Dogmatika: Úvod to teológie
Ako nazývame hľadisko, z ktorého teológia pojednáva o Bohu?
Formálny predmet teológie.
Aký je materiálny (primárny i sekundárny) predmet teológie?
Primárny: je to sám Boh.
Sekundárny: sú to stvorené veci, nakoľko sú vo vzťahu k Bohu.
Aký je formálny predmet nadprirodzenej teológie?
Nadprirodzená teológia pojednáva o Bohu a jeho dielach z hľadiska Božieho zjavenia.
Uveďte dva spôsoby ako môže človek nadobúdať poznatky o Bohu a jeho činnosti.
- z prírody, z prirodzeného prameňa, ktorý pozoruje svojim rozumom;
- z nadprirodzeného Božieho zjavenia, ktoré poznáva osvietený svetlom viery.
V čom spočívajú rozdiely medzi prirodzenou teológiou (teodíceou) a nadprirodzenou teológiou?
- v prameni poznania: príroda okolo nás – Božie zjavenie;
- v spôsobe, ako svoje poznatky nadobúdame - rozumom – vierou;
- v obsahu poznania - Boh Stvoriteľ a my jeho stvorenia - Trojjediný Boh, náš Otec a my jeho synovia.
Čo chápete pod pojmom “objektívna viera”?
Objektívna viera je súhrnom právd a udalostí, ktoré Boh zjavil. Tieto pravdy sú obsiahnuté v prameňoch Božieho zjavenia a Cirkev ich predkladá, aby sa v ne verilo. Hovoríme tomu poklad viery (depositum fidei). Je to vlastne obsah Božieho zjavenia (fides, quae creditur).
Čo chápete pod pojmom “subjektívna viera”?
Subjektívna viera je tá, ktorou veríme (fides, qua creditur), ktorou uznávame za pravdivé to, čo sa nám predkladá veriť. Je to vlastne odpoveď človeka na Božie zjavenie.
Aký súvis medzi Písmom a Tradíciou /ako primárnymi prameňmi teologickej vedy/?
Písmo a Tradícia tvoria jeden poklad Božieho zjavenia. Preto jedno i druhé prijímame s rovnakou nábožnou úctou.
Písmo sväté je Božie slovo, ktoré bolo napísané z vnuknutia Ducha Svätého. Samotné Písmo vzniklo v Tradícii. V prípade evanjelií to bolo konkrétne tak, že apoštoli hlásali evanjelium a svätopisci zapísali, čo počuli. Dokonca aj samotný kánon kníh Sv. Písma pochádza z Tradície. (Na počiatku cirkevné komunity plne prijali len tie knihy, ktoré boli totožné s apoštolským učením a vierou Cirkvi.)
Tradícia je Božie slovo, ktoré Pán Kristus a Duch Svätý zveril apoštolom, aby ho, osvietení Duchom pravdy, neporušené odovzdávali svojim nástupcom, svojou kazateľskou činnosťou verne zachovávali, vysvetľovali a šírili. Alebo skrátene: Tradícia je učenie s apoštolským pôvodom. Vyvíja sa jednak hlásaním apoštolov a tiež postupným prehlbovaním tajomstva zvereného Cirkvi. Posvätná tradícia dáva učeniu o Ježišovi dynamiku a sviežosť (nie je možné všetko zapísať do niekoľkých kníh). Sv. Písmo ako napísané Božie slovo dáva zase stálosť (z Písma sa nemôže ani nič vynechať, ani nič pridať).
V praxi to znamená, že Písmo treba čítať nielen ako celok, ale aj brať ohľad na Tradíciu Cirkvi a analógiu viery.
Aký je súvis medzi Písmom a Tradíciou?
Tradícia je Božie slovo, ktoré Ježiš zveril apoštolom, aby ho v Duchu Svätom neporušené odovzdávali svojim nástupcom. Aby ho verne zachovávali, vysvetľovali a šírili svojou kazateľskou činnosťou. Písmo sväté je Božie slovo, ktoré bolo napísané svätopiscami z vnuknutia Ducha Svätého. SP a PT sú vo vzájomnom úzkom súvise a spojení, obe:
- vyvierajú z toho istého božského prameňa, určitým spôsobom splývajú v jedno;
- smerujú k tomu istému cieľu.
A preto Cirkev nečerpá istotu o všetkom, čo bolo zjavené, jedine zo Svätého písma. Z tohto dôvodu jedno i druhé treba prijímať a rešpektovať s rovnakou úctou.
Aké sú tri kritéria na interpretáciu Sv. Písma podľa Druhého vatikánskeho koncilu?
Venovať pozornosť obsahu a jednote celého Písma.
