Zdravotná telesná výchova
ZDRAVOTNÁ TELESNÁ VÝCHOVA
Zdroj: Integrácia zdravotne oslabených žiakov v školskej telesnej výchove Autor: prof. PhDr. Jela Labudová, Csc.
Na základných a stredných školách sa môže realizovať pre žiakov:
normálna telesná výchova
zdravotná telesná výchova
integrovaná telesná výchova
Jednotlivé formy telesnej výchovy sa vyučujú podľa príslušných učebných osnov.
Je potrebné prehodnotiť rozvrhové, kádrové, materiálne podmienky a možnosti školy tak, aby zdravotne oslabení mali vytvorený priestor na svoje povinné vyučovacie hodiny.
Taktiež je potrebné vyhlásiť boj proti oslobodzovaniu žiakov z telesnej výchovy.
Učitelia telesnej výchovy by nemali dopustiť, aby zdravotne oslabení žiaci sedeli počas vyučovania telesnej výchovy na lavičkách v telocvični, pri bazéne, na ihrisku, ale majú zabezpečiť, aby boli oslabení žiaci aktívni počas celej vyučovacej hodiny.
Zdravotná telesná výchova by sa mala realizovať v škole s rozsahom 2 - 3 hodiny týždenne tak, ako je to určené pre zdravých žiakov.
Pripraviť inováciu učebných osnov zdravotnej telesnej výchovy, dostať do praxe viaceré metodické príručky na vyučovanie telesnej výchovy pre jednotlivé zdravotné oslabenia.
Jedno oddelenie zdravotnej telesnej výchovy tvorí 12 - 15 žiakov, za vyučovanie zodpovedá učiteľ telesnej výchovy, ktorý má kvalifikáciu pre zdravotnú TV. Povinné vyučovanie sa realizuje 2 - 3 krát týždenne so 45-minútovou vyučovacou hodinou, je začlenené riadne do rozvrhu školy. Do oddelenia zdravotnej TV sú zaraďovaní žiaci:
na základe druhu zdravotného oslabenia (ortopedické, interné, zmyslové, mentálne...)
podľa lokality zdravotnej poruchy (na trupe, horných končatinách, poruchy cievneho systému, tráviace orgány...)
podľa aktuálnej funkčnej zdatnosti zdravotne oslabených žiakov
na základe blízkeho postupného ročníka s približne rovnakým druhom zdravotného oslabenia
z jedného ročníka, ale s rôznym druhom zdravotného oslabenia
Špecifickým cieľom vyučovania na hodine zdravotnej TV je odstrániť alebo zmierniť zdravotné oslabenie žiakov, prispieť k tomu, aby sa zdravotná porucha nezhoršovala, primeranými pohybovými činnosťami rozvíjať funkčné, telesné, pohybové a duševné schopnosti zdravotne oslabeného žiaka, formovať pozitívne vlastnosti osobnosti, vytvárať trvalý a definitívny vzťah k telesnej výchove a športu, k zdraviu a pripraviť žiaka na plnenie úloh v spoločnosti, v živote, v práci.
INTEGRÁCIA V TV
V športe, tak ako v ostatných oblastiach spoločnosti, tvorí integrácia postihnutých osôb a osôb bez postihnutia základ. Cieľom je umožniť obom skupinám primeraný a dostatočný rozsah príležitostí vhodných ich schopnostiam. Tieto odporúčania zasahujú do organizácie TV a športu nasledovným spôsobom: treba rozvíjať vhodné aktivity na všetkých úrovniach TV a športu pre zdravotne oslabených, je nevyhnutné zvážiť cesty, ktorými možno ponúknuť postihnutým osobám integráciu do tradičných klubov, krúžkov a organizácií.
FORMY ORGANIZÁCIE INTEGROVANÉHO VYUČOVANIA TELESNEJ VÝCHOVY
Cvičenia na stanovištiach
môžu sa vytvárať samostatné stanovištia pre zdravých, iné pre zdravotne oslabených
môže sa využiť stanovište spoločne pre zdravého aj pre zdravotne oslabeného žiaka, na ktorom sa integruje plnenie úloh, cielená kooperácia
Cvičenia vo dvojiciach
Uplatňuje sa s homogénnymi dvojicami, dvojica zdravých žiakov, dvojica zdravotne oslabených žiakov, alebo zmiešaný pár zdravého a zdravotne oslabeného. V prípade zmiešanej dvojice treba veľmi citlivo vyberať partnera pre zdravotne oslabeného, a to z rôznych pohľadov na každej vyučovacej hodine, resp. podľa tematických celkov, cieľov vyučovania, či kamarátskych vzťahov. Cvičiaci pár môžu tvoriť žiaci s rovnakou pohybovou výkonnosťou, s rovnakou výškou tela, s rozdielnou zdatnosťou, mobilný i imobilný, šikovný a menej šikovní atď. V prípade vytvorenia zmiešanej dvojice sa zdravý žiak stáva pre zdravotne oslabeného nielen jeho spolucvičencom, ale aj inštruktorom, pomocníkom a bezpečnou kontrolou.
