správa o výchovno- vzdelávacej činnosti za rok 2010/11
SPRÁVA O VÝCHOVNO - VZDELÁVACEJ ČINNOSTI
MŠ Skalité – Kudlov za školský rok 2010/2011.
1. Názov školy: ZŠ s MŠ Skalité – Kudlov
2. Adresa školy. Skalité – Kudlov 781, 023 14
3. Telefónne číslo: 041/ 4376146
4. Elektronická adresa školy: msskalitekudlov@gmail.com
5. Zriaďovateľ školy: obec Skalité
6. Vedúci zamestnanci školy: riaditeľka školy: Mgr. Ľubica Serafinová
zástupkyňa pre ZŠ: Mgr. Marta Vojčiniaková
zástupkyňa pre MŠ: Mgr. Magda Jašurková
vedúca ŠJ: Alojzia Krčmáriková
7. Zástupcovia Rady školy pri ZŠ s MŠ Skalité – Kudlov:
Predseda RŠ: Adriana Potočárová
Podpredseda. Soňa Bellovičová
Členovia:
. Čarnecká Alojzia, Mgr.
Krčmáriková Alojzia
Kubalik Milan
Ondrašina Vladimír
Revayová Zdenka, Mgr.
Capek Roman
Špilák Ľubomír, MVDr.
Pollák Peter
Vojčiniak Jozef
8. Poradným orgánom bola: Pedagogická rada, ktorá zasadala podľa plánu 5 krát .Zaoberali sme sa hodnotením, sebahodnotením, evalváciou MŠ.
Metodické združenie pracovalo podľa plánu, riešilo aktuálne problémy výchovno – vzdelávacieho procesu. Vedúca MZ ponúkala rodičom mesačné témy s pedaghogicko – psychiňologickou problematikou.
Počet deti MŠ: 63 z toho bol 1 chlapec so zdravotným znevýhodnením,
2 dievčatá zo sociálne znevýhodneného prostredia
5 deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou
9. Zapísaných deti do 1. ročníka ZŠ k 1.9.2010: 23
Stupeň vzdelania. V materskej škole absolvovaním minimálne posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávanie v MŠ získajú deti predprimárne vzdelanie.
V školskom roku 2010/2011 sme pracovali podľa ŠKVP „Kľúč k detským srdiečkam“ Pokračovali sme v orientovaní na prosociálnu výchovu, v šk. r. 2010/2011 s väčším dôrazom na environmentálnu výchovu
10. Počet zamestnancov: 7 z toho
- pedagogickí zamestnanci: 6 (zástupkyňa pre MŠ a 5 učiteliek MŠ
Všetkých 6 pracuje ako – učiteľ pre predprimárne vzdelávanie.
5 v kariérovom stupni samostatný pedagogický zamestnanec, 1 pedagogicky zamestnanec s 1 atestáciou.
3 učiteľky pracovali na kariérovej pozícií pedagogický zamestnanec špecialista – triedny učiteľ
- prevádzkoví zamestnanci: 1 (školnička )
Všetky pedagogické pracovníčky spĺňajú kvalifikačné predpoklady na výkon pedagogickej práce.
11. Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov školy:
Všetky učiteľky prejavili záujem o Národný projekt vzdelávania učiteľov MŠ, ako súčasť reformy vzdelávania.
Aktualizačné: Rozvíjanie digitálnych kompetencií 5 učiteliek 2 ukončili
Obsahová reforma školstva 3 učiteľky
Inovačné: Inovácie v didaktike 4 učiteľky
Manažment 1 učiteľka 1 ukončila
Ostatné vzdelávanie ostala v rovine prihlásenia sa na aktívne začatie zatiaľ čakáme.
Vzdelávanie prebehlo na úrovni MZ, pod vedením vedúcej MZ na veľmi dobrej úrovni. Učiteľky boli spokojné ponúknutým metodickým materiálom.
