Snaha o reformu telesnej výchovy - Joz. Hrdlička predseda KSS
Ministerstvo školstva, vedy a výskumu SR vedené Eugenom Jurzycom (SDKÚ-DS) venovalo v uplynulom období zvýšenú pozornosť športovým aktivitám slovenských detí a mládeže a samotnému predmetu telesná výchova.
Rezort uskutočnil v tejto oblasti viacero výskumov a analýz, ktorých závery sú alarmujúce.
Školáci majú podľa nich vo väčšine odpor k predmetu telesná výchova a o aktívne športové aktivity prejavujú len minimálny záujem. Športu sa organizovane alebo rekreačne venuje len mizivé percento detí a mládeže a v čase puberty tento záujem ešte viac klesá. Podľa spomenutých analýz sa pohybovým aktivitám každý deň venuje len 25 % chlapcov a 15 % dievčat. Takmer tri štvrtiny školákov trávi svoj voľný čas mimošportovými či mimopohybovými aktivitami, medzi ktorými dominuje sledovanie televíznych programov, hranie video hier, využívanie mobilných telefónov či surfovanie na internete.
Následky uvedeného sú predvídateľné. Absencia dostatočnej pohybovej aktivity slovenských školákov ma negatívny vplyv na ich fyzickú kondíciu a nepriamo sa negatívne dotýka aj ich psychického vývinu. Obezita, oslabenie imunitného systému a teda zníženie odolnosti organizmu voči vonkajšiemu prostrediu a taktiež strata socializačných schopností sú sprievodnými javmi konzumného spôsobu života.
Analýzy hovoria jednoznačne i o tom, že v samotných školách na hodinách telesnej výchovy sa žiakom a mládeži nechce cvičiť. Telesnú výchovu žiaci, spoločne s rodičmi považujú za nedôležitý a menejcenný predmet a využívajú rôzne možnosti, ako sa uvedenému predmetu vyhnúť a radšej ho odsedieť na lavičke v telocvični ako aktívne cvičiť. Najvhodnejšou a najčastejšou výhovorkou sú zdravotné dôvody. Výskumy hovoria i o tom, že hodiny telesnej výchovy sú nezáživné a i to spôsobuje zníženie záujmu o ne.
Ministerstvo si predsavzalo situáciu riešiť takzvanou reformou telocviku, ktorej cieľom má byť zvýšenie fyzickej kondície školákov a zatraktívnenie samotného predmetu telesná výchova. Tento projekt sa má dotýkať predovšetkým regionálneho školstva. Pripravuje sa aj projekt zameraný na hľadanie a podporu športových talentov.
Zaujímavý v tejto súvislosti je i projekt zviditeľňovania trénerov mládeže, na ktorom rezort školstva aktuálne pracuje. Zámerom projektu je, aby verejnosť vedela, ktorí tréneri a v akom poradí trénovali najúspešnejších športovcov SR a adekvátne tomu boli i odmeňovaní. Na program dňa má prísť aj preškolovanie učiteľov a pracovníkov v oblasti športu a zmenám sa zrejme nevyhnú ani vzdelávacie osnovy.
Snahou ministerstva je urobiť pre deti predmet telesná výchova atraktívnejším a zaujímavejším, a tak pritiahnuť záujem detí nielen oň, ale i o samotné pohybové aktivity. Napomôcť má zvýšenie súťaživosti. A to nielen medzi žiakmi na školách, ale aj medzi školami samotnými. Informovať o týchto aktivitách má aj portál skolskýsport.sk.
Minister Jurzyca je pripravený zaviesť do škôl viac pohybových aktivít a pestovať tak u detí vzťah k športu a aktívnemu pohybu. Usiluje taktiež vytvoriť priestor, ktorý by zaručoval pre deti a mládež viac príležitostí pre športové aktivity, a to aj mimo samotných vyučovacích hodín.
Deklarovaná snaha a niektoré prvé kroky ministerstva školstva o reformu telesnej výchovy a zvýšenie športovej aktivity mladšej generácie sú určite pozitívne. No za zmienku stojí zdôrazniť, že to trvalo viac ako dvadsať rokov, pokiaľ sa na Slovensku dospelo k pochopeniu skutočného významu aktívnych športových - pohybových aktivít na zdravie populáre, ktoré už boli plnou súčasťou školských i mimoškolských aktivít slovenskej spoločnosti.
Pod dojmom spoločenskej skúsenosti dnes zrejme už len úsmevne pôsobia dobové výroky na adresu československej spartakiády, na adresu brannej výchovy v školách, športových dní či na aktivity detských a mládežníckych organizácií. Všetky tieto takmer zabudnuté športové aktivity a podujatia smerovali k tomu, čo sa dnes aj pravicový minister školstva na Slovensku snaží nájsť a dosiahnuť.
1. 8. 2011 Jozef HRDLIČKA
http://www3.halonoviny.cz/articles/view/224688