Školský vzdelávací program
Školský vzdelávací program Základnej školy s materskou školou Ulica Maxima Gorkého 21, Trnava
Elokované pracovisko – Materská škola Limbová 4, Trnava
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM
NAŠA CESTA ZA POZNANÍM
Názov ŠkVP: |
„Naša cesta za poznaním“
|
Stupeň vzdelania: |
Predprimárne
|
Dĺžka štúdia: |
Niekoľkoročná dochádzka detí do MŠ
|
Forma výchovy a vzdelávania: |
Celodenná a poldenná
|
Vyučovací jazyk: |
Slovenský jazyk
|
Predložený zriaďovateľovi: |
|
Dátum prerokovania v PR |
27.08.2018
|
Dátum prerokovania v RŠ |
|
Vydaný dňa: |
1.09.2018
|
ÚVOD
Školský vzdelávací program je základným dokumentom školy, podľa ktorého sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie v školách podľa školského zákona. Školský vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona a s príslušným štátnym vzdelávacím programom.
VYMEDZENIE VLASTNÝCH CIEĽOV A POSLANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Školský vzdelávací program rešpektuje všeobecné ciele výchovy a vzdelávania uvedené v školskom zákone, od ktorých sa následne odvíja hlavný cieľ predprimárneho vzdelávania „dosiahnutie optimálnej, kognitívnej, senzomotorickej a sociálno-citovej úrovne ako základ na školské vzdelávanie v základných školách a na život v spoločnosti“.
Východiskom vlastných cieľov sú všeobecné ciele ustanovené v ŠVP, ciele výchovy a vzdelávania ustanovené v školskom zákone a vlastné zameranie materskej školy. Poslanie výchovy a vzdelávania materskej školy korešponduje so všeobecným poslaním materskej školy ako vzdelávacej inštitúcie.
Cieľom a poslaním výchovy a vzdelávania v našej materskej škole je umožniť dieťaťu:
- zlepšovať sociálnu aktivitu dieťaťa a napĺňať potrebu sociálneho kontaktu s rovesníkmi i s dospelými,
- uľahčiť plynulú adaptáciu na zmenené – inštitucionálne, školské prostredie,
- podporovať vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu, podporovať rozvoj individuálnych spôsobilostí dieťaťa,
- umožniť dieťaťu napĺňať život a učenie prostredníctvom hry, priamej skúsenosti a aktívneho bádania,
- zlepšovať grafomotorické zručnosti s dôrazom na správny úchop grafomotorického materiálu, primeranú pracovnú plochu a správnu polohu dieťaťa počas činností,
- osvojovať si pohybové zručnosti a zdokonaľovať pohybové schopnosti,
- precvičovať správnu výslovnosť a rozvíjať súvislé vyjadrovanie,
- podporovať nadanie, tvorivosť a zručnosti prostredníctvom estetických činností,
- individuálne rozvíjať deti so špeciálnymi potrebami,
- utvárať základy environmentálneho cítenia zamerané na ochranu životného prostredia,
- získať prvotné základy komunikačných kompetencií, matematických kompetencií a kompetencií v oblasti vedy a techniky, digitálnych kompetencií, kompetencií učiť sa, riešiť problémy, tvorivo a kriticky myslieť, sociálnych, personálnych kompetencií a pracovných kompetencií,
- posilňovať úctu k rodičom a ostatným osobám, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, k materinskému jazyku, k svojej vlastnej kultúre i regionálnemu folklóru,
- naučiť sa kontrolovať a regulovať svoje správanie, starať sa o svoje zdravie a chrániť ho, vrátane rozlišovania zdravej výživy,
- rozvíjať dimenzie školskej spôsobilosti, aby sa ľahko adaptovalo na následné primárne vzdelávanie,
- v období pred vstupom do základnej školy a realizáciou spoločných podujatí ZŠ s MŠ zabezpečiť plynulý prechod detí z materskej školy do základnej školy a utvárať ich predpoklady na ďalšie vzdelávanie.
STUPEŇ VZDELANIA, KTORÝ SA DOSIAHNE ABSOLVOVANÍM ŠKOLSKÉHO VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie dieťa ukončuje spravidla v školskom roku, v ktorom do 31.augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕši šiesty rok veku, ale na základe vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku. V tomto prípade ide o predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť zákonného zástupcu.
