Choď na obsah Choď na menu
 


Informatika v zábave a virtuálna realita

11. 5. 2016

Počítačová hra – interaktívny softvér komunikujúci s používateľom pomocou 2D alebo 3D grafiky a zvukov na účely zábavy alebo vzdelávania. Je prevádzkovaná na nejakom počítači alebo na špecializovanom počítači zvanom herná konzola. Najpoužívanejšie herné konzoly sú Sony PlayStation alebo XBox.

 

ps.png

 

  • rozlišujeme žánre:
  •  - hry so zameraním predovšetkým na príbeh

akčné - likvidácia oponentov hrubou silou zbraní

arkády –boli medzi prvými hrami, ktoré sa objavili na monitoroch počítačov

RPG - dlhý prepracovaný dej, postava je ovládaná hráčom

online RPG (MMORPG) - tieto hry si vyžadujú prístup na internet

simulátory - snažia sa o simuláciu skutočných vecí z reálneho života

športové - simulujú športové udalosti alebo zápasy

stratégie - podstatou je budovanie základne, stavba jednotiek a ich vylepšenie...

 

Dôsledky hrania počítačových hier sú pozitívne aj negatívne. Pozitívum je napríklad, že ak hrá dieťa nejakú logickú hru, môže sa z nej niečo naučiť. Ale na druhej strane, ak hrá akčné a nerozlišuje, že to nie je realita, môže to samo skúšať aj v reálnom živote.

 

games.jpg

 

Virtuálna realita

VR – je to prostredie vymodelované prostriedkami počítača simulujúce skutočnosť. Chápe sa ním vytváranie vizuálneho zážitku zobrazovaného na obrazovke počítača, prípadne cez špeciálne stereoskopické zariadenia. V terajšej dobe je možné stimulovať aj sluch, čuch a hmat. Interakciu s používateľom zabezpečuje buď klasické vybavenie počítača ako klávesnica a myš alebo špeciálne prispôsobené zariadenia ako okuliare vytvárajúce dojem trojrozmernosti či oblečenie snímajúce pohyb.

 

ujco.jpg

 

Použitie VR – u armády – od začiatku 21. storočia. Využívajú ju napríklad na nácvik boja, krízových situácií či zoskok z lietadla. Ľudia tam bojujú proti neznámym nepriateľom, snažia sa zneškodniť virtuálnu bombu alebo si skúšajú chodenie po Mesiaci.

 

army.jpg

 

 – pre bežných ľudí – nie je tak rozšírená, ale veľmi rýchlo napreduje vpred. Tu našli svoje využitie prostriedky VR naozaj vo veľkej miere a v skoro v každom smere odvetvia, od zábavy, medicíny, architektúry, umenia až po rekreáciu, relax. Veľmi dobrý príkladom sú už spomínané počítačové hry, ktoré sa čím ďalej, tým viac stávajú realistickejšími.

 

1280x720-_ljl2674.jpg