Ak sa pozrieme do histórie (70 te roky), do čias keď vznikala horská cyklistika, bol to práve zjazd z kopca, čo motivovalo pionierov na starých oceľových CLUNKERoch aby tlačili svoje stroje s bubnovými brzdami na vrchol kopca. Až neskôr pribudli prevody aby sa na bikoch vedeli dostať až hore. História MTB športu by si zaslúžila samostatný článok, ktorý sa na našich stránkach dúfam objaví. Zjazd na horských bicykloch je však stále považovaný za kráľovskú disciplínu tohto športu.
Princíp je jednoduchý, jazdci štartujú podľa kategórii v pravidelných intervaloch vždy po jednom. Víťazom sa stáva pretekár, ktorý prejde vyznačenú zjazdovú trať za najkratší čas. Zjazdová trať meria cca 1900 – 2500 m (na Slovensku , s výnimkou Vrátnej) , no môže to byť aj viac. Prevýšenie trate medzi štartom a cieľom je cca 350 – 700m. Jazdci prekonávajú tieto vzdialenosti približne za 2 – 5 minút. Maximálne rýchlosti sa pohybujú od 50 do 90 km/h (!)
Trate bývajú prírodné, alebo s umelými prekážkami, no stále ide o ťažký a strmý terén s množstvom zákrut, roliet, výmoľov, kameňov, koreňov a terénnych nerovností. Jazdci sa prepravujú na štart buď vlekom, alebo lanovkou.
Program pretekov – PROPOZÍCIE je treba si prečítať dostatočne včas pred pretekom na našej stránke, prípadne na www.downhill.sk, alebo www.qq.sk . Dobré je poznať aj SÚŤAŽNÝ PORIADOK, ktorý je takisto každému dostupný. Obvykle trvajú preteky dva dni, keď prvý deň je venovaný tréningu, a druhý deň je ráno tréning a okolo okolo 11 – 12 samotné preteky.
Predpokladom na štart a úspešný dojazd do cieľa je okrem schopností jazdca aj BICYKEL V PERFEKTNOM TECHNICKOM STAVE, ktorý je na túto disciplínu určený, t.j. má odpruženú vidlicu aj zadnú stavbu (zdvih vpredu aj vzadu 160-220mm) s výnimkou kategórie Hardtail (150 – 170mm), kotúčové brzdy, a pevné komponenty. POVINNOU výbavou každého jazdca je plná prilba – integrála, chrániče kolien, lakťov, chrbta a hrudníka. Doporučujú sa aj ochranné okuliare, chrániče holení, a aj čoho len nechcete. Bicykel schopný jazdiť DH preteky zoženiete od cca 40 000 do 400 000 Sk :) , a komplet chrániče za 9 – 30 000 Sk . Ak už teda máte potrebnú základnú výbavu, poďme sa chystať na preteky:
Na Slovensku máme dve najvyššie súťaže, jednou z nich je seriál Slovenský Pohár, ktorý má +- 5 pretekov, a Majstrovstvá Slovenska, ktoré sú samostatným pretekom. To sú preteky, ktorých by sa mali pravidelne zúčastňovať jazdci klubu FREERIDE Košice. Okrem týchto pretekov budú určite aj iné lokálne preteky, a takisto majú svoje preteky aj naši susedia v Čechách , Maďarsku a v Poľsku. Na všetkých pretekoch slovenského pohára je treba preukázať sa pri registrácii LICENCIOU, ktorá je POVINNÁ , a vybavuje sa jednorázovo s platnosťou na jednu sezónu buď osobne alebo prostredníctvom klubu ( poplatok 150 – 400Sk podľa kategórie - viď www.cyklistikaszc.sk ).
Na preteky slovenského pohára sa chodí väčšinou na celé 2 dni (2 noci), takže je treba rátať s nákladmi za cestu (?) , ubytovanie na 2 noci (cca 200 – 500 os/noc, prípadne stan ;), poplatky za štartovné (300 -350 Sk), poplatky za lanovku, prípadne vlek (400 – 500 Sk na 2 dni ) , nejakú tú stravu, pivá a iné životabudiče :) Toto sú zhruba náklady s ktorými je treba počítať v každom preteku. Za celú sezónu sa tak nabalí celkom slušná suma, a to nerátam upgrady biku, a zničený materiál. Samotný ročný poplatok za členstvo v klube , ktorý bol v tejto sezóne stanovený na 200,- Sk + 50% z ceny dresu (nemusí platiť pre 2008) , je popri tom minimálny.
DOWNHLL, nie je náhodou považovaný za kráľovskú disiplínu, a jazdí sa s maximálnym nasadením, kde za každú chybu alebo nepremyslený manéver sa tvrdo platí nielen stratou času ale aj často nepekným pádom , ktorý môže mať nepríjemné následky. Jazdec je pod psychickým tlakom, okolo trate sú diváci , ktorí môžu vyhecovať k preceneniu schopností. Zísť trať s plným nasadením je veľmi náročné na fyzičku. Netrénovaní jazdci tak s dychom nestačia už po prvých 300 metroch, a krátko na to majú problém aj udržať rajdy v rukách, takže na trati bojujú viac sami so sebou aby vôbec celí došli dole, než aby išli skutočne rýchlo. Dôležité je uvedomiť si aj to, že na DH trati ide o jazdenie v oveľa vyšších rýchlostiach , než na aké sme zvyknutí z nášho najbližšieho okolia.
Toľko teda v skratke. Každému , kto uvažuje sa týmto športom vážnejšie zaoberať, odporúčam teda prečítať si tento článok aspoň 2x, a určite si pozrite aj www.qq.sk , www.downhill.sk, www.ride.sk , www.cyklistikaszc.sk a iné weby špecializované na downhill.