Pravidlá |
Národné športové poriadky SMF SUPERMOTO Príloha SM01-medzinárodné majstrovstvá SR Verzia 2008/01.02.2008 SM01 VŠEOBECNÁ ZODPOVEDNOSŤ A PODMIENKY SM01.1 DEFINÍCIA PRETEKOV SUPERMOTO SM01.2 VŠEOBECNE SM01.3 MOTOCYKLE A ŠTVORKOLKY, TRIEDY A KATEGÓRIE SM01.3.1 Motocykle a štvorkolky SM01.3.2 Triedy a kategórie SM01.3.3 Zlučovanie tried SM01.3.4 Účasť vo viacerých triedach a kategóriách SM01.3.5 Štartovné čísla SM01.4 PRETEKÁRI SM01.4.1 Licencie pretekárov SM01.4.2 Účasť pretekárov v triedach a kategóriách SM01.4.3 Spávanie pretekárov a ich doprovodu SM01.4.4 Výstroj pretekárov a mechanikov SM01.5 PRIHLÁŠKY SM01.6 ZASADNUTIE PORIADATELOV A JURY SM01.7 PREDBEŽNÁ KONTROLA SM01.7.1 Administratívna kontrola SM01.7.2 Vklady do preteku SM01.7.3 Technická kontrola SM01.7.4 Zvláštna lekárska prehliadka SM01.8 ROZPRAVA Z PRETEKÁRMI SM01.9 TRÉNING SM01.9.1 Voľný tréning SM01.9.2 Kvalifikačný tréning SM01.9.3 Kvalifikácia a zlúčenia tried SM01.9.4 Výsledky kvalifikačného tréningu SM01.10 CUDZIA POMOC, KRÁTENIE TRATE SM01.10.1 Cudzia pomoc SM01.10.2 Priestor pre opravy SM01.10.3 Opustenie trate SM01.11 FINÁLOVÉ JAZDY SM01.11.1 Štartová procedúra SM01.11.2 Predčasný štart SM01.11.3 Trest „5 sekúnd Stop&GO" SM01.11.4 Zastavenie jazdy SM01.11.5 Prekročenie kontrolných čiar SM01.11.6 Záverečná technická kontrola a preverenie SM01.11.7 Antidopingová a protialkoholová kontrola SM01.11.8 Výsledky jázd SM01.11.9 Výsledky preteku SM01.11.10 Ceny za umiestnenie SM01.12 VYHLÁSENIE VÍŤAZOV SM01.13 OFICIÁLNE SIGNÁLY SM01.14 TRAŤOVÝ KOMISÁRI SM01.15 VÝSLEDKY SERIÁLU SM01.16 POSTUPOVÝ A ZOSTUPOVÝ KĽÚČ SM01.17 ČASOVÝ HARMONOGRAM PRETEKU SM01.1 Všeobecná zodpovednosť a podmienky Všetci jazdci, družstvá a činovníci, ktorí sa ako zástupcovia zúčastnia SMF medzinárodného majstrovstva SR v Supermote a ostatných športových podnikov v Supermote, musia dodržiavať a sledovať nasledovné dokumenty a informácie: 1./ Všeobecné športové poriadky SMF 2./ Národné športové poriadky TPM SMF 3./ Technické predpisy pre Supermoto SMF a ich doplnky 4./ Disciplinárny a arbitrážny poriadok SMF 5./ Normy pre trate pretekov v Supermote 6./ Enviromentálne predpisy SMF 7./ Lekárska predpisy SMF 8./ Antidopingový poriadok SMF 9./ Ročenka SMF 10./Aktuálne informácie zverejnené na stránkach http://www.smf.sk/ a http://www.supermotard.sk/ Pre bežný rok a rovnako tak k časovým dodatkom a zmenám /celkové odvolanie na odborné prílohy platné pre SUPERMOTO platné v danom roku/ Národné športové poriadky SUPERMOTO /NŠP SM/ SMF je možné prekladať do iných jazykov. V prípade akýkoľvek pochybností v interpelácii je rozhodujúca slovenská verzia. Povinnosti pretekára a každej ďalšej osoby, ktorá má prihlásený motocykel na ktorúkoľvek časť preteku, je rešpektovať všetky platné poriadky SMF a to tak obecné, tak aj NŠP TPM vrátane ich odborných príloh. Všetky osoby spojené akýmkoľvek spôsobom s prihláseným motocyklom, alebo inak prítomnými v parkovisku pretekárov, v priestore pre opravy a signalizácie, alebo na trati musia mať príslušnú priepustku na daný pretek. Všetci držitelia licencií a priepustiek SMF a všetky ďalšie zúčastnené osoby spadajú pod právomoc riaditeľa preteku a jury. Činy, ktoré zodpovední činovníci posúdia ako nezodpovedajúce poriadkom SMF, alebo ich posúdia ako nelojálne, alebo činy proti najlepším záujmom športu či dotyčného preteku, sú predmetom disciplinárnych opatrení tak, ako je uvedené v Disciplinárnych a arbitrážnych poriadkoch SMF. Pretekár môže byť naviac braný na zodpovednosť za činy svojho teamu, či doprovodu. SM01.1 Definícia preteku SUPERMOTO SUPERMOTO je pretek motocyklov na uzavretom okruhu, ktorý sa skladá zo spevnenej časti a z časti umelo vytvorenej, či v prírodnom teréne s prekážkami z prírodného materiálu. Priamy úsek za štartom musí byť dlhý najmenej 50 m. V terénnej časti nesmie byť šírka trate menšia ako 5m a trať sa nesmie rozdvojovať. Dvojité a trojité skoky sú zakázané, vzdialenosť medzi skokmi musí byť minimálne 30 m od dopadovej hrany skoku po odskokovú hranu nasledujúceho skoku. /Za dvojitý a trojitý skok sa považuje taký, ktorý je v dopadovej oblasti prvého, resp. druhého skoku/ Ochranu pretekárov zabezpečujú riadne školený traťový komisári. Ich stanovištia musia byť na dohľad od seba a pred každým nebezpečím pre pretekárov. Počas celej doby trvania tréningov a pretekov musí byť zabezpečená dostatočná zdravotná služba vybavená sanitným vozidlom. SM01.2 Všeobecne SMF organizuje „Národné/Medzinárodné majstrovstvá Slovenskej republiky v SUPERMOTO tried a kategórii. Triedy S1,S2,S3,S4 a S5 sú vypisované ako MM SR a kategórie HOBBY a MITAS sú vypisované ako pohárové. Počet pretekov pre