Preľad áut
Alfa Romeo
Talianska automobilka Alfa Romeo vyrába od roku 1910 neprehliadnuteľne elegantné vozidlá so športovým srdcom. Zvučné a nadpriemerne výkonné motory, ktoré majú radi otáčky, prezentuje od počiatku výroby v závodných aj civilných vozidlách. S vývojom vozidiel Alfa Romeo sú späté slávne mená ako Tazio Nuvolari, Enzo Ferrari, Juan Manuel Fangio, Giuseppe Merosi, Giulia Bertone, a projektanti Jano, Pininfarina a Zagato. Dnešný znak spoločnosti, ktorý tvorí had rodiny Visconti v modrom poli a červený kríž v bielom poli, uzavreté kruhom a nápismi Alfa-Romeo, (“Anonima Lombarda Fabbrica Automobili”) a priezvisko nového majiteľa Nicoly Romeo, ktorý prevzal továreň v roku 1915, sa ustálil až v roku 1920, kedy vzniklo prvé vozidlo ktoré nesie tento názov.
Aston Martin
Automobilku Aston Martin založili roku 1914 spoločníci Lionel Martin a Robert Banford. Ich zameraním boli už od počiatku špeciálne závodné vozidlá. Známa séria DB, ktorá značku preslávila a ktorej zástupcu môžeme dnes sledovať vo svetových pohároch, je dnes pri čísle 9, takže DB9 a DBR9. Značka A-M si vytvorila svoju povesť na kvalitných, starostlivo spracovaných vozidlách, ktoré boli vďaka ručnej výrobe vždy limitované na určitý skromný počet, zaručujúce im punc exkluzivity. Ako hlási motto spoločnosti, vozidlá A-M sa vyznačujú krásou, silou a dušou. V neposlednej rade sú to technicky pokročilé riešenia, ktoré umožňujú kombináciu športových zážitkov s luxusom ručne spracovaných interiérov. Okrídlené logo bude mať vždy okruh svojich nadšených majiteľov a obdivovateľov.
Audi
Štyri kruhy v znaku Audi sú symbolom jedného z najstarších výrobcov automobilov v Nemecku. Znamenajú zlúčenie štyroch nezávislých výrobcov automobilov: DKW, Horch, Wanderer a Audi. Ešte zo značkou NSU, ktorá sa pripojila v roku 1969, tvoria korene dnešnej akciovej spoločnosti AUDI. Automobilka sa od počiatku sústreďuje predovšetkým na atraktívny design a sofistikované technické riešenia jej vozidiel. Moto spoločnosti, „Náskok vďaka technike“ vyjadrujú dobre dve svetové prvenstvá. Jedným je pohon štyroch kolies, zvaný Quattro, s ktorým vstúpila automobilka úspešne na pole svetovej rally v roku 1983. Túto technológiu ponúka dnes ku všetkým svojim modelom. Ďalším prvenstvom je uvedenie dieselového motoru typu TDI určeného pre osobné vozy v roku 1989 a aj v tomto smere má Audi dnes stále náskok.
Bentley
Britská spoločnosť Bentley Motors zo sídlom v meste Crewe založil v roku 1919 Walter Owen Bentley, nadšený inžinier, fascinovaný objavom spaľovacieho motora. Silu jeho túžby postaviť, podľa jeho slov „dobré, rýchle auto, najlepšie vo svojej triede“, ilustruje hneď 5 víťazstiev v pretekoch Le Mans v rokoch 1924-1930. Bentley vyrába ručne spracované luxusné vozidlá s dôrazom na autentickosť a vysoký výkon. Od roku 1998 patrí značka do koncernu Volkswagen AG.