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania, ktoré vydáva Základná škola s Materskou školou Ulica Maxima Gorkého 21 Trnava, na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu.
VLASTNÉ ZAMERANIE ŠKOLY
Zameranie našej materskej školy vychádza z hlavného cieľa predprimárneho vzdelávania, ktorým je dosiahnuť optimálnu kognitívnu, senzomotorickú a sociálno-citovú úroveň ako základ pre školské vzdelávanie v základnej škole a pre život v spoločnosti.
Nemenej dôležitým zámerom je však doviesť každé dieťa na konci jeho predškolského vzdelávania k tomu, aby v rozsahu svojich osobných predpokladov získalo veku primeranú fyzickú a sociálnu samostatnosť, základy kompetencií dôležitých pre ďalší rozvoj a učenie, pre zdravé sebavedomie a sebaistotu, pre schopnosť byť samým sebou a zároveň sa prispôsobiť životu v sociálnej komunite, v kultúrnej a multikultúrnej spoločnosti, konať v duchu základných ľudských a etických hodnôt – to všetko na úrovni prispôsobenej dieťaťu predškolského veku, elementárnym možnostiam jeho chápania a videnia sveta s prirodzenými životnými súvislosťami a okolnosťami, v ktorých dnešné dieťa vyrastá.
Chceme, aby materská škola bola školou:
- reagujúcou na potreby detí, rodičov i spoločnosti
- kde má každé dieťa podmienky pre zmysluplnú činnosť, hru a aktívne získavanie poznatkov a skúseností
- ktorá ponúka kvalitnú, premyslenú, cieľavedomú výchovu a vzdelávanie
- ktorá je zameraná na pohyb ako prostriedok upevňovania zdravia a podporu správneho psychosomatického a psychomotorického vývinu detí predškolského veku
- v ktorej je dieťa v plnej fyzickej a psychickej pohode a odchádza domov spokojné s novými zážitkami
- v ktorej deti správnou motiváciou dovedieme k zdravému životnému štýlu usilovaním sa o ich zdravý život starostlivosťou o osobné zdravie a poznanie tela a vytvárať u nich pozitívny postoj k pohybovým aktivitám v každodennom živote bez pocitu únavy alebo vyčerpania
- ktorá podporuje nadanie detí v krúžkovej činnosti – anglický jazyk
- podporuje ich záujmy aj prostredníctvom pohybových aktivít - sezónnych činností, ako korčuľovanie na zlepšenie rovnováhy a postupne sa učia základné korčuliarske zručnosti, plávanie na získanie kladného vzťahu k vodnému prostrediu, odbúranie strachu z vody a osvojenie si základných plaveckých zručností
DĹŽKA DOCHÁDZKY A FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Dĺžka štúdia resp. dochádzky je limitovaná záujmom zákonných zástupcov dieťaťa a kapacitných podmienok školy. Materská škola poskytuje možnosť niekoľkoročnej dochádzky, spravidla 1-4 roky, alebo rok pred plnením povinnej školskej dochádzky. Výchova a vzdelávanie sa v našej materskej škole uskutočňuje celodennou, ale aj poldennou formou. Novoprijaté deti môžu byť zaraďované na adaptačný pobyt, ktorý je najviac tri mesiace prípadne na diagnostický pobyt.
UČEBNÉ OSNOVY, VZDELÁVACIE ŠTANDARDY JEDNOTLIVÝCH VZDELÁVACÍCH OBLASTÍ
V zmysle § 9 ods. 5) a 6) školského zákona sú učebnými osnovami našej materskej školy vzdelávacie štandardy Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2015). Je dostupný na webovom sídle Ministerstva školstva vedy, výskumu a športu SR. (Bližšie pozri: http://www.minedu.sk/data/att/7828.pdf).
Východiská plánovania
Východiská plánovania načrtávajú základný prístup našej materskej školy k plánovaniu výchovno-vzdelávacej činnosti. Nasledovné princípy vyjadrujú, akým spôsobom materská škola postupuje pri usporadúvaní konkrétneho obsahu vzdelávania.