Čítať Písmo v živej tradícii celej Cirkvi.
Dbať na analógiu viery.
Aké sú zmysly Sv. Písma podľa KKC?
Podľa starej tradície možno rozlišovať dvojaký zmysel Svätého písma: doslovný a duchovný.
Literárny (doslovný) zmysel - vyplýva zo slov Písma, pričom treba dbať na pravidlá správnej interpretácie.
Duchovný sa ďalej delí na:
- Alegorický - príbehy môžeme hlbšie pochopiť, keď spoznáme ich zmysel v Kristovi; napríklad prechod cez Červené more je znakom Kristovho víťazstva a tak aj krstu.
- Mravný - udalosti, o ktorých sa vo Svätom Písme hovorí, nás musia viesť ku správnemu konaniu. Boli napísané "pre naše poučenie" (1 Kor 10,18).
- Anagogický (mystický) - skutočnosti a príbehy sa tiež môžu chápať v ich večnom význame ako také, ktoré nás vedú (gr. anagoge) do našej Vlasti. Tak napríklad Cirkev je na zemi znakom nebeského Jeruzalema.
Stredoveké dvojveršie zhŕňa všetky štyri: "Literárny zmysel učí udalostiam, alegorický, čo treba veriť, mravný určuje, čo máme robiť, anagogický ukazuje, kam máme smerovať".
Napokon existuje plný význam (sensus plenior) Svätého Písma.
Čo znamená, že Sv. Písmo je inšpirované?
Boh osvietil svätopiscov, aby v Písme bolo všetko to a len to, čo si Boh prijal. Pričom Boh plne použil svätopiscove dary, talenty i celkovo jeho charakter.
Čím sa odovzdáva a prejavuje Tradícia?
Spismi apoštolských otcov, cirkevných spisovateľov, neskorších teológov, liturgickým kultom, presvedčením veriacich - v celom živote Cirkvi - v jej vede, umení, liturgii, zvykoch. Kritérium, ktoré odlišuje božský prvok od ľudského, stanovuje Učiteľský úrad Cirkvi.
Čo sa pričiňuje o rast chápania odovzdávaných vecí a slov v Tradícii?
- kontemplácia a hĺbavosť veriacich
- skúsenostné chápanie duchovných vecí
- poučovanie zo strany Učiteľského úradu Cirkvi
Prečo je Tradícia prameňom pre teologickú vedu?
- obsahuje a odovzdáva Božie zjavenie.
- svojím spôsobom ho číta a uvádza do života - inkulturuje.
Ktoré dva rozhodujúce momenty podmieňujú formálny pojem dogmy?
Pravda musí byť:
- Bohom zjavená
- Cirkvou vyhlásená
Čo znamená kvantitatívny /substanciálny/ vývoj dogiem?
Je to progresívne podávanie Božích právd v Božom zjavení. Od prvotného Zjavenia až po smrť posledného z apoštolov, poprípade po napísanej poslednej knihy Svätého Písma.
O akých troch fázach vývoja dogiem možno všeobecne hovoriť?
- globálna intuícia dogmy
- rozumové kvasenie v oblasti viery
- jasné odkrytie dotyčnej pravdy a jej prijatie do pokladu viery.
Ako rozdeľujeme dogmy podľa potrebnosti ku spáse?
- dogmy nutné ku spáse / musia sa veriť explicitne, aby sme dosiahli večnú spásu/
- dogmy nie nevyhnutné / stačí na ne implicitná viera/
Vysvetli rozdiel medzi tajomstvom, tajnosťou a záhadou
- misterium (tajomstvo) – Boh nám odhaľuje seba, nakoľko sme to schopný prijať; nemáme schopnosť vidieť plnosť, ale vieme vidieť čiastku; čím menej vidíme, tým viac poznáme;
- secretum (tajnosť) – zámerne skrývané, odhalenie prístupné len niekomu, istému človeku, či ľuďom;
- enygma (záhada) – očakáva odhalenie;
Aké sú námietky proti vedeckému charakteru teológie?
- evidentnosť výsledkov – cieľom vedy je dosiahnuť evidentné výsledky; viera a teda ani teológia nemôžu dosiahnuť evidentné uzávery
- objektívnosť výsledkov – veda nezávisí od vôľových a emocionálnych faktorov; viera je osobný kontakt s Bohom, dobrovoľné rozhodnutie, podlieha emóciám
- Cirkev kontroluje teológiu – veda sa riadi len zistenými skutočnosťami, nie autoritou; Cirkev je povinná chrániť zverený poklad viery
- mnoho analógie – veda potrebuje presnosť; analogické pojmi nie sú presné a jednoznačné
Aké sú argumenty za vedecký charakter teológie?
