Skupinové vyučovanie
Pod pojmom skupinové vyučovanie chápeme takú organizačnú formu, kedy sa vytvárajú malé skupiny žiakov (3 – 5 členné), ktoré spolupracujú pri riešení spoločnej úlohy. Táto skupina je sociálnym útvarom. Medzi jeho členmi sa rozvíjajú sociálne interakcie. Chovanie jednotlivca je v ňom riadené ako spoločenským cieľom, tak i chovaním členov skupiny. Skupinové vyučovanie využíva možnosti, ktoré vznikajú začlenením skupiny ako nositeľky poznávacieho procesu do vzdelávacieho procesu. Jeho najpodstatnejšie rysy sú dané práve tým, že podporuje rozvoj sociálnych vzťahov medzi žiakmi priamo pri vyučovaní, že vytvára pedagogické situácie umožňujúce vzájomnú interakciu žiakov medzi sebou, a ich vzájomnú spoluprácu priamo pri vyučovaní. Práve v uplatnení sociálnej interakcie v skupine spočíva didaktická funkcia skupinového vyučovania. Skupina tu funguje ako sociálny psychologický útvar, ktorý má svoju vnútornú štruktúru. Činnosť žiakov s skupine potom ovplyvňuje priebeh učenia žiakov.
Skupinové vyučovanie bude účinné, ak učiteľ bude zadávať vhodné úlohy, predovšetkým problémového charakteru, ktoré umožňujú interakciu medzi žiakmi, a bude riadiť činnosť skupín tak aby sa uplatňovala spolupráca žiakov vnútri skupiny i medzi skupinami. Vhodné didaktické spracovanie učiva je pre učiteľa veľmi náročné. Ide to o to, stanoviť tie partie, ktoré sú pre prácu žiakov v skupinách najvhodnejšie a formulovať dané učivo vo forme úloh a problémov, ktoré budú samostatne riešiť.
Skupinové vyučovanie učí vymieňať si názory, navzájom sa doplňovať, zdôvodňovať svoje stanoviská a vzájomne sa k sebe obracať, to sú formy aktivity, ktoré žiaci nemohli pri frontálnom vyučovaní v náležitej miere získať. Žiak sa v skupinovom vyučovaní javí ako subjekt i objekt výchovy. V praxi sa otvárajú nové aspekty pôsobenia na žiakov a ich rozvíjanie predovšetkým zo sociálnych, psychických, osobnostných aspektov, ktoré bežným frontálnym vyučovaním nemôžu byť postihované. Žiaci sú pri skupinovom vyučovaní samostatnejší a ich aktívne začlenenie do učebných činností stúpa. Pomocou úloh, ktoré sa skupine ukladajú, sa zavádza so vyučovania tvorivé myslenie. Skupinová práca podporuje samostatnú výmenu názorov, rozvíja vyjadrovacie schopnosti a vyvoláva pri vhodnom vedení zdravú súťaživosť. Myslím si, že slabí žiaci sa zbavujú hanby.