Choď na obsah Choď na menu
 


Platy starostov malých obcí ...

 

Kriza pretrvava a vyhlad na jej ukoncenie je v nedohladne. Nielenze v nedohladne ale uz tu mame nove vizie o dalsej - novej krize ktora ma postihnut celu EU a otriast dokonca spolocnou menou. Dopady na spolocnost su zrejme – na Slovensku to plati x - nasobne. Relativne chudobny člen EU s vyssou nezamestnanostou, takmer ziadnym nerastnym bohatstvom, ci energetickou sebestacnostou a silnou naviazanostou na zahranicny kapital. O to viac je prekvapujuci trend, ktory jako sa zda potlaca vsetky zakonitosti nielen trhu, ale aj aktualneho stavu ekonomiky, hospodarstva ci zdraveho rozumu. Su to platy starostov obci. Ich vyska je vcelku zarazajuca a to hlavne v pomere velkost obce – velkost platu. S odmenami sa kludne pohybuje niekde na urovni 2000,- EUR/mesacne, co je na slovenske pomery a pri porovnani s beznymi platmi v sukromnej sfere celkom slusna ciastka. Vyska platu v sukromnej sfere sa odvija od viacerych faktorov – stupna zodpovednosti, narocnosti, splnania kriterii na vzdelanie, jazykovej vybavenosti, praxe, atd. Vo verejnej sprave je to však uplne inac – netreba prax, netreba vzdelanie, jazykove znalosti a o narocosti vykonu by sa dalo polemizovat. V com teda tkvie tajomstvo toho, co opravnuje starostu obce poberat vysoky plat a obecne zastupitelstvo aby mu dany plat navrhlo a schvalilo?

Podme na to hypoteticky. Skusme pouzit vyraz pokrytectvo. Preco? No, zacnime pekne po poriadku – ambicia uchadzat sa o posty poslanca a starostu. Na Slovensku asi neexistuje nieco take ako nezistnost – skor nieco take ako cista kalkulacia zakryta za patricne gesta. A ako to vyzera realne? Za poslancov kandiduju ludia ktori maju vopred jasne co chcu bud priamo oni, alebo ich rodinny prislusnici, pripadne sirsi okruh rodiny a znamych v danom funkcnom obdobi riesit. Ako to uz chodi v obci sa hlasy davaju tak, ze daneho kandidata voli cela rodina, sirsia rodina a znami – je to teda akasi „rodinna zalezitost“ koho vsetci podporia. Vzajomne sa o tom diskutuje, radí a prijimaju sa rozne strategie a taktiky ako a co treba. Tak je to samozrejme aj so starostom. No podme dalej – ked uz mame starostu a poslancov, poslanci mozu zacat realizovat svoje plany – naoko pre obec, realne pre seba. Preto ta ochota poslancov dat starostovi co najvyssi plat (napriklad v podobe okamziteho odhlasovania odmien pre starostu, ktory este ani nezacal poriadne plnit svoje povinnosti) – cim lepsie vztahy so starostom, tym vyhodnejsia pozicia pri presadzovani svojich veci - ak to rozmenime na drobne – starostu si kupia za nase peniaze.   Tym dosiahnu, ze mozu presadzovat svoje vlastne zaujmy.

V nadvaznosti na spomenute je  nasledne "celofunkcnoobdobne" vyplakavanie starostu ze nie su na nic peniaze takmer schizofrenickym zaklinadlom.  Kazdomesacne niekolko sto-eurove odmeny, ktore su podmienene niecim vysoko abstraktnym, by bolo mozne pouzit aj prinosnejsie a to vynalozenim na verejno-prospesne aktivity. Kto by sa ich vsak sam od seba vzdal, ze? Ved su jeho a navrhli a odobrili ich predsa poslanci.

Poslanec vykonava prace pre obec svojou technikou (samozrejme ze nie zadarmo), lobuje za odpredaj obecneho pozemku za velmi prijatelnu cenu pre zdruzenie ktoreho je sam clenom a ktoreho clenmi su povacsine rodinne previazane klany, ci akasi uzavreta komunita  a je to teda viac rodinna, ci akasi klanova zalezitost ako zalezitost, ktoru mozno kategoriziovat do oblasti verejeho blaha. Pripadne zapoji obec do akcie, ktorou si dane zdruzenie odobruje podpisom zmuv s vlastnikmi pozemkov svoje dalsie fungovanie na ich pozemkoch - vyzbiera od vlastnikov splnomocnenia a Valne zhromazdenie prebehne len za ucasti samotnych iniciatorov a zakonom stanovenych osob - vlastne bez ucasti vlastnikov - ved naco by tam aj boli, ze? Potom moze dane zdruzenie pokludne zrealizovat co len chce - nikto mu nevidi do kariet.  Druhy poslanec poriesi rozsirenie vyrobnej prevadzky svojho rodinneho prislusnika na uzemi obce, ktore sa v predchadzajucom volebnom obdobi, kde samozrejme nebol poslancom presadit nepodarilo, treti poslanec realizuje svoje vlastne predstavy o naplneni svojich detskych snov a naslednych ambicii prostrednictvom obecnych prostriedkov a nasledne si posilnuje svoju volicsku zakladnu prave cez dane aktivity (a to prezentuje ako prinos pre obec a svoju aktivitu ako poslanec), strvrty si cez poziciu poslanca vylobuje velmi mierne podmienky najmu majetku obce pre urcite podnikatelske aktivity, pripadne ohlasuje dane podnikatelske aktivity v spojeni z obecnymi zalezitostami, cim si posilnuje klientelu a tym samozrejme obrat, atd. Rozpravka? Mozno a mozno skutocna realita posobenia zastupcov obcana ...

     Socialny rozmer prace starostu a poslancov?  "Pomoz si clovece sam aj Pan Boh Ti pomoze". Byt starym a nevladnym je nieco s cim sa nepocita. Vynakladanie prostriedkov na sportove a volnocasove aktivity pre deti. Nie je na tom nic zle, naopak. Ale ... Deti, ktore maju rodicov v produktivnom veku a urcite nemaju problem aby dokazali scasti sami prispiet svojim detom na dane aktivity tak, ako to robia rodicia v mestach. A na druhej strane obec tvrdit, ze nema prostriedky na uplne zakladne veci. Ten, kto do spolocneho vkladal cely zivot sa na stare kolena pomoci nedocka - naopak, este je aj z toho mala rozdavane tomu, kto si este do spolecnej kasy nevlozil zatial zhola nic ...

Takze otazka preco nie je mozne dosiahnut to, aby mal starosta malej obce plat, ktory zodpoveda jeho schopnostiam, praxi, rozsahu povinnosti a situacii v ktorej sa nachadza ekonomika, pripadne obec,  je naozaj naivna. To by sme museli najskor vediet zodpovedat otazku ci ma Slovak vlastnost akou je klamanie okolia a hranie sa na nieco ine - cize pokrytectvo, vlastnostou vrodenu, alebo ziskanou - teda ci sa na neho "nalepi" pocas zivota ...

Akakolvek podobnost  s konkretnymi osobami je cisto nahodna.