- Má svoj predmet
- Opiera sa o zákony myslenia
- Má svoju vlastnú metódu
- Má myšlienkovú konštrukciu, zhodujúcu sa so zákonmi logiky
- Vytyčuje problémy a hľadá na ne kladné odpovede
- Prirodzené poznanie sa snaží zharmonizovať s pravdami viery
- Má vlastné nachádzanie pravdy pomocou myšlienkových procesov
- Cirkev zriedka zasahuje do T; v súčasnosti sú tieto zásahy stále opatrnejšie; dokumenty Cirkvi sú podkladom pre T, alebo záverom T
Čím sa odlišuje teológia od viery?
- obsahom
- formou
- istotou
Aký je rozdiel v obsahu teológie a viery?
- viera podáva iba zjavené pravdy;
- teológia i mnohé iné, ktoré vyvodzuje pomocou vlastných metód zo zjavených právd;
Aký je rozdiel vo forme teológie a viery?
- viera uznáva a prijíma svoj predmet preto, že je overený neomylnou Božou autoritou;
- teológia na základe vedeckého dôkazu;
Aký je rozdiel v istote teológie a viery?
- vo viere je istota zaručená Bohom;
- v teológii je toľko istoty, koľko istoty majú uvedené dôvody;
V čom sa teológia odlišuje od ostatných vied?
Nie je len usporiadanie teoretických poznatkov; uľahčuje nájdenie zmyslu života, smeruje človeka k Bohu a ku konečnému šťastiu. Teológia je zároveň životnou múdrosťou.
Je teológia viera, prečo?
Nie. Teológia je veda o viere, nie viera. Výsledky T sú predmetom viery až po vyhlásení autoritou Cirkvi. Každá pravda viery môže byť predmetom skúmania teológie, ale nie každý teologický záver je predmetom viery.
Je viera podmienkou teológie a do akej miery?
Áno je podmienkou, nutnou. Neveriaci nemôže byť teológom, ale len filozofom náboženstva, jeho psychológom a historikom alebo sociológom. Môže skúmať len obsah viery, nie vieru.
Čo je dogma?
Dogma je výrok, ktorý je predmetom božskej a katolíckej viery. Je to výrok, ktorý je Bohom zjavený a Cirkvou výslovne vyhlásený za pravdu viery, a jeho popretie je herézou.
Kde sa musí nachádzať Bohom zjavená pravda viery?
Musí patriť k úradnému Božiemu zjaveniu (nie k súkromnému zjaveniu). Musí byť obsiahnutá v Božom slove (bezprostredné formálne zjavenie), v prameňoch zjavenia: v Písme alebo Tradícii.
Ako môže byť zjavená pravda obsiahnutá v Božom slove?
Explicitne – priamo a jasne uvedené; napr.: 2. Božská osoba sa stala človekom; „A Slovo sa telom stalo“ (Jn 1,14),
Implicitne – dokážeme jednoduchým výkladom odvodiť z explicitnej pravdy; napr.: Syn Boží sa stal človekom, a teda má ľudskú dušu
Kedy je zjavená pravda vyhlásená za dogmu?
Ak je predmetom teologického sporu.
Ako delíme dogmy?
- podľa obsahu: všeobecné a špeciálne
- podľa vzťahu k rozumu: čisté a zmiešané
- podľa cirkevného vyhlásenia: formálne a materiálne
- podľa potrebnosti ku spáse: nutné a nie nevyhnutné
Vysvetli pojmy: všeobecné a špeciálne dogmy
Všeobecné – fundamentálne pravdy kresťanstva, základné články viery
Špeciálne – ostatné články viery, jednotlivé pravdy, ktoré z nich vyplývajú
Vysvetli pojmy: čisté a zmiešané dogmy
Čisté – nepochopiteľné tajomstvá, poznáme ich len na základe Božieho zjavenia: napr. Trojosobnosť Boha
Zmiešané – možno ich pochopiť ľudským rozumom: napr. existencia Boha
Vysvetli pojmy: formálne a materiálne dogmy
Formálne – učiteľským úradom predložené veriť ako zjavené pravdy
Materiálne – týmto chýba cirkevné vyhlásenie, preto nie sú dogmami v prísnom zmysle slova (materiál na dogmu)
Vysvetli pojmy: nutné a nie nevyhnutné dogmy
Nutné – musia sa veriť explicitne, jasne, aby sme dosiahli večnú spásu
Nie nevyhnutné – stačí implicitná viera, nepoprieť ich, veriť všetko čo Cirkev učí
Vysvetli pojem: „progresívny vývoj dogiem“
Boh postupne odhaľuje, zjavuje, svoje pravdy ľuďom, podľa toho koľko sú schopný prijať.
