Čašníctvo
Čašník, respektíve servírka, je obsluha hostí v gastronomickom zariadení [1]. Gastronomické zariadenia predstavujú reštaurácie, vinárne, hostince, kaviarne a iné. Väčšinou je to práca na zmeny. Často je potrebné, aby čašníci ovládali minimálne jeden cudzí jazyk
, pre prípad zahraničných hostí. Čašníci sú jediné osoby, ktoré prichádzajú do priameho styku s hosťami, preto sú pre zariadenia veľmi dôležití. Oni zodpovedajú za spokojnosť zákazníkov. Je dôležité, aby čašníci boli čestní, dodržiavali osobnú hygienu, mali kultivované a spoločenské správanie a rýchlu a zručnú obsluhu.
Nevýhoda tejto práce je, že je často sprevádzaná vysokou fluktuáciou, lebo školenia a tréningy bývajú podceňované. Vedenie by ich však malo podporovať, pretože to vedie k skvalitneniu služieb a následnej maximalizácii profitu podniku.
Na povolanie čašníka pripravujú študentov hotelové akadémie, kde po 3 ročnom štúdiu majú možnosť získať výučný list v odbore čašník-kuchár. Okrem toho je realizovaných aj množstvo kurzov, po absolvovaní ktorých účastníci získavajú potrebné vedomosti na vykonávanie profesie.
Práca čašníka zahŕňa viacero činností. Začína sa pri prijímaní a usádzaní hostí, kedy by sa mal každý čašník snažiť pôsobiť čo najpríjemnejšie, pretože reprezentuje celé reštauračné zariadenie. Jeho ďalšou úlohou je prijímať objednávky, pričom musí vedieť hosťom poradiť pri výbere pokrmov a nápojov a teda by mal dobre poznať menu a obsah jedál ale aj zariadenie, v ktorom pracuje.
Ak sa čašník zastaví pri stole a spýta sa ako hosťom chutí nie je to vtieravé, práve naopak. Pokiaľ je čašník profesionálny, priateľský a zdvorilý je to znak prvotriednych služieb. Jeho úlohou je nielen servírovanie a vydávanie pokrmov, ale aj dokončenie prípravy jedál pri stole (flambovania, porciovanie a podobne).
Následne má na starosti aj účtovanie tržieb hosťom, kedy často príma šeky alebo úverové karty a teda má dohľad nad vedením pokladne. Prípadné reklamácie sú taktiež odovzdávané prostredníctvom neho, on ich teda prijíma poprípade prerokováva. Keď sa čašník stretne s čímkoľvek negatívnym, čo musí s hosťami rozobrať, mal by to vedieť podať tak, aby hostí neodohnalm, ale naopak, aby urobil dobrý dojem (ospravedlnenie, ponúknutie iného stola a podobne.). Jednou z najdôležitejších vlastností čašníka je teda komunikatívnosť.
Čašník má na starosti nielen činnosti, ktoré vykonáva v styku s hosťami. Spolupracuje na zostavovaní jedálneho lístka, keďže pozná želania zákazníkov a vie, čo očakávajú. Obsluhuje a udržuje výčapné zariadenie, ošetruje a nalieva nápoje. Pokiaľ v reštaurácií nemajú barmana, ktorého úlohou je výroba miešaných nápojov podľa receptúr, čašník preberá aj túto prácu a nápoje následne servíruje. Občas je jeho úlohou aj pripravovať minútky, šaláty a múčniky. Zúčastňuje sa aj na aranžovaní miestností a tabúľ. Zahŕňa to prestieranie stolov, kladenie príborov,tanierov, pohárov a prestieraní. Musí poznať etiketu pri slávnostných akciách, keďže je ich súčasťou.
Výzor
Najčastejšou uniformou pre čašníkov a servírky sú čierne topánky, čierne nohavice, sukňa a biela košeľa alebo blúzka.
Plat
Podľa agentúry Merces (profesional salary monitor) je priemerný plat čašníkov na Slovensku 488€. Nezahŕňa to však ostatné finančné odmeny, na ktorých je odmena čašníka vo veľa prípadoch založená a to prepitné . To je pre čašníkov istý druh motivácie, pretože prepitné je priamo úmerné čašníkovmu prístupu ku zákazníkom.