Informatika v zábave a virtuálna realita
Počítačová hra – interaktívny softvér komunikujúci s používateľom pomocou 2D alebo 3D grafiky a zvukov na účely zábavy alebo vzdelávania. Je prevádzkovaná na nejakom počítači alebo na špecializovanom počítači zvanom herná konzola. Najpoužívanejšie herné konzoly sú Sony PlayStation alebo XBox.
- rozlišujeme žánre:
- - hry so zameraním predovšetkým na príbeh
akčné - likvidácia oponentov hrubou silou zbraní
arkády –boli medzi prvými hrami, ktoré sa objavili na monitoroch počítačov
RPG - dlhý prepracovaný dej, postava je ovládaná hráčom
online RPG (MMORPG) - tieto hry si vyžadujú prístup na internet
simulátory - snažia sa o simuláciu skutočných vecí z reálneho života
športové - simulujú športové udalosti alebo zápasy
stratégie - podstatou je budovanie základne, stavba jednotiek a ich vylepšenie...
Dôsledky hrania počítačových hier sú pozitívne aj negatívne. Pozitívum je napríklad, že ak hrá dieťa nejakú logickú hru, môže sa z nej niečo naučiť. Ale na druhej strane, ak hrá akčné a nerozlišuje, že to nie je realita, môže to samo skúšať aj v reálnom živote.
Virtuálna realita
VR – je to prostredie vymodelované prostriedkami počítača simulujúce skutočnosť. Chápe sa ním vytváranie vizuálneho zážitku zobrazovaného na obrazovke počítača, prípadne cez špeciálne stereoskopické zariadenia. V terajšej dobe je možné stimulovať aj sluch, čuch a hmat. Interakciu s používateľom zabezpečuje buď klasické vybavenie počítača ako klávesnica a myš alebo špeciálne prispôsobené zariadenia ako okuliare vytvárajúce dojem trojrozmernosti či oblečenie snímajúce pohyb.
Použitie VR – u armády – od začiatku 21. storočia. Využívajú ju napríklad na nácvik boja, krízových situácií či zoskok z lietadla. Ľudia tam bojujú proti neznámym nepriateľom, snažia sa zneškodniť virtuálnu bombu alebo si skúšajú chodenie po Mesiaci.
– pre bežných ľudí – nie je tak rozšírená, ale veľmi rýchlo napreduje vpred. Tu našli svoje využitie prostriedky VR naozaj vo veľkej miere a v skoro v každom smere odvetvia, od zábavy, medicíny, architektúry, umenia až po rekreáciu, relax. Veľmi dobrý príkladom sú už spomínané počítačové hry, ktoré sa čím ďalej, tým viac stávajú realistickejšími.