Aké obdobia Božieho zjavenia poznáme?
Prvotné zjavenie – zjavenie prvým ľuďom určené pre celé ľudstvo
Zjavenie vyvoleným – Abrahám a jeho potomstvo, vyvolený národ
Plnosť zjavenia – Ježiš prichádza na svet, zjavuje sa všetkým („Choďte a učte všetky národy...“ Mt28,19)
Kedy končí Božie zjavenia?
Smrťou posledného z apoštolov, prípadne po napísanie poslednej knihy Svätého písma.
Akými cestami Boh zjavuje pravdy ľuďom od Mojžiša po Ježiša?
Prostredníctvom svedomia; Zjavené pravdy, prvotné zjavenie, poznáva takto prevažná časť ľudí.
Neveľký vyvolený národ; Je povolaný k uchovávaniu a rozvíjaniu zvláštnych náboženských ideí, ktoré mu boli dané prostredníctvom Mojžiša a prorokov.
Vysvetli pojem kvantitatívny vývoj dogiem
Kvantitatívny (substanciálny) vývoj dogiem – pravdy viery pribúdajú, je to progresívne podávanie Božích právd v Božom zjavení. Trval od prvotného zjavenia až po smrť posledného z apoštolov, prípadne po napísanie poslednej knihy Svätého písma;
Vysvetli pojem kvalitatívny vývoj dogiem
Kvalitatívny (akcidentálny) vývoj – začína sa zavŕšením kvantitatívneho vývoja. Zjavené pravdy sa nemenia, ale prehlbujú, rozvíjajú, vysvetľujú. Čo Boh zjavil ako pravdu, to zostáva pravdou naveky.
Uveď fázy vývoja dogmy z explicitne zjavenej pravdy
- pravda sa podáva tak, ako je v prameňoch, bez presnej formulácie;
- objavujú sa spory, týkajúce sa presnosti zjavenej pravdy a prehĺbenia jej poznania;
- v dobe sporov je pravda objasňovaná, Cirkev jeden z výkladov schvaľuje a dokonca doplňuje a definuje dogmu;
Uveď fázy vývoja dogmy z implicitne zjavenej pravdy
- prvé obdobie skrytej viery, t. j. vyznávanej v iných pravdách, jasne prijatých; napr.: učenie o Nepoškvrnenom počatí Panny Márie;
- vznikajú pochybnosti a spory o existencii danej pravdy;
- ustaľuje sa všeobecná viera a väčšinou nasleduje slávnostné definovanie náuky Cirkvou.
Čo je viera?
Viera je aktívna odpoveď človeka na Božie zjavenie.
Je rozum potrebný k viere?
Áno. Zdravý rozum nám predkladá základy viery. Prostredníctvom rozumného preskúmania svedectiev a vonkajších znakov možno rozumom dospieť k existencii Boha a zjavenia. (Kto by tvrdil, že BZ nedávajú vierohodnosť vonkajšie znaky a že ľudia môžu dospieť k viere len na základe vnútornej skúsenosti, alebo súkromnej inšpirácie každého, je exkomunikovaný. por.:1.Vat.Kon.) (Veľmi vierohodné sú tvoje svedectvá. por.: Ž 95)
Čo sú to „preambula fidei“ a ktoré sú to?
Preambula fidei sú predpoklad viery. A je to:
- existencia Boha – Boh je
- existencia zjavenia – Boh k nám hovorí
Aké sú motívy kredibility
vnútorné (subjektívne) – tzv. dôvody srdca
vonkajšie – božské činy; zázraky, proroctvá
Vymenuj podstatné znaky viery
je Boží dar; nadprirodzená čnosť daná človeku od Boha
je ľudský úkon; úkon rozumu a vôle súhlasiť s Božou pravdou
Aký je vzťah vedy a viery?
Ak metodický výskum v akomkoľvek vednom odbore postupuje naozaj vedecky a v súlade s morálnymi normami, nikdy nebude v skutočnom rozpore s vierou, lebo majú spoločný základ v Bohu. (por. KKC 159)
Je viera slobodná?
Viera je dobrovoľnou odpoveďou Bohu. Boh ľudí povoláva k viere ale nikoho nenúti.
Čo znamená „kánon Svätého Písma“
Kánon SP je úplný zoznam posvätných Kníh Starého a Nového Zákona, v určenom počte a poradí. SZ má 46 spisov a NZ má 27 spisov.
Je viera k spáse potrebná, nevyhnutná?
