Choď na obsah Choď na menu
 


Jedna z cirkevných farností vo švédskom Malmö sa od včera môže tešiť novému umeleckému prírastku. Je ním maľba s tematikou biblického raja. Na tom by nebolo nič zvláštne, pokiaľ by nezobrazovala homoerotickú pózu dvoch belošsko-černošských párov. Kým mnohí neskrývajú pobúrenie, miestna farárka je nadšená.

Autorkou kontroverzného obrazu je švédska homosexuálna umelkyňa Elisabeth Ohlssonová-Wallinová, ktorá sa tematike LGBT venuje dlhodobo. Pri tvorbe sa mala inšpirovať známym maliarom z obdobia reformácie Lucasom Cranachom a jeho vtedajšími výtvormi.

Maliarka sa však zviditeľnila už mnohokrát v minulosti. Pred niekoľkými rokmi napríklad zverejnila obraz, kde bol Ježiš pri poslednej večeri zobrazený ako transexuál a rovnako aj jeho 12 apoštolov. Výstava putovného diela svojho času vyvolala taký rozruch, že napríklad v Srbsku ho museli nepretržite strážiť ozbrojení ochrankári.

Jej čerstvé vyobrazenie bolo do „božieho stánku“ umiestnené k príležitosti začiatku nového adventného obdobia a ukážka dvoch rasovo zmiešaných párov lesieb a gayov má byť podľa švédskej cirkvi symbolom jej inkluzívnosti. Podľa tamojších médií bude obraz zavesený konkrétne v blízkosti starého oltára.

„V nedeľu sa píše história. Jediný švédsky LGBT oltár od Elisabeth Ohlssonovej Wallinovej dostal kostol sv. Pavla v Malmö. Samozrejme visí v zbore vedľa „starého“ oltára. Sme veľmi šťastní a hrdí,“ napísala na twitter tamojšia farárka Helena Myrstenerová.

Obraz v kostole v Malmö

V tlačovej správe, ktorú švédska evanjelická cirkev (od roku 2009 povoľujúca homosexuálne sobáše) k odhaleniu obrazu vydala, sa uvádza, že maľba „ukazuje, že v raji je miesto pre všetkých bez ohľadu na to, koho milujeme a ako sa identifikujeme“.

Kňažka Sofia Tunebro sa v krátkom rozhovore pre štátnu televíziu SVT posťažovala, že dokým nebol tento obraz vyvesený, „boli v dielach kostola zastúpení iba muži“, ale teraz už sú vraj „všetci“. Obraz podľa nej obsahuje „veľmi pozitívny pohľad na sexualitu“, nachádzajú sa v ňom „falické symboly“ a hada indentikovala ako „transexuálnu ženu“.

Odhalenie maľby však sprevádzali aj negatívne reakcie. Podľa niektorých užívateľov na sociálnych sieťach nemá nič dočinenia s kresťanskými hodnotami, ale ide iba o politický aktivizmus.

Ďalší zase pripomínajú verše zo Svätého písma, podľa ktorých je homosexualita hriechom alebo posmešne poukazujú na to, že Švédska evanjelická cirkev takto kontraproduktívne (ne)bojuje s odlivom členov.

Kým sa k nej totiž v roku 1972 hlásilo takmer 95 % populácie, v súčasnosti je to iba niečo vyše polovice.

—  Tomáš Dugovič

Zdroj: denniks.sk