Stavba Eiffelovky
Jednoznačná dominanta Paríža. Len ťažko nájdeme človeka, ktorý by nepoznal štíhlu siluetu tejto veže. Madame či
mademoiselle? Je stále mladá a stále chic. Vo svojom denníku má od svojho zrodenia rôzne udalosti. Tak ako napríklad 21. august 1944, kedy SS divízia vParíži dostala od Adolfa Hitlera prísny rozkaz, aby bol zničený „symbol Paríža“. A tak nikto nezaváhal, že je to práve Eiffelovka a muži, po ktorých zostávali po celej Európe len hromady trosiek, odviezli výbušniny kEiffelovke. Všetky štyri nohy boli podmínované. Len zázrakom povstalci pod vedením komunistického plukovníka Rola-Tranguyho zabránili jej zničeniu. A tak stále stojaca Eiffelovka bola odpoveďou na nepríčetný rev Hitlera a stále stála tak ako v roku 1889, kedy bola po 18-tich mesiacoch prvý raz otvorená. Tento čas výstavby ako aj toto pracovné úsilie zvládlo len 199 robotníkov. Celá stavba nikdy nepotrebovala viac ako 250 zamestnancov. A nikdy tu neprišlo k žiadnemu úrazu. A tak v tento deň, 24.2.1889, vystúpilo prvých 15 ľudí po 1,789 schodoch – rovnaký počet s letopočtom Veľkej francúzskej revolúcie. Dochovalo sa veľa záznamov o otvorení veže, ale o tom, čo si myslel Gustave Eiffel, nemáme nič. Škoda. Veď stále nebola zabudnutá ohromná kampaň proti tomuto najväčšiemu priemyselnému dobrodružstvu a prejavu obrovskej technickej odvahy. Napriek tomu už len po pár metroch stavby, 47 známych umelcov začalo protestovať proti tomuto „znásilňovaniu“ mesta. Gustave Eifffel mal obrovské šťastie, že stavbu podporoval minister priemysluJules Lockroy a hlavne ju považoval za uskutočniteľnú a dokonca výnosnú.Eiffel však dokázal byť nielen geniálnym inžinierom, ale aj zodpovedným podnikateľom a obozretným finančníkom. Predpokladané náklady na vežu boli 8 miliónov frankov, skutočné len 7,799,501 frankov a 31 centimov. Za prvý rok vežu navštívilo dva milióny návštevníkov, a tak už za rok bola takmer celá zaplatená. Celá stavba bola unikátna, nielen jej výsledok. Videli ste už niekedy na fotografiách či záberoch stavby Eiffelovky lešenie? Uvedomili ste si niekedy tento detail? Stavba bola realizovaná bez lešenia, len s použitím stlačeného vzduchu. Výpočet odporu materiálu pri rýchlosti vetra až 50 m za sekundu mal zaručiť, že stavba odolá aj orkánu. Eiffelovka vietor tak skrotila, že aj v búrke je odchýlka tretieho poschodia iba 12 centimetrov. Nepriateľom je však slnko a vysoké teploty. Ak je veľmi horúco, hlava veže sa vychyľuje až o meter a opisuje elipsu a tiež nám veža vyrastie až o 15 centimetrov. Ale je to štíhla dáma, s hmotnosťou len 7, 000 ton, zatiaľ čo železná konštrukcia Empire State Buildingváži až 52, 000 ton. Hmotnosť Eiffelovky je tak rozložená, že tlak na zem je, ako keby tam stál len 9 metrový kamenný múr. Ale vráťme sa k jej otvoreniu pre širokú verejnosť, dňa 15.5.1889. Za týždeň všetky poschodia zdolalo 29, 992 ľudí. V deň jej 75. narodenín je veža de Gaullom vyhlásená za historickú pamiatku. To už bola známa v celom svete. Život stavby začal a pokračoval roky, začiatok bol dramatický ako aj mnohé ďalšie veselé či smutné príbehy, ktoré sa odohrali. Patrí sem rozhodne aj obchod s Eiffelovkou a jej predaj. A mnohé iné udalosti, ktoré nasledovali aj po roku 1909, kedy vypršala zmluva medzi Spoločnosťou Eiffelovej veže a parížskou radnicou ( Eiffel mal povolenie na jej 20-ročné prevádzkovanie). A tak tých, čo navrhovali jej zbúranie, nebolo málo. Vežu zase zachránil pokrok. Gustave Eiffel dal vežu veľmi prezieravo k dispozícii armáde, ktorá tu namontovala antény a zriadila telegrafnú stanicu. A takto sa aj podarilo zachytiť šifru, ktorá odhalila slávnu špiónku Mata Hari. Stretnutie Edisona s Eiffelom nám dodnes na III. poschodí pripomínajú voskové figuríny. Veža bola a je technicky dokonalá. Zažila len jedinú katastrofu, keď v roku 1940 do Paríža vtiahli nemecké vojská, všetky výťahy prestali jazdiť. Stačil šikovný údržbár a šraubovák. A v takomto režime „poruchovosti“ to zostalo takmer po celú vojnu. Po vojne, kedy ľudia nielen oslavovali víťazstvo, ale hlavne život, sa ako keby vrece roztrhlo s rôznymi rekordmi a priam šialenosťami. V roku 1945 napríklad preletelo lietadlo medzi piliermi, zrodili sa súťaže v behu do schodov, jazda dolu na bicykli, z veže sa skákalo na padákoch. Veď si len spomeňte na májový deň tohto roku, keď na obrovskú špeciálnu rampu z prvého poschodia zoskočil svetový inline šampión Taig Khris. Od 30-metrovej rampy ho delil 10-metrový zoskok zo železnej lady, ktorá lákala a stále láka mnohých k rôznym rekordom. Či šialenostiam? Za tvárou Eiffelovky je však aj tvrdá práca. Dámy, veď my dobre vieme, aká práca je udržať si vek či skvelú vizáž. A tak o jej krásu a údržbu sa stará 40 technikov a montérov. A použité techniky sa vôbec nemenia. V roku 1984 skončila veľká omladzovacia kúra Eiffelovky. Boli vymenené výťahy, rozobralo sa vnútorné schodisko, zmizli zelené závoje ochranných sietí. A tak ju tu máme stále, túto železnú dámu. Jednoducho SYMBOL. Rozhliada sa nad Parížom už 120 rokov. Jej večerný reflektor dozerá na nočný Paríž, jej svetlá fascinujú neustále. Keď sa zotmie, začne žiť svoj „zlatý“, trblietavý čas a toto nočné divadlo je stále pre ľudí fascinujúcim predstavením. Poznámky:
Tak au revoir, mademoiselle…
• Vstupné na vežu sa dá objednať a uhradiť na deň a hodinu priamo cez internet, vyhnete sa dlhému čakaniu v rade, vstupné pre mladých do 26 rokov nie je zdarma ako v mnohých iných pamiatkach, je možné si len uplatniť zľavu
• 352 osvetľovacích reflektorových projektorov bolo zrekonštruovaných s cieľom znížiť spotrebu elektrickej energie o viac ako 30%
• Všetky údaje, rozmery, odchýlky, hmotnosť, výška, výpočty, ktoré tu uvádzam sa môžu líšiť, na internete je veľa odkazov na Eiffelovu vežu s rôznymi údajmi a výpočtami, záleží, odkiaľ sa čerpajú informácie, z akého zdroja
• Časť pôvodného schodiska (výška skoro 8 metrov, 40 schodov) bola v r. 2009 vydražená za 105,400 €