príslušnú sezónu je každoročne zverejňovaný v Ročenke SMF. Preteky sú organizované v súlade so Všeobecnými športovými poriadkami SMF. Majstrovské preteky začínajú podľa schváleného časového rozvrhu pre administratívnu a technickú prehliadku a končia ak bolo splnené nasledujúce: a./ Výsledky boli schválené jury b./ Prešli všetky krajné lehoty na podanie protestov c./ Boli uzatvorené všetky technické, športové a antidopingové kontroly. Pokiaľ bol podaný protest, výsledky sa nestanú oficiálnymi, pokiaľ nie je prijaté rozhodnutie jury. Organizácia preteku musí byť plne v činnosti pokiaľ neskončí doba platná pre protesty. Všetci činovníci, komisári, lekársky personál musia zostať na okruhu aby boli k dispozícii riaditeľovi preteku a jury pre túto dobu. Organizátori sú zodpovední za zaistenie všetkých zariadení a personálu tak, aby bol zaistený hladký priebeh preteku. SM01.3 Motocykle a štvorkolky, triedy a kategórie SM01.3.1 Motocykle a štvorkolky
Preteky sú prístupné motocyklom a štvorkolkám definovanými v prílohe Technické predpisy pre SUPEMOTO a doplnkom vydanými SMF. SM01.3.2 Triedy a kategórie Preteky SUPERMOTO sú prípustné jednej, alebo viacerým triedam sólo motocyklov Trieda S1:.......................450 Trieda S2:........................PRESTIGE Trieda S3:........................OPEN Trieda S4:........................Štvorkolky /QUAD/ Trieda S5:........................JUNIOR Kategória 1:..................... MITAS Kategória 2:......................HOBBY+Oldtimer SM01.3.3 Zlučovanie tried V prípade, že v jednej triede bude prevzaté menej ako 15 jazdcov, budú títo absolvovať spoločný pretek na základe rozhodnutia jury s oddelenou klasifikáciou. Toto ustanovenie neplatí pre kategóriu 1 a 2 SM01.3.4 Účasť vo viacerých triedach a kategóriách Prihlásený pretekár triedy S1 sa môže zúčastniť pretekov v ďalšej triede: S2,S4 a kat.1- MITAS Prihlásený pretekár triedy S2 sa môže zúčastniť pretekov v ďalšej triede S4 a kat.1-MITAS Prihlásený pretekár triedy S3 sa môže zúčastniť pretekov v ďalšej triede S1,S2, a kat.1-MITAS Prihlásený pretekár kategórie1-MITAS sa môže zúčastniť pretekov v ďalšej triede S1,S2,S3,S4 Prihlásený pretekár kategórie2-HOBBY sa môže zúčastniť pretekov v ďalšej triede S4 a kat.1-MITAS, pokiaľ to neodporuje iným ustanoveniam športových a technických predpisov pre SUPERMOTO. Pretekár je povinný predať motocykel pre každú triedu v ktorej štartuje, zaplatiť v každej triede vklad, má nárok na body a vecné ceny v každej tejto triede, alebo kategórii. SM01.3.5 Štartovné čísla Štartovné čísla prideľuje subkomisia SUPERMOTO pri SMF, alebo technický komisár prítomný preteku na základe nominácie. Pridelené štartovné číslo je platné pre celú sezónu. SM01.4 Pretekári SM01.4.1 Licencie pretekárov Preteku SUPERMOTO sa môžu zúčastniť len pretekári, ktorí sú držitelia platnej licencie pre motokros/supermoto /medzinárodné licencie FIM, UEM, národné licencie A,B,C a D/ Účastník inej FNM musí byť držiteľom platnej licencie pre motokros/supermoto medzinárodnej licencie, národnej licencie/ a musí sa pri administratívnej prebierky preukázať štartovým povolením od vysielajúcej národnej motocyklovej federácie /FNM/. Podmienky účasti sú uvedené v Zvláštnych ustanoveniach pre každý športový pretek. SM01.4.2 Účasť pretekárov v triedach a kategóriách Trieda S1 - 450 Motocykle s obsahom motora max. do 450ccm Účasť s licenciou SMF A a vyššou -UEM/FIM. Zahraniční pretekári s licenciou A, prípadne B a vyššou - EUM/FIM s platným štartovým povolením FNM Minimálny vek pretekára je 15 rokov Trieda S2 - PRESTIGE Motocykle s obsahom motora max. do 750ccm Účasť s licenciou SMF A a vyššou - UEM/FIM. Zahraniční pretekári s licenciou B a vyššou -A/ EUM/FIM s platným štartovým povolením FNM Minimálny vek pretekára je 15 rokov Trieda S3 - OPEN Motocykle s obsahom motora max. do 750ccm Účasť pretekárov SMF B a C. Zahraničný pretekári výlučne s licenciou B a C s platným štartovým povolením FNM Pre budúcu sezónu platí platný postupový kľúč Trieda S4 - ŠTVORKOLKY /QUAD/ Účasť pretekárov s licenciou SMF B a vyššou - A/UEM/FIM, zahraničný pretekári s licenciou B a vyššou -A/UEM/FIM s platným štartovým povolením FNM Minimálny vek pretekára je 15 rokov Trieda S5 - JUNIOR Účasť pretekárov s licenciou SMF B a vyššou - A/UEM/FIM, zahraniční pretekári s licenciou B a vyššou - A/EUM/FIM s platným štartovým povolením FNM Motocykle s obsahom motora do 125 ccm - 2T, alebo do 250 - 4T Maximálny vek pretekára je 15 rokov Kategória 1. - MITAS Motocykle s obsahom motora max. do 750ccm Účasť pretekárov s licenciou SMF B a vyššou - A/UEM/FIM . Zahraničný pretekári s licenciou B a vyššou - A/EUM/FIM s platným štartovým povolením FNM. Minimálny vek je 15.rokov Motocykel musí zodpovedať technickým predpisom SMF pre MX a EAR s rozmermi kolies: predné 21" a zadné 19" s použitím pneumatík značky MITAS pre Supermoto. Je prísne zakázané použitie pneumatík s dezénom pre MX a EaR. Kategória 1.