Choď na obsah Choď na menu
 


ŠKODA Rapid Spaceback: štýlový priestor

12. 1. 2014

                                  spaceback-1.jpg

Škoda nám už niekoľkokrát dokázala , kto je na slovenskom trhu lídrom . Rapid s novou karosársku variantom skvele vychytal väčšinu nedostatkov liftbacku a pridáva aj niečo navyše .

 

Škoda Rapid Spaceback vychádza z klasického liftbacku , ktorý automobilka na slovenský trh uviedla vlani na jeseň . V súvislosti s úpravou karosérie od stĺpika B dozadu prišla o dlhý zadný previs , čo sa podpísalo na celkovom skrátenie vozidla . Spaceback je s dĺžkou 4304 milimetrov o 179 milimetrov kratšia , ostatné rozmery vrátane rázvoru zostali zachované . Novinka sa môže smelo merať s kompaktnými hatchbacky konkurenčných značiek vrátane Volkswagenu Golf , korunovaného lídra segmentu .

 

Odlišnosti proti liftbacku sú zrejmé na prvý pohľad . Línia strechy za stĺpikom B sa nezväzuje tak rýchlo , čím vzniká viac priestoru pre posádku na zadných sedadlách . U tejto karosárskej varianty je tiež unikátny guľaté viečko palivovej nádrže , ktoré sa v rámci noviniek pre modelový rok 2014 zamyká spoločne s dverami . Zaujímavým prvkom prekvapí veko batožinového priestoru : horná časť je vybavená aerodynamickým krídlom , ktoré je v skutočnosti jeho súčasťou . Funguje ako priečna vzpera , zlepšujúce torzná tuhosť karosérie . Tenká konštrukcia stĺpika C dovolila inštaláciu trojuholníkového okna , čím sa vozidlo opticky predlžuje .

                                spaceback-2.jpg

Novinky nájdeme aj vpredu , Škoda Rapid totiž môže byť vybavená xenónovými svetlometmi . K testované výbave Elegance ich získate za 10.000 korún , vysokotlakové ostrekovače stoja 3.600 korún . Príplatok sa podarilo udržať v prijateľných medziach vďaka nízkoenergetickému prevedenie výbojok , čím odpadá nutnosť regulácia výšky svetelného kužeľa .

Inovácia tiež vnútri

Interiér Škody Rapid Spaceback v porovnaní s liftbackom prináša viac inovácií , než by ste čakali . Tou najväčšou je trojramenný volant z Octavie , zmeny zaznamenali tiež dekory prístrojovej dosky . Jej spodnú a hornú časť teraz oddeľuje štýlový šedý pruh pripomínajúce eloxovaný hliník , rovnaký diel je za príplatok k dostaniu aj v efektnom 'piano laku . Od prostrednej výbavovej línie Ambition máte na výber zo štyroch základných farebných vyhotovení interiéru , čo individualizáciu ďalej umocňuje . Plasty sú síce tvrdé , avšak s výbornou povrchovou úpravou a patričnou kvalitou dielenského spracovania .

                                 spaceback-3.jpg

Škoda Rapid Spaceback rovnako ako ostatné modely automobilky poteší skvelou ergonómiou ovládacích prvkov. Stredová konzola je prehľadná a intuitívna, v rámci zmien v modelovom rade môže vodič elektricky ovládať všetky bočné okná. Odporúčame priplatiť za trojramenný multifunkčný volant s ovládaním autorádia a palubného počítača MAXI DOT - skvele sa drží a v drvivej väčšine prípadov z neho nemusíte dávať dole ruk

Predná časť interiéru sa po stránke priestrannosti nijako nelíši od pôvodného liftbacku . Objemneší cestujúci by uvítali viac miesta v oblasti lakťov , čo má na svedomí celková šírka karosérie 1706 milimetrov . Sedí sa príjemne vysoko, preferovali by sme však dlhšie sedáky a výraznejšie bočné vedenie . Pripomienky dokonale vyvažuje miesto v pozdĺžnom smere, čo najlepšie spoznáte pri presunutí dozadu . Aj keď sú predné sedadlá posunuté úplne dozadu , stále sa tu pohodlne usadí cestujúci s výškou do 190 centimetrov . V súvislosti s prepracovanou zadnou časťou vozidla doznala zväčšenie aj výška nad zadným sedákom ( + 40 mm ) , čo ocenia predovšetkým spomenutí dlháni .