1.Rozvíjanie hodnotiacich a sebahodnotiacich zručností vzhľadom k vlastnému pokroku u deti.
2. Rozvoj poznávacích procesov a socializácie prostredníctvom hry.
3.Vplyv voľnosti vo výchove na psychickú odolnosť deti predškolského veku.
4.Realizácia pohybových a relaxačných cvičení pri PV: Plánovanie adekvátnych vvc s dôrazom na psychohygiénu.
Všetky učiteľky sa podieľali na tvorbe asocializovaných výchovno – vzdelávacich cieľov podľa ŠKVP „ Kľúč k detským srdiečkam.“
12.Aktivity a prezentácia školy na verejnosti:
- spolupráca s kultúrnou komisiou pri OÚ v Skalitom – pravidelné príspevky do
Spravodaja obce
Prezentácia aktivít školy na novovytvorenej webovej stránke školy
- CVČ - výtvarné súťaže, akcie pre deti a rodičov
- ZUŠ – výchovný koncerty pre deti na tému: Ročné obdobia v hudbe
- dary jesene pre zdravie , okrasu MŠ
- predvianočné tvorivé dielne s deťmi a rodičmi
- kultúrne programy pri príležitosti vianočnej besiedky v MŠ (program, balíčky, trhy)
- Deň matiek (program, darčeky)
- MDD (šport, zábava, opekanie v záhrade)
- rozlúčka s predškolákmi (program, darčeky)
- účasť na prehliadke recitátorov v MŠ Čierne – Ústredie – Básničkovo
- športové podujatia – turistické vychádzky do blízkeho i vzdialenejšieho okolia ( do lesa, ...
- turistická vychádzka k areálu SKI SERAFINOV a Poľska ( Zvardoň)
- turistická vycbádzka - Trojmedzie Čierne
- malá olympiáda 2011 v telocvični ZŠ
- športové aktivity v priebehu týždńa zdravia v MŠ
- návšteva profesionálnych bábkových predstavení – Čert slúži
- Dlhý, Široký, Bystrozraký
- 7 kozliatok
- O červenej čiapočke
- pomoc zvieratkám v lese - hostinka
- brigády na :
- udržiavanie dobrého vzhľadu záhrady MŠ(deti, zamestnanci MŠ)
- pri príležitosti 370. Výročia prvej písomnej zmienky o Skalitom sme s deťmi a rodičmi zriadili Babičkinu izbičku.
- Zapojili sme sa do projektu Naturáčik
Realizované aktivity vo väčšine súviseli s plnením ŠKVP.
13. Projekty MŠ: miestne
zamerané na rozvoj pracovných a výtvarných zručnosti a rôznych technik
na rozvoj prosociálnosti vhodnými aktivitami
na rozvoj environmentálnej výchovy deti so SEPARAJKOM a SEPARAJKOU
14.Výsledky inšpekčnej činnosti: v školskom roku 2010/2011 neprebehla
15. Priestorové a materiálno – technické podmienky školy:
- osobitný vchod pre MŠ
- v krídle na prízemí 3 triedy, 2 malé umyvárne s WC, chodba, šatňa na chodbe ZŠ, zborovňa, v ŠJ vymedzená časť pre MŠ
- záhrada pre deti MŠ
- možnosť využitia knižnice, telocvične a ihrísk ZŠ
- zveľaďovanie interiéru a exteriéru MŠ – 2010 prebehla rekonštrukcia školy z eurofondov, vymenené sú okná a vchodové dvere, nová strecha, zateplenie, plynové kúrenie, dlážky
- zabezpečili sme stolíky pod PC pre deti
- obohatili sme centrá aktivít hračkami a UP najmä z darov od rodičov
- pri obnove záhrady sme zriadili skalku a zabezpečili pre deti 5 lavičiek na oddych
- škola je dobre vybavená elektronickými didaktickými pomôckami, informačno –komunikačnými technológiami, ktoré podľa schopnosti sú využívané vo výchovno-vzdelávacom procese, napomáhajú pri riadení MŠ
Potrebné je:- rekonštruovať umyvárne, WC tak, aby sa zvýšil počet umývadiel a WC
- vymeniť 30 ročne šatňové skrinky a lavičky
- chýba sklad na náradie, kosačku, sezónne náčinie, fúriky a vozík
- pokračovať v obnove vybavenia záhrady
16..Finančné a hmotné zabezpečenie výchovno – vzdelávacej činnosti MŠ:
- príloha
17.Cieľ koncepčného rozvoja školy
V školskom roku 2010/2011 sme pokračovali v školskej reforme. Napĺňali sme ciele nášho koncepčného rozvoja.