Pretože "bez viery je nemožné páčiť sa Bohu" (Hebr 11,6) a dostať sa do spoločenstva jeho synov, nikto nikdy bez nej nenašiel ospravodlivenie a nikto nedosiahne večnú spásu, ak v nej nevytrvá až do konca (Mt 10,22).
Vysvetli „Písmo je inšpirované“
Pod inšpiráciou rozumieme, že každý spis Svätého písma má dvoch autorov. Boh je autor principalis (teda prvý autor; pôvodca) a pisateľ je autor instrumentalis (nástroj pôvodcu). Prvoradým autorom Biblie je Boh. Človek je len aktívnym nástrojom Boha. Všetko, čo ľudský pisateľ tvrdí, oznamuje a naznačuje, treba pokladať za oznámenie, naznačenie a tvrdenie Svätého Ducha.
Vysvetli „Písmo je pravdivé“
Autorom Svätého písma je Boh. Bohom zjavené pravdy, ktoré sa nachádzajú a predkladajú vo Svätom písme, boli napísané z vnuknutia Ducha Svätého, a preto nemožno pochybovať o pravdivosti ktorejkoľvek časti Písma.
Kto je božský autor Písma?
Autor principalis, teda prvý autor, pôvodca Písma je Boh
Kto je ľudský autor Písma
Autor instrumentalis, teda nástroj pôvodcu je pisateľ, svätopisec
Prečo hovoríme, že Duch Svätý je interpretom Písma
Kresťanstvo je náboženstvom vteleného a živého Božieho Slova. Aby slová Písma nezostali mŕtvou literou, musí nám Ježiš Kristus, večné Slovo živého Boha, skrze Ducha Svätého „otvoriť myseľ, aby sme porozumeli Písmu. (por.: Lk 24,45, KKC 108)
Môžeme rozumom dokázať Sv. trojicu?
Nie.
Ako máme dokazovať veci viery veriacim ľuďom podľa Tomáša Akvinského?
Zo Svätého Písma.
Píše sa v SZ o Sv. Trojici?
Nie, ale nachádzame tu náznaky:
- Boh sám o sebe hovorí v pluráli
- už tu sa spomína sprostredkovanie medzi Bohom a ľuďmi /Pánov Anjel, Pánovo Slovo, Boží Duch/
Kedy sme sa dozvedeli o Sv. Trojici?
Keď prišiel na svet Ježiš Kristus.
Aké biblické meno má Boh podľa vzťahu k svetu a človekovi?
- El Silný, Mocný;
- Elohim Ten, ktorý má plnosť moci;
-
Adonai Pán, Vládca, Sudca;
-
Aké biblické meno má Boh podľa svojej vnútornej dokonalosti?
- Šaddaj Mocný;
- Eljon Najvyšší;
- Kadoš Svätý;
Aké je vlastné meno Boha a čo znamená?
JAHVE - znamená ON JE
v Septuaginte: EHJE - JA SOM (Ex 3,14)
Vysvetli biblický význam mena JAHVE
Boh -ON JE- s nami
Vysvetli ontologický význam mena JAHVE
Boh -ON JE- je bytie samo o sebe
Uveď ďalšie 3 iné Božie mená použité v Starom zákone
- Pán všehomíra /2 Mach 7,9/,
- Stvoriteľ sveta /2 Mach 13,14/,
- Boh výsosti /Mich ž,6/,
- Pán, Jahve zástupov, Mocnár /Iz 1,24/,
- Svätý, Pán zástupov /Iz 6,3/,
- Kráľ, Pán zástupov /Iz 6,5/,
- Pán zástupov /Jer 11,17/,
- Kráľ nebies /Dan 4, 34/,
- Najvyšší Boh /Dan 5,18/,
- živý Boh /Dan 6,21/,
- Otec náš /Iz 63,16/
Uveď Božie mená použité v Novom zákone
- Pán
- Otec, na rozdiel od Starého zákona sa v Novom zákone vyskytuje veľmi často.
- Láska - Boh je láska.
Aké je Božie poznanie?
- aktuálne
- subsistentné
- komprehenzívne
- absolútne nezávislé na mimobožských veciach
Čo znamená, že Božie poznanie je koprehenzívne?
Boh poznáva podľa všetkej poznateľnosti, výstižne, úplne a dokonale.
Čo všetko poznáva Boh?
- predovšetkým seba komprehenzívne
- všetky veci skutočné, ktoré jestvovali, jestvujú a budú jestvovať
- aj všetky možnosti
- aj všetky polobudúce možnosti
Čo sú polobudúce možnosti?