- MITAS je vypisovaná ako súťaž o Slovenský pohár Kategória 2. - HOBBY Len pre pretekárov slovenskej národnosti Spoločná kategória pre: a./ HOBBY Začiatočníci vo veku 15 - 41 rokov, ktorým bola SMF vydaná licencia C, alebo D - motokros prvý krát pre aktuálnu sezónu, prípadne pri splnení podmienok /predložená osobná poistka a potvrdenie o lekárskom vyšetrení/ jednorázová licencia pre konkrétny pretek. Motocykle s obsahom motora max. do 750 ccm - motocykle pre SM, MX-MITAS, sériové motocykle SM s kolesami so špicovým výpletom, odstráneným /resp. páskou do „X" prelepeným/ predným a zadným svetlom a demontovanými smerovými svetlami a SPZ. Môžu sa prihlásiť pretekári starší ako 14.rokov v prípade že sa preteku zúčastnia s motocyklom s dvojtaktným motorom o obsahu do 125 ccm, alebo štvortaktným motorom do 250 ccm. Pre nasledujúcu športovú sezónu pretekári automaticky postupujú do triedy S3-OPEN, alebo kategórie 1.- MITAS Kategória HOBBY je vyhlasovaná ako súťaž o Slovenský pohár b./ HOBBY 41+ Len pre pretekárov slovenskej národnosti Motocykle s obsahom motora max. do 750 ccm v zmysle platných ustanovení technických predpisov SMF Účasť pretekárov vo veku 41 rokov a viac s licenciou SMF C a vyššie -A/B/UEM/FIM Pre nasledujúcu športovú sezónu pretekári nepostupujú do vyššej triedy v zmysle postupového kľúča, ale zostávajú naďalej v kategórii 2 - HOBBY 41+. Kategória HOBBY41+ je vyhlasovaná ako súťaž o Slovenský pohár Pre kategóriu HOBBY- HOBBY 41+ je vyhlasovaný jeden spoločný víťaz ako preteku, tak aj Slovenského pohára
Pre určenie dolnej hranice veku pretekára je rozhodujúci deň narodenia. Pre určenie hornej hranice veku pretekára je rozhodujúci rok narodenia, v ktorom pretekár dosiahne požadovaného veku. SM01.4.3 Správanie pretekárov a pomoc v priebehu tréningov a jázd Pretekári musia po celý čas dodržiavať Športové poriadky SMF, technické predpisy SMF a platné doplnky. Pretekári môžu byť považovaní za zodpovedných za činnosť členov ich teamov. Pretekári musia hlásiť akékoľvek zdravotné potiaže, alebo zranenia zdravotnej službe. Pretekári musia rešpektovať oficiálne vlajkové signály a tabule, ktoré prinášajú informácie a inštrukcie Pretekári majú zodpovednosť za účasť na všetkých poradách s pretekármi a musia sa riadiť všetkými informáciami a inštrukciami z týchto porád Pretekári musia pretekať zodpovedným spôsobom tak, aby nespôsobili nebezpečie ďalším pretekárom, alebo účastníkom preteku V priebehu tréningu, kvalifikácie, a finalových jázd je obmedzená porada medzi členmi teamu a pretekármi na signalizačné miesto alebo priestoru pre opravy. Pretekári ktorí zastavia pozdĺž trate, aby sa poradili s druhými a môžu tak prekážať v postupe ďalším pretekárom, sa vystavujú nebezpečiu že ich činnosť bude hodnotená ako cudzia pomoc Rádiové spojenie s pretekármi je prísne zakázaná Akákoľvek cudzia pomoc na trati v priebehu tréningov a preteku je zakázaná, pokiaľ ju nevykonáva traťový komisár určený usporiadateľom, ktorý tak činí v záujme bezpečnosti. Riaditeľ preteku môže navrhnúť potrestanie pretekára za cudziu pomoc Traťový komisári môžu pomáhať pretekárom pri zdvíhaní motocyklu, pohybovať sa s ním pozdĺž trate na bezpečné miesto a držať ho pokiaľ sa prevádza oprava, alebo úprava. Akákoľvek oprava alebo úprava mimo priestor opráv musí byť prevádzaná samotným pretekárom, ktorý pracuje bez cudzej pomoci. Traťový komisári tiež môžu pomáhať pretekárom pri novom štarte ich motocyklov V priebehu tréningov a jednotlivých finálnych jazdách môže pretekár k jazde používať výlučne iba trať a priestor pre opravy. Pokiaľ však z bezpečnostných dôvodov opustí trať, môže pokračovať v jazde bezpečným návratom na trať, bez toho aby získal neoprávnené výhody a to najbližšie k miestu kde opustil trať Pretekár, ktorý zostane stáť na trati musí so svojím motocyklom trať čo najrýchlejšie za najvyššej opatrnosti opustiť. Je prísne zakázané stáť v zákrute, alebo v jej blízkosti a tlačiť motocykel naprieč trate a v protismeru jazdy Pretekári môžu vchádzať do priestoru opráv, aby upravili alebo nahradili akúkoľvek časť svojej bezpečnostnej výstroje alebo motocyklu s výnimkou rámu Žiadna náhrada bezpečnostnej výstroje, doplňovanie paliva, alebo mechanikova služba sa nesmie prevádzať na trati alebo mimo priestor pre opravy Pretekári, ktorý vychádzajú z priestoru pre opravy sú povinný zastaviť pred ďalším výjazdom na trať na úrovni značenia trate. Porušenie znamená vylúčenie z predmetného tréningu alebo preteku Pretekárovi, ktorý zastaví svoj motocykel v priestore pre opravy môže byť pri novom štarte pomáhané Pretekári, ktorí sa vracajú pomalou jazdou do priestoru pre opravy a signalizácie, alebo do parkoviska pretekárskych strojov musia dbať na to, aby sa nestretli s ostatnými pretekármi SM01.4.4 Výstroj pretekárov a mechanikov V kategórii 1.