- Výchovno-vzdelávacia činnosť je plánovaná týždenne vzhľadom na špecifiká práce v materskej škole s celodennou výchovou a vzdelávaním, kedy predprimárne vzdelávanie zabezpečujú striedavo na zmeny dve učiteľky. Plán výchovno-vzdelávacej činnosti chápaný ako súčasť prípravy na výchovno-vzdelávaciu činnosť, ktorého forma a spôsob vedenia sú schválené pedagogickou radou. Plán vypracúva učiteľka rannej zmeny pre priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť v konkrétnej triede.
- Učiteľky vzájomne spolupracujú v rámci prípravy a plánovania svojej výchovno-vzdelávacej činnosti v konkrétnej triede, ale i v celej materskej škole. Je úplne na ich vzájomnej súčinnosti a dohode, koľkokrát maximálne za týždeň zaradia jednotlivé vzdelávacie oblasti. V rámci cielenej vzdelávacej aktivity zohľadňujú možnosť voľby vzájomne kombinovať a prelínať príslušné vzdelávacie oblasti.
- Učiteľky vychádzajú pri plánovaní z poznania aktuálnej úrovne detí. Rešpektujú ich potreby, prirodzenú variabilitu a sociokultúrne prostredie.
- Súčasťou plánovania je zohľadnenie vymedzených tém, ktoré sú interným materiálom materskej školy. Voľba konkrétnej témy a dĺžka jej časového úseku je na uvážení a dohode učiteliek danej triedy. Témy predstavujú ucelenú opornú konštrukciu pre štruktúrovanie konkrétneho obsahu vzdelávania, ale zohľadňujú i zmysluplný situačný kontext aktivít s deťmi v rámci určitého obdobia, ako i tradíciu a podmienky našej materskej školy. Jednotlivé témy je možné podľa potreby učiteliek danej triedy zlúčiť, prípadne akokoľvek zmeniť ich poradie z dôvodu materiálno-technického zabezpečenia plánovaných aktivít v triedach. Pri realizácii projektov a centrálnych aktivít materskej školy je potrebná spolupráca medzi všetkými učiteľkami, ale i vedením materskej školy.
- Učiteľka plánuje systematickým spôsobom od menej náročných požiadaviek na dieťa k náročnejším a rešpektuje metodické postupy špecifické pre jednotlivé vzdelávacie oblasti. Pri plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti môžu učiteľky, ale nie je to ich povinnosťou, využívať i adaptácie výkonových štandardov jednotlivých vzdelávacích oblastí. Výkonové štandardy môžu v rámci plánovaných aktivít deliť, ale i integrovať do logických celkov podľa vlastného uváženia zohľadňujúc rozvojové možnosti detí v konkrétnej triede.
- Učiteľka zohľadňujúc sociokultúrne prostredie detí sama autonómne rozhoduje na základe charakteru formulácie konkrétneho výkonového štandardu, či k jeho dosiahnutiu smeruje priebežne vytvorením príležitostí prostredníctvom prirodzených každodenných socializačných situácií v rámci dlhšieho časového obdobia, alebo ich je potrebné plánovať a realizovať v konkrétnych cielených vzdelávacích aktivitách.
- Na základe hlbšieho poznania charakteristiky jednotlivých vzdelávacích oblastí, ako aj poznania vzdelávacích štandardov, si učiteľka samostatne volí vhodné metódy, stratégie, formy a prostriedky pre svoju plánovanú výchovno-vzdelávaciu činnosť. Ich výber a uplatňovanie je právom každého pedagogického zamestnanca.
- Pri plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti učiteľky dôsledne uplatňujú princípy inkluzívneho vzdelávania. Materská škola pre začlenené deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vytvára v prípade potreby v úzkej spolupráci s centrom špeciálno-pedagogického poradenstva vhodné podmienky prostredníctvom individuálneho vzdelávacieho programu alebo prostredníctvom vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
- V čase školských prázdnin, kedy je počet detí nižší, sa výchovno-vzdelávacia činnosť plánuje a realizuje v hrách a hrových činnostiach.
VYUČOVACÍ JAZYK
Vyučovacím jazykom, v ktorom sa realizuje predprimárne vzdelávanie v našej materskej škole, je štátny jazyk na území Slovenskej republiky – slovenský jazyk.
SPOSOB A PODMIENKY UKONČENIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA A VYDÁVANIE DOKLADU O ZÍSKANOM VZDELANÍ
Predprimárne vzdelávanie v materskej škole ukončuje dieťa:
- spravidla v školskom roku, v ktorom do 31.augusta dovŕšilo šiesty rok veku a dosiahlo školskú spôsobilosť,
- ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale na základe vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku- predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov.
