Choď na obsah Choď na menu

15. 4. 2020

Kaiju 101: Úvod do sveta Godzilly

[ V tomto článku sa venujem iba Japonskej adaptácií Godzilly a Godžiraverse.]

Godzilla, v japončine ゴジラ [godžira], tiež známa ako Kráľ Monštier, je prerastená rádioaktívna beštia, ktorá sa prekráčala do celosvetovej popkultúry. Niektorí ju milujú, niektorí ju odsudzujú ako lacný a otrepaný nápad. Z Japonskej produkcie vyšlo od roku 1954 už 29 filmov (najnovším je Šin Godzilla z 2016) a právom je symbolom žánru kaidžu. Kaidžu je japonský filmový žáner venujúci sa obrovským monštrám, ktoré sú buď zobrazené, ako deštruujú mesto a svoje okolie, bojujú s armádou, alebo sa mlátia medzi sebou. Začiatkom tohto žánru sa považuje byť práve Godzilla (1954), ktorý slúžil zarovno ako metafora zobrazujúca hrôzy nukleárnych zbraní a povojnového stavu Japonska. Za mňa osobne je však začiatkom žánru King Kong, ktorého prvý film vznikol už v 1933, ale obávam sa, že môj názor je menšinový, presne z toho dôvodu, že nie je pôvodom japonský. :)

Meno Godzilly vzniklo spojením dvoch japonských slov: gorira (gorila) a kudžira (veľryba). Jej meno naznačuje na veľkosť, moc a morský pôvod Godzilly. V Japonskej produkcií sa Godzilla vyobrazuje ako obrovské prehistorické ničivé monštrum morské monštrum, prebudené a posilnené radiáciou. Jednotlivý vzhľad Godzilly sa mení počas filmov, ale základ a schopnosti vždy zostávajú rovnaké, len s miernymi obmenami. Výška v prvom filme je 50 metrov, no rôznymi aktuálnejšími adaptáciami (vrátané amerických verzií) sa výška navyšovala. Väčšinou má niečo cez 100 až 120 metrov, v najväčšej verzií dosahuje až 300 metrov.

Amazon.com: Godzilla (Gojira) (1954) Japanese Movie Poster 24x36 ... Teraz by som rada v skratke vyjadrila môj názor k filmom, napriek tomu, že stále som vo fáze objavovania a sledovania všetkých 29 filmov. Mojim prvým filmom Godzilly a celkovo žánru kaidžu bol práve úplne prvý film z roku 1954, v Japonskom vydaní. Patrí aj medzi moje najobľúbenejšie adaptácie Godzilly. Trvalo mi dlho sa k tomuto filmu dokopať, no nebuďte ako ja a nenechajte sa odradiť rokom vydania. Film je aj na svoj vek veľmi zaujímavý, efekty sú skvelé, Godzilla je hrozivá a naozaj slúži ako dobrý úvod pre niekoho, kto sa o žáner kaidžu zaujíma, a chce ho vyskúšať. Film je čiernobiely a celkom tmavý, čiže Godzillu nie je vidieť celkom detailne, ale za mňa osobne to je iba plus.

Neskôr definitívne odporúčam filmy Godzilly, kde bojuje s inými obrovskými príšerami - tu zas medzi favoritov patrí Godzilla vs. Mothra z 1992 (nepliesť si s filmom Mothra vs. Godzilla z 1964, ktoré má v podstate skoro ten istý príbeh, len nie tak dobrý, a efekty sú pochopiteľne tiež trochu slabšie). To však musím ale obhájiť tým, že Mothra odôvodnene patrí medzi najobľúbenejších kaidžu ženských fanúšičiek žánru. A páči sa mi myšlienka kaidžu, ktorý pomáha ľudstvu a jej cieľom je zbaviť sa Godzilly. (Alebo teda, zobrať ju o niečo ďalej..) Vo filme z 1992, Godzilla vs. Mothra, sa ale v bitke dvoch kaidžu, Godzilly a Mothry, objavuje však ešte tretí, Battra. Aby toho nebolo málo, dvojičky Cosmos tam spievajú pesničku Mothry ... Je to prekliatie, ktoré som ani ja, ani mama, ani sestra nevedela dostať z hlavy. Proste, je to celé super, je to úžasný film, a ak vás baví žáner kaidžu, vrelo odporúčam. K filmom sa však určite ešte detailnejšie vyjadrím v neskorších článkoch, či už formou recenzie alebo detailnejších odporúčaní.

Son of Godzilla (1967) | Wikizilla, the kaiju encyclopediaNa druhú stranu dobrých filmov musia byť však aj totálne braky, ktorým sa proste franchise nikdy nevyhne. Za mňa je to práve film Godžira no Musuko z 1967 - Film, ktorý zároveň milujem a nenávidím. Je tak zlý, až je dobrý. Úprimne, ochotne by som si ho pozrela znova - či už ako nadšenec žánru, alebo ako nadšenec zlých filmov. Godzilla je veľmi dobrý adoptívny tatík, ktorý zodpovedne vychováva malého godzillosaura, často sa používa meno 'Minilla'. Nanešťastie chúďatko v tomto filme vyzerá dosť ... no, povedzme, že moja mama ho prirovnala k surovému kurčaťu. :) Tento film si však tiež sám zaslúži svoju vlastnú recenziu, takže rada by som sa k nemu znovu vrátila neskôr.

Dúfam, že môj stručný a krátky úvod do žánru kaidžu a ku Godzille sa vám páčil. Máte radi filmy tohto typu, videli ste niekedy niečo, čo je váš obľúbený film, máte nejaké odporúčania? Kľudne vyjadrite svoj názor v komentároch. :)

- Kei