- MITAS, môže použiť oblečenie MX za splnenia nasledovných podmienok: Výstroj musí zakryť celé telo od krku dole, výstroj musí byť vybavený chráničmi kolien, chráničmi lakťov a predlaktia a chráničom chrbta a hrudi. Dôrazne sa doporučuje použiť jednodielne či dvojdielne celokožené kombinézy. Ostatné ochranné pomôcky pre triedy a kategórie musia zodpovedať technickým predpisom SMF pre MX a doplňujúce špecifikácie národných predpisov pre Supermoto a štvorkolky SM01.5 Prihlášky Počet prihlášok nie je obmedzený. Zaslané prihlášky musia spĺňať podmienky uvedené v Zvláštnych ustanoveniach Každý pretekár je povinný v čase uzávierky prihlášok zaslať prihlášku na adresu usporiadateľa. Za oneskorené zaslanie prihlášky je usporiadateľ oprávnený vyúčtovať sankčný poplatok v max. čiastke 500.-Sk, ktorý prepadá v prospech subkomisie SMF - supermoto. Uzávierka prihlášok je 14 dní pred pretekom. Usporiadateľ môže v prípade, kedy nebude splnená jedna z hore uvedených podmienok prihlášku odmietnuť a to doporučeným listom V tomto liste uvedie dôvody odmietnutia Pretekár, ktorý poslal prihlášku a nemôže sa zúčastniť je povinný najneskôr 24 hodín pred konaním preteku /pre posúdenie včasnosti je rozhodujúci deň odoslania/ poslať písomné ospravedlnenie na adresu usporiadateľa. Ospravedlnenie musí byť zaslané faxom, doporučeným listom, alebo e-mailom SM01.6 Zasadnutie usporiadateľov a jury Zasadnutia usporiadateľov a jury sa budú konať podľa potreby po inšpekcii okruhu. Stretnutia sa musia zúčastniť osoby: predseda jury a riaditeľ preteku. Tiež sa môžu zúčastniť prítomní zástupcovia subkomisie SM, SMF , tajomník preteku, hlavný časomerač, technický a športový komisár, promotér, činovníci zodpovední za parkovisko pretekárov, vedúci trate, zástupca pretekárov a životného prostredia. Ak nie je prítomný vedúci lekár, musí byť usporiadateľ pripravený prediskutovať zdravotné zaistenie a evakuačný plán preteku. SM01.7 Predbežná kontrola
SM01.7.1 Administratívna kontrola Pretekári sú povinný počas administratívnej kontroly predložiť svoju platnú licenciu v zmysle platných športových poriadkov SMF a v prípade že sú držitelia licencie inej ako vydanej prostredníctvom SMF tiež štartové povolenie ich FNM Usporiadateľ má právo požiadať pretekára o nové podpísanie prihlášky v prípade, že nie je k dispozícii originál prihlášky Licencia zostáva počas konania preteku u usporiadateľa. Súhlas k vráteniu licencie pretekárovi dáva riaditeľ preteku SM01.7.2 Vklady do preteku Pretekár prihlásený do triedy S1 a súčasne do triedy S2 hradí vklad vo výške 75% vkladu jednotlivých tried a kategórií. SM01.7.3 Technická kontrola Za technickú kontrolu motocyklov, ochranných prilieb, povinnej výbavy a ochranného odevu pretekárov zodpovedajú v súlade s poriadkami SM delegovaní technický komisári. Technická kontrola prebieha v čase určenom Zvláštnymi ustanoveniami. V priebehu pretekov môžu pretekári používať len tie motocykle, ktoré boli prebraté pri technickej kontrole. Každý pretekár môže prebrať maximálne dva motocykle pre každú triedu, ktoré môže meniť v priebehu tréningov, medzi jazdami preteku, alebo tiež pri prerušení preteku. SM01.7.4 Zvláštna lekárska skúška Pretekári môžu byť riaditeľom preteku vyzvaní, aby sa dostavili ku zvláštnej lekárskej prehliadke. SM01.8 Rozprava s pretekármi Rozprava sa bude konať podľa časového harmonogramu s pretekármi pri štartovacom zariadení. Rozpravy sa musia zúčastniť: všetci pretekári, predseda jury, riaditeľ preteku, vedúci traťových komisárov, technický a športový komisár. V priebehu rozpravy sa budú prejednávať všetky náležitosti, ktoré sa týkajú trate a bezpečnosti. Je na zodpovednosti každého pretekára a teamu sa rozpravy zúčastniť, aby mohli dostať všetky informácie a vydané inštrukcie. SM01.9 Tréningy SM01.9.1 Voľné tréningy Voľné tréningy sú súčasťou preteku a platia pre ne všetky predpisy súvisiacimi s bezpečnosťou na trati, vybavením pretekárov, správaním pretekárov a doprovodov v priebehu preteku. Pre tréningy je pretekárom povolené používať výhradne motocykle prebraté technickou kontrolou. Hromadné štarty sú zakázané. Skúšky štartu sú možné len v priestore vyhradenom usporiadateľom. Počet a doba trvania volných tréningov je určené Zvláštnymi ustanoveniami. SM01.9.2 Kvalifikačný