Kruhový tréning
Tvorí vhodnú formu uplatnenia individuálneho prístupu k rozvoju zdatnosti, pohybových schopností jednotlivých zdravých a zdravotne oslabených žiakov. Žiaci postupne prechádzajú cez jednotlivé stanovištia a plnia na nich zadané úlohy. Zdravotne oslabený žiak môže niektoré stanovište obísť a pokračovať v ďalšom po striedaní, alebo na danom stanovišti dostane osobitné pokyny na vykonávanie zadanej úlohy (napr. menší počet opakovaní, menší rozsah, iná hmotnosť náčinia, výška náradia a pod.), prípadne využije prestávku, oddych po niektorých striedaní pozícií a zapojí sa až do ďalšieho cvičenia.
Doplnkové cvičenie
Je jednoduché na organizáciu vyučovania, pretože znamená vlastne segregáciu v cvičení v rámci integrovanej vyučovacej hodiny. Počas bežného cvičenia, plnenia pohybových úloh dostávajú zdravotne oslabení žiaci za úlohu realizovať činnosti, ktoré sú špecifické pre ich druh zdravotného oslabenia. Vykonávajú ich najmä vtedy, ak preberaná časť učiva je pre dané oslabenie nevhodná až kontraindikovaná. Tým zvýšime čistý cvičebný čas zdravotne oslabeného, ktorý počas úľavy od daného cvičenia nebude sedieť na lavičke, ale môže sa realizovať prostredníctvom svojho cvičebného programu.
NÁVRHY NA REALIZÁCIU INTEGROVANÉHO VYUČOVANIA TELESNEJ VÝCHOVY
Skôr ako sa kabinet telesnej výchovy v spolupráci s vedením školy rozhodne na integráciu zdravých a zdravotne oslabených žiakov v telesnej výchove, musí vedieť jednoznačne odpovedať na tieto otázky:
aké sú spoločenské, edukologické a zdravotné aspekty integrácie žiakov v telesnej výchove v danej škole?
potreba integrácie z pohľadu počtu zdravotne oslabených, zabezpečenie vhodného výchovno-vzdelávacieho procesu, všestranný rozvoj osobnosti žiaka, tlak verejnosti a spoločnosti, kvalita pedagogického procesu, prínos na rozvoj zdatnosti žiakov, priestor na plnenie úloh vzdelávania a telesnej výchovy a pod.
aký postoj k integrácii v telesnej výchove zaujíma žiak (zdravý aj zdravotne oslabený) a rodičia žiaka?
úroveň vzdelania žiaka a rodičov, osveta v integrácii, poznatky o zdravotnom stave, o potrebe realizovať telovýchovnú činnosť, využitie pozitív integrácie, nadväznosť integrovaného vyučovania iných predmetov na vyučovanie telesnej výchovy a pod.
aká je pripravenosť učiteľov telesnej výchovy danej školy, ale aj zdravých a oslabených žiakov na integráciu vo vyučovaní telesnej výchovy?
odborná úroveň, morálna a spoločenská zodpovednosť učiteľov, prípadná potreba špeciálneho pedagóga, prekonávanie psychologických a pedagogických bariér, pohybová vyspelosť a samostatnosť žiakov, vzťah žiakov k sebe a k telesnej výchove a pod.
aké sú priestorové, materiálne, rozvrhové podmienky na realizáciu integrovaného vyučovania telesnej výchovy?
v každej triede, iba vo vybraných triedach, v osobitných pracovných skupinách, prístupnosť objektov na vyučovanie telesnej výchovy, kvalita cvičebného povrchu, využitie kompenzačných pomôcok, špeciálneho náčinia, prirodzenosť rozvrhu a pod.
ako kvalitne je spracovaný návrh lekára a vyjadrenie o zaradení do telesnej výchovy?
komplexnosť návrhu, rešpektovanie potreby telesnej výchovy, tlak lekára na realizáciu telesnej výchovy, spolupráca s lekárom, poznatky o zdravotnom oslabení a možnostiach športovania alebo cvičenia a pod.
ako možno urýchlene riešiť vznikajúce problémy súvisiace s integráciou v telesnej výchove?
príprava na otvorené problémy, nepreceňovať ťažkosti, úprava pracovných skupín, uplatnenie učebného obsahu, využitie kvalifikovaných pedagógov, rozširovanie nepovinných foriem telesnej výchovy a pod.
POHYBOVÁ ČINNOSŤ PRI JEDNOTLIVÝCH ZDRAVOTNÝCH OSLABENIACH
CHYBNÉ DRŽANIE TELA
Je to porucha v osvojení si pohybového návyku vzpriameného držania tela, ktorá sa prejavuje nepriaznivou vzájomnou polohou končatín, trupu a hlavy v danej polohe alebo pri pohybe, s nesprávnou osou tela voči gravitácii. Sprievodným javom je zmena funkcie, predovšetkým posturálnych svalov, kĺbov a chrbtice, chybná lokomócia, odchýlky v rozsahu a lokalite normálneho fyziologického zakrivenia chrbtice. Ide o získané a dočasné zdravotné oslabenie, ktoré treba upravovať a odstraňovať pohybovou činnosťou.
