Charakteristika činnosti a postavenie obecnej (mestskej) polície na Slovensku (v súvislosti s oblasťou prevencie)
Charakteristika činnosti a postavenie
obecnej(mestskej) polície na Slovensku
(v súvislosti s oblasťou prevencie)
Obecná polícia je poriadkový útvar pôsobiaci pri zabezpečovaní obecných vecí verejného poriadku, ochrany životného prostredia v obci a plnení úloh vyplývajúcich zo všeobecne záväzných nariadení obce, z uznesení obecného zastupiteľstva a rozhodnutí starostu obce[1].
Z takto vymedzenej pôsobnosti resp. postavenia obecnej polície je zrejmé, že spravidla pôjde o vykonávanie činností, ktoré je potrebné chápať v rámci teórie policajných činností, ako činnosti osobitného druhu spoločenskej činnosti, ktoré sú vykonávané subjektmi, policajtmi - príslušníkmi obecnej polície. Definícia pojmu obecnej polície je chápaná rôzne. V základnom ponímaní je obecná polícia orgánom, ktorý uskutočňuje činnosti prevažne povahou a charakterom príznačným preventívnym činnostiam, ktoré vykonávajú preventívno-poriadkové orgány[2]:
1. štátne orgány:
- služba poriadkovej polície,
- služba dopravnej polície.
2. neštátne subjekty:
- súkromné bezpečnostné služby,
- obecné a mestské polície.
Ďalšiu podobnú charakteristiku možno vidieť, aj u iného autora, ktorý konštatuje, že ,,..ide o orgán, ktorý možno charakterizovať ako policajný bezpečnostný zbor, ako špecifický nástroj obce, činnosťou ktorého zabezpečuje obec pokoj a poriadok na svojom území.“ [3]
Od 1. januára 2009 nadobudol účinnosť zákon[4], prijatý 3.decembra 2008. V § 9 ustanovuje, že ostatné orgány verejnej moci vykonávajú v oblasti prevencie kriminality pôsobnosť podľa osobitných predpisov, kde odkazuje na zákon o obecnej polícii, z čoho je možno vyvodiť, že príslušníci obecnej polície pri vykonávaní de facto svojej pôsobnosti, sú takto poverení vykonávať aj činnosti v oblasti prevencie kriminality a inej protispoločenskej činnosti, čiže preventívne činnosti.
Podľa § 3 uvedeného zákona sa na účely tohto zákona rozumie „prevenciou kriminality cieľavedomé, plánovité, koordinované a komplexné pôsobenie na príčiny a podmienky, ktoré vyvolávajú alebo umožňujú kriminalitu a inú protispoločenskú činnosť, s cieľom ich predchádzania, potláčania a zamedzovania; to sa vzťahuje aj na prevenciu inej protispoločenskej činnosti, a že kriminalitou konanie, ktoré je trestným činom a inou protispoločenskou činnosťou konanie, ktoré je priestupkom alebo iným správnym deliktom; za inú protispoločenskú činnosť sa považuje aj konanie, ktoré nie je priestupkom alebo iným správnym deliktom, ale pôsobí negatívne na spoločnosť.“
Samotný vznik obecnej polície a následné fungovanie tohto orgánu nemožno spájať so skutočnosťou, že takýto orgán by svojou činnosťou mohol nahradiť činnosti policajného zboru, teda plnenie úloh príslušníkov Policajného zboru SR. V zásade ide o vzájomnú spoluprácu, ktorej cieľom je ochrana života, zdravia, majetku občanov, ako aj ochrana verejného poriadku v obciach a mestách.
V podmienkach SR sa prevencia kriminality zabezpečuje v rámci tzv. trojúrovňového systému prevencie (celoštátna, regionálna, miestna) čo znamená, že na miestnej úrovni t.j. pri samosprávach miest a obcí sú zriaďované mestské a obecné komisie pre prevenciu. Tieto orgány s určitými poradnými, iniciatívnymi či koordinačnými aktivitami by mali okrem iného, aj participovať s jestvujúcimi bezpečnostnými zložkami(najmä mestskou políciou) na území miest a obcí s cieľom zvýšiť ich bezpečnosť, prinajmenšom pokúsiť sa ovplyvniť faktory, ktoré výrazne ovplyvňujú život v občianskej spoločnosti. Istým faktorom je kriminalita predovšetkým práve na miestnej úrovni t.j. problém chápaný v súvislosti s bezpečnosťou a pociťovaný asi najviac v spojení s pocitom ohrozenia ostávajúc väčšinou každodennou skutočnosťou. Iba vyvolávaný pocit, že situácia je stabilizovaná a v oblasti prevencie a bezpečnosti samospráva robí a vykonala či prispela svojím podielom dosť, už nestačí, potrebným uvedomením daného stavu je skutočnosť spočívajúca či vyžadujúca vykonať uvážené zmeny. Takýmto konštatovaním je možno dospieť k záveru, že spoločnosť už nastolila ,, jasnú a zrozumiteľnú“ požiadavku a očakáva od kompetentných náležité a uvážené riešenia. Nevyhovujúci stav priamo vyžaduje adekvátne, rýchlo, účinne zareagovať, či priamo nadviazať na už doposiaľ vykonané predchádzajúce aktivity v oblasti prevencie (napr. zriaďované obecné polície, preventívne projekty, vybudovanie kamerových (monitorovacích) systémov a pod.), ktoré sa javia ako určité vývinové ( neefektívne) fázy, v súvislosti s výkonom niektorých samosprávnych kompetencii.