tréning Pred finálovými jazdami sa uskutoční minimálne jeden kvalifikačný tréning v minimálnej dĺžke 15 minút pre každú triedu a kategóriu. Výsledok kvalifikačného tréningu určí postavenie pretekárov na štartovo rošte oboch finálových jázd. Pretekár, ktorý v tomto tréningu neabsolvuje minimálne jedno kompletné kolo nebude pripustený ku štartu. Pre triedy a kategórie platí kvalifikačný limit 120% času najrýchlejšieho pretekára. Hodnotené je najrýchlejšie kolo, ktoré pretekár dosiahne v priebehu kvalifikačného preteku. Do preteku sa kvalifikuje 15 najrýchlejších pretekárov. Pokiaľ bude v jednej triede prebrané viac pretekárov ako je priepustnosť trate, bude tréning rozdelený na dve skupiny. Rozdelenie do skupín je v právomoci riaditeľa preteku. SM01.9.3 Kvalifikácia pri zlúčení tried Triedy S1 a S2 budú pre tréning a pretek zlúčené. Ak bude viac pretekárov ako 15, budú kvalifikovaní do preteku 10 najrýchlejších pretekárov z početnejšej triedy a 5 najrýchlejších pretekárov z menej obsadenej triedy. Pokiaľ počet 10 a 5 nebude dosiahnutý, môže byť z druhej triedy doplnené toľko pretekárov, aby bolo naplnené číslo 15 Pretekári sa radia na štart podľa dosiahnutého času z kvalifikačného tréningu. SM01.9.4 Výsledky kvalifikačného tréningu Výsledky kvalifikačného tréningu sú určujúce pre postavenie pretekára na rošt oboch finalových jázd. Najrýchlejší pretekár bude stáť na prvom mieste štartového roštu. Všetky výsledky kvalifikačného preteku musia byť schválené riaditeľom preteku a vyvesené na oficiálnej informačnej tabuli. SM01.10 Cudzia pomoc, skrátenie trate SM01.10.1 Cudzia pomoc Pri tréningoch a finálových jazdách je akákoľvek cudzia pomoc zakázaná, pokiaľ nie je vykonávaná traťovým komisárom menovaným usporiadateľom, ktorý vykonáva svoju povinnosť v záujme zaistenia bezpečnosti. Zaisteniu bezpečnosti sa tiež rozumie spustenie /zaistenie/ aretácie predných tlmičov motocyklu. Porušenie tohto ustanovenia má za následok vylúčenie pretekára z tréningu, alebo jazdy. Žiadne nahradzovanie bezpečnostného výstroja, doplňovanie paliva, alebo iná mechanikova služba sa nesmie prevádzať mimo priestoru pre opravy. Traťový komisári môžu pomáhať pretekárom pri zdvíhaní motocyklu, pohybovať sa s ním na bezpečné miesto a držať ho pokiaľ pretekár prevádza opravu, alebo úpravu. Oprava, alebo úprava musí byť prevádzaná samotným pretekárom, ktorý pracuje sám bez cudzej pomoci. Komisári môžu tiež pomáhať pri novom štarte ich motocyklov. SM01.102 Priestor pre opravy V priestore pre opravy môžu mechanici v priebehu preteku prevádzať opravy motocyklov a úpravy bezpečnostnej výstroje, pomáhajú pretekárom pri štartovaní motocyklov. Usporiadateľ môže určiť ďalší priestor pre signalizáciu. Pretekári, ktorí vychádzajú z priestoru pre opravy na trať musia pred výjazdom z bezpečnostných dôvodov zastaviť. Porušenie tohto ustanovenia znamená vylúčenie pretekára z predmetného tréningu či jazdy. SM01.10.3 Opustenie trate Pretekári môžu používať v priebehu tréningu a jázd výlučne iba vyznačenú trať. Pokiaľ z bezpečnostných dôvodov opustí trať, musí sa vrátiť späť v najbližšom vhodnom mieste, pri čom nesmie získať nijakú výhodu. Skrátenie trate je zakázané pod trestom vylúčenia pretekára z predmetného tréningu či jazdy. Ak to bude nutné, rozhodne športový komisár a riaditeľ preteku o ďalších sankciách. SM01.11 Finálové jazdy V preteku sa idú dve finálové jazdy. Štartový rošt je pre obe finálové jazdy rovnaký v závislosti na výsledkoch kvalifikačných tréningov. Pretekári dostanú informáciu o umiestnení na štartovom rošte prostredníctvom oficiálnej výsledkovej tabuli. Trvanie jazdy: Trieda S1, S2,S3: 15min + 2 kolá Trieda S4,S5 10min + 2 kolá Kategória 1 a 2: 10min + 2kolá SM01.11.1 Štartová procedúra Štartová procedúra je riadená športovým komisárom a jeho pomocníkmi Desať minút pred štartom sa uzavrie čakací priestor pre motocykle. Tento čas musí byť uvedený v časovom harmonograme. Päť minút pred štartom sa uzavrie čakací priestor pre pretekárov. Do čakacieho priestoru je povolené umiestniť len jeden motocykel pre každého pretekára. V čakacom priestore je prísne zakázané zahrievať motor. Pretekári môžu v tomto priestore upravovať svoju výstroj a zahrievať pneumatiky. Pokiaľ je motocykel predaný do čakacieho priestoru v časovom limite do maximálne päť minút po uzatvorení čakacieho priestoru pre danú jazdu, môže pretekár štartovať v jazde z trestnej čiary, ktorá je 8 metrov za posledným pretekárom štartového roštu. Nedodržanie týchto limitov má za následok nepustenie pretekára na trať. Z čakacieho priestoru vychádzajú pretekári na pokyn pomocníka športového komisára na štartový rošt, zaujmú svoje miesta a môžu