MATURITNÉ OTÁZKY- EKONOMICKÁ ČASŤ 1
-Majetok podniku: dlhodobý alebo krátkodobý majetku nie je vždy jednoznačné.
KRITÉRIÁ ČLENENIA
1) účel obstarania.
dlhodobý majetok- pomáhal v uskutočňovaní podnikateľskej činnosti,
krátkodobý majetok-nakupuje majetok s cieľom ďalšieho predaja
2) doba jeho použitia
Dlhodobý majetok- používa sa dlhodobo (to znamená viac ako jeden rok). ()
Krátkodobý majetok -sa používa krátkodobo (to znamená menej ako jeden rok) prípadne sa spotrebúva naraz.
3) likvidnosť, tj. schopnosť premeny peňazí na hotovosť
Dlhodobý majetok je menej likvidný ako krátkodobý majetok. Znamená to, že potrebujeme viac času a námahy (nákladov) na premenu dlhodobého majetku na peniaze (napr. pri predaji budovy), ako je to pri krátkodobom majetku (pri predaji skrine).
Podľa týchto kritérií sa člení do majetku:
A) dlhodobý- elektronický voltmeter, počítač, budovy, pozemky, stroje,...
B)krátkodobý-
-
Zásoby-materiál, nedokončená výroba, polotovary vlastnej výroby, výrobky a tovar
-
Krátkodobý finančný majetok-peniaze v hotovosti, rôzne ceniny (stravné lístky, telefónne karty, poštovné známky, kolky) peniaze uložené na účtoch v bankách bez výpovednej lehoty respektíve s výpovednou lehotou kratšou ako jeden rok, ale aj majetkové a dlhové cenné papiere s dobou splatnosti kratšou ako jeden rok.
-
Krátkodobé pohľadávky-sú to pohľadávky s lehotou splatnosti do jedného roka
Opotrebenie a odpisovanie dlhodobého majetku
Opotrebenie – je postupné znižovanie úžitkovej hodnoty majetku. Hodnotu opotrebenia dlhodobého majetku za určité obdobie v peňažnom vyjadrení, vyjadrujú odpisy.
Dlhodobý majetok potom možno rozdeliť:
A)odpisovaný
B)neodpisovaný – umelecké diela, zbierky, pozemky, nestrácajú hodnotu, preto lebo ich hodnota stúpa
Druhy opotrebenia:
1.fyzické opotrebenie – prejavuje sa výrobou alebo inou činnosťou a prírodnými vplyvmi
2.morálne opotrebenie – vzniká vplyvom technického pokroku alebo vplyvom rastu produktivity práce pri výrobe dlhodobého majetku
Pri odpisovaní dlhodobého majetku sa používa nepriamy spôsob odpisovania, t. z. pôvodná vstupná cena majetku ostáva v evidencií nezmenená, ale opravuje sa o zníženie hodnoty vyjadrenej odpismi. Spočítané (kumulované) odpisy za celú dobu používania sa označujú ako oprávky.
Účtovné a daňové odpisy
Účtovné odpisy – vyjadrujú skutočnú mieru opotrebenia. Podnik si ich stanoví sám pre jednotlivé druhy odpisovaného majetku a zostaví si odpisový plán. V odpisovom pláne si podnik určí sadzby odpisov. Základnou právnou normou je zákon o účtovníctve.
Daňové odpisy – upravuje zákon o daniach z príjmov. Stanovujú sa nimi rovnaké podmienky pre všetky podniky. Doba odpisovania pre jednotlivé odpisové skupiny je uvedená v zákone. (odpisové skupiny sú štyri )
Na konci ÚO sa porovnajú účtovné a daňové odpisy, ak boli účtovné odpisy vyššie ako daňové základ dane z príjmov sa musí o tento rozdiel zvýšiť. Ak sú daňové odpisy vyššie ako účtovné odpisy o tento rozdiel sa môže základ dane z príjmov znížiť.
Pri odpisovaní sa dlhodobý majetok zaradí do odpisových skupín a zvolí sa spôsob odpisovania, ktorý nemožno meniť po celú dobu odpisovania.
Spôsoby odpisovania:
-rovnomerné odpisovanie
-zrýchlené odpisovanie
Dlhodobý nehmotný majetok sa musí odpisovať najneskôr do piatich rokov.