Cieľ pohybovej činnosti
vytvoriť vhodný svalový korzet z paravertebrálnych svalov, z posturálnych svalov trupu
zlepšiť vzpriamovací reflex, stimulovať správne držanie hlavy, aktivitu pletenca horných končatín
vytvárať návyk správneho dýchacieho stereotypu, rozvíjať hrudný kôš a jeho zapojenie sa do dýchania
zlepšiť ohybnosť chrbtice a jej statickú, dynamickú a ochrannú funkciu
vytvárať predpoklady na zaujatie správnej polohy panvy, aktivizovať svaly a kĺby pletenca panvy
osvojovať si správne lokomočné návyky, návyk zaujatia východiskových polôh: ľahy (ľah vzad, ľah vpred, ľah bokom), sedy (sed kľačmo, skrižmo, roznožmo, priamy), kľaky (vzpor kľačmo), stoje (na jednej nohe a oboch končatinách)
učiť sa správne návyky základnej lokomócie (chôdza, krok, beh, poskok)
upevňovať symetrický rozvoj pohyblivosti a sily svalov pravej a ľavej časti tela
pôsobiť na predĺženie a vertikalizovanie osi tela
postupne zvyšovať zaťaženie a cvičením vytvárať návyk správneho držania tela pri polohách i pri pohybe
Nevhodné činnosti
zotrvávanie v nesprávnych východiskových polohách
vykonávanie lokomócie s nesprávnym kineziologickým základom a biomechanickou štruktúrou
OSLABENIA NA CHRBTICI - PREDOZADNÉ ODCHÝLKY
Ide o zmeny tvaru chrbtice charakteru zväčšenej alebo zmenšenej krčnej lordózy, hrudnej kyfózy alebo driekovej lordózy sprevádzané morfologickými či štrukturálnymi zmenami na chrbtici, porušenou funkciou najmä svalstva krku, trupu a panvy. Tieto vrodené alebo získané poruchy spôsobujú oslabovanie statickej a dynamickej funkcie chrbtice, obmedzujú rozsah pohybu pri činnosti a pri zaujatí východiskových polôh (predklon, vzpor drepmo, ľah na chrbte, sed a pod.).
Guľatý chrbát ako jedno z bežných oslabení chrbtice je spočiatku iba funkčnou chybou, a preto je dôležité ešte pred dozrievaním chrbtice (asi do 12. roku dieťaťa) aktívnym svalovým úsilím chrbticu vyrovnať, a tým aj predĺžiť. Vhodnými východiskovými polohami je sed skrížny skrčmo, ľah na chrbte, sed skrčmo. Koncentrácia pohybového úsilia smeruje do medzilopatkovej oblasti.
Cieľ pohybovej činnosti
celková úprava chybného držania tela v polohách i pri pohybe a uvoľňovanie stuhnutých častí tela
zabraňovať zväčšovaniu nepriaznivého zakrivenia chrbtice, rotácii, jej odchyľovaniu sa od osi a vytváraniu svalovej dysbalancie
znižovať a stabilizovať veľkosť a stupeň oslabenia
predlžovať skrátené svaly najmä driekové a na zadnej strane stehien, skracovať medzilopatkové a chrbtové svaly, posilňovať brušné svaly
zlepšovať pohyblivosť kĺbov (ramenný, stehnový), ohybnosť chrbtice všetkými smermi, najmä hrudnú časť, a uplatňovať pohyby paží vzad v bočnej i zadnej rovine
nácvik správneho dýchacieho stereotypu so zvýraznením precvičovania hrudného dýchania, práce s hrudníkom
Nevhodné činnosti
maximálne záklony trupu, prevaly, prekoty, ohnuté predklony, podpory, kotúle
zdvíhanie ťažkých bremien, nosenie bremien
pádlovanie, vrhy, hody, skoky do výšky, skoky s rozbehom do diaľky, bicyklovanie, výskoky a zoskoky z vyšších náradí, preskoky ponad náradie
cvičenie v predpažení, pasívny vis, šplh
plávanie spôsobom prsia
OSLABENIA NA CHRBTICI - BOČNÉ ODCHÝLKY
Funkčná porucha s chybou držania tela nesie názov skoliotické držanie tela, ktoré treba odstraňovať pohybovou činnosťou. Aj keď u žiaka vidno nerovnomerné postavenie pliec, bokov, vybočenie chrbtice, miernu rotáciu tela, pri vyšetrení vo vise a v hlbokom predklone sa tieto príznaky neprejavia. V prípade skoliózy sú príznaky výraznejšie, najviac vznikajú štrukturálne zmeny na chrbtici (rotácia, sklínovatenie, torzia), vytvára sa gibbus, rotácia chrbtice okolo osi, asymetria hrudníka, svalová dysbalancia pravej a ľavej časti tela. Pohybovou činnosťou treba stabilizovať stupeň poruchy a zabraňovať zväčšeniu deformácií a bočného zakrivenia chrbtice
Cieľ pohybovej činnosti
využívať východiskové polohy ľah na boku, vzpor kľačmo
symetricky rozvíjať funkciu svalov pravej a ľavej časti trupu, panvy (potreba uvoľňovať spazmy, vyťahovať skrátené a skracovať predĺžené svaly, posilňovať svalový korzet)