ich opustiť výlučne len na pokyn štartéra. Prítomnosť mechanikov je zakázaná. Do dvoch zahrievacích kôl odchádzajú pretekári zo štartového roštu po radách v päť sekundových intervaloch. Pretekári ktorý neabsolvujú zahrievacie kolá štartujú z trestnej štartovej čiary. Od momentu opustenia čakacieho priestoru nie je povolená žiadna pomoc mimo priestoru pre opravy. Porušenie tohto ustanovenia znamená trest „5sekúnd Stop&Go" v priebehu jazdy určený štartérom. Riaditeľ preteku, pokiaľ je to nutné môže nariadiť dodatočný trest. Na záver druhého zahrievacieho kola zastaví pretekárov športový komisár červenou vlajkou zdvihnutou nad hlavu , ktorú drží bez pohybu až do času, pokiaľ nie sú všetci pretekári na svojich miestach štartového roštu. Akonáhle je pretekár na svojom mieste štartového roštu nesmie ho opustiť. Pokiaľ pretekár z akéhokoľvek dôvodu miesto opustí, môže štartovať len z trestnej čiary, alebo priestoru pre opravy. Športový komisár poverí pomocníka štartéra za poslednou radou, aby zakázal určenému pretekárovi prístup na štartový rošt. Všetci pretekári, ktorí nie sú v tomto okamžiku na svojich štartových pozíciách môžu štartovať výlučne z trestnej čiary, alebo priestoru pre opravy. Akonáhle sú pretekári na štartovnom rošte ukáže pomocník štartéra umiestnený za štartovým roštom zelenú vlajku. Pokiaľ má pretekár na štartovom rošte problém musí zostať na motocykle, zdvihnúť ruku a riadiť sa pokynmi športového komisára. Na základe tohto znamenia športový komisár červenou vlajkou preruší štartovú procedúru a organizuje do troch minút opatrenia k úspešnému štartu. Pretekár sa musí bezpodmienečne riadiť pokynmi športového komisára. Štart je prevedený nasledovným spôsobom: Motocykle stoja s motormi v chode a pretekári musia mať ruky na riadidlách. Športový komisár ide pred štartovou čiarou na okraj dráhy so zdvihnutou vlajkou a na okraji dráhy ju pomaly skláňa k zemi. Akonáhle je červená vlajka sklonená je v nasledujúcich sekundách daný štartovými svetlami signál ku štartu súčasným rozsvietením štyroch červených svetiel, následne do piatich sekúnd je súčasným zhasnutím červených svetiel daný pokyn ku štartu. SM01.11.2 Predčasný štart Za predčasný štart sa považuje prekročenie označenej pozície osou predného kolesa a pohyb motocyklu na štartovom rošte v čase, keď svietia červené svetlá. Pretekár ktorý predčasne odštartuje bude potrestaný „5sekúnd Stop&Go" . SM01.11.3 Trest „5 sekúnd Stop&Go" Pretekárovi bude tento trest signalizovaný v priestore štartovej čiary s tabuľkou s nápisom „Stop&Go" a jeho štartovým číslom. Označený pretekár musí zastaviť v priebehu nasledujúcich troch kôl v určenej zóne a absolvovať predpísaný trest. Pokiaľ pretekár neabsolvuje v priebehu nasledujúcich troch kôl uložený trest, znamená to pre neho vylúčenie z jazdy, ktoré mu bude signalizované čiernou vlajkou a tabuľkou s jeho štartovým číslom. SM01.11.4 Zastavenie jazdy Riaditeľ preteku má právo z naliehavých bezpečnostných dôvodov, alebo iných prípadov vyššej moci zastaviť predčasne jazdu, alebo zrušiť časť preteku, alebo celý podnik. Ak je jazda zastavený kedykoľvek v priebehu prvých 50% časového limitu preteku, bude jazda znova znovu odštartovaná. Pretekári sa vrátia do čakacieho priestoru a nový štart sa uskutoční najneskôr do 30minút po zastavení preteku. Tento časový limit môže zmeniť len riaditeľ preteku. V čakacom priestore je povolená výmena motocyklov za predpokladu, že tento bol príslušným pretekárom skontrolovaný pri technickom preberaní. O výmene motocyklu musí byť informovaný technický komisár. Riaditeľ preteku môže vylúčiť jedného, alebo viacej pretekárov, ktorý sú považovaní za príčinu zastavenia preteku a zakázať im účasť na novom štarte. Ak bol pretek zastavený po 50% časového limitu bude pretek považovaný za ukončený. Konečné poradie bude stanovené podľa klasifikácie pretekárov v kole predchádzajúcom signalizácii červenou vlajkou. Z výnimkou chybného štartu môže byť pretek znovu odštartovaný len jeden krát. Ak bude potrebné zastaviť pretek viac ako jeden krát, je pretek prehlásený za anulovaný a neplatný. SM01.11.5 Prekročenie kontrolných čiar. Čas, pri ktorom motocykel prekročí kontrolnú čiaru bude registrovaný v okamžiku kedy túto čiaru pretne predná časť motocyklu. SM01.11.6 Záverečná technická kontrola a prevedenie Bezprostredne po 2,jazde každej triedy /kategórie/ musia byť tri prvé motocykle a ďalšie dva ktoré určí športový komisár z oboch finálových jázd umiestnené do uzatvoreného parkoviska pre technickú kontrolu. Motocykle musia zostať v uzatvorenom parkovisku na čas 30 minút po vyhlásení neoficiálnych výsledkov pre prípad protestu, alebo vyžiadania ďalšej kontroly. SM01.11.7 