1.ŠC: Umožniť deťom vlastný rozvoj cez netradičné formy výchovy a vzdelávania
2.ŠC: Zabezpečiť a požadovať vysokú odbornosť pedagogických pracovníkov a vytvárať motivačné prostredie.
3.ŠC:Zlepšiť pracovné a estetické podmienky a prostredie deťom i zamestnancom MŠ.
4.ŠC: Využiť spoluprácu s partnermi školy v prospech deti a napredovania školy.
Napĺňali sme našu víziu: Spokojné deti – pohoda, hra a šťastné detstvo. Podľa svojich možnosti a schopnosti sme uplatňovali nové, moderné učebné metódy, založené na riešení problémov, samostatnosti a tvorivosti deti.
Snažili sme sa, aby naše deti boli múdre aj dobré. Vytvárali sme pravidlá, sociálne zručnosti, rešpektovali sme všeľudské etické hodnoty čo bolo každodennou záležitosťou pri rannom sedení. Rozvíjali sme návyky súvisiace so zdravým životným štýlom
Pri rôznych akciách, učili sme sa chrániť svoje zdravie, využívať zdravú výživu. Učili sme sa citlivo reagovať na potreby prírody, vytvárať ju a ochraňovať, plnením úloh env. výchovy sme snažili zmeniť postoje deti v prospech ochrany života na zemi. Tejto oblasti bol kladený väčší dôraz.
Snažili sme sa pracovať v menších skupinách, rešpektovali sme individuálne rozvojové možnosti, vytvárali možnosti pre individuálny prístup, využívalo EA, poriadali rôzne akcie pre deti.
Dosiahnuté výsledky: Celý rok sme pracovali podľa ŠKVP, vyberali sme úlohy do obsahových celkov a vytvárali sme tematické okruhy, rozvíjali sme schopnosti potrebné pre budúcnosť deti, aby boli tvorivé, podnikavé, mali chuť objavovať. Mesačne sme obsahové celky hodnotili. Pokračovali sme v odbúravaní direktívneho spôsobu manipulácie s deťmi, zlepšili sme materiálne podmienky, vďaka rekonštrukcie budovy. Zlepšila sa vybavenosť digitálnou technikou zásielkou MŠ SR.
Zisťujeme, že naše zručnosti s využívaním PC, digitálnych technológii nie sú na takej úrovni, aby sme všetko naše vybavenie mohli efektívne využívať. Pozornosť budeme aj naďalej venovať operacionalizovaným cieľom podľa stupňa rozvoja deti.
a) kultúrne programy – pri príležitosti Vianoc, Dňa matiek, zápisu predškolákov do prvého ročníka, rozlúčky s predškolákmi
b) ukážka práce s deťmi – otvorená hodina pre rodičov
c) angličtina pre predškolákov ( 2 krúžky)
d) spolupráca : - ZŠ na veľmi dobrej úrovni
- s rodičmi – predvianočné tvorivé dielne, vianočné trhy, akcie pre deti,
besiedky, pedagogicko psychologická problematika deti v odbornej liter
- s radou školy – pri riešení otázok zveľaďovania MŠ
- s ZUŠ – vo forme koncertov s pani Urbánkovou a jej žiakmi
- s obcou Skalité - účasť na zasadnutiach, pri riešení problémov, zveľaďo
vaní MŠ , rozsiahla rekonštrukcia budovy z eurofondov, spolupráca je na veľmi dobrej úrovni, je záujem riešiť problémy, obec vychádza v ústrety, aby sa podmienky zlepšovali
- s PPP – diagnostikovanie, posudzovanie školskej zrelosti, riešenie vých.
problémov
- s poľovníckym združením – ochrana prírody, pomoc zvieratám
18 . Zhodnotenie dosiahnutej úrovne osobnostného rozvoja detí
Percepčno – motorická oblasť.