BMW
Nemecká automobilka BMW, pochádzajúca z Bavorska, ako hovorí názov „Bayerische Motoren Werke“, je preslávená kvalitným spracovaním všetkých materiálov a mechanizmov vo vozidlách výhradne s klasickou koncepciou pohonu. Motor umiestený vpredu, pohon zadnej nápravy a ideálne rozložená hmotnosť medzi prednou a zadnou nápravou, spolu s vyspelými podvozkami, dávajú týmto vozidlám skvelé jazdné vlastnosti, ktoré hovorí aj motto spoločnosti „Radosť z jazdy“. Vznik automobilky sa datuje do roku 1916, kedy sa spojili istá letecká spoločnosť a výrobca leteckých motorov. Cez letecké motory od konštruktéra Maxa Friza, ďalej tiež motocykle s motormi „boxer“, sa dostala spoločnosť k výrobe automobilov až v roku 1928 a v roku 1933 prišiel prvý, dnes už pre BMW typický, radový šestvalec v športovom sedane BMW 303.
Bristol
Bristol Aeroplane Company je britská letecká spoločnosť, ktorá bola založená v roku 1910 a ešte pred výrobou automobilov sa preslávila výrobou lietadiel počas druhej svetovej vojny. Samozrejme bojových lietadiel Blenheim a Beaufighter. Po druhej svetovej vojne bolo britskou vládou firme Bristol doporučené nájsť novú činnosť, aby mohli zaistiť prácu jej robotníkom. Vďaka tomu uzrel svetlo sveta už v roku 1944 prototyp vozidla Bristol s označením 400. Bristol 400 sa začal vyrábať sériovo až o tri roky neskôr v roku 1947, kedy bol po prvý krát predstavený na autosalóne v Ženeve. Bolo to štvormiestne kupé s areodynamickou karosériou a pod kapotou sa skrýval šesťvalec od BMW vyrábaný v Británii
Bugatti
Automobilku Bugatti založil inžinier Ettore Buggatti. Po prvotných nedlho trvajúcich spoluprácach s výrobcami de Dietrich a Emil Mathis, Bugatti vytrval vo svojom úsilí, tvorbe závodných vozidiel, aby v roku 1907 získal od firmy Deutz licenciu na výrobu jeho prvého výkonného vozidla a bol menovaný šéfom výrobného oddelenia. Športové úspechy zaznamenané s modelmi „10“, „13“ a neskôr „29/30“, boli dôkazom predovšetkým o kvalitách motorov, používajúcích už vtedy DOHC techniku zo 4 ventilmi na valec, hydraulické brzdy, ale aj revolučná konštrukcia podvozkov alebo karoséria dutníkového profilu. Ako prvý prišiel tiež s hliníkovými paprskovými kolesami, ako je známe dnes. Dve znovuzrodenia značky Bugatti po krachu behom svetovej vojny, dali život napríklad modelom „110 EB“ alebo aktuálnemu superšporiaku „Veyron 16.4“.
Buick
Spoločnosť Buick Motor Company bola založená v Michigane v roku 1903 a pri jej zrode stál David Dunbar Buick. Buick sa postupom času vyvíjal a v sedemdesiatych rokoch patril k najúspešnejším americkým automobilovým značkám. Vďaka svojim mimoriadnym ziskom kupovala automobilka iné, menšie automobilky a tak neskôr bol založený koncern General Motors. V 50. - 70. rokoch boli v Spojených štátoch pod značkou Buick ponúkané tiež vozidlá Opel. Buick zaznamenal koncom osemdesiatych rokov výrazný pokles tržieb, pretože sa zákazníci začali orientovať skôr na japonské alebo európske značky. Dnes je Buick už niekoľko rokov stratový a v súčasnosti sa snaží potencionálnych klientov zaujať skôr novými modelmi triedy, či klasickými americkými limuzínami. V posledných rokoch je hlavným zámerom značky prekonať Lexus, ktorý v súčasnosti predstavuje pre Buick najväčšiu konkurenciu. Podľa štúdie kvality J.D.Power je Buick dlouhodobo na druhom mieste, práve za Lexusom.