To, čo by nejaký jestvujúci slobodný tvor konal za určitých podmienok, ale neurobí to, lebo tá podmienka nenastane.
Ako sa prejavuje Božia múdrosť?
prejavuje sa trojakým smerom:
a/ stvoriteľská múdrosť
b/ usporiadajúca múdrosť
c/ vládnuca múdrosť
Čo znamená stvoriteľská múdrosť?
Je to príčina existencia všetkých konečných vecí, je to Božie poznanie a Božia vôľa dokopy.
Môže chcieť Boh zlo?
Môže, nie však preto, že je zlo, ale kvôli nejakému dobru, ktoré je s ním spojené alebo z neho nasleduje.
Znamená to, že Boh ho chce nepriamo. Priamo Boh nemôže chcieť ani fyzické ani mravné zlo.
Môže chcieť Boh mravné zlo?
Nie , v žiadnom prípade, lebo mravné zlo je absolútne zlo / prestúpenie Božieho zákona/ a prieči sa Božej vôli.
Čo je predmetom Božieho chcenia?
1. Boh chce a miluje seba ako predmet prvotný.
2. Boh chce a miluje všetky veci mimo seba ako predmet druhotný.
Aký je spôsob Božieho chcenia?
1. Boh je samobytné chcenie, Božie chcenie je samo od seba a je totožné s jeho podstatou.
2. Keďže je totožné s jeho podstatou, je teda i jediné a úplne jednoduché.
Čo hovorí Tomáš Akvinský o dokazovaní Trojice?
kto sa pokúša o racionálny dôkaz Trojice, kompromituje vieru dvomi spôsobmi:
1. kompromituje sa jej dôstojnosť, lebo tá má za predmet neviditeľné skutočnosti, ktoré ďaleko prevyšujú ľudský rozum
2. kompromituje sa účinnosť jej ohlasovania / neveriaci si myslia, že na týchto argumentoch sa zakladá naša viera/.
Čoho sa týkala lexikálna unifikácia na Carihradskom koncile /553/?
hovorí sa tam o jednom božstve, ktoré je ustanovené v troch hypostázach, či osobách /personae/
Pomohla lexikálna unifikácia reálne zjednotiť východné a západné chápanie Trojice?
Nie. Latinská teológia chápe Trojicu ako jednotu Boha, jedinú substanciu, božstvo ako čosi inpersonálne a prepersonálne. Grécka teológia naproti tomu chápe Božiu jednotu ako personifikovanú.
Ako chápe osoby Trojice Tomáš Akvinský?
Pre neho sú osoby Trojice subsistentné relácie /vzťahy/.
Čo sú Slovo Božie a "svätý Duch" v židovskej teológii?
tu sú to opisy mena Jahve a nie Božskej osoby vedľa Jahveho.
Sú v Starom Zákone náznaky Božej Trojice sústredené a spojené v jednej osobe?
Nie. Proroctvá, výroky o osobnej Múdrosti, o osobnom Slove, o Mesiášovi, o Synovi Božom neboli spojené v SZ v jednej osobe. Spojil ich v sebe až Ježiš Kristus.
Akú vieru vyžaduje Ježiš Kristus?
Z celého kontextu evanjelií je jasné, že vyžaduje hlavne vieru v neho samého, predovšetkým u tých, ktorí ho žiadajú o zázrak.
Akú vieru žiada Ježiš Kristus od apoštolov pri poslednej večeri?
Aby verili v neho, čo je nerozlučne späté s vierou v Boha, ktorú mali už doteraz.
Čo si Ježiš Kristus privlastňuje slovami :"Toto robte ne moju pamiatku."?
Najväčší náboženský sviatok Izraela. Stáva sa jeho sviatkom. Ježiš Kristus sa stáva telesným predmetom adorácie.
Aké účinky spôsobuje Duch Svätý v Cirkvi?
1. zázraky, znamenia, vonkajšie znaky
2. premenu srdca, odpustenie hriechov, nový život
Hovorí Duch Boží sám o sebe o odlíšenej personalite Ducha Svätého?
Iba v Kristovi nám bola zjavená táto odlíšená personalita. Duch Svätý sa kladie na tú istú rovinu spolu s Otcom i synom v najstarších svedectvách apoštolskej kerygmy.
Ako rozdeľujeme trinitárne herézy?
1. skupina popiera priamo alebo nepriamo jednotu Božej prirodzenosti - triteizmus.
2. skupina popiera Trojicu osôb v Bohu, dvojakým spôsobom:
- monarchizmus a modalizmus
- subordinacianizmus
Čo je monarchizmus?
Popierajú reálny rozdiel medzi božskými Osobami. Uznávajú jedinú božskú osobu /monos, arché vláda jedného/.