Obecnú políciu zriaďuje a zrušuje obec všeobecne záväzným nariadením,[5] ktoré schvaľuje obecné zastupiteľstvo. Na návrh starostu obecné zastupiteľstvo vymenúva a odvoláva náčelníka obecnej polície.
V obciach, kde je to účelné, môže obecné zastupiteľstvo na návrh starostu zriadiť funkciu stáleho zástupcu náčelníka.[6]
Počas platnosti zákona o obecnej polícii došlo k viacerým zmenám v postavení policajta obecnej polície ako subjektu pracovných vzťahov.
Tu je potrebné uviesť, že od účinnosti prvého platného znenia zákona došlo odstupom času aj k zmene v postavení samotných policajtov obecnej polície. V zmysle prvého znenia zákona o obecnej polícii tvorili obecnú políciu jej pracovníci, ktorí boli pracovníkmi obce.
Následná novelizácia zákona o obecnej polícii zákonom NR SR č. 319/1999 Z. z. zmenila toto postavenie pracovníkov obecnej polície na postavenie zamestnancov. K tejto zmene došlo v súlade zo Zákonníkom práce, pričom právne postavenie ostalo nezmenené, naďalej ostali zamestnancami obce.
Postavenie zamestnancov bolo upravené aj ďalšou novelou[7] zákona o obecnej polícii v zmysle ktorej bol pojem zamestnanec obecnej polície nahradený pojmom príslušník obecnej polície, pričom na skutočnosti, že ostali zamestnancami obce sa naďalej nič nezmenilo. Zavedením tohto pojmu sa sledovalo riešenie problémov, ktoré vznikali v aplikačnej praxi. Zamestnanec obce, zaradený na útvare obecnej polície, ktorý vykonáva len administratívne či obslužné práce, by mal získať odbornú spôsobilosť napriek tomu, že priamo neplní úlohy obecnej polície podľa zákona. Z uvedeného vyplýva, že títo zamestnanci nemusia byť držiteľmi osvedčenia o odbornej spôsobilosti.
Bez ohľadu na vyššie uvedené zmeny zákona pracovníkom resp. zamestnancom obecnej polície, ktorí plnia úlohy podľa zákona o obecnej polícii tento priznáva postavenie verejného činiteľa.
Postavenie verejného činiteľa im prináleží počas plnenia úloh obecnej polície, čo v praxi znamená iba počas pracovnej doby.
„Obecná polícia spolupracuje pri plnení svojich úloh s príslušným útvarom Policajného zboru, orgánmi štátneho odborného dozoru nad bezpečnosťou práce, s orgánmi štátnej zdravotníckej správy, orgánmi štátneho dozoru vo veciach životného prostredia, orgánmi požiarnej ochrany a s inými štátnymi orgánmi.“[8]
Podstatu a význam činnosti obecnej polície, ako poriadkového útvaru, je potrebné chápať na základe plnenia stanovených úloh, ktoré sú určované na základe spoločenskej objednávky.
/pokračovanie nabudúce/[1] Zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov
[2] ,,Podstatou preventívnej činnosti polície je plnenie úloh na úseku ochrany vnútornej bezpečnosti a verejného poriadku, na plnení ktorých sa podieľajú jednotlivé služby Policajného zboru spolu s ďalšími subjektami štátu, ako aj s viacerými neštátnymi a súkromnými inštitúciami. Tieto orgány sa nazývajú spoločným názvom ,,preventívno-poriadkové orgány“.
[3] UHRÍN, S.: Obecná polícia- významný policajno-bezpečnostný subjekt, s. 84.
[4] Zákon č. 538/2008 Z. z. o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
[5] Obec v oblasti tvorby práva má postavenie orgánu verejnej moci, ktorý má v rámci právomoci a kompetencii vymedzenými v právnych predpisoch/ústava, ústavné zákony, zákonmi/ vydávať všeobecné nariadenia obce, ktoré sú záväzné pre všetky subjekty práva iba na území, ktoré spravuje obec
[6] Zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii, § 6 ods.2.
[7] Zákon č. 333/2003 Z. z. z 2. júla 2003, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov
[8] Zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov, § 24.