Slovenská populárna hudba - vymedzenie pojmu (4)
80. roky 20. storočia
80. roky 20. storočia sú jednou z najvýznamnejších dekád v histórii formovania slovenskej populárnej hudby. Česko-slovensko bolo stále v tomto desaťročí satelitom vtedajšieho Sovietskeho zväzu. Začiatkom 80. rokov došlo po úmrtí Leonida Brežneva k viacnásobnému vystriedaniu pohlavárov tejto svetovej mocnosti. V roku 1985 sa na čelo tejto krajiny dostal Michail Gorbačov, ktorý cez presadzovanie Perestrojky a hlavne glasnosti postupne dosahoval väčšiu otvorenosť východného bloku voči západu, ktorá v roku 1989 vyvrcholila Nežnou revolúciou. Väčšia otvorenosť bola zo strany vládnucich štruktúr kultúry aj voči populárnej hudbe.
Obdobie normalizácie malo na začiatku 80. rokov svoje zabehnuté koľaje. Boli zabehnuté kanály pre získavanie počúvanie skladieb, nových hitov. Informácie o nových hudobných trendoch z rádií ako bolo vysielanie rádia Luxemburg, vysielania aktuálnych hitparádových blokov v českom a slovenskom vysielaní rádia BBC, Hlas Ameriky, Slobodná Európa poznala mládež z ganerácie na generáciu už od 60. rokov. Známi zo západu nosili albumy, ktoré si ďalší známi nahrávali na magnetofónové pásky, populárna hudba sa mimo rádií šírila medzi mladými.
Tretie desaťročie existovala generácia bigbítových skupín a spevákov, s profesionálnou úrovňou. V populárnej hudbe pracovali už skúsení, renomovaní textári, ktorých tvorba bola v mnohých prípadoch kombináciou prebásnenia coververzií osvedčených hitov a skladieb pôvodnej slovenskej produkcie, ako bol Boris Filan, Kamil Peteraj, Luboš Zeman, ale aj novšie tváre: Daniel Mikletič, Martin Sarvaš, a Jozef Urban.
Na slovenskú hudobnú scénu nastupovala nová generácia kapiel, do poredia slovenskej hudobnej scény sa dostala skupina Elán. Nahrala niekoľko dodnes známych albumov. Po rozpade v polovici 80. rokov začal na svojich sólových projektoch pracovať Vašo Patejdl. Spolu s členmi Elánu, Robom Grigorovom, Dušanom Rapošom a Borisom Filanom spolupracoval na prvej časti hudobného filmu Fontána pre Zuzanu.
Nakrátko vznikla kapela Demikát – pred príchodom do Modusu hral v nej Marián Greksa, ale svoju kariéru v nej začínal aj Andrej Šeban. V skupine Modus začínali mnohí speváci: po Ľudovítovi Noskovi Miro Žbirka, Marika Gombitová, Marián Greksa, Ľubomír Stankovský, Milan Vyskočányi, Ivona Novotná. Niektorí po odchode zo skupiny začali sólovú kariéru, niektorí úspešne. Miro Žbirka spolu s Lacom Lučeničom založili skupinu Limit. Bubeník Ľubo Stankovský sa rozhodol, že prespieva slová o ...sklíčkach dotykov ... v skladbe „Ty, ja a môj brat“, ktorú pôvodne odmietol spievať Marián Greksa. Marika Gombitová pol roka po nehode v novembri roku 1980 znovu vystúpila na Bratislavskej lýre. Neskôr nahrala viacero úspešných sólových projektov, na ktorých spolupracovala so skupinou Gravis, ale aj s Vašom Patejdlom.
Gitarista skupiny Profily, Peter Hečko, priviedol do hudobného šoubiznisu svoju o dvanásť rokov mladšiu sestru, Júliu. So skupinou Knock Out od roku 1983 do roku 1989 nahrali o. i. hity „Taliansky muzikál“, "Horúci mráz", "To som ja", „Mesto snov“, či „Maturitné tablo“, a v roku 1984 Júlia Hečková vyhrala Lýru so skladbou „Spútaná láskou“.
Vznikla a zanikla kapela Ventil RG, v ktorej začínali aj neskorší členovia skupiny Vidiek, či Robo Grigorov. Robo Grigorov potom založil s Mirkou Brezovskou, sestrou Mareka Brezovského a dcérou Aliho Brezovského skupinu Mona Lisa. Robo sa dal so svojou skupinou Midi na sólovú dráhu a Mirka s Monou Lisou nahrala niekoľko hitov („Dievča neplač“, „Doba kávová“, „Let“...) a so skladbou „Od piesne k piesni“ získala bronzovú lýru.
Svoje spevácke úspechy mala za sebou Darinka Rolincová. Po dlhej dobe pokusov preraziť sa medzi populárnymi spevákmi uchytil bývalý prešovský folkový hudobník Peter Nagy. Česko-Slovenskom sa šírila Nagymánia. Mladá študentka z textilnej priemyslovky z Prešova, Beata Dubasová, ospevovala „Účesy“. Ján Hangóni a skupina YPS prosili „... mamu, aby im kúpila röntgen...“. Skupina Lojzo vydala svoje tri albumy, na ktorých bola zábavná zmes folku, country, rocku s popom.