Ako rozdeľujeme monarchizmus?
1. dynamický alebo adopsiónsky /Kristus obyčajný človek, dostalo sa mu moci ducha/.
2. modalistický alebo patripaciánsky /otec sa stal v Ježišovi Kristovi človekom/.
Čo je subordinacianizmus?
- predpokladá v Bohu tri rozdielne osoby, ale odmieta druhej a tretej Osobe rovnosť s Otcom a tým aj pravé božstvo.
Čo patrí do subordinacianizmu?
- Arianizmus / je len jedna božská osoba, všetko mimo Boha Otca povstalo z jeho vôle/.
- Macedonianizmus / táto sekta prehlásila Ducha Sv. za tvora a služobnú bytosť, podobnú anjelom/.
- Triteizmus / tri božské Osoby sú tri indivíduá božstva, tri reality - vzájomne od seba oddelené,../.
- Protestantizmus / Luterov subjektivizmus nakoniec vedie k popretiu dogmy o Najsvätejšej Trojici/.
Čo znamená " vychádzania v Bohu"?
Pomocou tohto termínu bolo zjavené osobné špecifikum Syna a potom Ducha Sv. Ide o biblický termín, ktorý patrí do ekonómie. Vychádzania v čase robia zjavným ten rys Syna a Ducha, ktorým je ich pôvod v Otcovi.
Čo znamená konsubstancialita vzhľadom k trinitárnej dogme?
Znamená, že jednotlivé Osoby sú chápané ako nerozlíšené vo svojej substancii.
Na základe čoho rozlišujeme Božské Osoby?
Rozlišujem ich iba na úrovni vzťahu.
Aký základ majú vzťahy v Bohu?
Ich základom je činnosť, ktorá uvádza do vzájomného vzťahu dva prvky, z ktorých jeden vychádza z druhého.
Čomu prirovnáva sv. Augustín pochádzania v Najsvätejšej Trojici?
Prirovnáva ich k imanentnej činnosti ľudskej duše.
Aké činnosti /imanentné/ rozlišujeme v ľudskej duši?
1. intelektuálnu
2. vôľovú
Čo znamená u Boha akt intelektu?
U Boha je to poznávanie seba samého a tým vyslovenie Slova. Tento úkon u Boha sa nazýva plodenie.
Čo znamená u Boha úkon plodenia?
Je to úkon vychádzania Druhej Božskej Osoby z Prvej
Čo znamená u Boha akt vôle?
Je to vzájomná láska medzi Otcom a Synom, medzi Prvou a Druhou Božskou Osobou. Je to úkon vychádzania Tretej Božskej Osoby.
Ako sa nazýva akt vôle u Boha?
Na základe biblického vyjadrovania sa nazýva tiež dýchaním.
Ako inak možno povedať vetu: "Boh je láska." vo vzťahu k Svätej Trojici?
Boh je rozhovorom lásky. Meno Otec nie je menom jeho podstaty, nie je menom pre činnosť, ale ukazuje vzťah, ktorý má Otec k Synovi a Syn k Otcovi.
Ako by si správne spojil pojmy Boh a Trojica?
Jeden Boh je Trojica.
Má Trojica tri podstaty?
Hoci podľa vzťahu sa božské osoby nazývajú osobami, veríme však v jednu prirodzenosť či podstatu.
Z čoho vychádza pomenovanie jednotlivých osôb?
Otec je otcom Synovi, Syn je synom Otcovi a Duch Svätý je ním vzhľadom na Otca a Syna. Pomenovaním sa vyjadruje vzťah k druhému.
Ja Bohom len Otec?
Otec je Boh, Syn ja Boh a Duch Svätý je Boh. Preto však nie sú traja Bohovia, ale je len jeden Boh.
Je niektorá osoba väčšia?
Všetky tri osoby spolu sú jeden Boh. Patrí im jedno nerozdelené božstvo, vznešenosť, moc, ktorá sa v jednotlivých neumenšuje a v troch sa nezväčšuje.
Aké spresnenie priniesol sv. Anzelm, ktoré prijal Florentský koncil v r. 1439?
" V Bohu je všetko jedno / teda spoločné všetkým trom Osobám/ , pokiaľ sa neuplatňuje protiklad vzťahu.
Koľko je kombinácií vzťahov v Bohu?
Sú 4. lebo Duch Svätý vychádza súčasne z Otca i Syna.
Aký má vzťah Otec voči Synovi?
Tento vzťah sa nazýva generatio activa, aktívne plodenie /plodiť/, tiež sa nazýva otcovstvo, podľa neho dostáva pomenovanie Prvá Osoba Otec.