Antidopingová a protialkoholová kontrola Antidopingová a antialkoholová kontrola sa prevádza podľa Lekárskeho poriadku SMF. Pretekár ktorého test bol pozitívny, bude vylúčený z celého preteku. Môže mu byť uložený následný trest. SM01.11.8 Výsledky jázd Jazda je oficiálne skončená pri dokončení kola, kedy je šachovnicová vlajka ukázaná víťaznému pretekárovi. Víťazom jazdy je pretekár, ktorý prejde cieľovou čiarou ako prvý. Ďalší pretekári budú klasifikovaní pri prekročení cieľovej čiary. Každému pretekárovi je zaznamenávaný čas v ktorom prekročí cieľovú čiaru jeho predná časť motocyklu. Pretekár musí v tomto okamžiku ovládať svoj motocykel s motorom v chode. Pretekári budú klasifikovaný podľa poradia v cieli a podľa počtu odjazdených kôl. Pokiaľ je šachovnicová vlajka ukázaná neskôr ako je oficiálna doba jazdy, potom bude poradie určené podľa priebežného poradia pri oficiálnom čase. Za ktorýchkoľvek iných okolností, ako je chybné ukázanie šachovnicovej vlajky pred oficiálnym časom, bude cieľové poradie určené podľa priebežného poradia v čase kedy bola šachovnicová vlajka ukázaná. Všetky výsledky musia byť schválené športovým komisárom a riaditeľom preteku. Pokiaľ je podaný protest, alebo odvolanie proti výsledkom, tieto výsledky nemôžu byť uznané za oficiálne až do doby, kým nerozhodne kompetentný orgán. Body budú udelené pretekárom po každej jazde nasledovne: 1.miesto 25 bodov 11.miesto 10 bodov 2.miesto 22 bodov 12.miesto 9 bodov 3.miesto 20 bodov 13.miesto 8 bodov 4.miesto 18 bodov 14.miesto 7 bodov 5.miesto 16 bodov 15.miesto 6 bodov 6.miesto 15 bodov 16.miesto 5 bodov 7.miesto 14 bodov 17.miesto 4 body 8.miesto 13 bodov 18.miesto 3 body 9.miesto 12.bodov 19.miesto 2 body 10.miesto 11.bodov 20.miesto 1bod Body obdržia len pretekári, ktorí prešli administratívnym a technickým preberaním, boli prebratí do preteku a sú uvedení v štartovej listine. SM01.11.9 Výsledky preteku Víťazom preteku je pretekár, ktorý má po oboch jazdách najvyšší počet bodov z jázd, ktoré dokončil. V prípade rovnosti bodov rozhoduje lepší výsledok v poslednej jazde. Postup pre vyvesenie a schválenie výsledkov: Všetky výsledky musia byť vyvesené na oficiálnom mieste, ktoré je uvedené v Zvláštnych ustanoveniach. Pred vyvesením výsledkov, ktoré spracuje časomerač a overí podpisom riaditeľ preteku sa musí napísať čas vyvesenia výsledkov, ktorý je rozhodujúci pre dobu 30 minút pre prípadné podanie protestov. Všetci oficiálny činovníci musia byť k dispozícii riaditeľovi preteku do úplného schválenia výsledkov /vrátane organizátora/ Riaditeľ preteku a časomerač v plnej miere zodpovedajú za správne zverejnenie názvu súťažiacich v oficiálnom programe, vrátane oficiálnych výsledkov. SM01.11.10 Ceny za umiestnenie Prvý traja pretekári v preteku každej triedy budú odmenení vecnou cenou. SM01.12 Vyhlásenie víťazov Prví traja pretekári z celého preteku v jednotlivých triedach a kategóriách sa musia zúčastniť vyhlásenia výsledkov a rozdelenia cien, ktoré sa uskutoční bezprostredne po skončení poslednej jazdy podniku. V prípade, že tak nevykoná, prepadajú vecné ceny v prospech usporiadateľa preteku. SM01.13 Oficiálne signály Oficiálna signalizácia musí byť prevádzaná vlajkami o rozmeroch 750mmx600mm /šírka x výška/ nasledovne: Vlajka: význam signálu: Červená vlajka - mávanie STOP - povinné pre všetkých Čierna vlajka a tabuľka Stop pre príslušného pretekára s číslom pretekára Žltá vlajka v kľude nebezpečie, jazdi pomaly Žltá vlajka- mávanie bezprostredné nebezpečie, priprav sa k zastaveniu Zákaz predbiehania Modrá vlajka - mávanie pozor, si predchádzaný pretekárom o kolo Zelená vlajka voľná trať, koniec nebezpečia Čierno biela šachovnica koniec tréningu/preteku Žltá vlajka s pozdĺžnymi klzká trať červenými pruhmi Biela vlajka sanitka na trati
SM01.14 Traťový komisári Úlohou traťových komisárov je odovzdať včas informácie o možnom nebezpečenstve a prekážkach pretekárom na trati v priebehu preteku. K signalizácii sa používajú vlajky určených farieb. Minimálny vek traťových komisárov s vlajkami je 16.rokov. Traťový komisári sú menovaní usporiadateľom a musia sa zúčastniť porady s riaditeľom preteku. Po preteku musia byť traťový komisári zostať k dispozícii do tej doby, než vyprší čas určený k protestu. Traťový komisári musia byť jednotne označení, v žiadnom prípade žlto, alebo červeno a to tak, aby farba označenia nemohla byť zamenená s vlajkami používanými na signalizáciu. Jeden, alebo viac traťových komisárov sa doporučuje pri skokoch a v neprehľadných miestach trate pre poskytnutie pomoci pretekárom. Usporiadateľ pred voľným tréningom predloží riaditeľovi preteku zoznam a pozície traťových komisárov.