upravovať vertikalizáciu a predlžovanie osi tela
uvoľňovať chrbticu, hrudník a medzirebrové svaly (predovšetkým pri skoliotickom držaní tela)
nácvik správnej lokomócie (rovnaká dĺžka pravého a ľavého kroku) a držanie tela
Nevhodné činnosti
preťažovanie v stoji, v chôdzi, v sede
skoky, doskoky, preskoky, skok do diaľky, do výšky, jednostranné športové disciplíny, pádlovanie
jednostranné zaťažovanie (prihrávka jednou pažou, kop iba jednou nohou)
maximálne klony hlavy, hrudníka, trupu, kotúle
nosenie a zdvíhanie ťažkých bremien
cvičenia so zadržaním dychu
plávanie spôsobom prsia
PORUCHY SVALOV (MYOPATIE)
Ide o poruchu priečne pruhovaných svalov alebo poruchu nervových vlákien, ktorá sa v konečnom dôsledku prejavuje ako atrofia svalov, svalová kontraktúra s následným obmedzením hybnosti kĺbu, zmenami konfigurácie postavy, svalovou degeneráciou. Úpravu hybnosti môžeme vykonávať rozvíjaním presnosti pohybu, rytmickosti, kondície, úpravou svalovej sily a postupným zlepšovaním pohybového rozsahu v kĺboch.
Cieľ pohybovej činnosti
precvičovať pohyblivosť jednotlivých kĺbov
upraviť základnú lokomóciu, stereotyp držania tela v polohách a pri pohyboch, rozvíjať koordináciu
optimalizovať telesnú zdatnosť
Nevhodné činnosti
dlhodobé zaťažovanie, pohyby v extrémnych polohách, koordinačne zložité pohybové činnosti, zotrvávanie v stoji, jednostranné činnosti
nosenie ťažkých bremien, silové cvičenia a činnosti, úpolové športy
PORUCHY NA HORNÝCH KONČATINÁCH
Ide o vrodené alebo získané štrukturálne i funkčné zmeny na jednotlivých kĺboch, svaloch, šľachách, kostiach, ktoré spôsobujú zmenu tvaru končatiny, zníženie svalovej sily a kĺbovej pohyblivosti, schopnosť vykonávať základné lokomočné činnosti (chytanie, hádzanie, uchopovanie, držanie, nosenie), oslabujú obratnosť pohybu paže.
Cieľ pohybovej činnosti
optimalizovať pohybový rozsah, kĺbovú pohyblivosť paže a jej jednotlivých častí
upraviť pohybové návyky a zručnosti závislé od pohybu paže, rozvinúť koordináciu pohybov
staticky i dynamicky, symetricky s oboma pažami posilňovať jednotlivé svalové skupiny
vykonávať činnosti na úpravu držania pliec, správnej práce plecného pletenca spolu s držaním hlavy a hrudníka
Nevhodné činnosti
visy, podpory, vzpory, vrhy, hody, akrobacia
volejbal
PORUCHY NA DOLNÝCH KONČATINÁCH
Z pohľadu týchto oslabení ide predovšetkým o poruchy vývinu kĺbov (členkový, kolenný, stehnový), následky vykĺbení, zlomenín, degeneratívnych zmien či pozápalových stavov, o zmeny tvaru a štruktúry kostného či chrupkovitého tkaniva. Sprievodným znakom takýchto porúch sú bolesti, zmena lokomócie, skrátená končatina, znížená kĺbová pohyblivosť, porušená statika tela, svalové kontraktúry, obmedzená hybnosť až znehybnenie.
Cieľ pohybovej činnosti
sfunkčniť kĺbové spojenia, aktivizovať svalstvo a vytvoriť návyk vhodnej lokomočnej činnosti (bez podporných pomôcok, s podpornými pomôckami)
upravovať návyk držania tela a základnej lokomócie (kladenie chodidiel, dĺžka kroku, prenášanie hmotnosti tela, udržanie rovnováhy v stoji atď.)
rozvíjať kardiovaskulárnu zdatnosť lokomočnými činnosťami (chôdza v sede, plávanie, bicyklovanie, pádlovanie)
pôsobiť na úpravu psychiky, tréning relaxácie
upravovať udržiavanie rozsahu pohybu kĺbov spolu s adekvátnym posilňovaním (uvoľňovaním) svalov, ktoré zabezpečujú flexiu a extenziu v kĺboch, rotáciu
Nevhodné činnosti
statické nadmerné zaťažovanie kĺbov, dlhotrvajúca lokomócia, hypermobilné činnosti, rýchlostné činnosti
široké stoje rozkročné, švihy končatinami, drepy, skoky, preskoky, doskoky, cvičenie na špičkách, podupy
nosenie bremien
futbal
PLÉGIE A PARÉZY
V dôsledku neurologického ochorenia, poškodenia mozgu vznikajú príznaky obrny. Táto porucha spôsobuje zmenu motoriky a držania tela človeka, niekedy i poruchy zmyslov a psychického vývoja. Sprievodným znakom je kontrakcia agonistov a antagonistov, kŕčovité mimovoľné pohyby porucha koordinácie a rovnováhy, pri periférnej chabej obrne svalstvo atrofuje, pri úplnom prerušení periférnych nervov vznikajú motorické poruchy.