U väčšiny deti je pohyb obľúbeným prostriedkom na upevňovanie zdravia Vo väčšine deti zvládli lokomočné pohyby, manipuláciu s náčiním aj pohyb na náradí. Neobratnosť sa prejavila len sporadicky u jednotlivcov. Deti zvládli aj sebaobslužné činnosti, s čím bol na začiatku školského roka problém. Pokračovali sme aj v staraní sa o svoje osobné veci( košík s pomôckami, vrecko s úborom) Na veľmi dobrej úrovni bola aj jemná motorika, svedčili o tom výsledky výtvarnej a pracovnej činnosti.. Problémom bolo zaväzovanie mašličiek, šnúrok. V oblasti grafomotoriky bolo badať zlepšenie, rozpačité sú výsledky činnosti deti, ktoré túto činnosť neobľubujú. Deti mali záujem o hudobno – pohybovú činnosť a pohyb podľa hudby, tanec. Bol daný priestor na nadobudnutie rôznych pohybových zručnosti, nerovný terén v záhrade sme využili na zimné športy. Väčšina deti nemé problém prekonať aj dlhšiu vzdialenosť.
Obľúbenou činnosťou bolo kreslenie a zostrojovanie z papiera a odpadového materiálu, prírodnín. Deti rady modelovali, strihali, u niektorých deti treba zdokonaliť techniku.
Uskutočnili sme niekoľko aktivít: turistickú vychádzku do lesa, malú olympiádu, športové súťaže na MDD, výlet na Trojmedzie Čierne, vychádzka ku SKI AREÁLU Serafínov a Poľska, 2x do týždňa sme využívali telocvičňu ZŠ. Všetky pohybové aktivity podporili prevenciu proti obezite a podporili zdravý životný štýl.
Bol vypracovaný projekt z PV tak, aby boli do činnosti zapojené aj deti.
Kognitívna oblasť:
Deti si dobre zvykli na prostredie MŠ, orientovali sa v najbližšom okolí. Cez priamy styk s prírodou sa zoznamovali s lesom, rastlinami, stromami, zvieratami. Zážitkom bolo obdarovanie lesných obyvateľov v zime potravou. Celý rok a najmä na jar deti pomáhali prírode, vyčistili záhradu, pomáhali starať sa o skalku. So Separajkom a Separajkou triedili odpad
. V oblasti bezpečnosti na ceste sa v rámci našich možností deti zoznámili s pravidlami, značkami, dopravnými prostriedkami. Budúce skvalitnenie vidíme vo vytvorení dopravného ihriska pred školou.
Deti prenikli do tajov číselného radu, zoznámili sa s priestorovými i rovinnými tvarmi, rozumejú čítanému. Niektoré deti dosiahli pokrok v AJ.
. Získali elementárne poznatky o počasí, vesmírnych telesách, začali sa orientovať v časových vzťahoch, prežívali sme spolu sviatky a s nimi spojené tradície, udržiavali sme zvyky. Pri príležitosti 370. výročia prvej písomnej zmienky o Skalitom sme spolu s deťmi vytvorili Izbičku. Hoci sme venovali pozornosť všetkým oblastiam, zaznamenávame rozdielnu úroveň vedomosti deti, čo je dané individuálnymi danosťami deti, tiež nepozornosťou.
