac |
Nemecko |
Počítačom upravená sekvencia (Computer Designed Sequence) |
Bez použitia buniek |
HeLa Cells |
✘ |
Nukleozidová modifikovaná mRNA vakcína „mRNA-1273“ |
Moderna, Inc./ Národné úrady zdravotníctva |
USA |
HEK-293 |
Bez použitia buniek |
HEK-293 |
✘ |
Nukleozidová modifikovaná mRNA vakcína „BNT- 162a1, b1,b2,b3,c2“ |
Pfizer/ BioNTech |
USA Nemecko |
HEK-293 |
Bez použitia buniek |
HEK-293 |
✘ |
DNA vakcína „INO-4800“ |
Inovio Pharmaceuticals |
USA |
HEK-293 |
Bez použitia buniek |
HEK-293 |
✓ |
DNA vakcína „AG0301- COVID19“ „AG0302- COVID19“ |
Osaka University,/ AnGes,/ Takara Bio |
Japonsko |
Počítačom upravená sekvencia (Computer Designed Sequence) |
E. coli (Bacteria) |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek opice mačiaka zeleného |
✓ |
DNA vakcína „ZyCov-D“ |
Zydus Cadila |
India |
Počítačom upravená sekvencia - CDS |
E. coli (Bacteria) |
Vero Monkey - Línia verobuniek z tkaniva obličiek mačiaka zeleného |