Čistá mzda je mzda, ktorú dostaneme po odpočítaní poistného na sociálne a zdravotné poistenie a preddavku na daň z príjmov zo závislej činnosti z hrubej mzdy a pripočítaní prípadných náhrad príjmu, napríklad pri dočasnej pracovnej neschopnosti.
Ochrana spotrebiteľa
-
zákon 250/2007Z.z. O ochrane spotrebiteľa
Právo spotrebiteľa na požadované množstvo
- najviac sa uplatňuje pri potravinách
- bezproblémové potraviny sú tie, na kt. váhu určujú digitálne váhy a automaticky vypočítajú zodpovedajúcu cenu
- v ostatných prípadoch si zákazník môže dať znova prevážiť tovar ešte pred odchodom z predajne
- môže žiadať presné naváženie tovaru, doliatie nápoja. . .
Doklad o zaplatení tovaru
- po zaplatení sa tovar stáva majetkom kupujúceho, o zaplatení tovaru dostáva kupujúci doklad o zaplatení
- predávajúci zo zákona o ochrane spotrebiteľa nie je povinný vystaviť takýto doklad, takáto povinnosť mu vzniká až na žiadosť kupujúceho
- keďže boli zavedené registračné pokladnice, predvajúci je povinný vydať doklad o zaplatení vyhotovený touto pokladnicou
- doklad o zaplatení nadobúda veľký význam pri reklamácii určitého tovaru, na kt. sa doklad vzťahuje, poprípade keby si niekto chcel dať zakúpený tovar odpísať zo základu dane. . .
- v poptravinách je na bloku zväčša viacero položiek a umožňuje nám ešte pred odchodom si prekontrolovať správnosť blokovania tovaru
Balenie tovaru
- obal zohráva významnú informačnú funkciu a vlastne aj predáva ten-ktorý výrobok
- ďalšiu skupinu tovarov tvoria tovary, kt. sa predávajú nebalené, napr. pekárenské výrobky, mäso, ovocie, zelenina, ryby, syry . . .
- tieto však musia byť vhodne, hygienicky a nezávadne zabalené vzhľadom na druh tovaru, ak tento obal účtuje samostatne musí ho označiť cenou ako samostatný tovar a kupujúceho na to vopred upozorniť
- na obaly sú vhodné recyklovateľné materiály
Predaj poškodeného tovaru
- v predchádzajúcich prípadoch sme predpokladali, že predajca predáva kvalitný tovar bez žiadnej závady, ale môžme sa stretnúť aj s poškodeným tovarom
- tento sa musí nachádzať oddelene od ostatného a jeho znížená kvalita musí byť viditeľne označená, táto závada musí byť uvedená aj na doklade o zaplatení a keďže o chybe vieme nie je možné tento tovar už následne reklamovať.
Zákaz diskriminácie
- predávajúci nesmie kupujúceho diskriminovať tým, že mu napríklad nepredá určitý druh tovaru
- ak sa v predajni nachádza tovar, kt. si už niekto rezervoval alebo zaplatil, predávajúci ho musí zreteľne označiť
- za diskrimináciu sa nepovažuje to ak kupujúci nespĺa stanovené podmienky, napr. predaj alkoholu alebo cigariet deťom
Osobitné formy predaja
- tovar nie je možné získať len kúpou v obchode, ale dá sa aj objednať z katalógu alebo ho predávajúci ponúka priamo v našom byte
- výhodou nákupu z katalógu je to, že zákazník nemusí vykročiť z domu a na druhej strane tovar nemusí presne zodpovedať našej predstave z obrázka
- v prípade nespokojnosti je potrebné tovar reklamovať, ale pred objednávaním je dôležité dôkladne si prečítať reklamačné podmienky
- lepšiu možnosť oboznámiť sa s tovarom má kupujúci prostredníctvo podomového predaja, kde ale predávajúci vyvíja určitý nátlak na zákazníka, kt. je potom pod tlakom
REKLAMOVANIE TOVARU
- reklamácia je opodstatnená, ak tovar spĺňa tieto dve podmienky:
1, musí mať vadu, kvôli kt. nie je možné tovar ďalej používať
2,spotrebiteľ musí reklamáciu uplatniť v zákonom stanovenej lehote
Charakter závad
- ich škála je veľmi pestrá a zákon ich rozdeľuje na dve skupiny: odstraniteľné a neodstraniteľné