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania vedené v štátnom jazyku. Dieťa ho získa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Osvedčenie sa vydáva na predpísaných tlačivách schválených ministerstvom školstva v posledný deň školského vyučovania, na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu. Vydávanie osvedčenia je súčasťou slávnostného aktu „ Rozlúčky s deťmi predškolského veku “ za účasti rodičov a učiteliek MŠ. Deťom, o ktorých materská škola vie, že budú mať odložené plnenie povinnej školskej dochádzky a budú navštevovať materskú školu aj v nasledujúcom školskom roku, sa osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania nevydáva.
MATERIÁLNO - TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ PODMIENKY
Materská škola je súčasťou právneho subjektu Základnej školy s materskou školou Ulica Maxima Gorkého 21, Trnava. Nachádza sa na sídlisku Linčianska, v šesťtriednej poschodovej účelovej budove s kapacitou 120 detí.
Prízemie školy tvorí vstupný vchod s prechodnou chodbou, tri triedy s príslušnými priestormi, účelové miestnosti pre pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy. Na poschodí sú umiestnené tri triedy s príslušnými priestormi. Poschodie s prízemím spája vnútorné schodisko. Každá trieda má k dispozícii kabinet s učebnými pomôckami a výtvarným materiálom. Centrálne kabinety s učebnými pomôckami sa nachádzajú pri jednotlivých triedach rozdelené podľa zamerania na výchovné činnosti. K dvom triedam na prízemí prináležia terasy, ktoré spájajú triedy so školským dvorom.
V hospodárskej časti prízemia so svojím vchodom sa nachádza kancelária zástupkyne riaditeľa pre predprimárne vzdelávanie, kancelária vedúcej školskej jedálne, jedáleň pre zamestnancov, kuchyňa s príslušnými priestormi (sklady potravín, ovocia a zeleniny, čistiacich prostriedkov), účelový priestor pre personál a učebňa, kde je inštalovaná interaktívna tabuľa a využíva sa aj na výučbu AJ. Z prízemia vedú 2 bočné východy na školský dvor.
Technický stav budovy je uspokojivý, budova je po rekonštrukcii.
Každá trieda má herňu, spálňu, samostatnú umyváreň, WC a kabinet. Zariadenie v jednotlivých triedach je v priestore tried rozmiestnené do hrových a pracovných kútikov, ktoré sú vybavené účelovo a slúžia na spontánne hry detí a učiteľkami plánované a riadené činnosti výchovy a vzdelávania. Materiálne vybavenie v podobe pomôcok pre deti je voľne prístupné a viditeľne uložene, rešpektuje požiadavku vybavenia jednotlivých kútikov.
Súčasťou materiálno-technického vybavenia materskej školy je detská a odborná literatúra, učebné pomôcky, telovýchovné náradie a náčinie, hudobné nástroje, didaktická a audiovizuálna technika, výpočtová technika, rôzne druhy maňušiek, detské oblečenie.
Sklady učebných pomôcok sa dopĺňa podľa požiadaviek a finančných možností novými didaktickými pomôckami. V súčasnosti majú učiteľky k dispozícii digitálnu techniku ako programovateľné hračky, detské mikroskopy a ďalekohľady. K štandardnému a nezastupiteľnému vybaveniu patria aj hračky a nábytok pre deti ( stoly, stoličky , ležadlá), ktorý rešpektuje potreby detí a antropometrické požiadavky. Prostredie materskej školy dopĺňa estetická výzdoba, ktorú pravidelne aktualizuje kolektív učiteliek podľa ročných období a podujatí materskej školy. Dostatočné vybavenie spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické a pracovné aktivity je dobrým východiskom na plnenie školského vzdelávacieho programu.
Exteriér materskej školy tvorí školský dvor, ktorý je pravidelne kosený, čistený, udržiavaný. Pozostáva zo spevnenej asfaltovej plochy a trávnatej plochy. K vybavenie školského dvora patrí preliezačka so šmýkačkou, hracie prvky rôzneho typu, lavičky a 2 pieskoviská, ktoré poskytujú dostatok priestoru pre pohybové, ale aj vzdelávacie aktivity. Deti majú možnosť využiť sezónne hračky a pomôcky do piesku, prípadne do snehu, bicykle, kolobežky, odrážadlá, futbalové bránky, ktoré sú umiestnené v záhradných skladoch.