Cadillac
Cadillac bol založený pozostalými členmi spoločnosti Henryho Forda, po tom čo sa Ford a niekoľko jeho hlavných partnerov oddelilo. Automobilka je známa využívaním pokrokových technológií a luxusnej výbavy vozidiel už od ranných počiatkov motoristickej histórie. Ako prvá zaviedla celouzavretú kabínu, elektrický štartér a osvetlenie v základnej výbave, takisto prvý sériový motor V8 alebo mechanickú prevodovku zo synchronizáciou. Pred aj povojnové vozidlá boli sériovo produkované vysoko výkonné luxusné limuzíny pre hornú časť trhu. Spoločnosť je od roku 1909 prestížna divízia koncernu General Motors, vyrábajúca veľké luxusné automobily
Caterham
Caterham 7 je originálne britské športové auto. Pôvodne vytvorené Colinom Chapmanom, vypustené ako LOTUS 7 v roku 1957. Nízka hmotnosť robí toto auto veľmi razantným, predvádza prekvapivé výkony. Caterham cars predával „sedmičku“ v päťdesiatych rokoch minulého storočia. V roku 1973 Caterham kúpil práva na výrobu áut od LOTUSU. Postupom doby Caterham zvyšoval design a prestíž ale držal sa originálneho vzorca.
Chevrolet
Spoločnosť Chevrolet založili závodník Louis Chevrolet a zakladateľ General Motors William C. Durant. Roku 1911 vstúpil Chevrolet na automobilový trh s automobilom „Classic Six“ aby súperil s fordovým modelom „T“. V roku 1955 uviedol Chevrolet na trh známy „small block“ 4,3L V8 motor, ktorý sa stal najznámejším a najuniverzálnejším V8 motorom vôbec. Európska pobočka Chevroletu vo švajčiarskom Zürichu distribuovala spočiatku len autá GM Daewoo. Až do roku 2005 sa v Európe predávalo len niekoľko modelov Chevroletu, čo boli autá z domáceho trhu spojených štátov upravené pre prevádzku podľa európskych predpisov. Teraz je už paleta Chevroletu pestrejšia a vyhovuje viac európskemu trhu premenovanými i novými modelmi vtedajšieho GM Daewoo. Chevrolet reprezentuje najpredávanejšiu značku koncernu General Motors a svojou európskou expanziou zvýšil celkovo povedomie o svojom mene.
Chrysler
Automobilku Chrysler založil v roku 1925 Walter P. Chrysler z bývalého mena firmy Maxwell Motor Company. Chrysler použil ako prvý, v roku 1930, aerodynamický tunel pri vývoji dizajnovo i technicky revolučného modelu Airflow, ktorý síce odpudzoval zákazníkov neobvyklým jednoliatym vzhľadom, ale naštartoval novú éru tvarovania karosérií automobilov. Chrysler taktiež pomohol vytvoriť kult tzv. „muscle cars“, výnimočných športových kupé (fastbackov) či kabrioletov so zadným náhonom a veľkým motorom V8. V 90. rokoch urobil Chrysler druhý pokus o rozšírenie v Európe. Po neúspešnom vpáde v sedemdesiatych rokoch to vyšlo a modely Ram, Prowler, PT Cruiser či Viper sa od tej doby dajú vidieť i u nás. V roku 1998 sa i s dcérskymi spoločnosťami spojil Chrysler s Daimler-Benz a vznikol dnešný DaimlerChrysler.
Citroën
V roku 1919 nechal André Citroen prestavať svoju továreň na muníciu, a zrealizoval svoju ideu o sériovej výrobe hospodárnych automobilov. Okrem prvého modelu „Typ A“, je celosvetovo známy úsporný ľudové vozidlo Citroen 2 CV, nazývaný „kačka“ z roku 1949. Významný je tiež reprezentatívny model DS, ktorý v sebe sústredil výnimočné technické inovácie značky, ako hydropneumatické pérovanie, posilňovač riadenia aj bŕzd, poloautomatickú prevodovku alebo svetlomety ktoré sa otáčajú do zákrut, to všetko už v roku 1955. V roku 1976 nastalo spojenie spoločností Citroën SA a Peugeot SA do koncernu PSA Peugeot Citroën, ktoré trvá dodnes.