Skrátenie zadného previsu sa podpísalo na zmenšenie objemu batožinového priestoru , základných 415 litrov je však v rámci segmentu kompaktných hatchbackov stále nadpriemerný výsledok . Nákladová hrana je umiestnená pomerne vysoko , čo má na svedomí masívne priečny nosník . Sklopením operadiel zadných sedadiel docielite zväčšenie na 1380 litrov , nevznikne ale úplne rovná ložná plocha . Odstránenie schodu dosiahnete zakúpením dvojitej podlahy batožinového priestoru 

                                spaceback-5.jpg

Naftu netreba

K prvému  testu sme zvolili silnejšiu verziu preplňovaného zážihového štvorvalca 1.2 TSI . Výkon 77 kW vrcholí v 5000 otáčkach za minútu , krútiaci moment 175 Nm je dostupný v rozmedzí 1550 až 4100 min - 1 . Príplatok 25.000 korún proti základnej variante s 63 kilowatty sa môže zdať celkom vysoký , nejde však len o výkon . Vozidlo totiž tiež dostalo šesťstupňovú manuálnu prevodovku , ktorú v  základnejšom Rapide nedostanete .

Ľahučký a veľmi tichý štvorvalec je z nášho pohľadu ideálnym kompromisom na dosiahnutie adekvátnych dynamických výkonov a nízkej spotreby . Vďaka širokému rozsahu krútiaceho momentu je poznať takmer atmosférický charakter , ktorý sprevádza chuť sa vytáčať . Skvele odstupňovaná a presná prevodovka zaručuje mrštné správanie v mestskej prevádzke , pre úsporu paliva možno zaradiť šiesty rýchlostný stupeň aj pri päťdesiatke . Na dosiahnutie nízkych hodnôt sa navyše nemusíte ani veľmi snažiť . V kombinovanom cykle sme s prehľadom jazdili za 5,5 l na 100 km / h , diaľničné stotridsiatka má na svedomí nárast zhruba o liter . Motor pritom točí 2800 min - 1 , čo je zhruba v strede pôsobenia krútiaceho momentu . Zrýchľovanie preto nie je podmienené podradením , čo efektivitu jazdy ďalej zvyšuje .

Vzhľadom k dosiahnutým výsledkom sa vynára otázka , či je potrebné priplácať za naftovú 1.6 TDI s výkonom 66 , prípadne 77 kilowattov . Podľa nás nie : spotreba paliva totiž nie je až tak rozdielna , dynamikou dokonca zážihová 1.2 TSI víťazí . Príplatok minimálne 30.000 korún by sa vzhľadom k priemerne päťročnémej prevádzke nemusel vyplatiť .

Jazda: 1:0 pre Spaceback

Škoda Rapid bola často kritizovaná za jazdné vlastnosti, zvýšený hluk od zadnej vlečenéj nápravy a za torznú tuhosť karosérie. Automobilka si z názorov odborníkov vzala ponaučenie a nový Spaceback vyladila takmer k dokonalosti. Kratšie zadný previs nevyžadoval inštaláciu tvrdších tlmičov, tuhosť karosérie sa vďaka menšiemu vykrojeniu strechy a novému priečnemu nosníku tiež zlepšila.

Hlavné rozdiely však spoznáte v zákrutách. Automobil sa v nájazdoch preukázateľne upokojil aj v prípade, že je väčšina hmoty prenesená na prednú nápravu. Náklony karosérie neprevyšujú prípustnú hranicu, kolesá sa asfalte drží veľmi urputne a vozidlo poslušne drží zvolený smer. Potom je tu tiež riadenie s novým elektromechanickým posilňovačom, ktoré dopraje dostatok spätnej väzby a pri výjazdoch zo zákrut nevyžaduje ďalšie korekcie smeru.

 spaceback-4.jpg

Prenastavenie podvozku a lepšie správanie zadnej nápravy oceníte hlavne na nekvalitnom povrchu . Spaceback z vás nevyklepe dušu ani pri každodenných cestách po slovenských ,,tankodromoch´´, príjemne sa pohojdáva a vo vysokých rýchlostiach zostáva stabilný a vrtký . Problémom už nie sú ani ostré priečne nerovnosti , ktoré predtým prenášali rázy do karosérie . V rámci triedy navyše oceňujeme účinnosť bŕzd . Zovretie kotúčov na všetkých kolesách ( v závislosti na motore ) sa dá dobre dávkovať , pričom ich vädnutie sa vďaka ľahkej konštrukcii auta dostavuje veľmi neskoro .

Záver : Stávka na istotu

V prípade Spacebacku sme potešení prebytkom priestoru v pozdĺžnom smere , novým dekorom prístrojovej dosky a nadpriemerným batožinovým priestorom . Vozidlo za konkurentmi nezaostáva ani po stránke jazdných vlastností . Je vyvážený , predvídateľný a prekvapivo komfortný . K jeho kúpe nabáda bohatá základná výbava , starostlivosť pri pravidelných návštevách autorizovaných servisov a pri využití financovania tiež atraktívnejšie cena . Testovaný motor je podľa nášho názoru ideálnym kompromisom pre získanie čo najlepších dynamických vlastností vo vzťahu k prevádzkovým nákladom , oproti naftovéj variante bude tiež menej náchylný na vážne poruchy .

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.