Aký vzťah má Syn voči Otcovi?
nazýva sa generatio passiva, pasívne plodenie /byť plodený/, synovstvo, podľa neho má pomenovanie Druhá Osoba Syn.
Aký vzťah má Otec a Syn voči Duchu Svätému?
Tento vzťah sa nazýva spiratio activa, aktívne dýchanie /vydychovať/.
Aký vzťah má Duch Svätý voči Otcovi a Synovi?
Nazýva sa spiratio passiva / byť vdychovaný/, podľa neho dostáva Tretia Osoba pomenovanie Duch / dych/.
Koho myslíme, keď voláme Boha našim Otcom?
Neoznačujeme tak Prvú Osobu trojice / On je Otcom iba vo vzťahu k Synovi, nie k nám/, našim nebeským Otcom je Boh /Trojica/.
Koho prijímame zoslaním Ducha Svätého?
Prijímame vtedy samotného Boha v nerozdielnej Trojici.
Čo znamená perichoréza?
Je to spoločné zdieľanie božských osôb v Trojici.
Je vykúpenie len dielom Syna?
Nie. Je tiež dielom Trojice.
Je modalizums v ekonomickom spôsobe vyjadrovania o Trojjedinom Bohu herézou?
Tu je to ideálnym riešením. Znamená to, že Boh, ktorý pôsobí ako nerozdielna Trojica sa nám raz javí ako Otec, pretože sa o nás stará svojou prozreteľnosťou, inokedy ako Syn - prichádza ako Posol, v ktorom je plnosť Zjavenia. A Boh sa nám približuje ako Duch Svätý dáva sa nám ako Dar a svojou mocou pretvára náš život.
Z akého obdobia pochádza Apoštolské vyznanie viery v dnešnej forme?
Znenie pochádza pravdepodobne už z 5. storočia. Ale ujalo sa v 9. storočí v celej západnej Cirkvi. Hlavne vplyvom Karola Veľkého, za ktorého bolo Vyznanie začlenené do ríšskeho zákonníka.
Boli vyznania viery už za apoštolských čias?
Existovali viaceré formy už dávnejšie, boli len málo odlišné od dnešnej formy a siahajú až do druhého kresťanského storočia. tradícia, že Vyznanie viery zostavili apoštoli sa nedá historicky zdôvodniť.
Čo popieral Arius?
Popieral bytostnú jednotu Druhej Božskej Osoby s Otcom. Vtelenie podľa neho spočíva v tom, že Slovo prijalo iba telo.
Ktorý koncil zhrnul prvý krát pravú vieru v bytostnú rovnosť Syna s Otcom do vyznania viery?
I. Nicejský koncil /325/. K vyznaniu pripojili i odsúdenie Ariových najpodstatnejších bludov.
Ktoré Vyznanie je vysvetľujúcim rozšírením Nicejského vyznania viery?
je to Vyznanie viery Epifána /cca. 374/.
Prečo je Epifánovo Vyznanie viery významné?
Okrem toho, že jedno z vysvetľujúcich rozšírení Nicejského vyznania viery, jeho autor Epifánus mal dôležité postavenie a ako biskup na Cypre mal úzke kontakty sa všetkými cirkvami v oblasti Stredozemného mora.
Čo je Atanázské vyznanie viery?
Nepochádza od sv. Atanáza. Bolo zredigované koncom 4. a koncom 6. storočia najskôr v latinčine. Autor pravdepodobne sv. Ambróz. Obsahuje jednu z najjasnejších formulácií tajomstva Najsvätejšej Trojice a Vtelenia.
V čom spočíva dôležitosť Vyznania viery Michala Paleologosa /1274/?
V druhej časti obsahuje učenia, ktoré v polemike s Východom hrali dôležitú úlohu. Význam Vyznania viery spočíva práve v tomto jasnom podaní rozdielnych učení vzhľadom na oddelený Východ.
Dogmatika: Jediný Boh v Trojici - otázky
Ktoré sú charakteristické známky sekularizácie spoločnosti?
- Radikálne antropologická orientácia všetkého objektu poznania
- Neustále narastajúce poznanie človeka: zákonitosti objavené a popísané empirickými prírodnými vedami vzbudzujú dojem, že všetky fenomény možno zredukovať na reťazec čisto prírodných kauzalít. Hypotéza ‘Boh’ ako príčina a vysvetlenie nejakého účinku sa javí zbytočná.
- Vedomé a plánované zasahovanie človeka vo všetkých oblastiach života prostredníctvom stále rafinovanejšej techniky. Technický pokrok robí dojem, že svet je nami plne ovládaný.