Cooper / Mini
Spoločnosť Cooper bola založená v roku 1947 Charlesom Cooperom a jeho synom Johnom. Spolu začali vyrábať závodné monoposty s motocyklovým motorom umiesteným za vodičom. Tieto, na svoju dobu nekonvenčné a predovšetkým úspešné vozidlá, zmenili pozdejšiu tvár závodu Formule 1 a Indianopolis 500. Od roku 1958, keď sa zraky verejnosti a súperov sústredili na ich zadomotorovú techniku, vďaka ktorej sa Cooperove vozidlá úspešne umiestňovali vo väčšine pretekov, sa z tohoto systému stala bežne používaná vec. Úplne inou kapitolou je rodinné miniauto s maximom vnútorného priestoru, s motorom umiesteným nad prednou hnacou nápravou. Mini Cooper bol tiež úspešný, nielen medzi zákazníkmi, ale aj v automobilovom športe, tentokrát však v rally. Dnešné Mini viac zo športovými ako rodinnými parametrami spadá pod BMW.
Dacia
Spoločnosť Dacia bola založená v roku 1966 v Rumunskom meste Colibasi, keď Renault podpísal s Rumunskom licenčnú zmluvu, aby mohla v roku 1968 zahájiť výrobu prvej Dacie 1100, vycházajúca z Renaultu 8, neskôr Dácia 1300 vycházajúca z Renaultu 12. Na svoju dobu to boli strohé, zato však funkčne osvedčené vozidlá za prijateľnú cenu. Po privatizáci v roku 1999, keď získal Reanult nadpolovičnú väčšinu akcií spoločnosti, bol uvedený model SuperNova s motorom a prevodovkou Renault. Konečne rok 2004 otvoril značke Dacia vďaka, modelu Logan, využívajúcu technológiu know-how a celku Renault Group, nebývalé možnosti expanzie na európskom trhu. Teraz je už na zákazníkoch, posúdiť novú kvalitu vozidiel a distribučnej siete.
Daewoo
Daewoo Motors je automobilová divízia kórejského konglomerátu Daewoo Group, ktorú založil v roku 1967 pán Kim Woo-jung. Od roku 1972 patrí automobilka Daewoo do koncernu General Motors. V 90. rokoch začala expanzia značky do celého sveta. Až do roku 1996 to boli výhradne vozidlá reprezentujúce lacnejšie varianty modelov GM. To sa zmenilo v roku 2002, kedy Genereal Motors kúpil 67% celého Daewoo Motors vrátane partnerskej Suzuki a SAIC, aby mohlo vzniknúť GM Daewoo, tvoriace vlastné modely. Prvý model automobilky je známy pod menami Daewoo LeMans, Pontiac LeMans, alebo u nás ako Daewoo Racer, ktorý vznikol na základe vozidla Opel Kadett E. Aby dosiahli úspech u aktuálne predávaných vozidiel Kalos a Lacetti vsadili v Daewoo na design od Giugiara, zatiaľ čo Nubiru navrhoval Pininfarina.
Daihatsu
Japonský výrobca automobilov, spoločnosť Daihatsu bola založená v roku 1907. Pod názvom Hatsudoki Seizo ju založila skupina jednotlivcov za účelom soukromnej výroby a predaja spaľovacích motorov. V roku 1930 vytvorili prvé trojkolesové vozidlo, model „HA“, hnané v poradí druhým produkčným motorom s objemom pol litra. Prvý malý automobil v pravom zmysle slova vznikol v roku 1937 a niesol označenie „FA“. V produkcii malých osobných a úžitkových vozidiel Daihatsu pokračuje dodnes. V roku 1967 bola podpísaná spolupráca s Toyotou a v roku 1999 Toyota prevzala Daihatsu úplne.
