Lamborghini Aventador LP700-4
Aventador LP700-4
Lamborghini Aventador | |
---|---|
Výrobca | Lamborghini |
Produkcia | 2011-súčasnosť |
Krajina pôvodu | Taliansko |
Predchodca | Lamborghini Murciélago |
Trieda | Superšportový automobil |
Typ karosérie | 2-miestne kupé (2011-) 2-miestny roadster (2013-) |
Usporiadanie | motor vzadu-uprostred, náhon 4WD |
Motor(y) | 6498 cm³ V12 60° - L539 |
Prevodovka(y) | 7-rýchlostná poloautomatická |
Rázvor | 2700 mm |
Dĺžka | 4780 mm |
Šírka | 2030 mm (+spätné zrkadlá 2265 mm) |
Výška | 1136 mm |
Hmotnosť | 1575 kg |
Dizajnér | Filippo Perini |
Lamborghini Aventador je superšportový automobil, vyrábaný talianskou automobilkou Lamborghini. Je to dvojmiestne dvojdverové vozidlo. Nový model je nástupcom Murciélaga a má meno po odvážnom býkoviAventadorovi, ktorému sa v roku 1993 podarilo v Zaragoze za jeho statočnosť získať cenu Trofeo de la Peňa La Madroňera. Vyrába sa vo verzií kupé LP700-4 a od roku 2013 aj ako roadster. Na trh boli uvedené aj limitované edície Aventador J, Veneno a LP720-4 50° Anniversario.
Telo auta je z karbónového monokoku a preto váži menej než predchodca Murciélago, ktorý touto technológiou nedisponoval - 1575 kg. Jeho hmotnosť je rozložená v pomere 43:57 (predná, zadná náprava). Má úplne nový, prepracovaný motor V12 s objemom 6,5 L. Motor je prepojený so sedemstupňovou poloautomatickou-sekvenčnou prevodovkou Graziano ISR, ktorá roztáča všetky štyri kolesá.
Obsah
[skryť]
Motor a pohon
Aventador využíva 60° atmosferický vidlicový dvanásťvalec s objemom 6,5L (6498 cm3) - Lamborghini V12 L539. Je vybavený nepriamym vstrekovaním paliva. Motor dosahuje kombinovanú spotrebu okolo 16 litrov na 100 km a emisie CO2- 398 g/km. Auto využíva poloautomatickú, sekvenčnú, jedno-spojkovú prevodovku. Lamborghini si nechalo patentovať novú technológiu dvoch riadiacich tyčí, vďaka, ktorým prevodovka radí v priebehu 50 milisekund (0,05s) aj napriek tomu, že je iba jedno-spojková. Výhodou oproti dvoj-spojkovej prevodovke je nižšia hmotnosť a takmer rovnaký čas radenia. Základný model LP700-4 využíva pohon na všetky štyri kolesá pomocou technológie od švédskej firmy Haldex Traction štvrtej generácie. [1]
Typ a objem | V12 60° 48 ventilov (4/valec) 6498 cm3 |
Kompresný pomer | 11.6:1 až 12:1 (záleží od podmienok) |
Zdvih a vŕtanie | Ø 9,5 cm × 7,64 cm |
Výkon | 700 PS (515 kW, 690 HP) @8250/min |
Krútiaci moment | 690 N.m @5500/min |
Výkon na liter | 107 PS (79 kW, 106 HP) /liter |
Pomer výkonu a hmotnosti | 444 PS (327 kW, 438 HP) /tona |
Emisie CO2 | 398 g/km (EURO5, LEV2) |
Spotreba (L/100km) | 16\10.7\24.7 (komb.\mimo.\mesto) |
Podvozok a konštrukcia
Auto tvorí monokok z uhlíkových vlákien v ktorom je umiestnená prevodovka s medzinápravovým diferenciálom (medzi sedadlami) a vlastne celý interiér. Na monokok sa napája predný a zadný rám rovnako z uhlíkových vlákien. Motor, nádrž, katalyzátor a zadný diferenciál je umiestený v zadnom ráme, v prednom sa nachádza rezervné koleso, riadenie a predný diferenciál. Zadná i predná náprava využíva trojuholníkové pushrod nezávislé zavesenie kolies s rolovacími tlmičmi, na prednej náprave aj s nezávislým riadením. Vďaka tomuto systému prevzatému zo závodný áut je možné prechádzať zákruty vyššou rýchlosťou a zároveň pohodlnejšie, nevýhodou je však prílišné nakláňanie pri nižších rýchlostiach spôsobené nedostatkom prítlačnej sily. Tento problém sa vyskytuje len v základnom modeli LP700-4 kupé/roadster.