Cieľ pohybovej činnosti
pôsobiť na zmiernenie spazmu svalov, na posilnenie oslabenej funkcie svalov, na prekrvenie svalov
rozvíjať funkciu zmyslových orgánov a ich podiel na realizácii pohybovej činnosti
precvičovať lokálne jednotlivé časti tela a nadobúdať ich základnú hybnosť, upravovať lokomočné návyky, rozvíjať stabilitu trupu
pravidelne stimulovať časť tela k pohybu, udržiavať dosiahnutú úroveň hybnosti, nacvičovať aj drobné, jemné motorické zručnosti
podporovať činnosť vnútorných orgánov, posilňovať brušnú stenu a svaly panvového dna, vykonávať masáž, zlepšovať prekrvovanie jednotlivých častí tela
zabezpečiť rovnováhu rozvoja svalovej sily, flexibility, aeróbnej vytrvalosti a klásť dôraz viac na trvanie aktivity než na intenzitu
Nevhodné činnosti
cvičenia rýchlosti, veľkej intenzity, jednostranne zaťažujúce, statického charakteru, koordinačne náročné, v nevhodných cvičebných polohách a priestore
cvičenie s nefunkčnými časťami tela
OSLABENIA SRDCOVO-CIEVNEHO SYSTÉMU
Vrodené alebo získané poruchy v oblasti srdca, ciev, cirkulácie krvi zapríčiňujúce zníženú adaptabilitu na zaťaženie, malú aeróbnu vytrvalosť, zníženú výkonnosť srdca. Patria sem napr. pozápalové stavy srdca, chlopňové chyby, vrodené srdcové chyby, neurocirkulačná asténia, nízky a vysoký krvný tlak. Pravidelnou pohybovou činnosťou je potrebné stimulovať srdce a cievy na zvládnutie psychického a fyzického zaťaženia, na zvýšenie cirkulácie krvi a ekonomizáciu činnosti srdca, na zvýšenie funkcie obehového systému.
Cieľ pohybovej činnosti
skvalitňovať prietok krvi cievami, zefektívniť prekrvenie a zásobovanie krvou jednotlivých orgánov cyklickými pohybmi a pravidelným striedaním napnutia a uvoľnenia svalových skupín
vytvárať návyk pravidelného, systematického cvičenia miernej intenzity, stimulovať funkciu vnútorných orgánov
zabezpečiť aktívne a vedomé sprevádzanie každého pohybu správnym dýchaním
uprednostňovať dynamické zaťaženie pred statickým
rozvíjať funkciu základných svalových skupín a aktivizovať čo najväčšie množstvo svalov v danom cvičení
Nevhodné činnosti
činnosti so zadržaním dýchania (vzpieranie, plávanie pod vodou, cvičenie na náradí), cvičenia so zvýšeným vnútrohrudným tlakom, vysoká intenzita cvičení, plávanie na prsiach
prudké zmeny východiskových polôh (z ľahu stoj, zo stoja drep a pod.), akrobatické cvičenia, úpolové športy
rýchlostné cvičenia, veľké silové zaťaženie, arytmické činnosti, činnosti dole hlavou, otrasy hlavy
výrazné emotívne aktivity
OSLABENIA DÝCHACEJ SÚSTAVY
Sú to zdravotné poruchy v oblasti horných dýchacích ciest, pľúc, v transporte kyslíka, vo vonkajšom dýchaní, ktoré sa prejavujú nedostatočnou ventiláciou (oslabená kapacita pľúc, porušená pružnosť pľúc a hrudníka, nepriechodnosť dýchacích ciest, oslabená funkcia bránice, brušných svalov) a respiračnou nedostatočnosťou (dusnosť pri zaťažení). Spolu s tým nastáva aj preťažovanie srdcovej činnosti. Tieto oslabenia mávajú deti od narodenia, alebo ich získavajú počas života infekčnou cestou (bacily, vírusy), precitlivenosťou na niektoré alergény, nesprávne osvojením dýchacím stereotypom. Pri oslabeniach dýchacej sústavy vzniká postupné oslabovanie dýchania, znižovanie pohyblivosti hrudného koša a bránice, pokles vitálnej kapacity, oslabenie dýchacích svalov a znižovanie výkonnosti organizmu.