Túto oblasť sme podporili tými aktivitami: kvalifikovaná diagnostika rečových a jazykových schopnosti, preverenie vedomosti formou kvíz “maturita predškoláka“, mesiac zdravých zubov, pomoc zvieratkám v lese, exkurzia na gazdovské dvory.
Vyrábali sme projekty o planéte Zem, Mesiaci, Slnku, pri rybníku, na gazdovskom dvore, v noci, na pláži, na križovatke, vytvárali sme si obrázkové čítania, robili sme si hostinky pre zdravie, vyrábali sme výrobky z plodov, darčeky na Vianoce.
Využívali sme výučbové CD, fotoaparát, prezentácie.
Sociálno – emocionálne oblasť:
V tejto oblasti sme dosiahli veľmi dobrú úroveň , využívali sme prosociálne aktivity, ktoré nám pomohli zorientovať sa v kladných i záporných vlastnostiach, učili sme sa obhájiť svoje stanovisko v prípade konfliktu, hodnotili sme svoje schopnosti, uplatňovali návyky kultúrneho správania, empaticky sme sa vciťovali do pocitov iných .Nápomocní nám boli maskoti tried.
Slovná zásoba je bohatá a aktívna. Deti s dyslaliami navštevujú logopedickú poradňu. Len ťažko sa darilo usmerniť deti, aby rešpektovali hovoriaceho, deti si skáču do reči, nevedia vypočuť druhého. Malé priestory plné deti spôsobujú hlučnosť v triedach aj v jedálni.
Deti postupne vytvárali kolektív, tolerujú sa, vedia sa podržať, rozdeliť, obdarovať, dohodnúť, hodnotiť.
Chlapčenské triedy spôsobili, že sme zaznamenali viac agresivity, hyperaktivity.
Deti sa tešili z krásnej prírody, vedia ju aj chrániť. Majú vytvorený repertuár hier, piesni, básni, radi spievajú, počúvajú modernú hudbu,, sú tvorivé, väčšina rada kreslí, maľuje, majú radi knihy, rozprávky. Rozprávkam dobre rozumejú.
Pre rozvoj v tejto oblasti : vyzdobovali sme interiér, kultúrne sme sa vyžívali na divadelných predstaveniach hratých profesionálmi
( Čert slúži, Dlhý, Široký, Bystrozraký, 7 kozliatok, O Červenej čiapočke, mali sme koncert o 4 ročných obdobiach, besiedku s Mikulášom, s mamami, oslavovali MDD, mali karneval, posielali výkresy do súťaží, lúčili sme sa s predškolákmi, pestovali tradície, navštívil nás kúzelník, žiaci zo ZŠ nám boli hlasno čítať O kohútikovi a sliepočke, páčilo sa nám v školskej knižnici.
19. Zhodnotenie pedagogickej práce učiteliek
Výchovno – vzdelávacia práca učiteliek v našej MŠ je na veľmi dobrej úrovni. Modernizujeme proces výchovy a vzdelávania. V pedagogickom procese sme posilnili prosociálnu komunikáciu s uplatňovaním humánneho prístupu učiteliek k deťom. Zamerali sme pozornosť na využitie prvkov prosociálnej výchovy a výchovy k zdravému životnému štýlu , environmentálnemu cíteniu vo všetkých výchovných oblastiach. V spolupráci s poradenskými zariadeniami sme vytvorili podmienky pre posúdenie školskej zrelosti deti.
V pedagogickom pôsobení na dieťa sme napomáhali vyváženému rozvíjaniu všetkých stránok školskej pripravenosti. Realizovali publikovanie do časopisu Spravodaj , o aktivitách poriadaných v našej MŠ sme informovali na našej webovej stránke. Kladne hodnotím citlivý prístup učiteliek a zamestnancov k deťom. odborný a taktný prístup k rodičom.
Vypracovala: Mgr. Magda Jašurková
V Skalitom, dňa 18.8.2011
Zástupkyňa pre MŠ.
Mgr. Magda Jašurková
Prerokované na Pedagogickej rade 31.8.2011