Výsadbu exteriéru tvoria veľké košaté listnaté stromy, ihličnany a z časti oplotenia sú vysadené tuje a okrasné kvety. Školský dvor prešiel revitalizáciou, takže poskytuje deťom veľa možností na hranie a pohyb. Časť školskej záhrady bola v minulosti daná do užívania aj verejnosti.
VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ
Hodnotenie je prostriedkom zhromažďovania informácií a posúdenie aktuálnej úrovne rozvoja osobnosti dieťaťa v jednotlivých oblastiach. Výsledky hodnotenia pre učiteľa znamenajú spätnú väzbu o vhodnosti používaných metód a foriem práce. Za vyhodnocovania výchovno-vzdelávacieho procesu na úrovni školy je zodpovedná riaditeľka a zástupkyňa MŠ. Hodnotenie výchovno-vzdelávacej činnosti v rámci triedy je zodpovednosťou učiteliek a je realizované prostredníctvom pedagogickej diagnostiky. Diagnostické portfólio dieťaťa poskytuje informácie o úrovni schopností dieťaťa v jednotlivých oblastiach a podklad pre vstupnú, priebežnú a výstupnú diagnostiku.
Systém kontroly a hodnotenia detí je priebežné monitorovania výsledkov vzdelávania sa detí a ich formatívne hodnotenie ( každodenné hodnotenie, ktoré je orientované na podporu aktívneho učenia, využíva sa na zvýšenie kvality výchovy a vzdelávania, zlepšenie dosahovania výkonov). Formatívne hodnotenie sa realizuje na základe poznatkov získaných:
- pozorovaním každodenných činností detí v triede,
- hospitačnou činnosťou, individuálnymi rozhovormi,
- analýzou výtvarných prác a iných produktov detí,
- vyhodnocovaním výsledkov detí na rôznych typoch prehliadok a vystúpení,
- zhodnotením výchovno-vzdelávacích výsledkov detí,
- na základe jednoduchého slovného sebahodnotenia detí.
Cieľom vnútorného systému kontroly a hodnotenia detí je získať relevantný a dlhodobý prehľad o rozvoji a učení sa dieťaťa , ponúka rady a poučenia zamerané k zlepšeniu výkonov u detí. Učiteľkám poskytuje spätnú väzbu pre ďalšiu prácu s dieťaťom, ako aj individuálne vzdelávacie pokroky dieťaťa.
Sumatívne hodnotenie zahŕňa hodnotenie, ktoré stanovuje dosiahnutú úroveň znalostí v danom časovom úseku ( jedenkrát ročne) a je jedným z podkladov k vypracovaniu správy o výchovno-vzdelávacej činnosti.
VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA ZAMESTNANCOV ŠKOLY
Vnútorný systém kontroly je vo všeobecnosti zameraný na všetkých zamestnancov MŠ a je rozdelený na priebežné monitorovanie aktivít. Hodnotenie chápeme ako proces motivačný, stimulujúci zamestnancov k zvýšenej výkonnosti, pracovného úsilia, pracovnej spokojnosti ako aj pozdvihnutie kultúry materskej školy. Systém kontroly a hodnotenia zamestnancov umožňuje vedeniu školy čo najobjektívnejšie hodnotiť jednotlivé pracovné výkony, plnenie úloh a požiadaviek, ktorými napĺňajú školský vzdelávací program v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania. Hodnotenie je zložitý proces, ktorý prebieha podľa určitých zásad a na základe poznatkov získaných z:
- dotazníkov sebahodnotenia a sebareflexie učiteliek,
- pozorovania, hospitačnej činnosti – riaditeľkou, vzájomne medzi učiteľkami,
- analýzy písomných materiálov a portfólií – školská dokumentácia, záznamy o deťoch,
- referencií od detí, rodičov a iných odborných zamestnancov,
- vyhodnocovania plnenia činností nad rámec pracovných úloh,
- hodnotenia dosiahnutých výchovno-vzdelávacích výsledkov s deťmi,
- analýzy prác zhotovených s deťmi a ich prezentácie pred širokou verejnosťou,
- vyhodnotenia dobrých výsledkov zúčastnením sa súťaží, prehliadok
Problematika vnútorného systému kontroly a hodnotenia detí, ako aj problematika vnútorného systému kontroly a hodnotenia zamestnancov materskej školy, je podrobne rozpracovaná v ročnom pláne vnútornej kontroly školy, ako i v interných dokumentoch vymedzujúcich kritériá osobného príplatku. Ich vyhodnotenie je podkladom k vypracovaniu správy o výchovno-vzdelávacej činnosti.