Mladý študent dramaturgie a scenáristiky a hudobný publicista a syn herca Vlada Müllera, Richard sa rozhodol že prestane o hudbe iba písať a založil skupinu Banket.
Julo Kinček a Paľo Habera „Reklamou na ticho“ a „Malou nočnou búrkou“ rozbehli Haberovu kariéru s martinskou skupinou Team. Trojica mladých chlapcov v krojoch sa rozhodla, že pod názvom Tublatanka skúsi hrať slovenský hardrock, neskôr glam metal. V Malackách vznikla skupina AC+, ktorá spievala o „Kláre“. V 80. rokoch vznikla aj skupina Money Factor so spevákom Dodom Dubánom.
Vznikali pôvodné slovenské hity, ktoré dominovali v masmédiách, slovenská hudobná scéna miešala karty aj za riekou Moravou. Na Bratislavskej lýre, ale aj v ankete popularity Zlatý slávik sa začali na popredných miestach striedať slovenskí speváci a hudobné skupiny s českými. Bratislavské džezové dni patrili už k samozrejmej hudobnej udalosti roka. V 80. rokoch sa začala formovať aj slovenská punková a alternatívna hudobná scéna ku ktorej patrili skupiny ako Zóna A, Karpatské chrbáty, Bez ladu a skladu, na sklonku desaťročia kapela Slobodná Európa.
- skladatelia: Marián Varga
- textári: Boris Filan, Kamil Peteraj, Peter Petiška, Ján Čižmár, Daniel Mikletič, Daniel Hevier, Peter Uličný, Ľuboš Zeman, Jozef Urban
- interpreti: Pavol Hammel, Marika Gombitová, Miroslav Žbirka, Peter Nagy, Robo Grigorov, Richard Müller, Beata Dubasová, Marián Greksa, Mirka Brezovská, Darina Rolincová, Júlia Hečková, Dušan Hlaváček, Soňa Horňáková
- kapely: Elán, Limit, Tublatanka, Lojzo, Banket, Modus, Team, ACplus, Vidiek, Ventil RG, Taktici, Gravis, Bez ladu a skladu, Karpatské chrbáty, Zóna A, Slobodná Európa
- hudobné albumy: Neberte nám princeznú (1980), Miroslav Žbirka – Doktor Sen (1980), Sezónne lásky (1982), Marika Gombitová – Dievča do dažďa (1980), Slnečný kalendár (1982), Mince na dne fontán (1983), No 5 (1984), Voľné miesto v srdci (1986), Ateliér duše (1987), Gravis – Kolotoč masiek (1989), Modus – 99 zápaliek (1981), Keď sa raz oči dohodnú (1988), Dežo Ursiny – Modrý vrch (1981), Lasica – Satinský – Filip – Bolo nás jedenásť (1981), Elán – Ôsmy svetadiel (1981), Nie sme zlí (1983), Hodina slovenčiny (1984), Detektívka (1984), Vašo Patejdl – Chlapčenský úsmev (1986), Fontána pre Zuzanu (1986), Collegium Musicum – Divergencie (1982), Marián Varga – Stále tie dni (1984), Peter Nagy – Chráň svoje bláznovstvá (1984), Tublatanka – Tublatanka (1985), Skúsime to cez vesmír (1987), Žeravé znamenie osudu (1988), Lojzo – LOJZO (1985), Banket – Bioelektrovízia (1986), Druhá doba?! (1988), Robo Grigorov – Robo Grigorov – Midi (1987), Nohy (1987), Team – Team 1 (1988), Vidiek – Nechajte si ju (1988), Beáta Dubasová – Beáta (1988)...
Referencie
- ↑ Historická revue: džez
- ↑ a b c d Hospodárske noviny: Slovenská továreň na výrobu hitov
- ↑ aktualne.sk: Vychádza Antológia slovenskej populárnej hudby
- ↑ Slovakia Cultural Profiles: Populárna hudba - muzikál a prvé slovenské hviezdy
- ↑ a b Osobnosti.sk: Siloš Pohánka jazzový hudobník (trúbka, dirigovanie)
- ↑ Fero Hora vyberá: Hystéria s Beatles a zuby na gitare
- ↑ Laco Lučenič: Zlé drogy, alkohol, aj zlý sex:
„Za komunistov sa cenzurovali texty. Ako to prebiehalo v praxi?“
„Bola na to nejaká komisia. Texty sa posudzovali z dôvodu, či náhodou nie sú ideologicky záškodnícke.“ - ↑ Slovo: Malá spomienka na veľký festival
- ↑ Šarm: Mirka Brezovská - Dievča, neplač!
- ↑ Peter Lipa (oficiálna stránka): Biografia
zdroj: sk.wikipedia.org