Integrovaný dopravný systém Turiec
Vrámci strategického rozvoja Žilinského samosprávneho kraja je v dlhodobom pláne zaviesť integrovaný dopravný systém (IDS) v celom Žilinskom kraji. Jeho filozofiou je zabezpečiť prepravu medzi centrami (okresné mestá) a z centier do periférií (do menších miest a dedín).
V roku 2019 má byť spustený pilotný projekt pre Kysuce a Horné považie (Čadca - Žilina - Rajec). V plánovaní je ako ďalšia oblasť spomenutá Turiec.
Z pozície mesta by bolo vhodné iniciovať jednanie so Žilinským samosprávnym krajom o čo najskoršom spustení IDS aj tu v Turci. Sú tu veľké predpoklady, aby sa tento projekt relatívne bez problémov uplatnil, najmä v oblasti autobusovej prepravy. Vyriešilo by to niekoľko čiastočných problémov. Azda tým najväčším je prepojenie železničnej stanice Martin s centrom, keďže dnes ku nej nezachádza žiadna linka MHD. Zavádzať, alebo odkláňať by bolo náročné, jednak pre úpravu grafikonu a jednak pre vyťaženosť prístupových komunikácií k železničnej stanici. Už dnes vďaka platnosti čipových kariet v MHD i prímestskej doprave je možné dostať sa autobusom na železničnú stanicu. Pri jednotnom systéme a platnosti časových lístkov, resp. zavedenia prestupných lístkov by nebol problém dostať sa z ktorejkoľvek mestskej časti na stanicu a späť. Po zavedení pre prímestské autobusy LEN VÝSTUPNEJ zastávky Nemocnica by bola zabezpečená aj preprava Stanica - Centrum (samozrejme za súčasného stavu; tento návrh nepočíta z predkladaným návrhom posunutia prechodu pre chodcov na Kohútovej medzi kostol a podchod s následným uzavretím podchodu pre peších).
Verím, že jednou z podmienok by bolo v maximálnej možnej miere využiť nízkopodlažné autobusy pre prímestskú dopravu. Samozrejme, na niektorých trasách to nie je možné (napr. cesta do Konského, Sklab. Podzámku a pod.)