VÝCHOVA A VZDELÁVANIE DETÍ SO ŠPECIÁLNYMI VZDELÁVACÍMI POTREBAMI A ZABEZPEČENIE PODMIENOK INKLUZÍVNEHO VZDELÁVANIA
Prioritnou úlohou edukácie dneška je postupné pretváranie školy smerom k inklúzivnému vzdelávaniu a zabezpečeniu práva každého dieťaťa na kvalitné vzdelanie.
Prijímanie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami zákon č. 245/2008 Z. z. aj vyhláška MŠ SR č. 306/2008 Z. z. umožňuje, ale neukladá ako povinnosť. Riaditeľka materskej školy vždy pred svojim rozhodnutím o prijatí dieťaťa so špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami zváži, či: - na prijatie takéhoto dieťaťa sú vytvorené vhodné podmienky (personálne, priestorové, materiálne atď).
Základom inkluzívnej edukácie detí so zdravotným postihnutím i detí prichádzajúcich zo sociálne a kultúrne znevýhodňujúceho prostredia, je koncepcia tvorivo - humanistického rozvoja osobnosti. Prostredníctvom nej chceme dosiahnuť optimálny rozvoj každého integrovaného dieťaťa, aby sa cítilo zdravé, šťastné, spokojné a úspešné, aby sa mohlo učiť pre seba čo najefektívnejším spôsobom, tempom a metódou, ktorá mu umožní získať čo najviac na úrovni svojho osobného maxima.
Východiskom a základným dokumentom je Vzdelávací program pre deti so zdravotným znevýhodnením – predprimárne vzdelávanie, ktorý je dostupný na stránkach Štátneho pedagogického ústavu a stránke Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky pod číslom 2017-2127/20564:14-10G0 s platnosťou od 1. septembra 2017.
Obsah vzdelávania bude tak maximálne prispôsobený ich individuálnym osobitostiam, aby zabezpečil: všestranný a harmonický rozvoj dieťaťa, rozvoj jeho individuality, privykanie na zdravý životný štýl, umocnil pocit bezpečia a spokojnosti každého dieťaťa. V období adaptácie (na začiatku školského roka) handicapovaného dieťaťa, ak to bude vyžadovať výchova a vzdelávanie aj v priebehu školského roka, riaditeľka zabezpečí asistenta učiteľa, ktorého prítomnosť umožní individuálnu formu práce s dieťaťom. Denný poriadok pre dieťa so zdravotným znevýhodnením bude flexibilný, prispôsobený individuálnym potrebám. Jeho vyváženosť v striedaní činností zabezpečí dieťaťu optimálny biorytmus, bezstresové prostredie a vytvorí časový priestor na učenie hrou.
ZOZNAM POUŽITÝCH SKRATIEK
MŠ – materská škola
SR- Slovenská republika
CPPPaP- centrum pedagogicko-psychologickej poradne a prevencie
Vypracovala: PaedDr. Irena Ryšavá, zástupca riaditeľa školy pre predprimárne vzdelávanie v spolupráci s pedagogickými zamestnancami materskej školy
Platnosť ŠkVP od |
1.09.2016 |
|
Revidovanie |
1.09.2017 |
·Upravená časť: Spôsob a podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní ·Odstránenie časti: Personálne zabezpečenie ·Odstránenie časti: Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní ·Odstránenie časti: Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov ·Doplnenie názvu, čísla a platnosti Vzdelávacieho programu pre deti so zdravotným znevýhodnením - predprimárne vzdelávanie. |
|
1.02.2018 |
·Zmena názvu školy: Základná škola s materskou školou, Ulica Maxima Gorkého 21, Trnava. |
Platnosť ŠkVP do |
31.08.2018 |
|
Platnosť ŠkVP od |
1.09.2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REVIDOVANIE ŠkVP „ Naša cesta za poznaním “