Cieľ pohybovej činnosti
úprava nesprávneho dýchacieho stereotypu (spôsob dýchania, frekvencia, hĺbka) a nízkej vdychovej a výdychovej schopnosti
zvýšenie kardiovaskulárnej vytrvalosti cyklickými aeróbnymi aktivitami
rozvoj pohyblivosti hrudného koša, bránice spolu s úpravou tvaru a pružnosti hrudníka, ohybnosti chrbtice, aktivizácia hlavných a pomocných dýchacích svalov
zvýšenie celkovej fyzickej a psychickej zdatnosti
úprava chybného držania tela
Nevhodné činnosti
činnosti s dlhšie zadržiavaným dychom
visy, podpory, šplh
vytrvalostné behy, úpolové športy, nosenie a dvíhanie ťažkých bremien
činnosti, ktoré zhoršujú držanie tela
pohybová činnosť v blízkosti alergénu, v prašnom prostredí
METABOLICKÉ PORUCHY - OBEZITA
Vzniká poruchou žliaz s vnútornou sekréciou alebo nadmerným príjmom energie bez rovnováhy s výdajom energie. Ide o nadmerné hromadenie rezervného tuku v tele, o nízke percento aktívnej telovej hmoty, o nadhmotnosť, čo sa prejaví zvýšením zaťaženia obehového systému, znížením adaptability na fyzické zaťaženie. Obezita ovplyvňuje aj zhoršenie funkcie oporno-pohybovej sústavy, tráviacej a vylučovacej sústavy, kardiopulmonálnej sústavy. Najmä exogénnu obezitu (z vonkajších príčin) môžeme úspešne znižovať až odstraňovať prostredníctvom telovýchovnej činnosti.
Cieľ pohybovej činnosti
vytvárať správny životný režim, motivovať na pravidelné vykonávanie športu a prostredníctvom neho spotrebovať čo najviac kalórií
naučiť sa ovládať celé telo, správne a ľahko chodiť, behať, odstraňovať disharmóniu pohybov
rozvíjať pohybové schopnosti, najmä silové, koordinačné
zabraňovať vzniku sekundárnych porúch (najmä hyperlordózy, plochých nôh, artrózy kĺbov, chýb držania tela)
upraviť kardiovaskulárnu zdatnosť, funkciu dýchacej sústavy, schopnosť relaxovať
uplatňovať aeróbnu aktivitu na úrovni 55 - 65% VO2 max, cvičenie strednej intenzity, intervalovo, dynamický charakter činnosti
Nevhodné činnosti
vytrvalostné aktivity (dlhé vzdialenosti), skoky, preskoky, dlhotrvajúce visy, podpory, cvičenia na náradí, šplh
cvičenia so zadržaním dýchania, nosenie ťažkých bremien, úpolové športy
dlhotrvajúce stoje, chôdza, beh a pod., činnosti statického charakteru, koordinačne náročné športy
METABOLICKÉ PORUCHY - CUKROVKA
Ide o poruchu látkovej výmeny s komplexným metabolickým rozvratom a typickým nedostatkom inzulínu. Prejavuje sa slabosťou, únavou človeka, chudnutím, zvýšenou stratou moču. Pohybovú činnosť treba veľmi pozorne regulovať, pretože pri zvýšení pohybu, preťažení môže nastať náhle zníženie hladiny cukru v krvi, podobne ako aj pri nedostatočnom príjme potravín, čo znamená objavenie sa hypoglykemickej kómy. Cukrovka spôsobuje vznik artériosklerózy, zápaly periférnych nervov, zápaly očného nervu. Pohybová činnosť umožňuje všestranný rozvoj oslabeného organizmu, podporí činnosť srdcovo-cievnej a dýchacej sústavy, zabezpečí dobrú fyzickú kondíciu.
Cieľ pohybovej činnosti
zabrániť psychickej deprivácii, odstraňovať stresy a príprava na odolnosť voči týmto rizikovým faktorom
zvyšovať energetický výdaj, redukovať telesný tuk, ovplyvňovať činnosť svalstva a zlepšovať kardiovaskulárnu aeróbnu vytrvalosť
dlhším rozcvičovaním pripraviť organizmus na zaťaženie, zaradiť pestré, rôzne pohybové činnosti strednej intenzity
zlepšovať inzulínovú citlivosť a reguláciu intenzity pohybu
Nevhodné činnosti
cvičenia, ktoré nadmerne zaťažujú a výrazne zvyšujú výdaj energie, veľmi emocionálne činnosti
vytrvalostné činnosti, úpolové športy, cyklistika, posilňovanie s vyššími záťažami
cvičenia priamo po príjme inzulínu a energie (prvých 30 minút), činnosti vo veľkom teple
OSLABENIA TRÁVIACEJ SÚSTAVY
Poruchy tráviacej sústavy majú charakter zmien funkcie trávenia (spomalenie, zrýchlenie) alebo sú to aj organicko-štrukturálne odchýlky (vredy, zúženie trubice atď.). Vznik týchto zdravotných oslabení je často podmienený stavom centrálnej nervovej sústavy, teda aj tvorbou sekrétov, motilitou tráviacich orgánov (odchýlky peristaltiky a svalového tonusu). Telesné cvičenie podporí nielen tonizačnú funkciu svalstva, ale aj psychicky, emotívne naladí žiaka do ďalšieho trávenia dňa.