Dodge
Automobilku Dodge, ktorej celý názov znie Dodge Brothers Motor Vehicle Company, založili v roku 1914 bratia John Francis a Horace Elgin Dodge. Spoločnosť sa preslávila predovšetkým trvanlivými úžitkovými a nákladnými automobilmi a ťahačmi. Dnes zažívajú obrodenie rodinné koráby ako Charger či Challenger, ktorých výrobu Dodge obnovuje.V roku 1998 sa Dodge spolu s ďalšími dcérskymi spoločnosťami Chrysleru spojili s Daimler-Benz, čím sa otvorili nové možnosti distribúcie a značka Dodge sa dostala opäť do Európy. Od roku 2006 sú u nás k dispozícii vozidlá Ram, Caliber či povestný Viper a očakávajú sa takisto modely Nitro a Avenger.
Ferrari
Túto taliansku automobilku založil v meste Maranelo v roku 1929 Enzo Ferrari a pod názvom Scuderia Ferrari sa venoval výrobe pretekárskych automobilov a sponzorovaniu amatérskych pretekárov. V roku 1946 premenoval firmu na Ferrari S.p.A a tým začala výroba športových vozidiel schválených pre bežnú prevádzku, ktoré patria medzi najviac žiadúce na svete. Značka Ferrari sa dodnes prezentuje v pretekoch, predovšetkým v F1, kde zaznamenáva veľké úspechy už od 50. rokov 20. storočia. Po rokoch trvania finančnej krízy predal v roku 1969 E. Ferrari divíziu športových vozidiel Fiatu kvôli finančnému zaisteniu spoločnosti. Enzo Ferrari zostal vo vedení závodnej divízie spoločnosti až do svojej smrti v roku 1988. Enzo Ferrari bol známy svojim odporom k zákazníkom, ktorí si u neho kupovali autá nie kvôli ich precíznosti a výkonom, ale kvôli prestíži. Nádherne tvarované karosérie vozidiel Ferrari majú na svedomí designéri ako Pininfarina, Scaglietti, Bertone, Ghia či Vignale.
Ford
Automobilka Ford, pôvodne Ford Motor Company, založil v roku 1903 Henry Ford ako vlastník 25% akcií, viceprezident a hlavný inžinier spoločnosti. Po tom, čo sa Henry Ford stal väčšinovým vlastníkom, spustil roku 1908 výrobu úspešného modelu „T“, ktorý bol spoľahlivý, hospodárny, nenáročný na obsluhu a dobre sa ovládal, to všetko za prijateľnú cenu. Sériová výroba tohto modelu sa od zavedenia pásovej výroby v roku 1913 stala vzorom pre všetkých ostatných výrobcov automobilov. Dnes známy znak, modrý ovál s písaným písmom sa objavil prvý krát v roku 1927 na modely „A“. K pobočkám Fordu sa dnes radia zvučné mená ako Aston Martin, Ford, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Mazda, Mercury a Volvo.
Kia
Kia slávi so svojimi automobilmi úspechy po celom svete. Najväčšiu obľubu získala však v USA a v Európe, kam sa obrátila hlavná pozornosť kórejskej automobilky a kde tiež rozbehla výrobu svojich vozidiel. O pozornosť zákazníkov sa stará hlavne druhá generácia Rio, modernizované MPV Carens, SUV Kia Sportage a ďalšie novinky by mali nasledovať v najbližšej budúcnosti. Kia vstúpila na slovenský a český trh v roku 1994. Predaj vozidiel odštartoval model s označením Sephia a ďalej potom nasledovali ďalšie úspešné kusy, s ktorými sa môže automobilka pochváliť. Teraz už predajné čísla v SR prekročili hranicu 10000 kusov vozidiel ročne. Dňa 18. marca 2004 sa v Bratislave slávnostným podpisom zmluvy medzi spoločnosťou Kia Motors Corporation a Vládou Slovenskej republiky oficiálne schválila výstavba prvého európskeho automobilového závodu Kia na Slovensku. Kia Motors Corporation sa rozhodla vybudovať svoj prvý európsky závod na základe neustáleho zvyšovania predaja a rastúceho trhového podielu v Európe. Toto rozhodnutie je tiež v súlade s plánom spoločnosti Kia stať sa jedným z popredných svetových výrobcov automobilov. V roku 2007 bol zahájený predaj automobilov KIA Ceed. Kapacita výroby vozidiel presiahne 300 tisíc ročne a budú sa vyrábať 4 modely tejto značky.