SM01.15 Výsledky seriálu Pre vyhlásenie výsledkov seriálu sa započítavajú pretekárom všetky výsledky. Do výsledkov „ Národných / Medzinárodných majstrovstiev SR sa započítavajú všetci pretekári, ktorí získali najmenej 1 bod v priebehu seriálu. V prípade rovnosti bodov rozhoduje lepšie umiestnenie v poslednom preteku započítavané do príslušného majstrovstva. SM01.16 Postupový a zostupový kľúč. Pretekári kategórie HOBBY, ktorí sa zúčastnia minimálne troch pohárových podujatí v sezóne, do nasledujúcej sezóny automaticky postupujú do triedy S3 - OPEN. Toto ustanovenie neplatí pre pretekárov starších ako 41 rokov /HOBBY 41+/. Pretekári v triede S3 - OPEN, ktorý sa v aktuálnej sezóne umiestnia v celkovom poradí do tretieho miesta postupujú automaticky v nasledujúcej sezóne do triedy S1, alebo S2. Ak počas sezóny prestúpi do vyššej kategórie, musí v nej zotrvať v danom roku a nie je možné zostúpiť do triedy OPEN. Pretekári, ktorí chcú zmeniť triedu, resp. kategóriu musia podať písomnú žiadosť predsedovi komisie SUPERMOTO a subkomisia následne určí zaradenie pretekára do príslušnej triedy, resp. kategórie.
|
Všeobecne o supermote |
SUPERMOTARD – AKO VZNIKOL? Supermoto je mladou motoristickou disciplínou, ktorej začiatky sa viažu na prelom konca osemdesiatych a začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia i keď historicky by sa dalo povedať, že prvým priamym predchodcom pretekov supermoto boli preteky tzv. dirtbike jazdiace sa v sedemdesiatych rokoch minulého storočia v USA. SUPERMOTARD – KDE SA JAZDÍ? Základnou myšlienkou pri vzniku tejto disciplíny bolo zistiť, ktorí z motocyklových jazdcov sú univerzálnejší. To znamená, že sa jazdí na rôznych typoch povrchov ako je asfalt, hlina, šotolina, betón, pričom v európskom ponímaní pomer tvrdého a mäkkého povrchu spravidla býva 70:30 resp.80:20. Filozofia pretekov supermoto jazdiacich sa v USA je trochu odlišnejšia, kde pomer asfaltu a terénu sa blíži 50:50.
Pravidlá pretekov supermoto sa podobné ako v motokrose. V praxi to znamená, že pretekári absolvujú tzv. warm up /zahrievací tréning/ spravidla na 20 minút. Po tomto tréningu sa ide meraný tréning, ktorý následne určí poradie jazdcov na štarte do hlavného preteku, ktorý sa ide na dve rozjazdy. Nakoľko nasadenie v preteku sa dá prirovnať ku šprintu, ktorí absolvujú jazdci na plochej dráhe, hlavné rozjazdy sa jazdia maximálne na 20 minút. SUPERMOTARD – ČÍM SA JAZDÍ? Motocykle používané na pretekoch supermoto vychádzajú väčšinou z motokrosových alebo endurových špeciálov. SUPERMOTO – V ČOM SA JAZDÍ? Oblečenie jazdcov je akousi „zmeskou“ motokrosovej výstroje a oblečenia používaného pri cestných pretekoch motocyklov. Základným bezpečnostným prvkov je použitie koženej kombinézy z „cesťákov“ alebo originál motardovej , ktorá sa líši od klasickej väčším použitím perforovanej kože z titulu odvodu tepla a chýbajúcimi tzv.slidermi, nakoľko jazdecký štýl supermota nepoužíva náklon na koleno. Prilba a čižmy sa používajú motokrosové, predpísané je použitie chrbtového chrániča. Predpísané je tiež použitie kožených rukavíc, nakoľko pri páde na asfaltovom povrchu by použitie motokrosových rukavíc znamenalo celkom iste odraté a popálené dlane. Povolené kompletné motokrosové oblečenie je iba v triede Mitas, ale po väčšinou každý jazdec, ktorý mal tú „česť“ zoznámiť sa s tvrdosťou asfaltu vymení textilné oblečenie za kožené. |