Cieľ pohybovej činnosti
prostredníctvom pravidelného cvičenia stimulovať vo svaloch vzruchy, ktoré sa prenesú aj do činnosti tráviacej sústavy
uprednostňovať cvičenia na rozvoj správneho dýchania (preferovať bránicové dýchanie), kardiovaskulárnej vytrvalosti
upraviť psychiku, správnu tonizáciu nervovej sústavy, odstrániť depresie
posilňovať brušnú stenu a svaly malej panvy s prevahou dynamických cvičení, polohovaním upraviť návyk správneho držania tela, najmä v oblasti drieku, panvy (ľah vzad, vzpor kľačmo, šikmé polohy)
prekrvovať a stimulovať obeh v oblasti brucha, panvy
Nevhodné činnosti
fyzické zaťaženie, otrasy brušnej dutiny, činnosti so zvýšením vnútrobrušného tlaku, cvičenia vo visoch
zadržiavanie dychu
rýchlostné cvičenia, statické posilňovanie, zdvíhanie a nosenie ťažkých bremien, úpolové športy, vytrvalostné zaťaženie
PORUCHY SLUCHU
Môže ísť o poškodenie sluchového analyzátora, o poruchu funkcie počutia, zníženie schopnosti dorozumievať sa až po úplnú stratu sluchu. Vrodená porucha spôsobuje oneskorenie v reakcii na podnety, v telesnom vývine, v rozvoji pohybových schopností, koordinácie, rovnováhy ale aj vytváranie nesprávneho návyku držania tela a svalovej dysbalancie. Pohybová činnosť podporuje všestranný rozvoj a možno vykonávať prakticky všetku činnosť.
Cieľ pohybovej činnosti
vytvárať viac príležitostí na zvýšenie socializácie
rozvíjať rovnováhové schopnosti, obratnosť, rytmickosť
zvýšiť osobný rozvoj a motiváciu na pohyb
znížiť neurotické prejavy a hyperaktivitu
zlepšiť telesnú zdatnosť, držanie tela a svalovú silu
ponímať pohybovú činnosť komplexne, s podporou rozvoja vytrvalosti, nácviku dýchacieho stereotypu, s kompenzačnou činnosťou ostatných analyzátorov
Nevhodné činnosti
prudké pohyby hlavou, akrobacia, otrasy hlavy, skoky, preskoky, výskoky, cvičenia so zadržaním dychu
úpolové športy, plávanie
PORUCHY ZRAKU
Podľa stupňa poruchy môže ísť o nevidiacich alebo o žiakov so zvyškami zraku. Poškodenie zraku spravidla nie je stabilné, jeho vývoj sa mení, a preto je potrebné zohľadňovať predovšetkým možný progres zhoršovania poruchy. Ďalej rešpektujeme, či ide o zrakový typ alebo hmatový typ. Nositeľ tohto oslabenia sa prejavuje nízkou úrovňou rovnováhovej schopnosti, nízkou kardiovaskulárnou zdatnosťou, zlým držaním hlavy, niekedy obezitou, oslabeným svalstvom, zhoršenou priestorovou orientáciou.
Cieľ pohybovej činnosti
rozvoj ostatných zmyslov, reedukácia postihnutého zrakového analyzátora
zlepšenie koordinačných schopností prostredníctvom rôznych navigačných prostriedkov
rozvoj kardiovaskulárnej zdatnosti a celkovej psychickej a telesnej kondície
odstraňovanie chýb držania tela a nesprávnych pohybových stereotypov, udržanie funkcie chrbtice a pohyb hlavy
kinesteticky rozlišovať polohy častí tela voči sebe i v priestore, podporovať rozvoj posturálnych svalov
uplatňovať špecifické činnosti na zlepšenie zrakovej lokalizácie, rýchlosti zrakového vnímania, akomodácie zraku, cvičenia pozorovania a rozlišovania, očná gymnastika
Nevhodné činnosti
nárazy tela a hlavy, hlavičkovanie, akrobatické cvičenie, doskoky, preskoky, pády, toče
zdvíhanie a nosenie ťažkých bremien, vrhy, rýchlostné a vytrvalostné aktivity, cvičenia so zadržaním dýchania, úpolové športy
plávanie pod vodou
NEURÓZY
Ide o poruchy funkcie vyššej nervovej činnosti, ktoré vznikajú z rôznych príčin (preťažovanie, záporné emócie, nespavosť, zlé stravovanie, infekčné ochorenie, avitaminóza, choroby mozgu, proces starnutia, pracovné a rodinné prostredie). Neurózy sa prejavujú subjektívnymi ťažkosťami psychického aj telesného charakteru. Závisia od aktuálneho stavu organizmu, stavu mozgovej kôry a výsledkom je určitá reakcia organizmu na dané situácie. Nositelia týchto porúch (neurasténia, hystéria) majú vyššiu dráždivosť, zvýšenú únavu, búrlivé prežívanie, konfliktnosť, strach, psychické zmeny, zmeny správania sa, ľahkú zraniteľnosť, závrate, bolesť hlavy.