Tatra
Kopřivnickú automobilku Tatra založil v roku 1850 Ignác Šustala ako Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft, továreň na výrobu originálnych bryčiek, kočiarov a neskôr aj železničných vagónov. V roku 1897 vznikol v Tatre prvý automobil v strednej Európe, model Präsident, nákladné auto trambusového typu s dvomi motormi Benz, ktoré položilo základy výroby nákladných vozidiel v Tatre. Terajší názov automobilky sa užíva až od roku 1927. Geniálny inžinier Hans Ledwinka, ktorý sa niekoľkokrát odlúčil a opäť k Tatre vrátil, aby vyvinul niekoľko prototypov vozidiel, stál u zrodu legendárnej Tatry 11 zvanej „žehlička“. Model T77 z roku 1934, ktorý nesie titul prvého aerodynamického sériového automobilu na svete je zástupcom triedy luxusných limuzín, na ktoré sa Tatra špecializovala. Väčšina z nich bola osadená typickým v zadnej časti uloženým vzduchom chladeným osemvalcom do V. Posledný zástupca tatrováckej rady reprezentatívnych limuzín, automobil Tatra 700 zišiel z výrobnej linky v roku 1999.
Suzuki
Japonská spoločnosť Suzuki, založená v roku 1906 pánom Michio Suzuki, pôvodne na výrobu tkáčskych stavov, teraz vyrába široké spektrum automobilov a motocyklov. Spoločnosť smerovala už od počiatku k inováciám a revolučným technickým riešeniam. Prvé malé automobily s modernými vodou chladenými 4-taktnými 4-valcovými motormi boli postavené v roku 1939. Následne, po úspechoch s malými motocyklami, zostrojili v Suzuki ešte úspešnejší malý automobil, pýšiaci sa technickými prvkami, ktoré začali byť bežné až o 40 rokov neskôr. Suzulight ročníku 1955 mal predný pohon, nezávisle zavesené všetky štyri kolesá a hrebeňové riadenie. U malých vozidiel Suzuki, ktoré sú výrobcovou parketou dodnes, môžete vždy počítať s živým a otáčkovým motorom, nenáročnou údržbou a dobrými jazdnými vlatnosťami.
Volkswagen
Nemecká automobilka Volkswagen zo sídlom v meste Wolfsburg vznikla v roku 1931. Názov „ľudové vozidlo“ vystihuje počiatky výroby, kedy konštruktéri Hans Ledwinka a Ferdinand Porsche použilli mnoho technických a designových prvkov z Tatry T87, aby vytvorili legendárneho „chrobáka“, pôvodne VW Kdf-Wagen v roku 1938. Počas vojnových rokov bolo vytvorené na základe „chrobáka“ množstvo variant ľahkých terénnych vozidiel a aj dlho po vojne boli podvozkové základne a motorika využívané pre mnoho nových modelov Volkswagenu. Na úspechy „chrobáka“ nadviazal Golf ktorý dodnes plní cesty ako dlhodobo najpredávanejší model značky. Pod skupinu Volkswagen group spadajú značky ako Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghni, SEAT, Škoda a Volkswagen samotný.
Saab
Základy automobilky SAAB boli položené v roku 1937 vo Švédskom meste Trollhättan. Skratka SAAB znamená "Svenska Aeroplan AB", kde AB značí s.r.o. Povôdne spoločnosť na výrobu lietadiel hľadala cesty ako rozšíriť výrobu a v 40. rokoch začala vyrábať automobily. Prvý Saab označený „92001“ vyšiel z výrobnej linky v roku 1947. Spoločnosť následne nato získala dobrú povesť vďaka spolahlivým automobilom s dobrou ochranou pri náraze a celkovej bezpečnosti