Choď na obsah Choď na menu
 


Cinemagraph

 

Cinemagraph

 

Potenciál gifu a jeho vlastností si uvedomili mnohí umelci. Za posledné roky vzniklo veľa samostatných štýlov digitálneho umenia, presnejšie gifového umenia, takzvaného Gif Artu. Jedným z týchto štýlov je cinemagraph. Na prvý pohľad statický obrázok, na ktorom však niektoré menšie prvky vykonávajú nepatrný, donekonečna sa opakujúci pohyb (napr. viatie vlasov, pohyb listov na strome a pod.).

 

 

Zrod cinemagraphu

 

Za popularitou cinemagraphu stáli fotografka Jamie Becková a dizajnér Kevin Burg. Nedá sa povedať, či boli prví, ktorí takýto štýl umenia robili, ale boli to oni, kto na fenomén upriamil pozornosť verejnosti.

 

Burg začal experimentovať s gifovým formátom v 2009, ale ich prvé cinemagraphy sa zrodili až po spolupráci na fotení New York Fashion Week vo februári 2011 (Alexander 2011). V priebehu tohto roku snúbenci (dnes už manželský pár) formát zviditeľnili v médiách a dali mu meno.

 

Ako dvojica uviedla v rozhovore s Joshepom C. Linom pre Time (2014): Museli tomu dať meno, pretože zákazníci od nich žiadali, aby spravili „tú hýbajúcu vec“ a volať to gif pokladali za nepresné. Kým gif mohol znamenať veľa vecí, cinemagraph považovali sa samostatné médium so svojimi vlastnými kritériami.  Pri vymýšľaní názvu sa hrali s gréckymi koreňmi, pátrali, ako ku svojmu menu prišla fotografia (je všeobecne predpokladané že photographis je odvodené od gréckych pojmov photos=svetlo a graphō=ja píšem). Názov cinemagraph sa stal všeobecne používaný zo dňa na deň po tom, čo meno predstavili prostredníctvom tweetu.

 

„Trvalo chvíľu kým sme prehodnotili ako vnímame svet, aby sme videli cinemagraphy. A potom, keď raz natrénujete oko, vidíte veci inak. Začnete vidieť tieto malé pohyby, ktoré okolo vás existujú a ste si ich vedomí. Zastavíte všetko naokolo a sústredíte sa len na ten drobný, živý moment“ povedal Burg pre ten istý rozhovor.

 

Pár tvorí cinemagraphy v Adobe Photoshop a Adobe After Effects, vraví, že fotiť/točiť materiály na cinemagraph zaberie približne toľko času čo typické fotenie. Postprodukčný proces zaberie približne deň.

 

Nikdy tiež nevedia s istotou, či sa cinemagraph bude dať zhotoviť, čo to robí situáciu ťažšiu ak si ich zákazníci (najmä značky) najmú. Istí, že daný záber bude fungovať, si môžu byť tak na 90%. A to najmä, ak nemôžu kontrolovať prostredie, vtedy sa nedá sa garantovať výsledok (Indvik 2011).

 

 

Cinemagraph ako pojem

 

Burg a Becková si v roku 2011 úspešne zaregistrovali doménu cinemagraph.com, ale ich žiadosť o ochrannú známku v 2012 neuspela. O niekoľko mesiacov neskôr žiadosť o americkú ochrannú známku podala kanadská spoločnosť Flixel Photos Inc., ktorá vyvinula softvér Cinemagraph Pro. 12. septembra 2014 bolo slovo Cinemagraph registrované pre názov softvéru, ktorým sa zo série fotografií alebo videa dajú vyrobiť statické obrázky s pohyblivými prvkami. Napriek tomu, že Flixel vlastní trademark na toto slovo, ťažko jednoznačne povedať, či sa má používať ako všeobecné alebo vlastné podstatné meno. Samotný Flixel na svojom blogu produkty tohto softvéru niekedy nazýva Cinemagraph, niekedy cinemagraph a niekedy Living Photos, čiže živé fotky (Friedman 2016).

 

Nielen Flixel, ale všetky dostupné zdroje pred i po registrovaní, teda používajú slovo cinemagraph na označenie samotného pohyblivého obrázku. V tejto práci ich tak budeme volať i my, nezávisle na tom, či ide o cinemagraphy vyprodukované softvérom od spoločnosti Flixel, alebo tie, vytvorené pred registráciou názvu.

 

Ďalšou vecou, ktorú by sme chceli ujasniť, je vzťah medzi cinemagraphom a gifom. Cinemagraph, v zmysle, ako ho chápali Becková a Burg, sa vyvinul ako jedna odroda gifového umenia, pričom prvé cinemagraphy boli čisto doménou formátu gif. Až poslednou dobou sa kvôli technickým nedostatkom formátu (predovšetkým nutnosť redukovať milióny farieb na 256) začali prezentovať cinemagraphy aj vo forme automaticky spustených opakujúcich sa videí, aby sa dosiahol neobmedzený počet farieb. Inak povedané, nie každý gif je cinemagraph a nie každý cinemagraph je gif.

 

Vo veľkej časti prípadov však tieto pojmy fungujú ruka v ruke a preto sa v tejto práci zaoberáme oboma. Mnohé úseky práce (najmä v poslednej kapitole) sú písané v duchu toho, že ak čosi platí pre gif, priamo alebo nepriamo sa to môže týkať i cinemagraphu, vice versa.

 

 

ZDROJE:

ALEXANDER, Iain. 2011. NYC Photographer Jamie Beck discusses the cinemagraph [online]. [cit. 2016-03-26]. Dostupné na: http://www.filmindustrynetwork.biz/nyc-photographer-jamie-beck-cinemagraph/12173

FRIEDMAN, Nancy. 2016. Word of the Week: Cinemagraph [online]. [cit. 2016-02-06]. Dostupné na: http://nancyfriedman.typepad.com/away_with_words/2016/01/word-of-the-week-cinemagraph.html

INDVIK, Lauren. 2011. How a Blogging Duo Is Changing Fashion Photography With Animated Cinemagraphs [online]. [cit. 2016-02-08]. Dostupné na: http://mashable.com/2011/10/05/cinemagraphs-jamie-beck/#yQnNrOtuxGqN

LIN, Joseph C. 2014. When Photos Come to Life: The Art of the Cinemagraph [online]. [cit. 2016-02-19]. Dostupné na: http://time.com/3388024/when-photos-come-to-life-the-art-of-the-cinemagraph/