Telovýchovnou činnosťou sa navodzuje stav uvoľnenia, upokojenia, odpočinku. Vhodnou cvičebnou polohou je ľah a sed.
Cieľ pohybovej činnosti
rozvoj všeobecnej pohybovej výkonnosti
precvičovanie hlavy a krčnej chrbtice, uvoľnenie spazmov, rytmizácia pohybov, pohyb zladiť s dýchaním
správne prekrvenie mozgu i periférnych častí tela
Nevhodné činnosti
emotívne športy, súťaže
vytrvalostné činnosti, cvičenia so zadržaním dychu, so zvýšením vnútrohrudného tlaku
koordinačné činnosti
DETSKÁ MOZGOVÁ OBRNA - DMO
Vzniká v dôsledku poškodenia mozgu v období vývoja plodu a po narodení. Sprievodným znakom je porucha funkcie oporno-pohybovej sústavy, ale môžu sa pridružiť aj iné poruchy (intelektuálne, rečové, sluchu a pod.).
Výber cvičení úzko súvisí so stupňom postihnutia jednotlivých častí tela a oslabenia inervácie (stav CNS, periférnych nervových dráh). Využívame cvičenia na úpravu správneho držania tela, posturálne aktivity, dýchacie cvičenia, vzpriamovacie, rozvoj rovnováhových schopností a sily zachovaným svalov.
Cieľ pohybovej činnosti
aktivizovať jednotlivé svalové skupiny, pohybové návyky a vytvárať podnety na výchovu k sebaobsluhe, sebestačnosti
nácvik základnej lokomócie a podpora kardiovaskulárnej zdatnosti
Nevhodné činnosti
cvičenia podporujúce rozvoj spastického vzorca
nesprávne inhibičné polohy a úchopy
vytrvalostné a rýchlostné činnosti
EPILEPSIA
Ochorenia, ktoré sa prejavujú opakujúcimi sa nervovými záchvatmi. Ide o prejav mozgovej dysfunkcie, dôsledok poranenia mozgu a zápalového procesu. Postihnutá osoba by sa mala vyvarovať podmienok, ktoré zvyšujú epileptickú záchvatovú pohotovosť. Väčšina nositeľov tohto oslabenia má zníženú kondíciu, čo je odraz ich sedavého spôsobu života. Objavuje sa znížená rovnováhová schopnosť, koordinácia, motivácia na šport.
V školskej telesnej výchove majú žiaci individuálne obmedzenie podľa návrhu lekára. Telovýchovný proces sa musí realizovať v bezpečnom, bezúrazovom prostredí, pod priamym dohľadom pedagóga, so zameraním na všestranný pohybový rozvoj epileptika.
Cieľ pohybovej činnosti
podporujeme prevenciu pred svalovou atrofiou, svalovou dysbalanciou
zlepšujeme kondíciu a kardiovaskulárnu zdatnosť
Nevhodné činnosti
činnosti s nadmerným vzrušením, emotívnosťou (súťaže)
nárazy na hlavu (údery, kopy, hlavičkovanie, pády, stojky na hlave)
dlhotrvajúce monotónne a vytrvalostné činnosti, cvičenia na náradí, skoky, športy v dvojici, veľké záťaže a neprimerané zaťaženie, cvičenia na vyvýšených plochách
plávanie bez priameho dozoru, cvičenia so zadržaním dýchania, plávanie pod vodou, skoky do vody
úpolové športy, zjazdové lyžovanie, ľadový hokej, cyklistika
MENTÁLNE (INTELEKTUÁLNE) PORUCHY
Ide o oneskorený alebo poškodený normálny vývin dieťaťa v rozumovej, intelektuálnej oblasti, sú to odchýlky v učení sa a v sociálnom vývine. Mentálna retardácia je široký komplex stavov, ktoré sú determinované biologickými, psychologickými a sociálnymi faktormi, postihnutá býva motorická, citová a vôľová zložka osobnosti.
Cvičenie závisí od stupňa mentálnej poruchy, príp. kombinácie s inými oslabeniami.
Cieľ pohybovej činnosti
zvyšovať funkčnú kapacitu jednotlivých orgánov
rozvíjať kinestetické pocity, rovnováhové schopnosti, rytmizáciu
učiť základné lokomočné návyky
zapájať do činnosti veľké svalové skupiny, posturálne svaly a vytvárať návyk správneho držania tela
zabezpečiť vhodnú psychickú atmosféru pri cvičení a rozvíjať komunikáciu
prostredníctvom osvojených pohybových činností vplývať na schopnosť sebaobsluhy, sebestačnosti v živote
využívať funkciu zachovaných častí organizmu a rozvíjať ich
Nevhodné činnosti
rozvoj rýchlosti, vytrvalosti, zložité koordinačné činnosti
dlhé státie, nosenie ťažkých bremien
pri niektorých poruchách obmedzenie cvičení s hlavou a krčnou chrbticou (Downov syndróm), cvičenia veľkej intenzity, cvičenia na náradí
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx