Projektové vyučovanie
Projektové vyučovanie vzniklo v USA na prelome 19./20. Storočia. Jedná sa o odlišné usporiadanie učebnej látky než v systéme učebných predmetov. Žiaci nemajú tradičnú povinnosť vypočuť výklad učiteľa doplnený niekedy názornými ukážkami, zapamätať si látku a vedieť ju reprodukovať, resp. naučené vedomosti použiť. Majú riešiť určitú úlohu komplexného charakteru (projekt), vychádzajúci z praxe alebo s praxou nejako spojený. Predložená úloha musí byť pre žiakov zaujímavá, aby sa s jej riešením identifikovali, prijali za svoju a ako takú ju so záujmom riešili.
Je veľmi dôležité si uvedomiť tieto štyri body pri projektovom vyučovaní:
-
žiaci majú istý vplyv na výber, príp. bližšiu definíciu témy (dohoda s učiteľom) → otvorený proces učenia, program učenia nie je fixne stanovený ani zhora daný,
-
projekt súvisí s mimoškolskou skutočnosťou, vychádza z prežitkov žiakov, nie je náhradnou skutočnosťou pre predpísané vyučovanie,
-
žiaci sú na projekte zainteresovaní, pracujú na ňom z vlastného záujmu a vnútornej motivácie,
-
učebné projekty vedú ku konkrétnym výsledkom → žiaci získavajú nielen poznatky a kvalifikáciu, ale aj z riešenia vyplývajúcu odmenu.,
-
integrácia tradičných predmetov vyžaduje reštrukturalizáciu obsahu učiva - pri projekte sa „vyučujú“ súčasne viaceré predmety.
Etapy projektového vyučovania
1. projektová iniciatíva,
- voľba témy projektu, jej špecifikácia,
- vytýčenie hlavných cieľov,
- stanovenie rozsahu riešenia,
- diskusia o literatúre,
2. projektové plánovanie,
- upresnenie zadanej témy,
- vytýčenie cieľov projektu,
- zhromaždenie dostupných informácií,
- pri skupinovom projekte, zabezpečiť kooperáciu v skupinách,
3. realizácia projektu,
- návrh alternatív,
- vlastné riešenia úlohy
- výber optimálneho riešenia,
- spracovanie podkladov,
4. hodnotenie projektu,
- zverejnenie a obhajoba riešenia,
- analýza riešenia,
- využitie v praxi.
Primárnym cieľom projektového vyučovania je aktívne zapojiť žiakov do poznávacieho procesu. Proces spoznávania je charakteristický svojou otvorenosťou. Učitelia vytvárajú problémové scenáre a otázky, ktoré vedú k tomu, aby žiaci rozmýšľali o tom, čo sa učia. Scenáre projektov sú len rámcové a dotvárajú sa v spolupráci so žiakmi počas riešenia. Realizácia projektu závisí od žiakov, od ich tvorivosti, fantázie, kritického myslenia, vnútornej motivácie, záujmov a potrieb. Pri tvorbe scenárov sú učitelia a žiaci inšpirovaní svojim najbližším okolím a problémami, ktoré vychádzajú z bežného života.
Z hľadiska kognitívnych cieľov projektové vyučovanie umožňuje:
-
prehlbovať a rozširovať poznanie,
-
integrovať poznatky do uceleného systému poznania,
-
rozvíjať tvorivé myslenie,
-
uvedomovať si význam a zmysel poznávania.
Edukačné a formatívne ciele spočívajú predovšetkým v rozvíjaní schopností a návykov:
-
samostatne a tvorivo pracovať,
-
plánovať vlastnú prácu a dokončiť ju,
-
niesť zodpovednosť za svoju prácu a prekonávať prekážky,
-
pracovať s informáciami (knihy, encyklopédie, internet, a pod.),
-
prezentovať svoju vlastnú prácu , vystupovať, správne sa vyjadrovať, argumentovať,
-
spolupracovať, komunikovať, tolerovať a prijímať iné názory,
-
hodnotiť svoju prácu a prácu svojich kolegov.